Att ha ett väldigt bra minne är väl i sig ingen vansinnigt unik egenskap? Jag tror inte att du behöver känna dig fullständigt "märklig" på grund av ett ovanligt bra minne.
Jag tycker fortfarande att tonen mot utsatta är nedlåtande. Det skrivs om att man "tappar huvudet" och att det då är därför man missar att se vem någon verkligen är.
Visst skulle det vara fint om det var så enkelt? Om vi kunde säga "Tänk bara på att inte falla för ett attraktivt yttre, kolla upp så att det är en bra insida också" och så gick alla kvinnor säkra. Det skulle verkligen vara en dröm!
Men, det är ju inte verkligheten. Verkligheten är att det inte spelar någon roll vad du faller för från början, om det är en riktig snygging, en fantastisk sångröst, en brinnande passion för ett gemensamt intresse, en dyr bil eller en målande framtidsdröm. Många "tappar huvudet" lite grann i den första förälskelsen. Sedan etableras en trygghet och stabilitet i förhållandet, man kanske flyttar i hop, kanske skaffar djur och/eller barn tillsammans, köper hus, planerar framtiden. Vid det laget är det eventuellt tappade huvudet ordentligt fastmonterat på halsen igen, tror jag. Det är inte ett tappat huvud i den initiala förälskelsen som gör att en kvinna "inte ser" att en man kan komma att bruka våld mot henne, 2-5-10 år framåt i tiden.