Ytlighet i ett förhållande.

Jo den delen förstår jag ju.
Det är inga problem med det.

Men att anse att man inte alls skall behöva akta sig och vara försiktig eller ens kunna diskutera hur man skall kunna akta sig utan att det skall vara "victim blaming", det opponerar jag mig emot.
Du vill med andra ord ha en tråd där man diskuterar "Hur gör jag när jag ska börja dejta, för att vara försiktig så att jag inte träffar någon som är mördare eller misshandlar med? Vad är tecknen som KAN tyda på sådant, vad är varningsflagg?" typ?

Fast det finns väl ingen i tråden som tycker att man inte ska undvika att akta sig för farliga män? Skillnaden är att man tycker att kvinnan inte ska skuldbeläggas.
De flesta är ju försiktiga och noggranna i sina urval ändå och gör sitt bästa att inte hamna hos någon potentiell misshandlare.
Men på många av svaren i den här tråden så känns det ju som om man inte får diskutera på vilket sätt man som kvinna kan vara försiktig och noggrann för då skuldbelägger man? Och jag tror att vi litegrann bör hålla isär vad man kan göra förebyggande INNAN man ens utsatts för brott och hur vi ser på offret EFTER att hen utsatts för brott. Det kan liksom aldrig i min värld vara dåligt att fundera över eller diskutera hur man kan göra för att minska risken att utsättas för brott. Man kan aldrig skydda sig till 100% men om man med förebyggande åtgärder kan undvika en enda våldtäkt eller en enda misshandel så tycker jag faktiskt att det är värt det!

Du får nog tugga i dig vad Svenska akedemin anser att ordet betyder. Och hade du läst alla mina svar till dig så hade du sett att jag gett dig exempel i flera svar.
Sen kan du ju inte applicera exakt ALLA synonymer. Du får försöka tänka generellt om ordet normals betydelse.

Du beskriver dig som märklig upprepade gånger i tråden. DET är något som iaf jag verkligen inte förstår vad du vill förmedla med.
Visa bifogad fil 157426
Jag borde vara smickrad av @clementine s inlägg som beskriver mina inlägg som märkliga.
Det var nämligen därför som jag har använt ordet märklig så mycket.
När du nu lägger upp definitionen så där så ser det faktiskt i stället ut som skryt.
Och så var det inte menat.

Konstig är nog det närmast korrekta.
Så det prickar lika illa som normal.

Alltså - jag kan till viss del förstå vad det är @Inte_Ung frågar efter här när det gäller att skydda sig mot misshandlande män, bedrägliga hyresgäster eller listiga tjuvar. Ansvaret för brottet ligger givetvis i samtliga fall på den som begår brottet, men det kan ju ändå vara intressant att fundera över och vidta åtgärder för att slippa bli ett brottsoffer? Och jag tycker nog att man KAN föra den diskussionen utan att det behöver ses som victim blaming. Jag anser med STOR självklarhet att en kvinna som våldtagits ska slippa få frågan vad hon hade på sig när brottet skedde. Jag anser också att hon, jag och alla andra kvinnor borde kunna gå nakna längs Storgatan i närmsta stad utan att bli antastade, men jag inser också att det inte är riktigt så verkligheten ser ut.

Så jag låser min dörr och grindarna till gården varje natt för att slippa få påhälsning av tjuvar. Jag har larm och lås på min bil. Jag undviker vissa situationer och vissa platser för att slippa bli indragen i våldsamheter. Har jag varit ute sent på kvällen byter jag från kort kjol och högklackat till joggingbyxor och -skor för att jag tycker det känns säkrast så. Självklart kan jag trots de säkerhetsåtgärderna bli utsatt för brott och inte någon gång är det mitt fel om jag blir utsatt. Men vi måste väl kunna diskutera om de där åtgärderna faktiskt minskar risken och/eller om det finns andra, effektivare sätt att slippa bli utsatt för brott?
Självklart. Men vore det inte enklare att gå rakt på frågan i så fall och inte försöka gå runt den med en tråd om ytlighet och skuldbeläggande X antal sidor först? tror det är enklare att få med sig folk i frågeställningen om man är rak med den än om man snurrar in sig i onödigheter som egentligen inte riktigt är vad som är huvudfokus för frågeställningen.

Att tjafsa om vad någon menar med ordet "normal" och att sätta upp fällor i tråden känns inte riktigt som om man vill föra fram tråden till rätt fokus till vad man egentligen vill veta heller.

"Hur skyddar kvinnor sig när de dejtar?"

Men på många av svaren i den här tråden så känns det ju som om man inte får diskutera på vilket sätt man som kvinna kan vara försiktig och noggrann för då skuldbelägger man? Och jag tror att vi litegrann bör hålla isär vad man kan göra förebyggande INNAN man ens utsatts för brott och hur vi ser på offret EFTER att hen utsatts för brott. Det kan liksom aldrig i min värld vara dåligt att fundera över eller diskutera hur man kan göra för att minska risken att utsättas för brott. Man kan aldrig skydda sig till 100% men om man med förebyggande åtgärder kan undvika en enda våldtäkt eller en enda misshandel så tycker jag faktiskt att det är värt det!
Jag tror att det är för att många redan gör mycket förebyggande och TS gick in rätt hårt med skuldbeläggande och svårt att förstå ens hur det kan hända.
Andra svar med en rak frågeställning, det är jag rätt säker på. Frågan är inte konstig alls, i sig, tvärtom, hur berättar man för sina döttrar hur de ska skydda sig tex? Men svamlet runt det här känns lite väl konstigt.

Du vill med andra ord ha en tråd där man diskuterar "Hur gör jag när jag ska börja dejta, för att vara försiktig så att jag inte träffar någon som är mördare eller misshandlar med? Vad är tecknen som KAN tyda på sådant, vad är varningsflagg?" typ?
Ja typ.
Fast inte jag, för jag skall inte dejta.
Utan från ett samhällsperspektiv.

Vad kan den som skall börja dejta göra för att skydda sig och vara försiktig?
Inte bara varningsflaggor utan även hur man skall behålla huvudet kallt.
Och där kommer ytligheten in.
Hur skall man behålla huvudet kallt när världens snygging flirtar med en?

Kan samhället skapa några regler som underlättar?
Och hur skall det gå när personlig information inte längre finns lättillgänglig på nätet?

Ja typ.

Och hur skall det gå när personlig information inte längre finns lättillgänglig på nätet?
Varför skrev du inte det i trådstarten?

Att ytlighet skulle vara en riskfaktor.
Och att man genom att identifiera den lättare skulle kunna komma ihåg att vara försiktig och skydda sig.

Det är alltid bra att identifiera riskfaktorer om man vill minska risker.

I exemplet HIV-mannen, så var det genomgående att kvinnor tyckte att han var så snygg som gjorde hans framfart möjlig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mehdi_Tayeb
Men varför skulle ytlighet vara en riskfaktor? Jag kan inte riktigt tro att normsnygga män skulle vara farligare än de som ser ut som folk gör mest, eller de som har ett ofördelaktigt utseende.

Man kan ju precis lika gärna bli charmad av den ordinära killens trevlighet, och bli ihjälslagen, som av den snygga killens utseende, och bli ihjälslagen, eller tillexempel ha ett gemensamt intresse med den rätt osnygga killen, som man sedan inleder ett förhållande med, och blir ihjälslagen, då det till slut visar sig att han också var en skitstövel. 🤷‍♀️

Bara för att utseende är en faktor som hjälper vid att "locka till sig" potentiella partners, betyder det ju inte att de som har det lättare på den fronten är farligare.

Jag borde vara smickrad av @clementine s inlägg som beskriver mina inlägg som märkliga.
Det var nämligen därför som jag har använt ordet märklig så mycket.
När du nu lägger upp definitionen så där så ser det faktiskt i stället ut som skryt.
Och så var det inte menat.

Konstig är nog det närmast korrekta.
Så det prickar lika illa som normal.
För att få balans i hur ett ord ska användas så bör du även läsa motsatsordet.
Jag tror ditt problem med hantera ord ligger i att du tänker för svartvitt och använder orden utan nyanser. Det blir samma sak i dina inlägg. Du menar säkert något mer nyanserat men det framsår som ett tvärsäkert påstående ist.

Jag tror att det är för att många redan gör mycket förebyggande och TS gick in rätt hårt med skuldbeläggande och svårt att förstå ens hur det kan hända.
Andra svar med en rak frågeställning, det är jag rätt säker på. Frågan är inte konstig alls, i sig, tvärtom, hur berättar man för sina döttrar hur de ska skydda sig tex? Men svamlet runt det här känns lite väl konstigt.
Nu tror jag iofs inte det var TS avsikt att vara skuldbeläggande, men i övrigt håller jag med dig. En rak fråga kring hur man skyddar sig vid dejtande och vilka riskfaktorer och varningsflaggor som finns hade antagligen gett andra svar. Men ibland kommer man ju kanske inte på att ställa den mest relevanta frågan i trådstarten utan den blir istället en följdfråga och tråden spinner vidare i alla möjliga riktningar.

Ja typ.

Nej självklart ska inte du dejta, det förstår jag, men jag tänkte på tråden. Det är stor skillnad på en sådan frågeställning och frågeställningen om ytlighet du började med 17 sidor sedan. Hur många tycker det känns "normalt", om nu det är ett ord som får användas, att få frågeställningen 17 sidor efter trådstarten.

Det är svårt att skydda sig. Magkänsla, kolla upp det som går, läste om en kvinna som alltid kollade upp domar och liknande, inte helt tokigt ändå att göra på män hon tog hem till sina barn. Prata med sina vänner och sin familj om att de ska varna om de börjar ana ugglor i mossen (avskärmande från vänner och familj) för det gör man inte alltid själv med tanke på att "kärleken är blind". Tror den punkten är otroligt viktig, att familj och vänner inte finner sig i att bli avskärmade.

Självklart. Men vore det inte enklare att gå rakt på frågan i så fall och inte försöka gå runt den med en tråd om ytlighet och skuldbeläggande X antal sidor först? tror det är enklare att få med sig folk i frågeställningen om man är rak med den än om man snurrar in sig i onödigheter som egentligen inte riktigt är vad som är huvudfokus för frågeställningen.

Att tjafsa om vad någon menar med ordet "normal" och att sätta upp fällor i tråden känns inte riktigt som om man vill föra fram tråden till rätt fokus till vad man egentligen vill veta heller.

"Hur skyddar kvinnor sig när de dejtar?"
Då hade det inte blivit många svar i tråden.
Så , nej det hade inte varit enklare.
Dessutom så var frågeställningen om ytlighet hindrar omdömet från att arbeta korrekt.

Och så ville jag ha med hur man skall göra sin bedömning.
Även när man skall vara vaksam på utsatta i sin omgivning.
Ofta används ordet normal och det tycker jag är en alldeles för trubbig definition.

Ja typ.

Kopplat till trådstarten så är väl det ur det här perspektivet det absolut bästa man kan göra att anmäla sig till programmet Gift vid första ögonkastet? Personen man träffar kommer ju vara undersökt in i minsta detalj av experter inom ett antal ämnesområden och allt man gör fastnar på film.

Däremot ska man väl kanske undvika just den australiska varianten som till och med får den amerikanska att framstå som seriös tråk-tv. Där är det alldeles uppenbart att folk är med för sina 15 minuter i rampljuset och syftet med produktionen är enbart att göra smaskig tv.

Nu tror jag iofs inte det var TS avsikt att vara skuldbeläggande, men i övrigt håller jag med dig. En rak fråga kring hur man skyddar sig vid dejtande och vilka riskfaktorer och varningsflaggor som finns hade antagligen gett andra svar. Men ibland kommer man ju kanske inte på att ställa den mest relevanta frågan i trådstarten utan den blir istället en följdfråga och tråden spinner vidare i alla möjliga riktningar.
Nej det tror inte jag heller, nog för att TS brukar skapa märkliga trådar ibland men detta reste mina hår av avsmak liksom, det lät verkligen inte som TS alls, men jag kan verkligen förstå att folk har reagerat.

Bara för att utseende är en faktor som hjälper vid att "locka till sig" potentiella partners, betyder det ju inte att de som har det lättare på den fronten är farligare.
Nej men att offren lättare tappar huvudet.
Typ, wow den snygga killen flirtar med mig.
Och där någonstans så missar man att göra kontroller som man borde göra.

Edit.
Så här beskrev en av de kvinnor som utsattes för HIV-mannen.
Han var en charmig och på den tiden snygg man som jag inte kunde motstå.

Senast ändrad:
Då hade det inte blivit många svar i tråden.
Så , nej det hade inte varit enklare.
Dessutom så var frågeställningen om ytlighet hindrar omdömet från att arbeta korrekt.

Och så ville jag ha med hur man skall göra sin bedömning.
Även när man skall vara vaksam på utsatta i sin omgivning.
Ofta används ordet normal och det tycker jag är en alldeles för trubbig definition.
Så kvantitet är bättre än kvalitet?

Frågeställningen om ytlighet hade du kunnat ha med i frågeställningen ändå, men som frågeställning nummer 2 efter huvudfokusfrågan. Nu blev det istället skuldbeläggande. Gav det svaren du ville ha på alla de här sidorna?

Inte någonstans kan jag se att någon skrivit att kvinnor inte ska behöva akta sig. Jag har däremot sett att ytlighet inte har något att göra med valet av män. Och också att normal är ett helt normalt ord att använda i svenskan, med många nyanser- ungefär som ordet märklig som du själv använder - och tusentals andra ord, som skulle kunna tolkas lika trubbiga, om man nu tycker att ord är trubbiga.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 033
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka