Ytlighet i ett förhållande.

Jo just det kan jag förstå.

Men däremot inte att man inte skall försöka låta bli att bli lurad genom att vara försiktig eller akta sig.
Det är ju väldigt vanligt att man aktar sig när man börjar dejta någon. Ses på allmänna platser, ha någon som vet var du är osv
Men om partnern förlorar jobbet tre år senare och tar ut stressen på mig, hur aktar jag mig för det?

Jag förstår inte när man inte inser att vissa saker händer utan att man begått det minsta fel. Vissa brott utsätts man för utan att ha tagit några risker.
Men det kan man ju inte påverka.

Det är att tycka att man skall kunna ta risker och låta bli att akta sig bara för att man har rätten på sin sida som jag tycker att det blir fel.
Jag vill egentligen diskutera hur man kan göra för att akta sig.
Vilket inte tas emot särskilt väl.

Jo just det kan jag förstå.

Men däremot inte att man inte skall försöka låta bli att bli lurad genom att vara försiktig eller akta sig.
Då kanske du i din märklighet har problem med läsförståelsen
ALLA skriver ju att det inte GÅR att skydda sig helt hur mycket man än försöker. Folk skyddar sig även om du inte tycks kunna läsa dig till det. Samtidigt så poängteras det viktiga - man kan bli lurad ändå och det stora problemet är fortfarande asen som luras.

Du förstår alltså inte/vill inte förstå vad många av oss försökt att förklara för dig på olika sätt?

Det går inte att akta sig från att bli utsatt av sin partner.

Det spelar ingen roll hur noga du är i dina utfrågningar, hur bra människokännare du anser dig vara, hur väl du känner en person, hur många referenser du tar. Du kan råka illa ut ändå.

De absolut flesta som upplevt våld i nära relationer såg absolut inga tecken från början.

Det enda sättet att "akta sig" är att helt enkelt inte ha en partner.

Men det kan man ju inte påverka.

Det är att tycka att man skall kunna ta risker och låta bli att akta sig bara för att man har rätten på sin sida som jag tycker att det blir fel.
Är det vad du vill diskutera?
Varför är trådstarten då om ytlighet? Vad är din tes? Att folk är korkade väljer på yta utan att göra några som helst försiktighetsåtgärder och sen får de helt enkelt skylla sig själva för de var ytliga?

Varför är trådstarten då om ytlighet? Vad är din tes? Att folk är korkade väljer på yta utan att göra några som helst försiktighetsåtgärder och sen får de helt enkelt skylla sig själva för de var ytliga?

Vi är alla grottmänniskor.

Ugh, attraktiv man, måste para mig och flytta in i hans grotta. Attraktiv man är det enda viktiga.

* Ironi och raljerande, jag är fullt medveten om att inte ens de tidigaste människorna var riktigt så enkelspåriga *

Eftersom det blev sånt tjohej kring ordet normal andvändes att definiera ett förhållande till någon eller beskriva någon så googlade jag betydelsen. Tänkte att JAG kanske missuppfattat betydelsen.
Det hade jag inte.
@Inte_Ung , det går utmärkt att beskriva relationer som normala utefter vad ordet betyder/är synonymt med.

IMG_9602.webp

• Gilla
Reactions: Sel
Det är ju väldigt vanligt att man aktar sig när man börjar dejta någon. Ses på allmänna platser, ha någon som vet var du är osv
Men om partnern förlorar jobbet tre år senare och tar ut stressen på mig, hur aktar jag mig för det?
Ja den är svår att förutse.

Vissa saker går ju inte att skydda sig emot.

Då kanske du i din märklighet har problem med läsförståelsen
ALLA skriver ju att det inte GÅR att skydda sig helt hur mycket man än försöker. Folk skyddar sig även om du inte tycks kunna läsa dig till det. Samtidigt så poängteras det viktiga - man kan bli lurad ändå och det stora problemet är fortfarande asen som luras.
Jo den delen förstår jag ju.
Det är inga problem med det.

Men att anse att man inte alls skall behöva akta sig och vara försiktig eller ens kunna diskutera hur man skall kunna akta sig utan att det skall vara "victim blaming", det opponerar jag mig emot.

Jag börjar bli nyfiken på vad det är för egenskap som gör dig så otroligt speciell 😅
Jag har diagnosen exceptionellt minne.
Det innebär att minnen inte bleknar och suddas ut som de skall.
Utan jag kan minnas alldeles för mycket.

Det vore i mitt fall ganska så skönt om jag blev litet dement med åren.
Men det finns inte i familjen så det är nog för mycket att hoppas på.

Du förstår alltså inte/vill inte förstå vad många av oss försökt att förklara för dig på olika sätt?

Det går inte att akta sig från att bli utsatt av sin partner.

Det spelar ingen roll hur noga du är i dina utfrågningar, hur bra människokännare du anser dig vara, hur väl du känner en person, hur många referenser du tar. Du kan råka illa ut ändå.

De absolut flesta som upplevt våld i nära relationer såg absolut inga tecken från början.

Det enda sättet att "akta sig" är att helt enkelt inte ha en partner.
Men tycker du att man skall försöka att akta sig och skydda sig när man söker en ny partner?
Tråden handlar ju egentligen om att vara försiktig och akta sig när man söker en ny partner och inte om hur det sedan utvecklar sig med tiden.

Alltså - jag kan till viss del förstå vad det är @Inte_Ung frågar efter här när det gäller att skydda sig mot misshandlande män, bedrägliga hyresgäster eller listiga tjuvar. Ansvaret för brottet ligger givetvis i samtliga fall på den som begår brottet, men det kan ju ändå vara intressant att fundera över och vidta åtgärder för att slippa bli ett brottsoffer? Och jag tycker nog att man KAN föra den diskussionen utan att det behöver ses som victim blaming. Jag anser med STOR självklarhet att en kvinna som våldtagits ska slippa få frågan vad hon hade på sig när brottet skedde. Jag anser också att hon, jag och alla andra kvinnor borde kunna gå nakna längs Storgatan i närmsta stad utan att bli antastade, men jag inser också att det inte är riktigt så verkligheten ser ut.

Så jag låser min dörr och grindarna till gården varje natt för att slippa få påhälsning av tjuvar. Jag har larm och lås på min bil. Jag undviker vissa situationer och vissa platser för att slippa bli indragen i våldsamheter. Har jag varit ute sent på kvällen byter jag från kort kjol och högklackat till joggingbyxor och -skor för att jag tycker det känns säkrast så. Självklart kan jag trots de säkerhetsåtgärderna bli utsatt för brott och inte någon gång är det mitt fel om jag blir utsatt. Men vi måste väl kunna diskutera om de där åtgärderna faktiskt minskar risken och/eller om det finns andra, effektivare sätt att slippa bli utsatt för brott?

Att ytlighet skulle vara en riskfaktor.
Och att man genom att identifiera den lättare skulle kunna komma ihåg att vara försiktig och skydda sig.

Det är alltid bra att identifiera riskfaktorer om man vill minska risker.

I exemplet HIV-mannen, så var det genomgående att kvinnor tyckte att han var så snygg som gjorde hans framfart möjlig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mehdi_Tayeb

Eftersom det blev sånt tjohej kring ordet normal andvändes att definiera ett förhållande till någon eller beskriva någon så googlade jag betydelsen. Tänkte att JAG kanske missuppfattat betydelsen.
Det hade jag inte.
@Inte_Ung , det går utmärkt att beskriva relationer som normala utefter vad ordet betyder/är synonymt med.

Visa bifogad fil 157420
Men det blir ändå litet som att dra parallellen ovanlig = pervers.
Så jag tycker fortfarande att det är lämpligt att specificera närmare vad man egentligen syftar på.

Ovanligt är ju inte farligt per definition.
Lika litet som att vara ordinär garanterar att man skulle vara mentalt frisk.

Men det blir ändå litet som att dra parallellen ovanlig = pervers.
Så jag tycker fortfarande att det är lämpligt att specificera närmare vad man egentligen syftar på.

Ovanligt är ju inte farligt per definition.
Lika litet som att vara ordinär garanterar att man skulle vara mentalt frisk.
Du får nog tugga i dig vad Svenska akedemin anser att ordet betyder. Och hade du läst alla mina svar till dig så hade du sett att jag gett dig exempel i flera svar.
Sen kan du ju inte applicera exakt ALLA synonymer. Du får försöka tänka generellt om ordet normals betydelse.

Du beskriver dig som märklig upprepade gånger i tråden. DET är något som iaf jag verkligen inte förstår vad du vill förmedla med.
IMG_9601.webp

Jag kan definitivt göra fel och har dessutom full förståelse för att andra också kan göra fel.
Det som jag däremot inte förstår är när man inte tycker att man måste försöka undvika att göra fel.
Fast det finns väl ingen i tråden som tycker att man inte ska undvika att akta sig för farliga män? Skillnaden är att man tycker att kvinnan inte ska skuldbeläggas.
De flesta är ju försiktiga och noggranna i sina urval ändå och gör sitt bästa att inte hamna hos någon potentiell misshandlare.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 033
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka