Ytlighet i ett förhållande.

Så det vore skönt om du plötsligt inte hade en aning om att du och en god vän hade gjort upp om att mötas idag. Om du hittade din pyjamas där du absolut inte minns att du lagt den. Om du tittade din kusin rakt i ansiktet utan att komma på vem det var. Om du trodde att dina barn var ute efter att sälja gården bakom din rygg. Om du tappade förmågan att orientera dig i tid rum, du gick vilse när du trodde att du skulle hämta din nu 20-årige som på dagis. Om du fick aggressionsutbrott och försökte slå din man, om du fick svåra ångestattacker, om du hamnade på en boende där du sakta försvann både psykiskt och fysiskt och till slut somnade in.

”Lite dement”, ja det är du i början. Men du kan inte stoppa allt det andra som kommer sen. Var snäll och släng dig inte så vårdslöst med dina önskningar.
Ja det vore faktiskt lindrigare än det liv som jag lever nu
Så det säger nog rätt mycket om hur det är att leva med exceptionellt minne.
De flesta sitter isolerade i rum som skall ge så litet intryck som möjligt och har mycket svår ångest.
De fungerar inte alls i livet.
Jag har det inte lika illa.
Men det är definitivt illa nog.

De flesta sitter isolerade i rum som skall ge så litet intryck som möjligt och har mycket svår ångest.
Demens funkar sällan på det sätt att man bara glömmer vissa grejer.
Och det som glöms är oftast närminnet. Gammal skit kommer man oftast ihåg längst.
Visst ingår att glömma lite saker i början. Men ffa att röra ihop saker.
Så har du väldigt mycket i hjärnan idag så kan det bli rejält rörigt redan i början av en demenssjukdom.

För övrigt så finns över 300 olika demenssjukdomar. Alla handlar inte om minnesförluster. Det finns flera där minnet är glasklart men kroppsfunktioner upphör.

Att ha ett väldigt bra minne är väl i sig ingen vansinnigt unik egenskap? Jag tror inte att du behöver känna dig fullständigt "märklig" på grund av ett ovanligt bra minne.
Jo på den nivån som jag har det
På full nivå med en komplett kalender så skall det visst bara finnas runt 25 personer i världen som man vet om.
Min psykolog sade att hon hade läst om det i en bok under studierna men aldrig tidigare träffat på fenomenet.
De tog upp mig på ett av sina möten med hela avdelningen där de diskuterar fall som de är osäkra om.
Där även överläkare och andra sakkunniga är med.

De trodde inte att de skulle stöta på någon med den diagnosen igen.
De allra flesta träffar nämligen aldrig på det under hela sin yrkeskarriär.
Jag gjorde dem nog besvikna när jag inte ville undersökas närmare, men freak show är inget som lockar mig.
Det syns också antagligen på MR av hjärnan, jag har fått otroligt märkliga svar vid sådana undersökningar.
Amygdala skall visst vara synligt större vid den diagnosen.
Så det kan ju vara det som de har sett.

Demens funkar sällan på det sätt att man bara glömmer vissa grejer.
Och det som glöms är oftast närminnet. Gammal skit kommer man oftast ihåg längst.
Visst ingår att glömma lite saker i början. Men ffa att röra ihop saker.
Så har du väldigt mycket i hjärnan idag så kan det bli rejält rörigt redan i början av en demenssjukdom.

För övrigt så finns över 300 olika demenssjukdomar. Alla handlar inte om minnesförluster. Det finns flera där minnet är glasklart men kroppsfunktioner upphör.
Jahopp, där sprack det.
Men jag har nog ingen risk att bli dement i alla fall.
Vi har liksom inte det i familjen alls.

Det här svaret (tillsammans med ungefär 90 % av vad du skrivit i tråden tidigare) tolkar jag som att ja, du vill nog mest provocera. Du vill i vart fall inte alls ta till dig vad en majoritet förgäves försöker få dig att förstå. Så väldigt moget och konstruktivt av dig :up:
Men det är faktiskt skillnad på vad du vill tala om för mig och på vad jag vill veta.
Det är inte samma saker.

Det är du som tror att de svar som du ser är de som jag söker.
Men så är det inte.

Jo det är tydligen "victim blaming" att tänka så eller ens att diskutera saken.

Jag har fått massor av svar på mina undringar.
Kanske inte just vad du önskar att jag borde veta, men definitivt vad jag ville veta.

Det som jag vill dela med mig av framgår av tidigare svar till andra användare i tråden.
Nej inte victim blaming för att du vill diskutera saken utan hur du uttrycker dig om det. Långt ifrån samma sak.

Hur vet du om personen är ÄRLIG med att det är ett nytt intresse. Ett genuint intresse?

Och varför skulle det vara en lögn el brist på initiativ att inte ha genomfört en dröm?
Livet, finansiella medel mm kan ha satt stopp.
Där får man ju lägga litet puzzel.
Jag skulle föreslå en nybörjarkurs och se om personen nappade på att genomföra den själv utan mig
Om jag är bra på ämnet så rekommenderar jag ju något lämpligt.

Där får man ju lägga litet puzzel.
Jag skulle föreslå en nybörjarkurs och se om personen nappade på att genomföra den själv utan mig
Om jag är bra på ämnet så rekommenderar jag ju något lämpligt.
Kurs? Vadå för kurs?
Vi pratar oändligt mycket mer än hobbys här.

Kurs? Vadå för kurs?
Vi pratar oändligt mycket mer än hobbys här.
Okej.
Och vad mera tänker du på här?
För naturligtvis så beror ju puzzel-bitarna av olika saker beroende på vad det handlar om.
Men många intressen är ju just hobbys som man kan börja med på egen hand utan mig.

Okej.
Och vad mera tänker du på här?
För naturligtvis så beror ju puzzel-bitarna av olika saker beroende på vad det handlar om.
Men många intressen är ju just hobbys som man kan börja med på egen hand utan mig.
Detta skrev jag faktiskt också exempel på i ett inlägg.
Jag tar det EN gång till.
Musiksmak, framtidsdrömmar, djurintresse, politik, humor, dela din önskan om sommarstuga eller segelbåt, hur man vill spendera sin sociala tid, vad man tycker om att äta, om man är mirgon eller kvällsmänniska, vill man ha husdjur, vill man ha barn. Ja exakt allt som visar vem man är som person, vad man gillar, vad man har för drömmar, mål, smak. Precis vad som helst kan ljugas om eller förställas för att framstå som en perfekt match.

Tro mig. Det kan ta flera år att avslöja vad personen egentligen tycker.

Det vore ju skitkonsigt att välja parter utefter hobbys.

Musiksmak, framtidsdrömmar, djurintresse, politik, humor, dela din önskan om sommarstuga eller segelbåt, hur man vill spendera sin sociala tid, vad man tycker om att äta, om man är mirgon eller kvällsmänniska, vill man ha husdjur, vill man ha barn. Ja exakt allt som visar vem man är som person, vad man gillar, vad man har för drömmar, mål, smak. Precis vad som helst kan ljugas om eller förställas för att framstå som en perfekt match.

Och ovanpå allt så finns det personer som har så svårt att hitta sig själv så de vet inte ens själv vad de egentligen tycker om en hel del. De är så osäkra på vem de själv är på något vis, hur ska de lyckas förmedla det ens till någon annan om de ens inte ens vet själv. Och det helt utan att ha en hemsk baktanke med sitt sätt att vara.

Det går nog att hitta något som personen kan börja med på egen hand även kring det.
Typ "Passa min katt".
Nyckeln är att kunna börja på egen hand.
Så att det inte handlar om att hänga på mig utan om att kunna göra själv.
Låta den andra välja musik utan att styra genom att önska vad man vill höra.
Det finns sätt.

F.ö. tycker jag nog att man skall gå en kurs i segling innan man skaffar segelbåt om man inte har seglat förut.

Och ovanpå allt så finns det personer som har så svårt att hitta sig själv så de vet inte ens själv vad de egentligen tycker om en hel del. De är så osäkra på vem de själv är på något vis, hur ska de lyckas förmedla det ens till någon annan om de ens inte ens vet själv. Och det helt utan att ha en hemsk baktanke med sitt sätt att vara.
Då kan de ju förmedla just det.
Att de inte vet och gärna provar allt möjligt.
Ärlighet fungerar ju bäst.

Du vet inte vad du pratar om. Och därför borde du heller inte prata om det. Att hoppas på att bli dement är lika vettigt som att hoppas på att få cancer. Du anar verkligen inte vad demens gör med både psyke och fysik.

Det går nog att hitta något som personen kan börja med på egen hand även kring det.
Typ "Passa min katt".
Nyckeln är att kunna börja på egen hand.
Så att det inte handlar om att hänga på mig utan om att kunna göra själv.
Låta den andra välja musik utan att styra genom att önska vad man vill höra.
Det finns sätt.

F.ö. tycker jag nog att man skall gå en kurs i segling innan man skaffar segelbåt om man inte har seglat förut.
Va?
Vad har något av detta att göra med hur man snärjer någon via spegling?

Vet du vad spegling är?
Det är att fejka att man har gemensamma beröringområden för att vinna förtroende och få den andra att känna samhörighet.
Det betyder inte att man tycker allt lika dant.

Seglingen var ett exempel. Försök tänk lite utanför boxen.

Dessutom - vilket redan sagts i tråden: människor förändras.

Det nästan mest märkliga, som jag ser det, är hur någon som har ett så exceptionellt minne kan ha undvikit så mycket grundläggande kunskap under så lång tid. Det är annars lätt att tro att man skulle ha snappat upp både ett och annat under livets gång, som gjorde att de frågeställningar som (kanske) ställts i den här tråden, inte skulle behövt ställas, alternativt ställas ur ett helt annat, mer påläst, mindre infantilt perspektiv. Det här tämligen svartvita tänket som syns här känns för mig mer naivt och oerfaret, än som något jag skulle förvänta mig från någon som är intresserad av sin omvärld och det mänskliga psyket, och som till råga på allt har ett fullständigt oklanderligt minne.

Då kan de ju förmedla just det.
Att de inte vet och gärna provar allt möjligt.
Ärlighet fungerar ju bäst.
Människor är en märklig varelse. Det finns saker som är svårt att erkänna inte bara för andra utan också för sig själv. Detta helt utan en tanke på att skada andra, utan för att man inte kan förstå hur man själv fungerar eller tänker eller känner eller sätta ord på det. Vissa saker handlar liksom inte om"ärlighet". Du lägger så mycket vikt vid det, ärlighet. Något som inte alltid ens är inblandat i hur människor fungerar. Att avsikten inte är att vara oärlig, att det inte finns någon illvilja osv. Att inte veta vem man själv är kan vara svårt att berätta om man inte ens vet om det riktigt själv eller kan sätta ord på det. Vad ska man vara ärlig om då? Något man inte förstår eller känner till? Något andra kanske ser men man själv inte har förstått? Skulle jag säga till ena sonen att han inte känner vem han själv är så håller inte han med, jag har sagt det, han höll inte med. Såklart. Men han kan inte välja själv . Han faller extremt lätt för grupptryck och vill vara till lags, han väljer vad andra väljer, han vill bli omtyckt och väljer då det andra tycker om, han tycker om det andra tycker om. Han kan inte stå själv när det blåser. Men ser inte det själv heller, för alla som ser det har fel. Han förstår inte hur det är och hur det ser ut för andra, för det känns inte så för honom, men han förstår inte varför det är så och kan inte sätta ord på det.

Människor är komplexa. Det finns inte alltid svar. Ärlighet är inte svart eller vit. Att inte berätta är inte att vara oärlig, att berätta är inte att vara ärlig.

Att värdera värdighet högt hos människor är ju viktigt, men att förstå det komplexa i människor och att människor inte fungerat svart eller vitt är nog det som fungerar bäst. Du tycker att ordet "normal" är ett trubbigt ord att använda. Ärlighet tycker jag du använder trubbigt, helt utan att förstå nyanser i ordet. Och det helt utan att jag anser att man ska ljuga på något vis. Bara att det inte är oärligt att inte förstå, veta, känna till saker om hur en själv fungerar och ens kunna förmedla det som något slags krav.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 212
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 777
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 795
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka