Ytlighet i ett förhållande.

Det nästan mest märkliga, som jag ser det, är hur någon som har ett så exceptionellt minne kan ha undvikit så mycket grundläggande kunskap under så lång tid. Det är annars lätt att tro att man skulle ha snappat upp både ett och annat under livets gång, som gjorde att de frågeställningar som (kanske) ställts i den här tråden, inte skulle behövt ställas, alternativt ställas ur ett helt annat, mer påläst, mindre infantilt perspektiv. Det här tämligen svartvita tänket som syns här känns för mig mer naivt och oerfaret, än som något jag skulle förvänta mig från någon som är intresserad av sin omvärld och det mänskliga psyket, och som till råga på allt har ett fullständigt oklanderligt minne.
Det är fortfarande inte de frågor som du tycker att jag borde få svar på som jag letar svar på.

Där så vill jag referera till ditt eget inlägg.
Jaså, gör den? Det har ju varit minst sagt oklart vad tråden egentligen handlat om.
Om du tycker att det är oklart så kan du ju inte veta.
Det hänger liksom ihop.

På vilket sätt är HIV-mannen relevant? I de fall där kvinnor inte drogades och våldtogs handlade det ju med få undantag om tillfälligt sex.
Det man kan lära sig av fallet HIV-mannen är inte hur man minskar riskerna i en relation, det är att man ska använda kondom.
Kondom hjälper inte mot att drogas och våldtas.
Att kunna undvika en sådan man hjälper mot det.

Människor är en märklig varelse
Jo så är det ju.
Och tack för ett mycket intressant och informativt inlägg.
Det skall jag tugga på en stund.
Särskilt det där om ärlighet.
Och att människor inte alltid vet själva hur de fungerar.
Samt sambandet där.

Det är fortfarande inte de frågor som du tycker att jag borde få svar på som jag letar svar på.

Där så vill jag referera till ditt eget inlägg.

Om du tycker att det är oklart så kan du ju inte veta.
Det hänger liksom ihop.

Jag menar naturligtvis de frågeställningar du själv menat på att du har. De frågor du ställt i tråden, samt det sätt på vilket du ställt dem, går för mig inte ihop med någon med exceptionellt minne och ett intresse för människor och sin omvärld. Jag har svårt att se hur en sådan person kan ha lyckats undvika att skaffa sig så pass grundläggande vetskap om de frågor och funderingar som du yttrat i tråden (och visat upp genom påstådda "fällor" etc. )

Det beteendet och dina frågor tråden igenom matchar bättre med "Hur mycket kan jag provocera?" än vad det matchar med "Jag är genuint intresserad och har snappat upp en del genom åren, och jag vill fördjupa min förståelse"

Är det inte så du menat så faller jag tillbaka till att jag tycker att det är högst besynnerligt att du väljer att skapa en tråd om utseende, när dina frågor egentligen handlar om något helt annat, och återkommande tråden igenom skuldbelägger utsatta kvinnor, hävdar att det bör gå att "veta" vilka män som kan komma att slå o. s. v.

Med ett minne som ditt bör du ju vara mycket väl medveten om hur det blir när du i trådstarten skriver om något helt annat än vad du undrar över, och hur det ofta tar många sidor innan du alls kommer fram till vad du menar att du undrar.

Därav håller jag fast vid min åsikt att det är väldigt märkligt.

Kondom hjälper inte mot att drogas och våldtas.
Att kunna undvika en sådan man hjälper mot det.

Nu skrev ju @Dentaku tydligt

På vilket sätt är HIV-mannen relevant? I de fall där kvinnor inte drogades och våldtogs handlade det ju med få undantag om tillfälligt sex.

Menar du ( @Inte_Ung ) att ingen borde ha tillfälliga sexuella kontakter utan en mycket djupgående utredning av sexpartnerns psykiska och medicinska status? Hur ska man annars "undvika en sådan man"?

Annars kanske det jag nämnde långt tidigare i tråden är en lösning: Tvångstatueringar i pannan på män i riskzon? Röd flagg för potentiellt våldsamma män, en kondom för HIV-smittade män? Jag får dock oerhört obehagliga vibbar av tanken på ett sådant system :cautious:

Menar du ( @Inte_Ung ) att ingen borde ha tillfälliga sexuella kontakter utan en mycket djupgående utredning av sexpartnerns psykiska och medicinska status?
Det är ju definitivt en risk.
Att vara ensam med en främmande människa är alltid en risk.
Den risken blir ju inte mindre utan snarare större när de handlar om just sex eftersom att det ofta är litet tabu.

Det är lättare att säga "Jag skall åka till ett märkligt ställe och titta på en bil, kolla att jag har kommit hem igen i kväll" än att säga "Jag skall åka och träffa en snubbe för tillfällig sex".

Det är som när man går på tur i fjällen, man lämnar en färdplan och beräknad tid för återkomst.
Som ett sätt att minska riskerna.
Samma sak om man rider ut ensam och även flera.

Men sex, då smiter man iväg obemärkt till någon okänd utan att berätta eller göra kontroller först.
Tycker inte du att riskerna går att minska i den situationen?

Jag menar naturligtvis de frågeställningar du själv menat på att du har. De frågor du ställt i tråden, samt det sätt på vilket du ställt dem, går för mig inte ihop med någon med exceptionellt minne och ett intresse för människor och sin omvärld.
Det beror på att du inte förstår frågan.

Hur stor erfarenhet har du av människor med exceptionellt minne?
Eftersom att du anser dig kunna bedöma hur de fungerar.

Därav håller jag fast vid min åsikt att det är väldigt märkligt.
Vet du vad?
Jag tycker att du och jag går väldigt dåligt ihop.
Och jag försöker därför att undvika att svara på dina inlägg eller i dina trådar om inte ämnet är tillräckligt neutralt.

Kan inte du försöka med samma sak?
Du kan blocka mig eller helt enkelt låta bli att läsa vad jag skriver om det är lättare.
För jag tror inte att varken du eller jag får ut något bra av den här diskussionen.

Men sex, då smiter man iväg obemärkt till någon okänd utan att berätta eller göra kontroller först.

Gör man? Det kanske är din erfarenhet, men det talar inte för alla tillfälliga sexuella kontakter.

I vilket fall som helst har jag svårt att se vilken betydelse det har, om sexpartnern är HIV-smittad. Då behöver du berätta för någon att du planerar att ha sex med någon som du inte begärt fullständig hälsokontroll på, så skulle din vän möjligtvis vilja följa med och se till att ni använder kondom? Om du träffar din tillfälliga sexpartner på t. ex. krogen behöver du hitta någon där som kan säkerställa att kondomen används.

Annars hamnar vi tillbaka i att inte ha tillfälliga sexuella kontakter, med en underton av att man annars "får skylla sig själv" om man inte undersökt tillräckligt grundligt vem det är man ligger med. Det balanserar åter igen väldigt nära ett otrevligt skuldbeläggande av offer.

Om du träffar din tillfälliga sexpartner på t. ex. krogen behöver du hitta någon där som kan säkerställa att kondomen används.
Okej en sak till då.

Jag anser att man inte skall ha tillfällig sex med okända.
Lika litet som man skall hoppa in i en bil med okända eller åka hem till okända.
Man tar reda på tillräckligt mycket först för att människorna skall bli kända.

Som när man var liten.
Följ inte med okända hem.

För att vara försiktig och akta sig.

Det beror på att du inte förstår frågan.

Hur stor erfarenhet har du av människor med exceptionellt minne?
Eftersom att du anser dig kunna bedöma hur de fungerar.

Det beror i sådant fall på att du ställer frågor som är helt andra än frågor du menar. Åter igen: Du har ju erfarenhet av vad som händer när du är så vag och otydlig, ändå väljer du att fortsätta likadant.

Vet du vad?
Jag tycker att du och jag går väldigt dåligt ihop.
Och jag försöker därför att undvika att svara på dina inlägg eller i dina trådar om inte ämnet är tillräckligt neutralt.

Kan inte du försöka med samma sak?
Du kan blocka mig eller helt enkelt låta bli att läsa vad jag skriver om det är lättare.
För jag tror inte att varken du eller jag får ut något bra av den här diskussionen.

Tack för omtanken. Jag är dock en vuxen människa och fullt kapabel att själv välja vilka diskussioner jag deltar i och inte, precis som du gör. Passar det inte så kan du ju med fördel lyssna till ditt eget råd.

Tack för omtanken. Jag är dock en vuxen människa och fullt kapabel att själv välja vilka diskussioner jag deltar i och inte, precis som du gör. Passar det inte så kan du ju med fördel lyssna till ditt eget råd.
Men då så.
Då har vi rett ut det.
Jag svarar på det som jag tycker är intressant för mig eller för andra läsare på forumet.
Och du svarar som du vill naturligtvis.

Okej en sak till då.

Lika litet som man skall hoppa in i en bil med okända eller åka hem till okända.

Som när man var liten.

Och jag tycker att vuxna människor ska få välja själva hur, när, var och med vem de har sex, så länge alla inblandade är med på det och man inte skadar någon eller exponerar sig för någon som inte givit samtycke.

Alltså: Vill du ligga med någon som du nyss träffat, och hen vill ligga med dig, kul! Är du HIV-smittad, informera din sexpartner och se till att skydda er om ni väljer att ha sex.

Men då så.
Då har vi rett ut det.
Jag svarar på det som jag tycker är intressant för mig eller för andra läsare på forumet.
Och du svarar som du vill naturligtvis.

Det verkar lite jobbigt att behöva reda ut så oerhört basala saker som att vuxna människor på ett onlineforum väljer att svara på sådant som de själva är intresserade av, och/eller sådant man tror är intressant (eller tycker är viktigt) för andra som kan komma att läsa vad som skrivs. Det är väl hela grundtanken med diverse diskussionsforum?

Okej en sak till då.

Som när man var liten.

Det mesta våldet utförs av en partner. Inte av en okänd.
Våldtäkt drabbar även människor i relation.
Smittor drabbar också människor i en relation för partners kan vara otrogna.
Ligger du och din parter med kondom och övervakning? För det är enda sättet att skydda sig mot våld och smittor vid sex.

Det är ju definitivt en risk.
Att vara ensam med en främmande människa är alltid en risk.
Den risken blir ju inte mindre utan snarare större när de handlar om just sex eftersom att det ofta är litet tabu.

Det är lättare att säga "Jag skall åka till ett märkligt ställe och titta på en bil, kolla att jag har kommit hem igen i kväll" än att säga "Jag skall åka och träffa en snubbe för tillfällig sex".

När jag var ung brukade man berätta för någon av sina kompisar vem man gick hem med om vi var ute. Det var definitivt norm att åtminstone peka ut snubben om det inte var någon som hela gänget hade pratat med under kvällen.

Idag har ungdomar betydligt färre krogragg (och både dricker och ligger mindre än tidigare generation), men det är absolut så att även min 25-åriga inneboende messar om hon inte kommer hem en kväll och vem hon sover hos. (Det gör jag också för den delen. Minst en person vet vem jag spenderar natten med.)

Inte helt ovanligt att man delar sin telefonposition med en kompis om man är ensam med någon eller tex ska åka kollektivt hem på natten. Folk har koll på varandra som aldrig förr, men det hjälper ju inte när det farligaste en kvinna kan göra är att ha en relation med en man. En man som hon känner.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 212
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 777
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 795
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka