Ytlighet i ett förhållande.

Nu så tycker jag att det är dags för mig att dra mig ur den här tråden.
Det har blivit precis så mycket ifrågasättande och kritiserade som jag misstänkte att det skulle bli av att vara öppen med den diagnosen.
Så jag väljer att lämna här.

I går så "borde det antagligen vara" hypertymesi (efter att du fått frågan om det är vad du har), och i dag vet du säkert att det är vad det handlar om?

Det är ju bra om du fått ett ord för ditt minne, men nog ser det allt lite märkligt ut att du så sent som i går eftermiddag tyckte att det "antagligen borde vara" vad du nu verkar veta?
Dessutom så sätts diagnoser bara efter en fullskalig utredning vilket @Inte_Ung igår skrev att hen avböjt.

Nej tyvärr inte.
Mina minnen väljer mig.
Men jag kan memorera precis som alla andra och det som jag har memorerat sitter kvar.
Men en massa annat som jag inte har valt att komma ihåg sitter också kvar.

En speciell sak med ett sådant minne är att man har mycket tidiga minnen.
Jag har spridda minnen från det att jag var 2 år och mer sammanhängande minnen från 5 år.
Nu så har ju inte jag syndromet fullt ut, t.ex. så saknas kalendern, men jag ligger nära på skalan.
Men det kan väl knappast vara så exeptionellt att det bara finns 25 personer i världen som har minne som fungerar så. Inte väljer jag heller vad jag minns, men mina minnen väljer mig, på ett sätt som jag skrev om i synestesitråden nyligen. Har aldrig ens tänkt tanken att det är någon diagnos, bara väldigt praktiskt.

Jag har aldrig sett detta som något negativt eller störigt eller freakshow på något vis. Och jag har också minnen från det jag var ca 2.5 år. Och kan komma ihåg mer eller mindre hela föreläsningar på tentan några månader senare.

Men likväl glömmer jag att ta med mig de där hårspännena jag skulle ta till jobbet i morse, eller jag frågar särbon samma sak för tredje gången för jag la inte svaret på minnet då vi pratade om något i somras 🤷‍♀️

Nu så tycker jag att det är dags för mig att dra mig ur den här tråden.
Det har blivit precis så mycket ifrågasättande och kritiserade som jag misstänkte att det skulle bli av att vara öppen med den diagnosen.
Så jag väljer att lämna här.

Du lämnar alltså tråden för att du anser att du blivit utsatt för någon slags funkfobi på grund av ditt exceptionella minne?
Jag tror att det folk har reagerat på snarare har varit ditt sätt att framföra dina åsikter samt det röriga upplägget där det är svårt att förstå vad som egentligen avses och vad du "undrar"? Din approach och anslag i tråden kan väl knappast bero på att du har exceptionellt bra minne? Jag tror att folk helt enkelt ramlat baklänges av din victim-blaming och dina märkliga och mindre sympatiska åsikter. Att du har jättebra minne har inte med saken att göra, det var bara ännu ett stickspår som du själv började skriva om.

Nu så kör du litet av den där freak showen som jag försöker undvika.
Jag förstår att det är jobbigt att bli ifrågasatt. Det är lättare att få skriva vad man vill om hur fint det vore att få vara dement eller hur kvinnor blir misshandlade främst för att de är så ytliga.

Du har skrivit så mycket okänsligt och osmakligt i den här tråden att jag finner det komiskt att du blir så förnärmad över att någon faktiskt gräver lite i dina märkliga påståenden. Men givetvis får man lämna en diskussion av vilka skäl man vill 😊.

Nu så kör du litet av den där freak showen som jag försöker undvika.
Det fungerar inte så.
Utan det handlar om att minnen som väl har fastnat sedan inte försvinner.

Jag brukar använda ordet glömt i stället för "det lade jag inte på minnet" därför att det dels är lättare att hantera och dels normaliserar mig gentemot andra.
Minnen fastnar inte lättare, att jag har lätt att lära är en hel annan egenskap, men när de har fastnat så sitter de kvar.

Du får också länken.
https://se.starsinsider.com/halsa/517744/hypertymesi-foerbannelsen-att-komma-ihag-precis-allt
"Vissa forskare tror att HSAM kan ha psykologiska orsaker på grund av vissa beteenden som får människor att tvångsmässigt tänka på sina tidigare erfarenheter - som vi nämnde med det misstänkta sambandet med OCD. Att regelbundet tänka på minnen stärker förmågan att återkalla dem."

Det känns ju lite tycker jag som att det inte är en speciellt diagnos än, dom verkar ju inte veta mycket om det. Det låter dock kopplat till OCD. och tvångstankar osv.

"Att inte kunna släppa taget om tydliga minnen av det förflutna gör det svårt att komma över smärta och ånger. Nicole Donohue, som har HSAM och har deltagit i ett flertal studier, berättade för BBC om de pinsamma ögonblicken: "Du känner samma känslor - det är lika rått, lika fräscht... Du kan inte stänga av strömmen av minnen, hur mycket du än försöker." Veiseh höll med: "Det är som att ha dessa öppna sår - de är en del av dig."

Och det här, kanske fler än vad man tror har liten släng av det där.

För att återknyta till det här med att skydda sig mot våldsamma män.
Jag kommer att tänka på ”Kapten Klänning”.
En man som gått igenom polisens alla psykologitester och utbildning ända upp till toppnivå, gift, hade barn, känd för sitt djupa engagemang mot kvinnovåld. Omtyckt och respekterad både i sin roll som polis och som vän och familjefar.

Samtidigt en våldsam och sadistisk serievåldtäktsman.

Exakt vem som helst kan vara ett farligt svin. Det är lätt att manipulera och ljuga och jättesvårt att genomskåda.

En man som gått igenom polisens alla psykologitester och utbildning ända upp till toppnivå, gift, hade barn, känd för sitt djupa engagemang mot kvinnovåld. Omtyckt och respekterad både i sin roll som polis och som vän och familjefar.

Exakt vem som helst kan vara ett farligt svin. Det är lätt att manipulera och ljuga och jättesvårt att genomskåda.

Rekommenderar "Jakten på Kapten Klänning" för den som vill få lite insikt i hur utredarna fick slita i det fallet. Så många lager av osannolika beteenden.

Usch ja. Ett oerhört tydligt exempel på hur sådana män kan manipulera och spela, och visa upp en helt annan yta. Just det där otänkbara, de som utifrån sett gör så mycket för den grupp de utsätter för hemskheter. Det är ju ännu en tyngd för deras offer, rädslan för att "alla andra" ser den där underbara, engagerade, kärleksfulla, vänliga mannen.

Så fruktansvärt vidrigt. Det kryper i hela kroppen av obehag att tänka på dem.

Rekommenderar "Jakten på Kapten Klänning" för den som vill få lite insikt i hur utredarna fick slita i det fallet. Så många lager av osannolika beteenden.
Väldigt bra dokumentär.
En annan dokumentär som också visar hur man kan ha en riktigt sjuk och skadlig människa nära sig utan att inse är ”Stalker”.
Även om det inte handlar om ett kärleksförhållande så är den mycket sevärd ur den aspekten ”den man minst anar”.

Väldigt bra dokumentär.
En annan dokumentär som också visar hur man kan ha en riktigt sjuk och skadlig människa nära sig utan att inse är ”Stalker”.
Även om det inte handlar om ett kärleksförhållande så är den mycket sevärd ur den aspekten ”den man minst anar”.
Stalker är hemsk! Mådde så dåligt efter den.

Kondom hjälper inte mot att drogas och våldtas.
Att kunna undvika en sådan man hjälper mot det.

Men vad har charm och bra utseende med den risken att göra? Att drogas och våldtas riskerar man bara genom att gå på krogen. Man behöver inte ens dricka alkohol, om du nu tänkte föreslå att man ska hålla sig nykter.
Det kan också ske när man umgås med någon som är bekant med eller som man trodde var ens vän.

Vi återkommer alltså till att det inte är möjligt att undvika sådana män, om man inte begränsar sitt liv på ett orimligt sätt.

Nej jag har ju aldrig haft sex med främmande människor.
Och jag smiter aldrig iväg.
Men jag har aldrig heller haffat något tillfälligt ragg på krogen heller.
Eller sökt partner på nätet.

Jag är alltid i alla sammanhang och situationer noga med att andra skall veta var jag befinner mig.
Som på en tur i fjällen.
Här blir jag nyfiken på hur ensamma personer gör? Vem ska jag berätta för?
Och är det därför du alltid reagerar på att jag går ut med hunden (hundarna nu) utan mobilen med mig? För att det inte är att vara rädd om sig, att akta sig?

Precis. Det blir direkt farligt att försöka tillskriva dessa män några specifika egenskaper. Våldsamma män kan vara charmiga och utåtriktade men de kan också vara blyga och tillbakadragna.
När det gäller utseende så är det exakt samma sak.

Jag har träffat en man som ett tiotal år senare mördade sin ex-flickvän på ett mucket brutalt sätt eftersom han vägrade acceptera att hon lämnat honom. Det enda som sätt jag skulle kunna beskriva hans beteende på när vi träffades var normalt och trevligt.

Här blir jag nyfiken på hur ensamma personer gör? Vem ska jag berätta för?
Och är det därför du alltid reagerar på att jag går ut med hunden (hundarna nu) utan mobilen med mig? För att det inte är att vara rädd om sig, att akta sig?
Samtidigt tänker jag hur hjälper det mig att någon vet vem jag hänger med eller var jag är?
Skadad kan jag bli ändå.

Samtidigt tänker jag hur hjälper det mig att någon vet vem jag hänger med eller var jag är?
Skadad kan jag bli ändå.
Det är lite så jag tänker.
Det hade känts annorlunda om jag bott i Australiens ödemark, men det är Sverige och här är inte mycket öde, ens i Nyköping där jag bor, och definitivt inte i Skåne där jag kommer ifrån. Så, för att kunna få hjälp i tid behöver man nog ingen "andra hand"- speciellt ofta. Och om man träffar någon som riskerar att mörda en, riskerar man inte att bli mördad i alla fall?

Det är lite så jag tänker.
Det hade känts annorlunda om jag bott i Australiens ödemark, men det är Sverige och här är inte mycket öde, ens i Nyköping där jag bor, och definitivt inte i Skåne där jag kommer ifrån. Så, för att kunna få hjälp i tid behöver man nog ingen "andra hand"- speciellt ofta. Och om man träffar någon som riskerar att mörda en, riskerar man inte att bli mördad i alla fall?
Visst kan man råka illa ut på en dejt.
Men att någon vet var man är och med vem förhindrar knappast det.
Om en äkta make kan utöva våld utan att blinka så kan en dejt också.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 776
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 769
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 785
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka