Alltså - jag kan till viss del förstå vad det är
@Inte_Ung frågar efter här när det gäller att skydda sig mot misshandlande män, bedrägliga hyresgäster eller listiga tjuvar. Ansvaret för brottet ligger givetvis i samtliga fall på den som begår brottet, men det kan ju ändå vara intressant att fundera över och vidta åtgärder för att slippa bli ett brottsoffer? Och jag tycker nog att man KAN föra den diskussionen utan att det behöver ses som victim blaming. Jag anser med STOR självklarhet att en kvinna som våldtagits ska slippa få frågan vad hon hade på sig när brottet skedde. Jag anser också att hon, jag och alla andra kvinnor borde kunna gå nakna längs Storgatan i närmsta stad utan att bli antastade, men jag inser också att det inte är riktigt så verkligheten ser ut.
Så jag låser min dörr och grindarna till gården varje natt för att slippa få påhälsning av tjuvar. Jag har larm och lås på min bil. Jag undviker vissa situationer och vissa platser för att slippa bli indragen i våldsamheter. Har jag varit ute sent på kvällen byter jag från kort kjol och högklackat till joggingbyxor och -skor för att jag tycker det känns säkrast så. Självklart kan jag trots de säkerhetsåtgärderna bli utsatt för brott och inte någon gång är det mitt fel om jag blir utsatt. Men vi måste väl kunna diskutera om de där åtgärderna faktiskt minskar risken och/eller om det finns andra, effektivare sätt att slippa bli utsatt för brott?