Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3
Vad gör ni på dagarna och hur mycket hjälp får ni av era jobbandes män??
Vi är väldigt överens om att den som är föräldraledig främst ska ta hand om barnen, men av tidsskäl ligger all matlagning på vardagarna och i princip allt brödbak på den som är hemma. I övrigt har vi ungefär samma fördelning av hushållssysslorna som vanligt, dvs som när ingen av oss var "ledig".
De dagar i veckan som storebror går på förskolan lämnar jag honom vid 9, och brukar sedan promenera någon timme med F i sjalen. Sedan sitter han kvar där tills han sovit klart, vilket sällan varit före 11 och ibland inte förrän 12.30 (men han verkar hålla på att göra om sin dygnsrytm nu, bland annat med att vakna för dagen runt halv fem
, så vi får väl se om det blir annorlunda förmiddagar av det också) - under tiden brukar jag plocka lite, läsa, men framför allt slösurfa
. När han vaknat umgås vi lite, han äter, jag äter, jag fixar med lite sånt som är svårt att göra med honom sovandes på magen (för att det är "svåra" rörelser eller låter för mycket), och sedan brukar vi vara bra på att tima att han sover gott i mitt knä lagom tills det är dags att gå och hämta storebror
. Sedan brukar vi komma hem först framåt tre, äta mellis med storebror, och så blir det lite småpyssel/lek innan det är dags att ta på F pyjamasen (vilket vi gör i samband med att vi tar av skenan och byter strumpor, vilket vi vill ha gjort rätt tidigt för att slippa göra det på en tröttvrålande bebis) och laga middag. Klockan fem står maten på bordet (förhoppningsvis
) och sambon kommer hem straxt innan dess. Efter middagen är det full rull på kvällsrutinerna, tills alla
barn förhoppningsvis somnat vid 18.30-19.15.
Dagar när storebror inte går på förskolan är vanligtvis rätt lika, förutom att vi då gör någon aktivitet på förmiddagen - alltifrån att gå och handla i vårt lokala centrum till att åka till lekland
.