Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom så sätts diagnoser bara efter en fullskalig utredning vilket @Inte_Ung igår skrev att hen avböjt.I går så "borde det antagligen vara" hypertymesi (efter att du fått frågan om det är vad du har), och i dag vet du säkert att det är vad det handlar om?
Det är ju bra om du fått ett ord för ditt minne, men nog ser det allt lite märkligt ut att du så sent som i går eftermiddag tyckte att det "antagligen borde vara" vad du nu verkar veta?
Men det kan väl knappast vara så exeptionellt att det bara finns 25 personer i världen som har minne som fungerar så. Inte väljer jag heller vad jag minns, men mina minnen väljer mig, på ett sätt som jag skrev om i synestesitråden nyligen. Har aldrig ens tänkt tanken att det är någon diagnos, bara väldigt praktiskt.Nej tyvärr inte.
Mina minnen väljer mig.
Men jag kan memorera precis som alla andra och det som jag har memorerat sitter kvar.
Men en massa annat som jag inte har valt att komma ihåg sitter också kvar.
En speciell sak med ett sådant minne är att man har mycket tidiga minnen.
Jag har spridda minnen från det att jag var 2 år och mer sammanhängande minnen från 5 år.
Nu så har ju inte jag syndromet fullt ut, t.ex. så saknas kalendern, men jag ligger nära på skalan.
Nu så tycker jag att det är dags för mig att dra mig ur den här tråden.
Det har blivit precis så mycket ifrågasättande och kritiserade som jag misstänkte att det skulle bli av att vara öppen med den diagnosen.
Så jag väljer att lämna här.
Jag förstår att det är jobbigt att bli ifrågasatt. Det är lättare att få skriva vad man vill om hur fint det vore att få vara dement eller hur kvinnor blir misshandlade främst för att de är så ytliga.Nu så kör du litet av den där freak showen som jag försöker undvika.
"Vissa forskare tror att HSAM kan ha psykologiska orsaker på grund av vissa beteenden som får människor att tvångsmässigt tänka på sina tidigare erfarenheter - som vi nämnde med det misstänkta sambandet med OCD. Att regelbundet tänka på minnen stärker förmågan att återkalla dem."Nu så kör du litet av den där freak showen som jag försöker undvika.
Det fungerar inte så.
Utan det handlar om att minnen som väl har fastnat sedan inte försvinner.
Jag brukar använda ordet glömt i stället för "det lade jag inte på minnet" därför att det dels är lättare att hantera och dels normaliserar mig gentemot andra.
Minnen fastnar inte lättare, att jag har lätt att lära är en hel annan egenskap, men när de har fastnat så sitter de kvar.
Du får också länken.
https://se.starsinsider.com/halsa/517744/hypertymesi-foerbannelsen-att-komma-ihag-precis-allt
Andra användare? Hon drar ju själv upp det. Eller menar du något annat?Det känns nu som det är dags att sluta diskutera andra användares eventuella diagnoser.
För att återknyta till det här med att skydda sig mot våldsamma män.
Jag kommer att tänka på ”Kapten Klänning”.
En man som gått igenom polisens alla psykologitester och utbildning ända upp till toppnivå, gift, hade barn, känd för sitt djupa engagemang mot kvinnovåld. Omtyckt och respekterad både i sin roll som polis och som vän och familjefar.
Samtidigt en våldsam och sadistisk serievåldtäktsman.
Exakt vem som helst kan vara ett farligt svin. Det är lätt att manipulera och ljuga och jättesvårt att genomskåda.
En man som gått igenom polisens alla psykologitester och utbildning ända upp till toppnivå, gift, hade barn, känd för sitt djupa engagemang mot kvinnovåld. Omtyckt och respekterad både i sin roll som polis och som vän och familjefar.
Exakt vem som helst kan vara ett farligt svin. Det är lätt att manipulera och ljuga och jättesvårt att genomskåda.
Väldigt bra dokumentär.Rekommenderar "Jakten på Kapten Klänning" för den som vill få lite insikt i hur utredarna fick slita i det fallet. Så många lager av osannolika beteenden.
Stalker är hemsk! Mådde så dåligt efter den.Väldigt bra dokumentär.
En annan dokumentär som också visar hur man kan ha en riktigt sjuk och skadlig människa nära sig utan att inse är ”Stalker”.
Även om det inte handlar om ett kärleksförhållande så är den mycket sevärd ur den aspekten ”den man minst anar”.
Kondom hjälper inte mot att drogas och våldtas.
Att kunna undvika en sådan man hjälper mot det.
Här blir jag nyfiken på hur ensamma personer gör? Vem ska jag berätta för?Nej jag har ju aldrig haft sex med främmande människor.
Och jag smiter aldrig iväg.
Men jag har aldrig heller haffat något tillfälligt ragg på krogen heller.
Eller sökt partner på nätet.
Jag är alltid i alla sammanhang och situationer noga med att andra skall veta var jag befinner mig.
Som på en tur i fjällen.
Samtidigt tänker jag hur hjälper det mig att någon vet vem jag hänger med eller var jag är?Här blir jag nyfiken på hur ensamma personer gör? Vem ska jag berätta för?
Och är det därför du alltid reagerar på att jag går ut med hunden (hundarna nu) utan mobilen med mig? För att det inte är att vara rädd om sig, att akta sig?
Tja, att fortsätta diskutera dem kanske? Man kan ju trots allt scrolla förbi och hålla sig till tråden lite mer och inte diskutera diagnoser, känns inte riktigt som att det hör hemma i en tråd hur kvinnor skyddar sig eller hur mycket ansvar man själv har.Andra användare? Hon drar ju själv upp det. Eller menar du något annat?
Det är lite så jag tänker.Samtidigt tänker jag hur hjälper det mig att någon vet vem jag hänger med eller var jag är?
Skadad kan jag bli ändå.
Visst kan man råka illa ut på en dejt.Det är lite så jag tänker.
Det hade känts annorlunda om jag bott i Australiens ödemark, men det är Sverige och här är inte mycket öde, ens i Nyköping där jag bor, och definitivt inte i Skåne där jag kommer ifrån. Så, för att kunna få hjälp i tid behöver man nog ingen "andra hand"- speciellt ofta. Och om man träffar någon som riskerar att mörda en, riskerar man inte att bli mördad i alla fall?