Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Du tror inte att du får mjölkstockning pga att han äter så sällan? Bara en tanke. De senaste veckorna har Viktor ätit varannan timme dagtid och ännu oftare på kvällen. Vanligt kring tre månader enl BVC. Så det är väl bara att amma på :)

Fibusen: här känns fler barn väldigt avlägset just nu. Viktor har tagit oss med storm :) dessutom vet jag inte hur en till bebis ska bli till, har absolut inga tankar på sex än. Men det kommer förhoppningsvis!!

Nu är vi hemkomna från bvc... blir sprutor nästa måndag för lilltösen.

Jag berättade idag när jag var på bvc att jag fått börja kämpa med amningen... jag har hela tiden haft jätte mkt mjölk och melissa har alltid blivit mätt och belåten, inga sura minner m.m... har de gått mer en 4h så får jag ont och d ekliar i brösten. Sen ca 2 vekcor tillbaka så känns det som att det minskat.. och ca 1 vecka tillbaka har jag gjort allt man ska för att försöka öka upp den, dricker mkt,. maraton ammar, pumpar, driker på nätterna, ammar på nättera, vilar mkt osv osv... inget fungerar.... :( Hade ju tänkt att amma lite till iaf. Så idag hos bvc så hade hon bara ökat i vikt från 5,33 till 5,42 alltså inte spec mkt, och de märks på Melissa att hon inte är nöjd... börjat gnälla även på dagarna, har svårt att komma till ro, och suger o suger men verkar aldrig bli nöjd.

Någon som har tips? Hur skulle ni gjort i detta läget???

Hon på bvc tyckte jag skulle rings ammningsmottagningen imorgon o rådfråga... men hon sa också att trolgitvis säger hon samma som vi redan kommit fram till, på bvc kollade dom även mina bröst och tittade hur melissa ammade,, men fanns inget att klaga på. :crazy:

Du tror inte att du får mjölkstockning pga att han äter så sällan? Bara en tanke. De senaste veckorna har Viktor ätit varannan timme dagtid och ännu oftare på kvällen. Vanligt kring tre månader enl BVC. Så det är väl bara att amma på :)

!

Jo, det tror jag. :p

Jag vet vad som blev fel idag. Han sov ju åtta timmar i natt. Jag ammade på "strulbröstet" när han vaknade. Sen har jag tyckt att penicillinet hjälpt så mycket, så jag skippade det bröstet vid åtta (fyra timmar senare). Sen var det kört efter amningen vid tio, eftersom han inte tömde "strulbröstet" helt då. Han åt ju inte på eget initiativ då, utan jag ville att han skulle äta innan BVC... På det så satte jag på mig fel BH... :banghead:

Han är helt utslagen efter sprutorna. Vi ligger bara i sängen och myser! :love:

Jag har lite svårt för det där med att pumpa upp produktionen. Det är väl bättre att bebisen får i sig direkt än att krångla med flaska? Så länge brösten inte är för trasiga, så amma är mitt råd. Att ha barnet liggande hos sig är ju också det bra för produktionen. Annars verkar du ju provat det mesta jag kan komma på. :)

Hehe, då har du facit iaf ;) skönt att antibiotikan har hjälpt!

KL

Vet att vi har pratat om vem som har häst och bebis här i tråden. Hur går det för er? Jag har en 4-åring som blev inriden förra året, och sen dess har han bara gått i hagen tyvärr. Och nu vet jag inte hur jag ska sätta igång honom. Har ingen ridbana i stallet och ingen som kan hjälpa mig. Unghästutbildaren som red in honom har nyss fått sitt andra barn, så hon har inte tid. Alternativen jag har (känns det som) är att lämna iväg honom till någon annan utbildare eller att byta stall. Inget av det känns sådär lockande. Men jag vet inte hur jag ska lyckas sätta igång honom själv. Dessutom är motivationen på topp vissa dagar, andra dagar undrar jag varför jag har häst och bebis samtidigt. :(

Min pålle åker på Fredag för igångsättning. Han har enbart gått ca 12 ggr sen helvilan efter inridningen i höstas,och jag känner att jag inte har tid/ork att sätta igång honom. Jag red lite igår men det bara trasslade så det ska bli skönt att kunna släppa det en månad. Känner att jag även blir lite osäker på mig själv också i vissa situationer hur jag ska lösa det,så det kan inte bli bättre än att lämna bort honom nu. Känner mig klumpig och för obalanserad att sitta på en knappt riden häst så här efter graviditeten.

Har haft det som plan i ett par år endå att det blir lite mer utbilning på våren efter vintervilan efter inridningen,så det är inget beslut jag fattat pga bebis så det känns inge konstigt för mig. Sen hade jag däremot hoppats på att han skulle vara mer riden när han skulle åka igen,men nu vart det som det vart. ;)

Jag har "bara" en "gammal" travare. Han har stått sen i september. Har försökt hitta nån som kunnat rida han åt mig men det är rätt svårt ute i skogen :p

Har ridplan typ 100 m från stallet så ska försöka mjukstarta lite nån dag.
Lurar på om sambon skulle följt med å gått med Elliot i vagnen samtidigt som jag rider...

Ang fler barn så är jag skeptisk som det känns just nu iaf.

Förstår din plan, min var likadan tills utbildaren också blev gravid. Han skulle varit där i höstas, men det blev ju inte av. Känns lite jobbigt att behöva anlita någon ny bara. Din är född 2010 väl? Min är född 09, känner att det börjar bli hög tid för honom att börja jobba :)

kl

Hur tänker ni andra om flera barn? Är ni klara nu,eller blir det fler/syskon? :)

Direkt efter förlossningen sa jag att jag vill ha fler barn, men efter tre månader av kolikskrik är jag mer tveksam. Även om jag nog nu vågar säga att koliken börjar försvinna sakta men säkert :D behöver jag nog glömma det lite innan jag börjar fundera i de banorna :)

hur tänker du då? :)

Hur jobbar din sambo? Finns det ingen som kan hjälpa dig med barnet så du kan va en stund i stallet?

Jag köpte ju ny tävlingshäst för ca 2 veckor sedan.. jag har mjukstartat.. är i behov av hjälp av sambon att ta melissa, så jag kan rida,tömköra m.m så har inte blivit så mkt av det.. just nu är det vårbruk och han jobbar jämt.

Jag går upp vid 6 när sambon fortfarande är hemma, släpper ut alla 4 hästarna, mockar o fixar foder.Tar max 30 minuter. Sen måste jag gå in igen o ta melissa så sambon kan köra o jobba. Sen får jag ta hästen på kvällen när sambon kommit hem. Allt runt omkring underlättar ju eftersom jag har hästarna hemma på vår gård.. men en så länge har de blivit dåluigt me tid till ridningen. Ska även försöka sälja 2 av hästarna för att få loss mer tid. :)

Med min första så hade jag mjölk i överflöd, hade nog ett par liter mjölk i frysen (utpumpad).

Men denna gången har jag haft mer begränsad tillgång, nu när jag ammar varannan gång - och ger ersättning varannan gång, så hålls det på bra nivå. Så tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig. Jag fick inse att jag inte kunde fortsätta amma på heltid, och jag var rätt deprimerad över det i början. Men nu när jag hållit på ett par dagar så känns det riktigt bra. Jag mår bättre, då jag vet att hon får i sig rejält med mat, hon mår bättre, och nästa vecka får vi se om detta gjort någon skillnad på kurvan.

Jag hade verkligen bestämt mig för att helamma till minst 4 mån och sen fortsätta med några mål och framförallt nätterna. Men nu verkar kroppen vilja något annat.... :( Hade de första 2 månaderna mjölk i överflöde... har kanske att göra med att Melissa är dålig på att ligga vid bröstet länge... hon "snabbammar" inann gick de ju bra eftersom mjölken sprutade ut ch hon varmt mätsnabbt... nu har nog produtionen ställt om sig och det kommer väldigt lite...

pumpade bägge brösten i över 60 min, fick samanlagt ut 40 cl. :meh:

När jag kom hem idag.. bara skrek lilltjejen... inget hjälpte, ammade o ammade men hon bara skrek, då tog jag beslutet att testa att göra lite ersättning o testa med. Gjorde 120.. utifrån vad jag läst här vad era äter, hon vart helt lyrisk över maten :D åt, åt och åt upp allt, sen rapade hon och somnade och sov i 2 timmar. När hon vaknade var hon glad o pigg...

Vet inte riktigt hur jag ska göra... men föredrar mät och glad bebis. Men vill endå fortsätta amma en del.

Jag ammar vartannat mål och ger ersättning vartannat. Går super! Då har jag gott om mat vid amningarna (då de hinner fyllas upp), + att jag slipper fixa flaska mitt i natten.

Har tre egna hästar och en ponny på foder. De står hemma och har inte gjort ett skit under hela hösten/vintern pga min foglossning. Nu sätter jag dock igång min 12åriga kallblodstravare som är en "projekthäst" dvs mycket att jobba med. Och mjukstartar med unghästarna (2år) med tränsträning och tömkörning.. Planen är att en ska säljas i höst, vet inte om det blir ridhästen eller någon av unghästarna.

Tror att jag kommer ha svårt att hålla igång en ridhäst i höst då jag kommer börja jobba då + plugga min sista termin av psykoterapeut steg 1..

Ja,han är 2010,så det är ju inge bråttom igentligen,men han mår bäst av att få röra sig och använda skallen lite. ;)

Ang fler barn så har jag ingen aning faktist.. Jag har ju aldrig sagt att jag SKA ha barn nångång,och en del av våra vänner vart uppriktigt chockade när vi berättade,dom trodde inte att vi någonsin skulle skaffa barn då vi aldrig pratat om det,eller varit särskillt intresserade. Jag vet att jag skulle aldrig (som det kändes) säga att "nu ska vi försöka få barn",utan känner jag mig själv så skulle vi låta åren gå,sen skulle det vara för sent,och ingen av oss skulle sörja det direkt heller. Nu vart dte ju andra planer,Milton var ju lååååååångt ifrån planerad,och jag minns fortfarande ångesten jag hade,och beslutsångesten över hur vi skulle göra,om vi skulle behålla osv.

Nu i efterhand så är vi JÄTTEGLADA över vårat lilla skrot,och det känns som om han alltid varit här,och jag skulle inte byta bort han för allt i världen,och bara tanken på att vi (jag) funderade på abort gör ont i hjärtat och tårar i ögonen.

Däremot så vet jag inte om vi kommer planera ett syskon,men råkar det bli ett längre fram så kommer vi nog garanterat behålla. Jag hade ju en bra graviditet och förlossningen är jag inte det minsta rädd för att göra om,så det hänger inte på det iallafall.

Anledningen för att planera ett barn till skulle väll vara för att ge Milton ett syskon,men för min del så är det bra iallafall som det är nu! :)

Senast ändrad:

kl

Hur tänker ni andra om flera barn? Är ni klara nu,eller blir det fler/syskon? :)

Jag kan tänka mig fler barn och gärna en till ganska tätt. Är bara ett år mellan mig och min syster och vi lekte bra och mycket tillsammans.
Jag och sambon har inte pratat så mkt om syskon, men vi kör inte heller med något skydd nu.

*kl*

Hur länge hade ni andra avslag? Julius är två månader och jag har fortfarande som blodiga flytningar. Blödde rätt mkt tills förra veckan. Är trött på det här jäkla avslaget..

Åh, det där avslaget... Jag saknar det inte! Den här gången blev jag för ånad över hur fort det försvann! Tror A var ca 5-6 veckor när det försvann. Med storebror var han 10 veckor alla gånger innan jag kunde sluta ha en binda i trosorna... Sen blodiga flytningar ett tag till efter det.

Okej, ändå skönt att höra, har funderat på om det hållit på onormalt länge, minns inte hur länge det höll på med de större barnen. Och det verkar ju som många i tråden är igång med sex och det ska man ju inte ha under tiden msn blöder så var fundersam på om jag blött onormalt länge pga skrapningen. Nästa vecka ska jag på efterkontroll och förhoppningsvis sätta in spiralen då.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 518
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
83 375
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
93 091
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30