Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Pysventil? Hur använder man en sådan? Båda mina rapar och fiser ut all gas automatiskt, så har faktiskt inte behövt tänka på sådant.

Oj vad lilla Ellie växer, inte så mycket längre än F men din ökar iallafall på vikten. Önskar jag slapp gå runt och oroa mig för denna himla vikten, inget kul alls. Speciellt när jag har en tanig son också (14,5 kg nu 3 år 3 månader) så känns det som om allt kretsar kring vikten. Säger ju ingenting till barnen, men ack vad tankarna snurrar i huvudet på mig. De kan få några av mina extrakilon så går det jämt ut :idea:

--------

Tror F är påväg att få tänder, inte förvånad. Har tidiga tandgener (jag och mina syskon fick tänder mellan 3-4 månader), Isaac fick sin första tand på sin 4 månaders dag - och den andra en vecka senare. Och sen kom de löpande, 2 tänder i månaden drygt. Nej, men F tuggar väldigt - verkar klia mycket i munnen. Så då kommer det snart... mindre kul för brösten dock :yuck:

Stackare, din kväll lät inte som någon höjdare den heller! :(

Hur går det för dig med amningen? Hoppas hoppas det börjar ordna sig!!

Imorse, precis efter jag skrev inlägget så gjorde storebror en supervurpa och satt fast med foten mellan hjulet och chassit på Alvins vagn. Foten satt alltså fast och han hade ramlat ner och låg på golvet. Han har ställt sig på hjulet en miljon gånger och kollat på A utan problem. För att få loss foten var jag tvungen att lyfta honom till en bättre vinkel. Usch vad rädd jag var! :cry:

BVC hade fortfarande telefontid så jag ringde dit och hörde vad jag skulle göra och vara uppmärksam på. Han lugnade ner sig så småning om och jag fick kolla och känna och klämma på foten i alla fall. Blå, skrubbsår och lite svullen, sen reste han sig och körde en funda steppdans. Mammahjärtat lättade en del kan jag lova. :love: Lägg då till att Alvin skrikit i stort sett hela tiden, trots att jag burit på honom.

Han hade lite jobbigt och gå i början, så han fick bli hemma från dagis. Tog med mig mina otroligt pipiga barn till mormor (efter att jag sett kylarvätskelampan lysa, var tvungen att blanda ny glykol och fylla på och sedan inse 200 meter senare att vi behöver tanka också).

Nu är jag och storebror mätta och belåtna, storebror är ute med mormor i vagnen och ska sova middag ute i solen och jag försöker få Alvin att äta lite medan vi har lugn och ro.

Amningen? Den får gå av bara farten just nu... Det gör jävulskt ont på det värsta bröstet, andra funkar hyfsat. Så länge vi ligger ner fungerar det i alla fall.

En liten grej man kör in i rumpan på bebisen, den gör så att eventuella gaser pyser ut :o låter heelt sjukt, men det verkar inte så farligt som det låter och det ska tydligen funka på många!

Jobbigt med vikten! Är det så att de äter bra men inget "fastnar"?

Hur märker man om de börjar få tänder? Ellie dregglar ovanligt mycket så jag har funderat om det redan kan vara tänder eller om det bara är för att hon jämt och ständigt ska brumma med munnen :D haha.

Nä fy vad läskigt! Men tur att det verkade sluta bra i och med steppdansen! :) låter som en jobbig förmiddag, tack gode gud för de där mormödrarna ibland alltså!! :)

Oj! Ingen vidare morgon! Stackars sonen som fastnade! Man blir så jäkla rädd när sådant händer..skönt att det gick bra :)

Förstår att det är frustrerande när det känns som inget hjälper. Pratade precis med en kompis som fick barn en månad efter mig. Hennes son har också kolik och skriker 4-5 dagar i veckan i 5-7timmmar åt gången. Hon var helt slutkörd stackaren! Måste vara sjukt stressande.

*kl*
Julius var på BVC idag. Vägde 5720g alltså 120g mer än i måndags! Lilla tjockisen.

Alvin vill inte heller ha flaska längre. Eller, han har aldrig velat, men det har gått när han blivit tvungen av hunger. Vi kommer ha svårt att gå över till ersättning... Så jag hoppas brösten tänker fixa till sig! ;)

Ja, till slut vinner väl hungern över viljan, men helst slipper man juden situationen :p

Vilken skillnad! Kan inte du dela med dig av några hekton till min F? Jag hade gärna tagit 400 gram tills nästa bvc besök den 18 april ;) så att vi kommer upp till 5 kg iallafall ;)

Hehe, jag har inget behov av att han ska vara jättestor så det är helt ok, om du tar några cm också - annars tror jag han blir i benigaste laget ;) - han känns mer lång än tjock måste jag säga!

(Inte är väl storebror så liten? Min stora är ju jämngammal och han prickar normalkurvan rätt väl med sina 15,2 kg. Eller är storebror lång för sin vikt?)

Andra dagen av egen sjukdom + sjuk storebror. Yay... Och nu vid middagen så torkade jag snor från F också, så nu känner jag att det finns en viss risk att natten och morgondagen inte kommer att gå i muntrare tecken. Sedan är det äntligen äntligen helg! (trazel, jag log igenkännande när du nämnde nedräkningen mot att sambon ska komma hem...)

(trazel, jag log igenkännande när du nämnde nedräkningen mot att sambon ska komma hem...)

Vissa dagar är jobbiga. Andra är jävulskt jobbiga. Det är tur att det finns glada stunder också! :D Men jag blir galen på att läsa överallt om hur simpelt allt är med två små och mammor som vandrar på små rosa fluffmoln. Det stämmer inte i min vardag i alla fall. Det betyder inte att jag inte älskar mina barn mest i hela världen. Det betyder väl att jag måste bli ännu bättre på att planera.

(Inte är väl storebror så liten? Min stora är ju jämngammal och han prickar normalkurvan rätt väl med sina 15,2 kg. Eller är storebror lång för sin vikt?)

Jadu, nu har han väl kommit ikapp viktmässigt. Men han låg på 13,6 hela förra hösten. Och han är väl normallång. 104 på kläder, 98 på byxor (annars tappar han dem), har inte varit hos bvc sen i somras så där vet jag inte var han ligger ;)

westernsuzie skrev:
Jobbigt med vikten! Är det så att de äter bra men inget "fastnar"?

Hur märker man om de börjar få tänder? Ellie dregglar ovanligt mycket så jag har funderat om det redan kan vara tänder eller om det bara är för att hon jämt och ständigt ska brumma med munnen ;) haha.

Lilla F äter hyfsat, hon är liten i maten men tycker ändå hon äter rätt bra. Dock så är hon ju en liten spykråka, så det kommer ju upp mat ett par gånger om dagen. Men så länge jag inte "övermatar" så är det bara en dryg msk som kommer upp. Övermatar jag så kommer määängder upp, så svårt att ge mer.

Storebror har varit knepig i maten i omgångar, nu så äter han faktiskt rätt bra, och jag försöker göra väldigt "fet" mat med mycket grädde i. Så att han inte behöver lika stor mängd mat.

Jadu, båda mina dregglar ;) så vet inte om det har betydelse. Storebror visade ingenting att tänder var på G, helt plötsligt var dom där, och ja - han var en huggorm. Har fortfarande ärr efter honom... på bröstvårtorna alltså. F är mer "bitig", ska tugga på allt, tuggar på bröstvårtorna, tuggar på mina händer, tuggar på sina händer. Känner inget än, men misstänker att de inte är långt borta. Tänk typ valp, de kliar när de tappar tänder/får nya tänder :p

Jag tycker också det är kämpigt med två barn, det var jobbigt redan med ett, och tror inte att planering hjälper hela vägen. De små liven har ju en tendens att göra saker man inte räknade med... mycket bajs i blöjan så man får sanera hela bebisen samt omkringvarande prylar precis innan man ska iväg på något, tappa ett fullt mjölkpaket över hela köksgolvet osv osv. Jag känner också igen hur man bara väntar på sambon ska komma hem, sedan känner jag också igen hur man sitter med en illvrålande unge på varsinn sida och själv försöker låtsas att det är en helt normalsituation. Då är inte livet med barn någon fluffig dans på rosor precis.

Det är jobbigt med två barn. Det känns bara som att det ska vara sånt tabu runt att det är jobbigt. Det är slitigt, men helt klart värt det (även om jag undrar i de värsta stunderna)! :love:

Nu har vi återigen varit på amningsmottagningen. Vi fick träffa min favorit BM igen och det kändes så mycket bättre än efter förra gången (då de ifrågasatte om jag hade en stockning överhuvudtaget - de fattade inte att hela bröstet var knölen trots mina desperata försök att förklara det)... Idag kände och klämde både BM och läkare på knölen som är kvar 1½ vecka efter uppkomst. Är knölen kvar på tisdag när vi ska tillbaka blir det antibiotika, risken för att det blir en böld är stor om man går längre än så med en knöl tydligen.

Annars så har vi ammat sittande för första gången på jättelänge. Gick tiptop, jag orkade inte knöla en massa när vi stannat till hos mamma på hemvägen. Jag har dessutom bestämt mig för att sluta "vara snäll" mot knöl-bröstet. Jag har ju börjat amma på det hela tiden för att undvika knölen, men det sliter ju grymt på såren istället. Nu kör jag varannan gång, precis som tidigare. Funkar det inte så lär det ju behövas antibiotika i alla fall.

Alvin har varit jättegasig i magen idag och inte kommit till ro ordentligt alls. :( Vanliga Apoteket som vi har här i byn var tydligen inte återförsäljare av pysventiler, men på apoteket i byn mamma bor i så fanns det. Vi tog en sväng förbi det på hemvägen. Nu sover han fortfarande i babyskyddet, men när han vaknar ska vi provpysa och se om hans liv blir lättare. Jag hoppas verkligen att en sån simpel sak kan hjälpa honom. Idag har han verkligen haft riktigt ont i magen. :down:

Jag har också funderat på en pysventil... men aldrig tagit tag i det och köpt någon... har testat med minifom dropar men märker ingen skillnad. Melissa får alltid ca 10-15 minuter efter mat magknip.

Jag har funderat om jag ev kan bärja vänja melissa med nappflaska lite då och då? Eftrsom jag ev kanske får jobb m.m tänkte isåfall pumpa ur av min egna mjölk o ge. :)

Tror ni jag kan börja me det? hon är nu 11 veckor.

Om du är tveksam kan du ju använda en sk. Calmanapp, de ska inte skapa bröstförvirring. Var det som amningsmottagningen sa till mig när jag blev tvungen att pumpa.

Storebror var nog runt 3 månader när vi började pumpa och ge i flaska ibland. Det hjälpte dock aldrig och han åt aldrig nåt annat i nappflaska än bröstmjölk. ;)

Det var magknip efter maten som gjorde att vi slutade med mjölkproteinet, både hos storebror och Alvin. Här har det varit fullträff båda gångerna ju, inte helt oväntat eller oförberett hos A dock...

Vissa dagar är jobbiga. Andra är jävulskt jobbiga. Det är tur att det finns glada stunder också! :D Men jag blir galen på att läsa överallt om hur simpelt allt är med två små och mammor som vandrar på små rosa fluffmoln. Det stämmer inte i min vardag i alla fall. Det betyder inte att jag inte älskar mina barn mest i hela världen. Det betyder väl att jag måste bli ännu bättre på att planera.

+ numma

Ja, planering och flexibilitet i planeringen (för alltifrån bajsblöjor till valfritt barns känsloutbrott) är väl ledorden... Det som är allra viktigast för oss är att vi måste komma ur lägenheten ett gäng timmar varje dag, annars tar jag fullkomligt slut till och med i friskt tillstånd - för att inte tala om vad det gör med mina energinivåer när jag är sjuk :crazy:. Samtidigt är ju energin stt ta sig iväg när man är sjuk inte på topp... Friska dagar är det framför allt framåt eftermiddagen är det alltid ett vågspel, när vi alla börjar bli trötta. Det är då nedräkningen efter sambon börjar på allvar ;) (numma, visst hade du en massa ensamma kvällar? Det är klart värst, måste jag säga :eek:)

Vi har börjat med flaska redan när de varit nyfödda, men nog varit för dåliga på kontinuiteten för båda har ratat flaskan när de börjat inse att den är fejk :cool:

Det stämmer bra sambon har pizzeria och kommer hem mellan 21-22.30 beroende på veckodag 5 dagar i veckan. Det är tufft att lägga storebror samtidigt som lillasyster har värsta skrikperioden. Ibland går det bra och hon är tyst och ammar när jag läser saga men det vanligaste är att hon är allt annat än tyst. Det är inte helt ovanligt att vi somnar alla tre i föräldrasängen i samband med läggning av storebror :)

Jag avundas dig inte! Är glad att sambon har ett dagjobb... (Folk skulle vara mer som storebror, som förvånat kommenterade att "vår" pizzeria inte var öppen en dag när vi var tidigt i centrum - hade de öppnat så dags hade de kunnat stänga vid 17 sedan ;))

th_20130412027_zps3f3a569e.jpg

Hoppas det går bra att lägga in en bild, andra gången, hoppas hoppas det går lika bra som förra gången. Den som tagit bilden är W 4 år.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar