Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Tror du tänker som jag. :)

Jag hade inga problem att amma storebror bara på nätterna länge. Ammade bara nattetid mellan 9-12 månader ungefär, men så fort jag slutade helt sinade brösten helt på några dagar bara.

Hoppas att du kan fortsätta amma så mycket du vill i alla fall! Ibland tror jag att det viktigaste är att tro på det själv och inte oroa sig i "onödan". Det tar väldigt på krafterna att gå och vara orolig. Men har man väl börjat vara orolig är det ju i princip omöjligt att släppa det. Jag håller tummarna för er! :)

Tyvärr sätter det sig ju i huvudet, har blivit påverkad redan känner jag av min "nedstämdhet" över att inte kunna fortsätta helamma utan att jag måste blanda in ersättning. För sen igår kväll har jag inte kunnat göra henne nöjd, trots amning på båda brösten, så har fått ge flaska med bröstmjölk i, och då har hon genast blivit nöjd & harmonisk. Så har det aldrig varit innan, hon har alltid varit nöjd efter amning.

Så, blir väl till att pinna iväg till affären när gubben slutar och köpa ersättning. Vilket märke rekommenderar ni?

Jag har aldrig använt ersättning (mer än försök att få i storebror mjölkfria ersättningar), men vår BVC-sköterska rekommenderar alltid NAN för den ska vara mest lik bröstmjölken i smak. :)

Jag ger NAN HA, den är mildare emot magen.

kl
Köpte hem dr brown flaskor igår och har matat med dem 3 senaste målen nu. Hon blev en helt annan bebis! Hon slappnar av efter matningarna nu och har inte spännt sig som hon gjort tidigare. Får se hur natten blir, skulle vara så skönt om hon slapp vakna av magknip.

Vi har provat både Semp och NAN,använder nu NAN. Dock så hade dom Semp på BB. (Milton fick ju matas med det direkt han föddes)

Vi märker ingen direkt skillnad mellan märkerna,men däremot så ska nån innehålla nått som inte fisk och skaldjursallergiker tål,säkert nån fiskleverolja eller något liknande,tror det är NAN:en.

Jag tycker NAN:en luktar bättre,Semp:en luktar sur gammal mjölk direkt,så jag hade inte velat dricka den. Den känns även lite "slemmigare". NAN:en luktar och ser bättre ut.

Ang magen så är det ingen skillnad,i bland får han lite magknip nu,men det fick han av Sempen också ibland,så det är inget annorlunda. Spyr gör han i perioder av bägge,men har hört att många spytt på Semp:en och INTE av NAN:en.

Som sagt så märker inte vi så stor skillnad,förutom att NAN:en luktar bättre! :)

Börja med att ge ersättningen på förmiddagen,nätterna är ju lite bökiga med att ge ersättning då det inte bara är att langa fram maten,och Milton vill gärna äta samma sekund han börjar gny,så det innebär oftast lite ( :cautious: ) skrik innan jag kan mata.... :(

Sen måste man vara jättenoga med måtten av pulvret så man inte tar rågade mått,utan dom ska vara jämnt strukna (heter det så???) med måttet,annars blir det för mycket pulver = förstoppning.

Förutom nätterna tycker jag det funkar super med ersättning,även om jag var MYCKET skeptiskt till det i början,och hade ont i hjärtat att peta i min lilla bebis "fuskvara",men när jag väl bestämde mig så lättade en sten. Är en del planering,men det funkar som sagt överraskande bra!

Jag brukar koka vatten och hälla i en termos om jag ska iväg någonstans. Sen har jag lite kallvatten i nappflaskan. Jag har provblandat innan så att jag vet hur mycket vatten jag behöver i nappflaskan för att få lagom temperatur. Supersmidigt :)

Efter att ha haft en trött&kinkig tjej som inte ville amma och inte sova, så blandade jag faktiskt ihop lite ersättning (Nan blev det). Visste inte hur mycket jag skulle göra, 160-200 ml per gång känns lite väl mycket. Med tanke på att hon aldrig ätit det innan, så blandade 90 ml vatten och 3 mått.

Allt kokades innan användning och vattnet var också kokat.

Nåväl, hon fick väl ca 50 ml - sen bajsade hon, så då blev det ett naturligt avbrott med blöjbyte. Och sen fick hon 10 ml till innan jag la ner henne i sängen, och hon somnade direkt.

Gav henne ersättningen vid 10, och hon har sovit sen dess.

För mig är detta helt nytt, trots andra barnet. Jag vet inte hur jag ska göra, eller om jag gör rätt. Bvc-besöket påverkade mig dock negativt igår då jag haft mycket mindre mat i brösten idag.

Risken är stor att jag inte kommer kunna amma om någon vecka, men då får det vara så. Det viktigaste är att min lilla tjej mår bra, är mätt & belåten, och att hon går upp i vikt.

Natten förflöt bra. Jag kunde amma utan problem inatt, och hade riklig produktion. Och jag märkte bara positiva förändringar av att ge ersättning som "sista" målet. Hon sov 5 timmar i sträck efter att ha fått ersättningen. :)

Även här har vi haft en bra natt! Lite kaoskväll igår, men sen åt han vid 22 och sov sen till 6:30. :D :love::love:

Han blir så ledsen om vi inte går och lägger oss senast vid 20, så vi gjorde som vanligt att vi la oss då. Sen ville jag faktiskt umgås lite med sambon, så jag gick upp när han somnat. Han sov inte så länge utan mig... Och sen ville han inte somna om.

Idag firar vi 3-månadersdagen! Jag är själv med barnen, så det får nog bli en tur till lekparken i solen! :)

Vi lägger alltid barnen och har minst 1 timma själva på kvällen, jag & gubben. Men så sover de i sina egna sängar också så det kanske underlättar ;)

Mysigt med en 3 månaders dag ute i solen. Här funderar vi på att träffa svägerskan med barn och göra något. Får se vad som händer. Om inte annat har jag tänkt att jag och grabben ska ta ut haren i koppel. Det brukar uppskattas, både av barn & kanin :D

Det är väl nackdelen med samsovning. Det märkliga är att han inte har några problem att sova vidare utan mig på morgonen... Vi började gå och lägga oss när storebror gick och sov när jag hade feber var och varannan dag, jag var ju rätt sliten då. ;) Den vanan anammade han snabbt! :p

Ja de brukar faktiskt sova gott på ersättning, vi gav vår dotter ersättning som sista kvällsmål när hon var nyfödd just för att hon sov längre på det och med en 1,5 åring och en nyfödd så tyckte jag att det var värt rätt mycket att få sova ostört i ett par timmar i sträck. Det störde aldrig min produktion men iochmed art hon fick flaska mer och mer (började jobba när hon var 5,5månad) så blev hon bekväm och valde bort bröstet när hon var 6månader.
Men det gör inte mig så mycket, är inte så galen i amningen, det är bekvämt och så men inget jag måste göra till varje pris.

*kl*
Igår lämnade jag Julius till hans far och åkte med mina stora ungar för att handla vårkläder.. Blev en långdragen historia eftersom 10-åringen (fyller 10 om en månad) plötsligt har utvecklat VÄLDIGT bestämda åsikter pm vad han ska ha på fötterna :meh:
Nåväl, hittade 3par åt honom efter mycket om och men, då ringer maken och jag hör en vrålandes Julius i telefon, maken hittar inte nappflaskan! Panik! Får ett smärre sammanbrott då det tar mig minst 40 minuter hem pch jag då stod mitt i mataffären med en kundvagn full av varor!
Han ringde 5minuter senare och hade hittat den och hunnit mata så det var lugnare..men Julius var INTE nöjd med sällskapet, han gnäller konstant när maken har honom..med mig är han nästan aldrig gnällig.

Jag kör dock på "tough love" och sa till maken att han får helt enkelt stå ut med gnället tills Julius vant sig igen, jag har ingen lust att vara livegen tills Julius bestämt sig för att maken duger..

Natten förflöt bra. Jag kunde amma utan problem inatt, och hade riklig produktion. Och jag märkte bara positiva förändringar av att ge ersättning som "sista" målet. Hon sov 5 timmar i sträck efter att ha fått ersättningen. :)

Milton är 4 månader,och han äter i snitt 120 ml per gång. Oftast så lämnar han lite då också.

Jag tror det faktiskt är så man får göra när de är för bundna till en person (mamman för det mesta). Alvin är nöjd hos de flesta för det mesta, men är han riktigt trött är det mamma som gäller. Det är väl så sällan att det inte stör mig egentligen. :)

Åh det hade varit jätte trevligt med en träff!! :D Men är på väg ner till skåneland igen.

Kan vi inte bestäma någon dag/helg eller likande nu i vår/sommar där vi kan ha en liten träff för dom som vill??

Nu börjar ju bebisarna bli lite äldre och vi går mot varmare tider. :d

Jag tycker också vi kan få till en träff! K-holm verkar ju vara ett bra ställe. Finns det nåt bra ställe där? :p

*kl*

Vad mycket tråkigheter det var i tråden när jag kikade in sist, skönt att det låter lite positivare här på slutet!

Jag har inte jättemycket att uppdatera om, det mesta flyter på här, men tänkte passa på att skryta om att jag kände mig som superwoman igår när jag lyckades bada båda barnen, tillsammans, inklusive hårtvätt på storebror, och med genomgående gott humör hos oss alla tre :D

Jag brukar också känna mig som superwoman när jag lyckas med sånna grejer (har inte försökt bada dem tillsammans än dock)! :D Ingen superwoman nu för tillfället, jag lyckas inte få storebror att sova middag... Jag får försöka amma Alvin lite och sen släpa med barnen ut istället tror jag. Storebror lär somna ovaggad ikväll istället.

Två timmar till sambon är hemma! :banghead:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
98 047
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 750
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475... 70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 460
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 132
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka