Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Nu hoppas jag att jag kan fortsätta utan allt för mycket störningar.

I och med att han jobbade fick jag ensam ta hand om bebis samt allt markarbete hemma, städ, matlagning disk osv. Han fixade lite ibland på morgonen om jag tjatade. Det var skitjobbigt. Jag var ofta osams med honom och bråkade. Det var också väldigt klyvet när han väl var ledig var ju han trött och ville vila medans jag hade stora planer och förhoppningar vad vi skulle göra den dagen. Jag var väldigt nära när W var ca 9 månder att vilja separera men av någon anledning kände jag att det finns fortfarande massvis med kärlek kvar mellan oss så en separation är inte lösningen.

Det är jobbigt att ha barn med någon som inte är en likadelaktig förälder. Jag pratade mycket med min mamma under den här tiden och de råden jag fick från var henne, se F (sambon) utifrån hans ögon och hans kulturella uppväxt och jämför dig inte med andra.

Jag kan fortfarande känna mig väldigt avundsjuk när "alla" andra har fredagsmys och jag sitter ensam med barnen som vanligt

Det som gjorde att det vände för oss var att jag började jobba igen, och F tog hand om W ensam en dag i veckan (ja W var med på pizzerian endag i veckan) och att Fs bror kom och började jobba hos honom. Nu har brosan varit i Sverige så länge och jobbat så mycket så han kan ta helhetsansvar några dagar i veckan så nu är F hemma måndagar och onsdagar. Det gör också att vi kan dela mycket mer på hemansvaret. Jag har fortfarande huvudansvaret och gör helt klart mest, men från en fördelning på 98-2 till 70-30 känns det helt okej. När jag är trött känns det fortfarande inte okej för jag skulle vilja ha en fördelning på 50-50 men med en sambo som jobbar ca 60 h veckan är det svårt att uppnå.

Blev nästan en hel uppsatts och jag skulle kunna skriva ännu mer, men jag förstår Chambery om du får svackor ibland. Det är jobbigt att skaffa barn med någon som jobbar mycket.

*kl*

Är skitdeppig just nu.. Läkaren ringde med svaret från undersökningen och Julius högra njure har ingen funktion..så nu ska kirurgen ta ställning till om den ska opereras bort. Känns inte kul alls, vill inte att han ska opereras när han är så liten..
Läkaren hävdar att det inte behöver påverka honom alls men vi får väl vänta och se helt enkelt..

Som tur är mår han ju bra iaf. Men vi får väl se hur det blir när vi slutar med antibiotikan..

*kl*

4770 gram.. bvc-sköterskan ej nöjd. Men vi har pratat ihop oss och bestämt att jag ska börja ge ersättning 50% om 1-2 veckor. Så får vi se om de vänder. Kurvan ser inget vidare ut...

Usch då :(

Mina problem med Frejas urusla viktkurva kändes helt plötsligt som ett mindre problem i sammanhanget.

Vi opererade storebror när han var 14 månader, allt gick bra, men jag vet att det inte är kul!

Men vad tråkigt att komma in och läsa här om alla dåligheter! :(

Ferrari: Hoppas det vänder med lite tilläggshjälp! :)

Tessiem: Men så hemskt! :( Jag vet inte så mycket om sånna där problem, men håller tummarna för att det ska bli så bra som möjligt!

Numma: Det låter jättekämpigt. Hoppas det känns lite bättre nu än när W var liten i alla fall!

Jag äter ju penicillin och det påverkar A och hans mage. Han är ledsen och har magknip ofta nu. :(

Storebror är hemma från dagis eftersom han kräktes i natt. När jag ringde till dagis i morse så sa de att de misstänkte att maten där varit dålig igår. Det var fler barn som kräkts i natt...

Tur att sambon var ledig idag i alla fall! Får hoppas det är snabbt övergående så vi kan hitta på något i helgen eftersom sambon ska jobba hela helgen.

Usch vad tråkigt besked! Hoppas ni slipper op. Skönt att lillen mår bra iaf.

Ferrari: hoppas lite ersättning gör susen!!

Trazel: jag blev rekommenderad att ge sempers magdroppar när jag åt antibiotika. Det är ju bra bakterier för den lille magen :) jag skulle ge lika länge som jag behandlades + 5 dagar. Det hjälpte Viktor iaf.

Det ska vi införskaffa i morgon! Det är ju en hel vecka kvar på min dunderkur och så här kan han inte må så länge :(

Hoppas det hjälper Alvins mage också! Tack för tipset! :)

Sådär. Efter att ha gråtit och googlat så känner jag mig nu mer i balans. Många lever med en fungerande njure utan några som helst problem. Så det är ju inte slutet på världen om njuren ska bort, men det är klart msn blir nojig. Har insett hur larvigt det blir när jag igår grät för att Julius aldrig kommer få spela ishockey , boxas (vilket jag ändå hade tokvägrat) eller hålla på med ridning då man helst ska hålla sig ifrån sporter helt där man kan riskera trauman på ryggslut. Haha, helt galet att gråta över en sån sak, när han ändå kanske inte ens kommer vilja göra något av ovanstående :)

Ridning känns dock tråkigt att skippa då vi tillochmed har en liten b-ponny härhemma som kommer vara för liten för dottern väldigt snart och då hade varit perfekt som första häst så småningom. Men, men ingen ko på isen för att man får låta bli ridning..

Ferrari : Hade storebror också problem med viktökning? Vår Alvin var också en lättviktare men han följde sin egen kurva även om den var under genomsnitt. Så då ansågs det okej, är problemet att Freja har en kurva som plötsligt dippat?

Tack så mkt för att du delade med dig! Det uppskattar jag!

Usch jah.... dum som jag är trodde jag de skulle bli bättre när vi skaffade barn, då jag trodde att sambon skulle vilja vara mer hemma. Han vill kanske det innerst inne... men är såå pliktrogen och uppfödd med att man ska jobba hårt och mycket.... dessa bönder, hade nog haft mer förtåelse om vi ägt en stor gård själva och man jobbade och gjorde allt åt sig själv, men han är ju anställd jordbrukare åt sin bror.. och iomed de tycker jag att de räker att han jobbar sina 40 timmar i veckan och lite mer då och då...

Jag tog barnet mitt och körde 6 timmar upp till K-holm där min familj bor. Vart så trött på allt och så kan ju sambon passa på att jobba dygnet runt när jag endå inte är hemma. :cool:

Aja... nu ska jag ut på långprmenad med sällkspa,:)

Förståndigt att åka till din familj. Jag har ju tack och lov nära till mina föräldrar det räddade många tråkiga helger. Har du någon avlastning i Skåne?

Om du stannar ett tag i K-Holm skulle det vara kul att träffas då det inte är så långt mellan Örebro och K-holm. Jag och barnen skulle må bra av en liten utflykt, eller om du vill se Örebro. :)

Igår vände sig Z,från rygg till mage. Det var nog mest av en slump men hon verkade väldigt nöjd i alla fall.

Tessemie jag förstår att du freakade ut, man älskar ju sina barn så mycket och vill ge dem alla möjligheter i världen.

Åh, om ni har dejt i K-holm så hakar jag gärna på! Det är ju nästintill (eller så är det) grannkommunen! :)

Ferrari : Hade storebror också problem med viktökning? Vår Alvin var också en lättviktare men han följde sin egen kurva även om den var under genomsnitt. Så då ansågs det okej, är problemet att Freja har en kurva som plötsligt dippat?

Nä, det är väl där problemet ligger. Storebror vägde sisådär 5900 gram vid 12 veckors ålder, Freja låg på 4550 vid samma period. Och då skiljer det bara 300 gram på dem i födelsevikt.

Hon följde sin kurva jättefint, SD-1 fram tills 2 veckor sen, då kurvan gick rakt ut till SD-2, sen ökade hon inte tillräckligt dessa 2 veckor. Så BVC sköterskan blev lätt hysterisk. Hon har ju berättat om amningspuckel och sånt, men då ska de börja följa sin nya kurva rätt snabbt igen.

Fortsätter på samma tråd.

Ersättning - vilken är bäst? Och när jag ska börja vänja in det, vilken tid på dygnet är det lämpligast? Vill gärna att hon ska kunna sova på natten, därför är det bra om jag kan börja experimentera så att hon inte blir påverkad nattetid. Vad jag vet så är hon inte känslig för mjölk/laktos eller dyl. Men det kan ju alltid ändras.

Igår vände sig Z,från rygg till mage. Det var nog mest av en slump men hon verkade väldigt nöjd i alla fall.

Det har F gjort den senaste veckan, så fort man lägger henne på rygg så försöker hon ta sig till magen. Hälften av gångerna går det, hälften av gångerna fastnar hon på "armen" och blir superirriterad ;)

Vad konstigt att hon inte ökar då, men hon lär ju börja öka om du ger ersättning! Vår dotter åt ersättning emellanåt och då vande vi in genom att ge flaska på dagen och pappan fick ge flaskan eftersom han inte luktade mjölk, kompisarna gjorde dock tvärtom (mamman gav eftersom hon luktade mjölk) och det gick bra det också.
Mina tre har tagit flaska alla tre även om Julius bara fått ur flaskan tre-fyra gånger ännu och det var ett tag sedan så vi får se hur han reagerar nästa gång..

Julius har blivit tykänslig! Stackars maken försöker vara med honom men är han på gnällhumör så är det bara jag som duger! Detta blev tydligt nu nät maken varit borta i 2,5 vecka..
Men tänkte att han kan få tillbringa mycket tid med lillkillen i helgen då jag planerar att sätta igång 4hästar som bara går och äter och blir feta just nu .. :yuck:

Ja, hon tar flaskan (då med bröstmjölk) utan problem. Så är väl bara smakskillnaden som kanske kan påverka lite. Menade mer att ersättning kan ju krångla med magen, och funderar då på om man ska fasa in det på morgonen (att hon kanske får lite magont på em) eller hur snabbt det går igenom systemet på de små. För jag värderar min nattsömn HÖGT med tanke på att jag har en till jag måste orka med också. Kommer väl börja med 1 mål ersättning ett par dagar, sen öka till 2, sen öka upp det vecka för vecka. Så att vi får en lugn invänjning. Så att mina bröst hinner med också.

Aha, då är jag med!

Julius har inte reagerat på ersättningen öht (jo en gång åt han för fort och kaskadspydde ) men jag hade börjat på förmiddagen helt klart ifall magen börjar krångla..

När jag ätit mjölkprodukter på kvällen så har det märkts på bebisen runt lunch dagen efter. Då ska ju det hinna passera mig också innan bebisen får i sig, så jag skulle satsa på ersättning på förmiddagen!

Sen kanske det inte är förmiddagen som jag helst skulle lägga till ersättning för bröstens del... Jag hade nog provat ersättning en förmiddag för att se reaktion och sedan gett på kvällen.

Är din tanke att gå över helt till ersättning eller bara ha det som tillägg och delamma?

När jag ätit mjölkprodukter på kvällen så har det märkts på bebisen runt lunch dagen efter. Då ska ju det hinna passera mig också innan bebisen får i sig, så jag skulle satsa på ersättning på förmiddagen!

Sen kanske det inte är förmiddagen som jag helst skulle lägga till ersättning för bröstens del... Jag hade nog provat ersättning en förmiddag för att se reaktion och sedan gett på kvällen.

Är din tanke att gå över helt till ersättning eller bara ha det som tillägg och delamma?

Jag tror inte mina bröst kommer fixa att amma "sällan", så tror att jag kommer få sluta amma helt när jag ökar upp ersättningen. Om inte annat vill jag gärna amma nattetid, så hoppas väl på att kunna delamma lite. Får se hur brösten sköter sig ;) Jag älskar ju att amma, så är synd om jag inte kan fortsätta med det. Det bästa vore att ge ersättning 50 % och amma 50 %.

Ja, jag vill ju ge ersättning på kvällen (för mätt&nöjd bebis som sover längre), men första gången vill jag pröva rätt tid på dygnet. För att se om hon reagerar på det, gör hon inte det så lägger jag det kvällstid.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar