Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Fy va jobbigt! :( Hoppas det löser sig, inge vidare med mjölkstockning hela tiden. Jag har haft det två ggr och tycker de har vart hemskt.
Och du är absolut ingen dålig mamma om du måste gå över till ersättning. Ersättningen idag är så pass bra iaf :)

Neje, nu är jag ingen bra mamma. Jag skulle sluta amma för att bli en bättre mamma, framför allt till storebror.

Har precis ammat och är återigen feberfri, bara hoppas det håler i sig! :banana::banana::banana:

Ni andra som skriver snälla saker, tack! :love:

Febern håller sig borta än :banana:

Idag står besiktning efter förlossningen på schemat. Ska bli kul att träffa BM igen och lufta lite amningsproblem, hon är en klok och ärlig kvinna. :love:

Hoppas verkligen det släpper nu! Får man lättare mjölkstockning om man har mkt mjölk? Har inte haft det ännu men hade det med mina tidigare någon gång sådär...

Här rullar dagarna på.. Håller på att bryta ihop på allt slit på gården och är smått labil (grät i tre timmar när jag fick reda på att planet inte alls landar på söndag morgon utan söndag kväll) saknar ungarna så jag håller på att gå sönder och gråter varje gång vi pratar över Skype. Men nu är det bara några dagar kvar.
Tur att Julius är en sån lätt bebis iaf :)

Tack så mycket! :)

Idag har jag och Melissa föst varit på Babymassage, idag tyckte hon det var jätte mysigt... sen vidare till bvc för vägning och mätning och att hon nu är 10 veckor gammal.. :D så fort tiden går... helt otroligt! Nu var hon 60 cm lång och vägde 5333g. Så här händer det grejer!

Nu är vi hemma igen och jag har precis släppt ut mammahäst och fölis i hagen, mycket spring och bus där!

och så skönt.... melissa sover fortfarande i sin bilbarnstol i vardagsrummet... har hunnit både äta, städa lite, sätta på en diskmasin och en tvättmaskin och vattnat blommorna. Man blir efektiv som mamma! :p

KL

Tack så mycket för alla peppningar!! :love: jag blev så himla glad när jag läste dem och fick lite ny energi!

Imorgon blir det babymassage och direkt efteråt bvc med vaccinering! :eek: hur har vaccineringarna gått för er andra? Jag borde va rätt härdad för bebisskrik nu men som den lipsill jag numera är lär ju både Ellie och jag gråta en del...

Alvin har ju inte fått någon spruta än, men det går nog bra. Blir väl i nästa vecka eller veckan efter han får det. BVC-koll i morgon efter babymassagen, så får vi se hur mycket min minskade produktion visar på viktkurvan (ingenting hoppas jag och tror egentligen). :) Jo, om sprutorna. Storebror reagerade egentligen inget på de sprutorna som de får nu. Kanske lite extra pipig på kvällen bara, men inget nämnvärt. Värt att nämna är att han direkt efter 3-månaders sprutan slutade äta på nätterna och sedan började igen direkt efter 5-månaderssprutan. Han fick först reaktion på MPR-vaccineringen vid 18 månader (med feber i en vecka och "mässlingsutslag").

Chambery: Det låter inte helt fel med din dag! :laugh:

Tessiem: Jag vet inte om det finns vetenskapliga belägg för att man får stockning lättare om man har mycket mjölk, men jag tror det.

Och vet ni?!?! :D Jag tror faktiskt mina sår blir bättre! Idag syndes inte ens såret när jag tig fram bröstet och skulle amma! Sen att det är jättefult direkt efter amning är ju självklart, men det går förhoppningsvis åt rätt håll nu, även med såren (fast jag börjar alla amningar på "problembröstet")! :banana:

Hoppas det är på väg åt rätt håll med din amning nu! Helt sjukt vad det har krånglat för oss. Jag har haft en (!!!) helt smärtfri dag sen Viktor föddes. Annars har det gjort ont i brösten på ett eller annat vis i tre månader.

Tessiem: skickar över lite pepp till dig, snart har du familjen hemma igen! Är imponerad över vad du klarar av med gård bebis och allt :) förstår att tårarna rinner emellanåt.

Westernsuzie: Viktor firade sin 3-mån dag idag med att vaccineras. Det gick bra faktiskt. Han blev ju jätteledsen, men tröstades på typ 3 min. Så det gick mkt bättre än vad jag förväntade mig. Han var lite ledsen innan, gav Alvedon sen har han sovit gott.

Jag tyckte vaccineringen var hemsk! :cry: Milton är inte ledsen så ofta,och han har alltid gått att trösta snabbt om han är ledsen,men oj vad ledsen han var vid vaccineringen! :cry:

Och det gjorde så ont i mammahjärtat,först mätte vi och vägde,han var så glad,log och ögonen glittrade,sen fick jag sätta mig på en stol och ha honom i knät,han jollrade och var glad,sen stack dom en spruta i varje lår,och han bara gallskrek,tårarna sprutade och han var jätteledsen. Kändes som man svek honom! Att man höll fast han när han fick ont var hemskt. :cry:

Tack och lov så grät han kanske en minut max,men jag grinade på ett bra tag till....:angel:

Förstår vad du menar. Jag var ju så inställd på att amma under hela graviditeten,sen när det väl är dags så funkar det inte! :( Mjölken rann aldrig till riktigt,Milton bara skrek,jag grinade. Dessutom fick vi lov att använda amningsnapp eftersom han absolut inte fick något tag,och den slog han ju bara bort hela tiden när han var arg. Kämpade på i flera veckor,men det vart aldrig bättre.

Jag mådde så otroligt dåligt psykiskt över amningen,så jag beslutade mig för att sluta. Det var ett jättejobbigt beslut då jag verkligen ville ge han riktig bröstmjölk,och det var ju det enda som jag varit inställd på från början. Men det är inte värt att ha sån ångest över amningen så man nästan mår illa,och man ville knappt ens att bebisen ska vakna för man visste att då var det amning som gällde direkt.

Nu känns det bra med ersättning,när jag väl bestämde mig så lättade det 5 ton från mina axlar. Nu älskar jag matstunderna! :love: Lite bökigt i bland,speciellt på nätterna,men det är värt den,för nu mår jag bra,då mår bebis bra också,och då mår jag ÄNNU bättre! ;)

Alicias 3 månadersdag har vart en riktig gnällig dag och inget har riktigt behagat lilla damen :p Hon har inte sovit mer än 30min i bilen idag på dagen. Har testat vagnen, selen, sängen, liggamma osv men hon vill inte sova. Ingen feber eller fel på allmäntillståndet, bara väldigt övertrött.
Någon annan som har en väldigt pigg bebis? A brukar högst sova 2 max 3 tim dagtid. Somnar oftast för natten vid 22 och sover till ca 8 med 1-2 uppvak för mat. Hur sover era bebisar på ett ungefär?

När Viktor vaccinerades fick han ligga på skötbordet och prata med oss föräldrar. Tog först den sprutan som bara sticks och inte svider, tog upp och tröstade. Sen samma procedur fast med den sprutan som gör mer ont. Såklart fick han sockerlösning innan varje stick. Vår BVC sköterska menade att det var det snällaste sättet, för man håller inte fast bebis och gör det till en obehaglig situation. Istället bli det lek-aj-tröst av mamma. Har märkt samma med klippa naglar/använda nässug, gladare bebis om han får ligga på skötbordet än att hållas fast i famnen. Men det kan säkert vara olika från bebis till bebis :)

Fick frågan på BVC idag om vi märkt någon skillnad på sömn/gnäll nu. Och jo, Viktor har haft svårt att komma till ro på kvällarna senaste veckan. Tydligen är det någon utvecklingsfas vid 3 mån som kan ställa till sömnen :) så det rättar nog till sig.

Viktor är för övrigt väldigt pigg också. Favoriten är att stå upp :) bra träning för armarna!

Även fast såren var "fina" idag så gör det rätt ont när han äter nu. Fast nu har jag ju ammat på i nästan en vecka, så bara knölarna försvinner ordentligt efter stockningen så ska jag pumpa och ge dem en chans att läka lite mer.

Fibusen: Jag har ju mat i brösten, så egentligen är jag inte orolig för att han ska ha gått upp för dåligt. Han är dessutom mer nöjd på dagarna och är tillbaka på att amma var 3-4:e timme, så det borde ju ha ställt in sig igen :) Det är bra att di känner dig nöjd med ditt beslut, det viktigaste är att alla mår bra och att bebis för i sig mat ju! :)

Hundvakt idag, mys med hund hemma för en gångs skull, även om han just nu går runt och piper för att han tycker vi ska gå hem igen ;)

P4060114_zpscf7b100b.jpg

Melissa är 10 veckor och har redan väldigt starka rutiner, hennes dagar ser ungefär likadana ut, Vaknar vid 7 tiden på morgonen, äter lite och ligger sen i vagnen inne medans pappa gör sig iordning till jobbet och jag passar på att gå ut i stallet och göra hästarna. Sen efter det somnar vi oftast om och sover till 10-11 tiden. Lite matning och sen gör vi oss iordning för dagen.. är vi bara hemma så somnar hon om sen efter lunch och sover i ca 3 timmar. Runt 17 tiden vaknar hon och är pigg och glad och social fram till ca 19, då somnar hon ibland elelr ligger vaken med oss i soffan.... vi går och lägger oss vid 22 tiden och då liggammar vi inann vi somnar och sen sover hon enda till 03-04 på natten, litet mål mat och sen somnar hon om till kl 7 igen. :)

Otroligt enkel... hon har varit sig lik hela tiden... äter med 3-4 timmars mellanrum och äter så länge och mycket och myser. Kvällarna kan skillja sig lite, ibland sover hon bort hela i vagnen eller så är hon pigg och vaken alternativ lite övertrött och gnällig.. men så fort hon somnar så sover hon djupt. :grin:

Sådär. Alvin tyckte bebymassagen idag var jättemysig, han höll på att somna! :love:

Han väger nu 6505 (+250) gram och är 60,5 (+2,5) cm lång! Två veckor sedan vi var på BVC sist och vägde och mätte. Ligger precis på medelkurvan för vikten och har hoppat upp lite på längdkurvan, så nu är han precis som storebror var. ;)

Våra dagar är lite olika. Ofta ligger i alla fall Alvin kvar i sängen till 08-tiden, även om jag går upp tidigare med storebror. Sen kör vi påklädning och insmörjning och sånt där eftersom han har exem över hela kroppen i princip.

Ofta vill han sova vidare några timmar till efter att vi fått iväg storebror till dagis. Då brukar han sova i vagnen eller så passar vi på att mysa och han får sova i famnen, beror lite på hur mycket jag har att göra. :) På eftermiddagarna när vi är ensamma med storebror så blir det mycket tid i sjalen för Alvin och han får hänga med på det vi gör helt enkelt.

Kvällstid har han velat amma en hel del nu sista tiden, mjölken räcker inte riktigt till, så kvällsproduktionen måste fortfarande upp lite. Så vi myser oftast ner oss i sängen och ammar när sambon kommer hem och tar storebror och lägger honom. Sen brukar vi somna där någon gång också. :angel:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 374
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 090
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar