Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Själv sitter jag hemma själv och glor.... Sambon jobbar och klockan har hunnit bli 19:30 på kvällen, var ute en snabbis och tog in hästarna medans Melissa sov...
Mycket mer kan jag inte göra med en så liten bäbis här hemma.. utan sambons hjälp. Vågar inte ha med henne i stallet med unghästar och trotsiga ston.

Vad gör ni på dagarna och hur mycket hjälp får ni av era jobbandes män?? :)

De dagar vi är själva (tisdag-torsdag, sambon är ledig fredag-måndag) så lämnar vi storebror på dagis till 9. Sen åker vi oftast hem och myser, plockar och fixar hemma, tvättar och så. Ibland har vi någon inplanerad aktivitet, BVC, babymassage, babyrytmik/babycafe.

Sen hämtar vi hem storebror till 14. Då blir det mellis, bus med honom, ute eller inne beroende på väder och efter någon timme är det dags för att börja fixa kvällsmat. Vi gör ju det mesta från grunden i och med allergier, så det tar ju lite längre tid...

Sen någon gång mellan 17:30 och 21:30 kommer sambon hem. Kommer han så sent som 21:30 har jag förhoppningsvis fått storebror att sova och gått och lagt mig och Alvin. :)

Hushållssysslor gör jag helt de dagar som sambon jobbar, medan han gör mer av det när han är ledig. I det stora hela så har vi det väldigt jämnt fördelat på hur mycket vi gör. Jag lagar lite mer mat, sambon dammsuger mer. Annars är det helt lika fördelat. :)

Sjukstuga här hemma igen.

Grabben har feber och hosta, igår kväll var tempen uppe i 39.6
Det värsta med att han har feber är att han får panik när man ska ge värktablett eller ta tempen. Han fixar inte det, förstår inte varför... tempa kan man ju göra i örat också vet jag, men värktablett - aldrig att han skulle ta det i munnen - så kräsen som han är.

Som tur är så är lillan och mannen friska, jag tror jag är påväg att falla dit denna gången. Ont i halsen och tjock i huvudet...

En liten bild från igår på mina underbara

5991764.jpg

Även här är det sjukstuga! Fast det är jag som har feber, knölen har växt och ja... Idag ska jag träffa min favorit-BM på amningsmottagningen i alla fall! ;)

Jag fick iväg storebror till dagis och Alvin sover vidare i babyskyddet. Tur att det redan var planerat innan att jag skulle till amningsmottagningen och att mormor ska hämta storebror på dagis!

Ja, jag är så fruktansvärt less på den här knölen så snart tr jag en kniv och punkterar den själv. Då borde jag få penicillin va..?:sneaky:

De kanske rentav behåller dig på sjukhuset då, så jag rekommenderar dig inte att testa ;).

Här är storebror på förskolan idag igen, det verkade han hemskt nöjd med. F hostar och rosslar, men verkar oberörd i övrigt. Jag känner mig också hjälpligt på banan igen, skönt!

Men vilket skit att den har strulat igen den där knölen! Usch vad du får kämpa med strul! Var det likadant när du ammade storebror i början?

Vi är väldigt överens om att den som är föräldraledig främst ska ta hand om barnen, men av tidsskäl ligger all matlagning på vardagarna och i princip allt brödbak på den som är hemma. I övrigt har vi ungefär samma fördelning av hushållssysslorna som vanligt, dvs som när ingen av oss var "ledig".

De dagar i veckan som storebror går på förskolan lämnar jag honom vid 9, och brukar sedan promenera någon timme med F i sjalen. Sedan sitter han kvar där tills han sovit klart, vilket sällan varit före 11 och ibland inte förrän 12.30 (men han verkar hålla på att göra om sin dygnsrytm nu, bland annat med att vakna för dagen runt halv fem :crazy:, så vi får väl se om det blir annorlunda förmiddagar av det också) - under tiden brukar jag plocka lite, läsa, men framför allt slösurfa :angel:. När han vaknat umgås vi lite, han äter, jag äter, jag fixar med lite sånt som är svårt att göra med honom sovandes på magen (för att det är "svåra" rörelser eller låter för mycket), och sedan brukar vi vara bra på att tima att han sover gott i mitt knä lagom tills det är dags att gå och hämta storebror :p. Sedan brukar vi komma hem först framåt tre, äta mellis med storebror, och så blir det lite småpyssel/lek innan det är dags att ta på F pyjamasen (vilket vi gör i samband med att vi tar av skenan och byter strumpor, vilket vi vill ha gjort rätt tidigt för att slippa göra det på en tröttvrålande bebis) och laga middag. Klockan fem står maten på bordet (förhoppningsvis :p) och sambon kommer hem straxt innan dess. Efter middagen är det full rull på kvällsrutinerna, tills alla ;) barn förhoppningsvis somnat vid 18.30-19.15.

Dagar när storebror inte går på förskolan är vanligtvis rätt lika, förutom att vi då gör någon aktivitet på förmiddagen - alltifrån att gå och handla i vårt lokala centrum till att åka till lekland :p.

Min sambo jobbar oregelbundna tider, så det varierar väldigt. Håller med er andra om att det är värst att vara själv på kvällarna. Stallet fixar jag helst när sambon är hemma. Viktor är ingen nöjd "ligga i vagnen" bebis så det fungerar inte så bra att ta med honom. Tror det blir lättare när sittdelen är på vagnen.

Vi har också lite sjukstuga här, Viktor snorar hostar och har lite förhöjd temp. Annars är det full rulle på honom! Helst ska han stå upp hela tiden, vilket är väldigt påfrestande för mina armmuskler :) han har börjat "leka" med sina leksaker nu, så det roar ju honom en stund också. Allt ska in i munnen :) igår skrattade han hur mycket som helst, det finns nog inget härligare än bebisskratt :love:

Trazel: hoppas du får bra hjälp idag!

Någon som har tips på var man kan hitta finkläder till små pojkar? Vi ska på bröllop i slutet av maj :)

Men vilket skit att den har strulat igen den där knölen! Usch vad du får kämpa med strul! Var det likadant när du ammade storebror i början?

+escade:

Nej, med storebror var det väldigt lite problem med amningen i början. Jag använde amningsnapp de första månaderna och då var det inga problem. Han var 3-4 månader har jag för mig när jag bestämde mig för att det fick vara bra utan amningsnappen.

Idag träffade jag min favorit-BM och berättade för henne precis hur värdelöst allt kändes (inklusive läkarens bemötande i lördags :p). Hon kände lite, höll med mig och tyckte att antibiotika var det enda kvarvarande alternativet. Läkaren pratade jag bara med en snabbis, hon tyckte jag var tapper och blev mer bekymrad över mina sår (som jag och BM berättade såg riktigt bra ut nu jämfört med tidigare).

Läkaren ultraljudade bröstet av någon anledning, jag vet inte riktigt varför. Jag tror det var för att utesluta "något värre" än en infektion. :)

Reslutatet blev i alla fall 1g antibiotika 3ggr/dag i 10 dagar. En dunderkur med andra ord! :up:

Skönt att höra!!! Hoppas du får lika bra effekt av antibiotikan som jag fick :) mina sår läkte på ett par dagar bara :) måste säga att jag nästan njuter av amningen nu. Det tog tre månader....

Jag hoppas att det ska bli bra nu! Jag vet ju hur bra och smidigt det är när det funkar! Dessutom känns det hemskt att ge något som man själv knappt vill lukta på för det luktar så illa. Mjölkfria ersättningar luktarverkligen vidrigt...

Någon som har tips på var man kan hitta finkläder till små pojkar? Vi ska på bröllop i slutet av maj :)

Det finns en sida som heter LillaW. Eftersom man inte får länka så får du googla. ;) Jag har handlat därifrån, snabbt och smidigt! :)

Tack för svar ni om har delat med er om hur ni har det på dagarna och hur mkt era sambos jobbar m.m...

Hade önskat att min sambo kunde vara hemma mer... men tror inte ekonómin tillåter det! :(:angel:

Aja slut gnällt... är i en svacka just nu.... O_o pust!

Tack för svar ni om har delat med er om hur ni har det på dagarna och hur mkt era sambos jobbar m.m...

Hade önskat att min sambo kunde vara hemma mer... men tror inte ekonómin tillåter det! :(:angel:

Aja slut gnällt... är i en svacka just nu.... O_o pust!

Varken jag och min sambo stortrivs på våra jobb. Vi har därför prioriterat ner en hel del på levnadsstandarden för att kunna vara hemma så mycket som möjligt. Sen att vi har föräldradagar kvar på storebror som sambon tar ut måndag och fredag gör ju mycket också och där kan vi blanda in "lägsta-nivå-dagar" också. Det går ju inte med Alvins dagar än, men det ska väl blandas in också när det blir möjligt.

Hur det blir till hösten får vi se. Följer vi ursprungsplanen så fortsätter jag vara hemma till årsskiftet helt, det förutsätter att jag fortsätter amma. Om jag inte gör det så finns ingen anledning för mig att vara hemma på heltid, sambon är lika bra förälder som jag. Tanken med att jag skulle vara hemma så länge är att pressen att gå över till vanlig mat blev jättestressig med storebror och det vill jag inte gå igenom igen. Till hösten kanske vi får nöja oss med att "bara" ha sambon hemma en dag mer än helgen. Det beror lite på hur mycket dagar vi måste ta ut under sommarledigheten.

På tal om sommarledighet. Har jag skrivit att vi blir hemma i 2 månader (mitten på juni-mitten på augusti) tillsammans hela familjen?! :D

Jag ska försöka att svara. När jag läste ditt inlägg om att här sitter jag själv och kl är 21.30 osv, fick jag en flashback till hur det var första året med W.
Sambon hade precis köpt sin pizzeria och jobbade hårt. Även om det var en etablerad rörelse var han inte ledig många dagar. Det var en jobbig omställning från att ha varit fri och det inte gjort så mycket om sambon kommit hem sent varje kväll och alltid jobbat helger osv.(han jobbade på pizzeria redannär vi träffades) till att ha förhoppningar och en föreställning om hur familjelivet skulle vara. Den tiden som jag innan hade haft som min tid, blev nu W tid, utan särskillt mycket avlastning. Jag jämförde mig också med andra och det var skitjobbigt när de andra i föräldragruppen pratade om vad de gjorde och hur delaktiga deras män var i bebisen. Jag kände mig ofta som ensamstående. Kyrkan hade också via Öppna förskolan en stödgrupp för ensam föräldrar som jag var med i. Det var också jobbigt när andra hade synpunkter om hur vi borde dela på föräldraledigheten. Det är stor skillnad på att jobba själv och ta ut minimalt med lön mot att ha en anställd.
Skriver mer vid ett senare tillfäll andra pockar på min uppmärksamhet. :)

Jag tar främst hand om Ellie, men funkar det brukar jag plocka undan lite, tvätta någon maskin kläder eller fylla/tömma diskmaskinen. När sambon kommer hem brukar han ta Ellie och jag lagar mat. Sambon brukar städa en hel del, han gör nog typ 75 % av hushållsarbetet :o

KL
Igår vände Ellie på sig från mage till rygg för första gången!! :D så himla gulligt! Sen låg hon bara där på rygg och såg inte alls förvånad ut, bara supernöjd och stolt :D

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar