Ytlighet i ett förhållande.

Som när du var stressad när du skulle ha hyresgäst?
Ja precis.
Det var ju att tappa huvudet på något sätt.
Och att identifiera att det var stressen som gjorde det har medfört att jag kan vara mer vaksam och göra rätt kontroller samt analysera dem mer korrekt.
Jag gör t.ex. numera en bakgrundskontroll redan innan någon får komma och titta.
Det var ett råd som jag fick från en handläggare på Kronofogden.

• Gilla
Reactions: Rie
Jag tror inte det. Lika gärna kan det vara wow, äntligen en kille som delar mitt intresse, som flirtar. Eller, fantastiskt, en kille som förstår mig på riktigt och kan prata om allt, som flirtar.
Huvudet på spiken.
Det vanligaste sättet som nyttjas för att fånga någons intresse är det som kallas spegling. Något som personer som utövar osunda relatoner ofta utövar.

Nej men att offren lättare tappar huvudet.
Typ, wow den snygga killen flirtar med mig.
Och där någonstans så missar man att göra kontroller som man borde göra.

Fast du har ju verkligen inte fått med huvudproblemet? Det handlar inte om att det är "snygga" män, det är just att de är så vanliga som är det farliga. Vanliga, trevliga snubbar med en kompiskrets som kan gå i god för hur schyssta de är. De är ofta väldigt omtänksamma, uppmärksamma och lätta att bygga en relation med. I början.

Uppenbarligen har du rätt dålig koll på hur folk nätdejtar också. Det är vanligt att man kollar upp folks arbetsplatser, gör en slagning i MrKoll eller liknande, letar all info man kan. Mycket, mycket mer än man normalt sett gör när man träffar någon i kompiskretsen. Det är inte där problemet ligger.

De jag känt som är förövare har varit uppskattade, alldeles vanliga män. Välordnade jobb, familj, tränar ungarnas fotbollslag, stor kompiskrets. Givetvis inga domar eller något annat som hade gått att kontrollera.

Han som misshandlade en släkting till mig i flera är var oerhört uppskattad när hon träffade honom. Inget extravagant på något sätt, en väldigt vanlig man i övre medelåldern, jobbat på samma ställe länge, alla ungar i släkten älskade honom, alla var så glada för att hon träffat en så genombra man. Tills han blev av med jobbet...

Ja precis.
Det var ju att tappa huvudet på något sätt.
Och att identifiera att det var stressen som gjorde det har medfört att jag kan vara mer vaksam och göra rätt kontroller samt analysera dem mer korrekt.
Jag gör t.ex. numera en bakgrundskontroll redan innan någon får komma och titta.
Det var ett råd som jag fick från en handläggare på Kronofogden.
Vad jag förstått av hon som kontrollerade män som hon dejtade så gjorde hon väl det rätt tidigt, annars valdes han bort, så redan mycket tidigt i urvalet, som liknande i ditt fall innan de får komma och titta, innan hon gick på dejt/började prata nästan, kollade hon upp personen.

Det är ju ett sätt. De med domar valdes bort.

Men sånnahär antaganden är ju rätt fördomsfulla.
Även om sånt har hänt så är steget långt till att göra det till ett generellt antagande.
Man gör ett antagande och sedan så prövar man sitt antagande.
Det stämmer tydligen delvis.
Och så kommer det fram även andra faktorer för att tappa huvudet.

Nu tror jag iofs inte det var TS avsikt att vara skuldbeläggande, men i övrigt håller jag med dig. En rak fråga kring hur man skyddar sig vid dejtande och vilka riskfaktorer och varningsflaggor som finns hade antagligen gett andra svar. Men ibland kommer man ju kanske inte på att ställa den mest relevanta frågan i trådstarten utan den blir istället en följdfråga och tråden spinner vidare i alla möjliga riktningar.
Dels det och jag hade inte heller velat vara utan de svar som just den ursprungliga frågeställningen gav.
De olika riktningarna ger väldigt mycket.

Fast du har ju verkligen inte fått med huvudproblemet? Det handlar inte om att det är "snygga" män, det är just att de är så vanliga som är det farliga. Vanliga, trevliga snubbar med en kompiskrets som kan gå i god för hur schyssta de är. De är ofta väldigt omtänksamma, uppmärksamma och lätta att bygga en relation med. I början.

Uppenbarligen har du rätt dålig koll på hur folk nätdejtar också. Det är vanligt att man kollar upp folks arbetsplatser, gör en slagning i MrKoll eller liknande, letar all info man kan. Mycket, mycket mer än man normalt sett gör när man träffar någon i kompiskretsen. Det är inte där problemet ligger.

De jag känt som är förövare har varit uppskattade, alldeles vanliga män. Välordnade jobb, familj, tränar ungarnas fotbollslag, stor kompiskrets. Givetvis inga domar eller något annat som hade gått att kontrollera.

Han som misshandlade en släkting till mig i flera är var oerhört uppskattad när hon träffade honom. Inget extravagant på något sätt, en väldigt vanlig man i övre medelåldern, jobbat på samma ställe länge, alla ungar i släkten älskade honom, alla var så glada för att hon träffat en så genombra man. Tills han blev av med jobbet...
Dotterns pappa är inte snygg alls, tvärtom måste jag säga, men jäklar vad manipulativ han är . En helt normal man med lite fel och brister som vi alla har men snäll och trevlig. i början i alla fall. Hemska människa, som tog så mycket av mig och min själ. jag träffade honom för några år sedan, genomsnäll och sanslöst rar, lögnaktig som få, manipulativ osv. Otroligt lätt att prata med. Lätt att känna sig omtyckt, som att man har något värde för honom.

Ska man undvika alla människor som verkar tycka att man har ett värde för dem? Att man är värdefull? De ofarliga människorna är de som inte bryr sig om en, de känslokalla, som inte ställer upp, som håller avstånd, typ som bekanta som man knappt vet namnet på nästan, att bara omge sig med sådana människor borde göra en mest säker.

Huvudet på spiken.
Det vanligaste sättet som nyttjas för att fånga någons intresse är det som kallas spegling. Något som personer som utövar osunda relatoner ofta utövar.
Det hade en av mina bedrägliga hyresgäster tagit till fullständig perfektion.
Jag får ordentligt dåliga vibbar av sådant och det hade de inte riktigt räknat med.
När jag inte ser något genom spegeln så går jag bakom den och tittar.
På så sätt så avslöjade jag dem.
De blev inte glada.

Svårt att ta en motgång då?
Och dålig självkontroll?

Eller hur motiverade han sitt handlande?

Det hade en av mina bedrägliga hyresgäster tagit till fullständig perfektion.
Jag får ordentligt dåliga vibbar av sådant och det hade de inte riktigt räknat med.
När jag inte ser något genom spegeln så går jag bakom den och tittar.
På så sätt så avslöjade jag dem.
De blev inte glada.
Det är ju ganska vanligt att man söker en partner som är likasinnad på något sånär. Så hur ska det kunna bli en varningsflagga när man söker en relation?

Om du märkte att de manipulerade dig via spegling, varför ingick du då ett kontrakt?

Dotterns pappa är inte snygg alls, tvärtom måste jag säga, men jäklar vad manipulativ han är . En helt normal man med lite fel och brister som vi alla har men snäll och trevlig. i början i alla fall. Hemska människa, som tog så mycket av mig och min själ. jag träffade honom för några år sedan, genomsnäll och sanslöst rar, lögnaktig som få, manipulativ osv. Otroligt lätt att prata med. Lätt att känna sig omtyckt, som att man har något värde för honom.

Ska man undvika alla människor som verkar tycka att man har ett värde för dem? Att man är värdefull? De ofarliga människorna är de som inte bryr sig om en, de känslokalla, som inte ställer upp, som håller avstånd, typ som bekanta som man knappt vet namnet på nästan, att bara omge sig med sådana människor borde göra en mest säker.
Jag tror att man skall kontrollera mera så att man lyckas avslöja lögnerna.
Människor som ljuger är så oerhört besvärliga att ha att göra med.

Det är ju ganska vanligt att man söker en partner som är likasinnad på
Om personen inte har haft samma intresse förut eller tidigare har varit likasinnad med någon helt olik den man är själv.
Man får kolla upp tidigare liv helt enkelt.

Om du märkte att de manipulerade dig via spegling, varför ingick du då ett kontrakt?
Jag märkte det först efter något år när jag inte längre var så stressad.
Och då var det ju för sent.
De hade också just stressen som verktyg.
Precis som nätbedragare gör, skynda på för att det är så bråttom.
De stressar sina offer så att de kan jobba ifred.
Så de väljer offer som befinner sig i stressade situationer.

Efter mig så är det 4 till som har råkat illa ut.
De borde med facit i hand ha gjort en bättre bakgrundskontroll, jag har lagt ut spår som skall gå att hitta.
Jag undrar hur många som har kommit undan med hjälp av dessa spår?

Vilka män är det som misshandlar?
Alla sorter, och oftast finns det fler i omgivningen än vad man vill tro.

På gatan jag växte upp var det väldigt medelsvensson, tidigt 80-tal, alla byggde egna hus, barn i samma ålder etc.
På mindre än 20 hus vet jag i dagsläget, som vuxen, att det pågick/fanns misshandel i någon form i 5 av husen. EN av männen var lite obehaglig.

En amerikansk datingsite gjorde en undersökning bland sina medlemmar om vad som var deras största oro/fasa inför en första date.
Männens nummer ett: Att hon var tjock/fet.
Kvinnornas nummer ett: Att han skulle ha ihjäl henne.

När jag hängde på datingsiter frekvent var det oväntat många killar som föreslog date hemma hos endera av oss, och som dessutom uttryckte "jag är ju snäll" "litar du inte på mig" i olika varianter när jag sa att jag ville ses på offentliga ställen.

De jag väl gick på date med och inte kände att jag ville ses igen och då skrev något i stil med "tack för en trevlig date, men jag känner inte att du är det jag söker" fick jag i ca 75% av fallen ett otrevligt svar tillbaka. Detta var vuxna män (över 30) som verkade helt vanliga.

Om personen inte har haft samma intresse förut eller tidigare har varit likasinnad med någon helt olik den man är själv.
Man får kolla upp tidigare liv helt enkelt.

Jag märkte det först efter något år när jag inte längre var så stressad.
Och då var det ju för sent.
De hade också just stressen som verktyg.
Precis som nätbedragare gör, skynda på för att det är så bråttom.
De stressar sina offer så att de kan jobba ifred.
Så de väljer offer som befinner sig i stressade situationer.

Efter mig så är det 4 till som har råkat illa ut.
De borde med facit i hand ha gjort en bättre bakgrundskontroll, jag har lagt ut spår som skall gå att hitta.
Jag undrar hur många som har kommit undan med hjälp av dessa spår?
Hur kollar man upp vilka intressen en person haft förrut och jämför med nutid??
Hur kollar man om det är sant när hen säger att den gillar samma filmer som du? Vilka böcker hen läst, mat den tycker om, drömmar den drömmer, mål i livet, politiska åsikter?

Och någonstans måste man dra en gräns för vad som är osundt kontrollerande.
Jag hade tyckt det var oerhört creepy om någon började ifråga sätta det jag och kolla upp det.

Att man är ostraffad är en sak. För det är en offentlig handling. Men börja rota i en persons privatliv och historia är sjukt.
Jag tycker också att det är osunt att ha så lite tilltro till människor.

Däremot ska man ge nya bekantskaper tid och tålamod innan man blir för ihopsyltade.

Jag har diagnosen exceptionellt minne.
Det innebär att minnen inte bleknar och suddas ut som de skall.
Utan jag kan minnas alldeles för mycket.

Det vore i mitt fall ganska så skönt om jag blev litet dement med åren.
Men det finns inte i familjen så det är nog för mycket att hoppas på.

Du menar alltså att det är en diagnos att du har ett bra minne?
Av ren nyfikenhet, vad är diagnoskoden? Är det någon slags hyperthymesi du syftar till? Ryms den i någon annan diagnos kanske?

Nej men att offren lättare tappar huvudet.
Typ, wow den snygga killen flirtar med mig.
Och där någonstans så missar man att göra kontroller som man borde göra.

Edit.
Så här beskrev en av de kvinnor som utsattes för HIV-mannen.
Han var en charmig och på den tiden snygg man som jag inte kunde motstå.
Du kan ju döma andra efter dig själv. Merparten av kvinnor funkar inte så och det har hänt en hel del sen HIV-mannen härjade vad det gäller möjligheter att kolla upp och folk gör det.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 032
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka