Ytlighet i ett förhållande.

Vad jag förstått av hon som kontrollerade män som hon dejtade så gjorde hon väl det rätt tidigt, annars valdes han bort, så redan mycket tidigt i urvalet, som liknande i ditt fall innan de får komma och titta, innan hon gick på dejt/började prata nästan, kollade hon upp personen.

Det är ju ett sätt. De med domar valdes bort.
Japp. Jag gjorde det innan jag ens träffade dem eller chattat nått längre med dem.
Telefonnummer eller mitt efternamn gav jag inte ut alls. Först efter några dejter på offentlig plats hade det varit aktuellt.
Kom aldrig så långt.

Du menar alltså att det är en diagnos att du har ett bra minne?
Av ren nyfikenhet, vad är diagnoskoden? Är det någon slags hyperthymesi du syftar till? Ryms den i någon annan diagnos kanske?
Det var vad psykologen kallade det.
De hade något möte om det där på Psykiatrin där jag gick på terapi för PTSD efter att ha blivit mordhotad, inte av någon närstående skall påpekas.
Terapin behövde tydligen anpassas när minnet är på det sättet.
Jag såg ingen mening med att gå vidare med det där då det dels riskerar att bli freak show av det hela och jag inte heller kunde se någon mening med det för egen del.
Bra att veta men inget som egentligen vare sig kan eller behöver behandlas.

Det är visst större risk för missbruk, dricka för att glömma typ, men jag har inte de problemen.
Jag önskar dock att jag hade vetat tidigare i livet att inget faller i glömska.
Vissa saker hade jag då gjort annorlunda för att slippa minnen som jagar mig.

En fråga till dig:
Jobbar du alltid eller kan du lägga ifrån dig din yrkesroll vid något tillfälle?

Man kan inte skydda sig med 100 % säkerhet, även om man är försiktig. Men genom att kolla upp folk, känna till diverse varningsflaggor osv så kan man faktiskt sänka sannolikheten för att bli utsatt. Jag lyssnade nyligen på en dokumentär om en tjej som blev näst intill ihjälslagen av sin partner. Hon blev varnad för killen av flera i sin bekantskapskrets, men bortsåg från varningarna. Med facit i hand så hade hon förstås önskat att hon hade agerat på ett annat sätt.

Lite intressant det där med hur tråden rört sig från ytlighet till våld i relationer. Som många har sagt, tror inte att utseende är den enda faktorn som spelar in för val av partner, även om det nog absolut påverkar.

Och för att skydda sig från risken att bli utsatt för våld i en relation, så finns det bara en sak som hjälper: undvika alla relationer...

A winter's day
In a deep and dark December
I am alone
Gazing from my window to the streets below
On a freshly fallen silent shroud of snow
I am a rock I am an island
I've built walls
A fortress deep and mighty
That none may penetrate
I have no need of friendship, friendship causes pain
It's laughter and it's loving I disdain
Don't talk of love
Well I've heard the word before
It's sleeping in my memory
I won't disturb the slumber of feelings that have died
If I never loved I never would have cried
I have my books
And my poetry to protect me
I am shielded in my armor
Hiding in my room safe within my womb
I touch no one and no one touches me
And a rock feels no pain
And an island never cries

Du menar alltså att det är en diagnos att du har ett bra minne?
Av ren nyfikenhet, vad är diagnoskoden? Är det någon slags hyperthymesi du syftar till? Ryms den i någon annan diagnos kanske?
Jag upplever minnen ungefär som i den här serien.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Unforgettable

Men det är inte lika bra tidsuppfattning på mitt minne.
Det har ingen bra kalender.

Jag kan gå tillbaka till ett rum i minnet och se efter hur det ser ut eller om saker som jag letar efter finns där.
Jag ser också omedelbart om något är flyttat på eller ändrat i min omgivning.
Så någon lindrigare form av hyperthymesi borde det antagligen vara.
Hade jag vetat det när jag var ung så hade jag valt ett annat yrke.

Inga andra diagnoser som hör ihop med det.
Eftersom att jag inte passar in så bra så är jag utredd för en massa saker.
Så det vet jag säkert.
Astma är ju ett helt fristående problem.

Om personen inte har haft samma intresse förut eller tidigare har varit likasinnad med någon helt olik den man är själv.
Man får kolla upp tidigare liv helt enkelt.

Jag märkte det först efter något år när jag inte längre var så stressad.
Och då var det ju för sent.
De hade också just stressen som verktyg.
Precis som nätbedragare gör, skynda på för att det är så bråttom.
De stressar sina offer så att de kan jobba ifred.
Så de väljer offer som befinner sig i stressade situationer.

Efter mig så är det 4 till som har råkat illa ut.
De borde med facit i hand ha gjort en bättre bakgrundskontroll, jag har lagt ut spår som skall gå att hitta.
Jag undrar hur många som har kommit undan med hjälp av dessa spår?
Hur blir det om en person vill börja med nytt intresse i livet? Ska det alltid ses som misstänksamt?

Men hur blir man själv som person om man tror ont om alla och tror att alla ljuger, kontrollerar alla överallt och in i detalj?
Det behöver man ju inte göra för att vara noga med kontroller.
För egen del så är jag alldeles för godtrogen för mitt eget bästa så jag behöver verkligen vara noga med mina kontroller.

Men tycker du att man skall försöka att akta sig och skydda sig när man söker en ny partner?
Tråden handlar ju egentligen om att vara försiktig och akta sig när man söker en ny partner och inte om hur det sedan utvecklar sig med tiden.

Jaså, gör den? Det har ju varit minst sagt oklart vad tråden egentligen handlat om.

Jag tror att de absolut flesta, i synnerhet kvinnor, gör vad man kan för att "akta sig och skydda sig när man söker en ny partner".

Problemet är, som sagt, att det sällan är i sökandet man kan få reda på om mannen är vettig "på riktigt". Det får man i regel reda på först långt senare.

Hur blir det om en person vill börja med nytt intresse i livet? Ska det alltid ses som misstänksamt?
Undrar jag också. Och hela grejen med spegling är just att det är nästan omöjligt att upptäcka om man inte är sjukligt misstänksam.
Jag har egen erfarenhet av att utsättas för spegling i viss mån.
I mitt fall tror jag inte att personen gjorde det medvetet men föll in i beteendet kanske för att vara mer intressant.
Det var saker som jag pratade om och drömde om. Han lyssnade, var entusiastisk, sa ”gud vad roligt det låter. Jag skulle också vilja…” och jag blev glad över att jag träffat någon som kunde bli smittad av även mina intressen och drömmar. Han aggerage verkligen som om han var jätteintresserad och delade många av mina ”likes”. Men med åren insåg jag att det var bara snack. Precis allt var en falsk fasad med honom. Kanske målade han upp en bild av en person som han ville vara 🤷‍♀️

Idag lever jag ist med en man som genuint HATADE vinter när vi träffades och tyckte jag var dum i huvudet som la pengar på skidresor. Det skulle han aaaldrig göra. Jag fick åka själv.
Gissa vem som är drivande i skidresor och köpte sig en dyr utrustning? Han bokade 2025 års skidsemester 10 månader i förväg och börjar tjata om det redan i Augusti :laugh::heart
Tur jag inte trodde att han ville blåsa mig. Visst kan man byta intressen :)

Att ha ett väldigt bra minne är väl i sig ingen vansinnigt unik egenskap? Jag tror inte att du behöver känna dig fullständigt "märklig" på grund av ett ovanligt bra minne.

Jag tycker fortfarande att tonen mot utsatta är nedlåtande. Det skrivs om att man "tappar huvudet" och att det då är därför man missar att se vem någon verkligen är.

Visst skulle det vara fint om det var så enkelt? Om vi kunde säga "Tänk bara på att inte falla för ett attraktivt yttre, kolla upp så att det är en bra insida också" och så gick alla kvinnor säkra. Det skulle verkligen vara en dröm!

Men, det är ju inte verkligheten. Verkligheten är att det inte spelar någon roll vad du faller för från början, om det är en riktig snygging, en fantastisk sångröst, en brinnande passion för ett gemensamt intresse, en dyr bil eller en målande framtidsdröm. Många "tappar huvudet" lite grann i den första förälskelsen. Sedan etableras en trygghet och stabilitet i förhållandet, man kanske flyttar i hop, kanske skaffar djur och/eller barn tillsammans, köper hus, planerar framtiden. Vid det laget är det eventuellt tappade huvudet ordentligt fastmonterat på halsen igen, tror jag. Det är inte ett tappat huvud i den initiala förälskelsen som gör att en kvinna "inte ser" att en man kan komma att bruka våld mot henne, 2-5-10 år framåt i tiden.

Det vore i mitt fall ganska så skönt om jag blev litet dement med åren.
Men det finns inte i familjen så det är nog för mycket att hoppas på.
Så det vore skönt om du plötsligt inte hade en aning om att du och en god vän hade gjort upp om att mötas idag. Om du hittade din pyjamas där du absolut inte minns att du lagt den. Om du tittade din kusin rakt i ansiktet utan att komma på vem det var. Om du trodde att dina barn var ute efter att sälja gården bakom din rygg. Om du tappade förmågan att orientera dig i tid rum, du gick vilse när du trodde att du skulle hämta din nu 20-årige som på dagis. Om du fick aggressionsutbrott och försökte slå din man, om du fick svåra ångestattacker, om du hamnade på en boende där du sakta försvann både psykiskt och fysiskt och till slut somnade in.

”Lite dement”, ja det är du i början. Men du kan inte stoppa allt det andra som kommer sen. Var snäll och släng dig inte så vårdslöst med dina önskningar.

Jag tror att de absolut flesta, i synnerhet kvinnor, gör vad man kan för att "akta sig och skydda sig när man söker en ny partner".
Jag tycker att det är bra att du inte har något emot att människor försöker att akta sig och skydda sig när de söker nya relationer.

Jag tycker att det är bra att du inte har något emot att människor försöker att akta sig och skydda sig när de söker nya relationer.

Men snälla du, vem i hela friden har något emot att människor försöker att skydda sig ?

Sådana där kommentarer har jag oerhört svårt att läsa på annat sätt än att du vill försöka provocera och vrida och vända på vad alla försöker att förklara för dig, många med ett otroligt tålamod, för att se hur länge du kan hålla på.

Har du lust att i stället dela med dig av vad du faktiskt har fått ut av tråden? Har du fått några svar på dina frågor? Har du fått en ökad förståelse för utsattheten många kvinnor befinner sig i?

Nej inte om personen är öppen med att intresset är nytt och också gärna berättar och delar med sig av sina tidigare intressen.
Det är lögner som att man alltid har gjort något som man aldrig har gjort som är misstänkt.
Eller det har jag alltid velat göra men aldrig fått tummen ur för att fixa själv.
Det senare är antingen en lögn, brist på initiativ eller någon som gillar att åka snålskjuts på någon annan.
Alla saker lika dåliga i ett förhållande.

Men snälla du, vem i hela friden har något emot att människor försöker att skydda sig ?
Jo det är tydligen "victim blaming" att tänka så eller ens att diskutera saken.

Har du lust att i stället dela med dig av vad du faktiskt har fått ut av tråden? Har du fått några svar på dina frågor? Har du fått en ökad förståelse för utsattheten många kvinnor befinner sig i?
Jag har fått massor av svar på mina undringar.
Kanske inte just vad du önskar att jag borde veta, men definitivt vad jag ville veta.

Det som jag vill dela med mig av framgår av tidigare svar till andra användare i tråden.

Nej inte om personen är öppen med att intresset är nytt och också gärna berättar och delar med sig av sina tidigare intressen.
Det är lögner som att man alltid har gjort något som man aldrig har gjort som är misstänkt.
Eller det har jag alltid velat göra men aldrig fått tummen ur för att fixa själv.
Det senare är antingen en lögn, brist på initiativ eller någon som gillar att åka snålskjuts på någon annan.
Alla saker lika dåliga i ett förhållande.
Hur vet du om personen är ÄRLIG med att det är ett nytt intresse. Ett genuint intresse?

Och varför skulle det vara en lögn el brist på initiativ att inte ha genomfört en dröm?
Livet, finansiella medel mm kan ha satt stopp.

Nej men att offren lättare tappar huvudet.
Typ, wow den snygga killen flirtar med mig.
Och där någonstans så missar man att göra kontroller som man borde göra.

Edit.
Så här beskrev en av de kvinnor som utsattes för HIV-mannen.
Han var en charmig och på den tiden snygg man som jag inte kunde motstå.

På vilket sätt är HIV-mannen relevant? I de fall där kvinnor inte drogades och våldtogs handlade det ju med få undantag om tillfälligt sex.
Det man kan lära sig av fallet HIV-mannen är inte hur man minskar riskerna i en relation, det är att man ska använda kondom.

Jo det är tydligen "victim blaming" att tänka så eller ens att diskutera saken.

Jag har fått massor av svar på mina undringar.
Kanske inte just vad du önskar att jag borde veta, men definitivt vad jag ville veta.

Det som jag vill dela med mig av framgår av tidigare svar till andra användare i tråden.

Det här svaret (tillsammans med ungefär 90 % av vad du skrivit i tråden tidigare) tolkar jag som att ja, du vill nog mest provocera. Du vill i vart fall inte alls ta till dig vad en majoritet förgäves försöker få dig att förstå. Så väldigt moget och konstruktivt av dig :up:

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 032
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka