Vinterföräldrar -17/18 del 3

Idag ska sambon jobba för första gången, bara två dagar innan han är hemma några dagar igen, så det blir en mjukstart. Känns lite läskigt men också spännande och mysigt att få lite mer egentid med bebis :love:

Bvc kommer också, dags för hembesök och ny vägning. Håll tummarna för en fin viktuppgång!

Senast ändrad:
Vi har haft en lite lugnare natt bakom oss, mellan amningarna har han sovit en dryg timme och jag har lyckats sova när han sover så har knåpat ihop 5 h iaf! :up: Bajset har skiftat färg och allt flyter på. Igår var vi ute och rullade vagn första gången, supermysigt och John (i helgen fick han äntligen sitt namn) tog det hela med ro som vanligt. Inser att allting kan ändras snabbt och att vi inte på något sätt kan ropa hej redan, men såhär långt har han verkligen varit en osannolikt snäll bebis.

Idag ska vi in och göra hörseltest, sen till mitt jobb och hämta lite papper och sen i eftermiddag/kväll ska vi köra igång med en ny grej. Varje tisdag som vi har mannens barn kommer vi att dela upp dom så att dom varannan gång gör något med mig och John och varannan gång med sin pappa och så får dom välja aktiviteter. Idag börjar mannen med 9-åringen, dom ska gå på bio och på restaurang och jag med 11-åringen, vi ska baka chokladbollar, äta sushi och titta på Disneyfilm. Killarna är så taggade, speciellt på sin pappatid såklart. Viktigt att få lite tid med hans fulla uppmärksamhet nu när bebisen kommit tror vi. :)

Det har för övrigt gått så sjukt bra att introducera den nya familjemedlemmen. Dom är så gulliga med honom, vill sitta med honom, bära honom, gulla med honom och säger så söta saker. Visar bilder i skolan och är så stolta. Dom båda har haft ett stort behov av att prata om vad dom var rädda för när bebis kom kontra hur dom tycker att det blev. Visade sig att båda varit oroliga för att jag bara skulle ha ögon för bebisen när jag fått ett eget barn och inte ha tid/intresse för dom längre. Dom tyckte dock att allt var precis som vanligt men med bonusen att dom fått en lillebror så det vad ju skönt! :up:

Nu har vi också landat i namn sedan ett par dagar, vår Kotte blev en Ebbe :heart
Bjuder på en bild från i lördags när vi skulle till bb på återbesök.

IMG_20180206_074301.webp

Vad mysigt det låter! @Sofie_B och säkert jättebra att stora killarna får kvalitetstid med pappa och dig också :)

Är jättesugen på att ge mig ut och rulla vagn också och få lite miljöombyte, men vi har fått så mycket snö att jag nognog i kommer ut med den från tomten själv :o Nu jobbar ju sambon två dagar så vi får kanske ta en premiärtur i övermorgon :)

Är också glad för att vi har en så fin och (hittills) snäll bebis! Förvisso är nog en del pga ersättningen som gör honom extra mätt men han sover oftast jättefint hela natten mellan matningarna, och nu när han går med på att sova i nestet i sängen så sover jag/sambon också större delen av tiden. :)

Vad mysigt det låter! @Sofie_B och säkert jättebra att stora killarna får kvalitetstid med pappa och dig också :)

Är jättesugen på att ge mig ut och rulla vagn också och få lite miljöombyte, men vi har fått så mycket snö att jag nognog i kommer ut med den från tomten själv :o Nu jobbar ju sambon två dagar så vi får kanske ta en premiärtur i övermorgon :)

Är också glad för att vi har en så fin och (hittills) snäll bebis! Förvisso är nog en del pga ersättningen som gör honom extra mätt men han sover oftast jättefint hela natten mellan matningarna, och nu när han går med på att sova i nestet i sängen så sover jag/sambon också större delen av tiden. :)

Skönt att nätterna är bättre! :)

Ja, det var jättemysigt att komma ut en sväng så det kan jag rekommendera! Men svårt att veta vad man ska klä på dom tyckte jag. Hur lätt fryser en bebis liksom?! :nailbiting: Inomhus är vår bebis väldigt varm och är mest i bara blöja hud mot hud eller med en liten filt över sig. Men vad innebär det när det är dags att gå ut? :confused:Igår var det väl runt -5 och vindstilla. Han fick ha filt nederst i vagnen som han låg på, sen hade han själv en långärmad body, strumpor, overall (med fötter och täckt över händer) och mössa och en filt över sig. Visade sig att det blev ganska perfekt, han var behagligt varm under kläderna när vi kom in, dock kall om händerna och näsan. Ska sätta vantar på honom under overallen när vi går ut idag.

Skönt att nätterna är bättre! :)

Ja, det var jättemysigt att komma ut en sväng så det kan jag rekommendera! Men svårt att veta vad man ska klä på dom tyckte jag. Hur lätt fryser en bebis liksom?! :nailbiting: Inomhus är vår bebis väldigt varm och är mest i bara blöja hud mot hud eller med en liten filt över sig. Men vad innebär det när det är dags att gå ut? :confused:Igår var det väl runt -5 och vindstilla. Han fick ha filt nederst i vagnen som han låg på, sen hade han själv en långärmad body, strumpor, overall (med fötter och täckt över händer) och mössa och en filt över sig. Visade sig att det blev ganska perfekt, han var behagligt varm under kläderna när vi kom in, dock kall om händerna och näsan. Ska sätta vantar på honom under overallen när vi går ut idag.
Jag undrar också, för här har vi också välsignats med ett bebiselement som bara har blöja på dagtid och ändå är hur varm som helst.
Jag har tänkt bädda med fårskinn i botten, sen på bebis ha en sparkdräkt i ull. Är det sen många minus en lite tjockare (fast inte i yttermaterial) overall/sparkdräkt alt kofta och byxa, strumpor, tossor, vantar och mössa.

Sen antingen åkpåse eller filt och "skyddet" till barnvagnens liggdel... Men gissar också på att det blir korta turer i början för att se vad som funkar och inte. :)

Jag undrar också, för här har vi också välsignats med ett bebiselement som bara har blöja på dagtid och ändå är hur varm som helst.
Jag har tänkt bädda med fårskinn i botten, sen på bebis ha en sparkdräkt i ull. Är det sen många minus en lite tjockare (fast inte i yttermaterial) overall/sparkdräkt alt kofta och byxa, strumpor, tossor, vantar och mössa.

Sen antingen åkpåse eller filt och "skyddet" till barnvagnens liggdel... Men gissar också på att det blir korta turer i början för att se vad som funkar och inte. :)
Nu vet jag inte var du bor och hur kallt/blåsigt ni har det. Jag gillar att ha overall på bebis för då kan man utan problem lyfta upp bebis när man är ute. (Jag ammar 8 av 10 gånger vi är utomhus så det är ett måste för mig. Älskar vindfleeceoverallen för här är blåsten det värsta)
Sen hade jag kört på filt, åkpåse blir på tok för varmt här där jag bor enligt mig. Locket till liggdelen gör väldigt mycket. Det blir ju vindstilla där inne och värmen kapslas liksom in.

Tack för alla grattis :) Låter som fler bebisar är på G!

Lillan har under natten lärt sig suga ordentligt och vill knappt göra annat. Det gör ooont i mina bröstvårtor! Är det något som går över av sig självt? Jag har ju bara råmjölk än så länge.
Jag hade så ont i bröstvårtorna med stora barnet att jag grät när i början av amningarna om det gått lång tid emellan. Det varade väl i 2 veckor någonting. Det blir ju en friktion som huden där inte är van vid. Sen är det jätteviktigt att bebis får ett bra tag, har du haft någon som tittat när du ammat? Bröstvårtan ska vara rund i formen när bebis släpper taget. Är den platt eller sned får du hjälpa bebis att få ett bättre tag.
Lufta och smörj med bröstmjölk är annars mitt tips.

Nu vet jag inte var du bor och hur kallt/blåsigt ni har det. Jag gillar att ha overall på bebis för då kan man utan problem lyfta upp bebis när man är ute. (Jag ammar 8 av 10 gånger vi är utomhus så det är ett måste för mig. Älskar vindfleeceoverallen för här är blåsten det värsta)
Sen hade jag kört på filt, åkpåse blir på tok för varmt här där jag bor enligt mig. Locket till liggdelen gör väldigt mycket. Det blir ju vindstilla där inne och värmen kapslas liksom in.
Bor på Östgötaslätten, så tex idag har vi -7 och kan bli ganska blåsigt mellan varven, men oftast inte jättelåga temperaturer.
Ang. vindfleece/ytterplagg, om man inte tar upp under turen (svårt att förutse iofs), kan bebis klara sig med kläder som är varma men inte vindtäta iom att det inte blåser ner i vagnen?

Åkpåsen är av äldre modell sen jag var liten, typ vindtätt tyg med lurvinsida, inte dun eller liknande så jag tror egentligen inte att den är så jättevarm, mer som filt och lock i ett. Får testa helt enkelt :)

För mig har det blivit bättre när bebis kom på utsidan och jag liksom kan se, höra och ta på honom. Jag tyckte att det var riktigt jobbigt på slutet att hela tiden känna efter hur jag mådde, tänka på vad jag åt, bli livrädd för att halka eller slå i magen, oroa sig för hur han skulle ta förlossningen om han var jättestor osv osv. Jag lugnas väldigt mycket av att nu bara behöva bry mig om vad jag äter och hur jag mår för min egna skull och så kan jag se på honom hur han mår och om han har det bra. Mycket mer konkret och lätthanterligt känner jag.
Jag kände oro under graviditeten också men den var mer rimlig. Tyckte att det jobbigaste var att ha ensamt ansvar för att känna så bebis mådde bra och förmedla detta.

Katastroftankarna handlar inte särskilt mycket om hur bebis mår utan det spelas upp olika scenarion i huvudet. T.ex. att man går i trappan, halkar och tappar bebis ner i klinkersen:nailbiting:

Bor på Östgötaslätten, så tex idag har vi -7 och kan bli ganska blåsigt mellan varven, men oftast inte jättelåga temperaturer.
Ang. vindfleece/ytterplagg, om man inte tar upp under turen (svårt att förutse iofs), kan bebis klara sig med kläder som är varma men inte vindtäta iom att det inte blåser ner i vagnen?

Åkpåsen är av äldre modell sen jag var liten, typ vindtätt tyg med lurvinsida, inte dun eller liknande så jag tror egentligen inte att den är så jättevarm, mer som filt och lock i ett. Får testa helt enkelt :)
Anledningen till att jag gillar vindfleecen är att det inte blir så bylsigt. Jag avskyr själv alldeles för tjocka kläder:p jag hade inte dratt mig för att ta upp bevis i vanlig fleeceoverall om det blåser lite:) man kan ju ställa sig med ryggen och vinden och det är ju inte så öånga stunder.

Det bästa är ju att testa sig fram till vad som passar en själv bäst! Känn på bebis nacke
eller bröst för att se om den är lagom klädd.

Vi har inte haft på bebis något annat än pyjamasar sen hon kom för jag är helt ointresserad av att hålla på med en massa pyttekläder:p för mig ska det vara lätt och praktiskt:D

@Positron
Håller med om enkelhetaaspekten, så sjukt pilligt att klä en bebis! :D
Vi har pyjamas på natten för att göra skillnad mot dagen och att han inte är lika mycket hud mot hud som på dagen :) tänker dock att en sovpåse eller lösare Body (inte så svårt mtp kottens storlek just nu :p) är ännu enklare ur blöjbytesaspekt.

Kläder överlag är ju så himla svårt! Sitter och letar plagg på Tradera och i dagsläget passar ju bara stl50, men det är ju omöjligt att veta hur länge det kommer vara så... Min inneboende snålänning vill verkligen inte köpa en massa grejer (ens begagnat) som vi inte kommer använda.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 362
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka