Vinterföräldrar -17/18 del 3

Då är vi två :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

I princip helt säker på att det är vattnet för min del, även om det mest är småläckande och inte någon filmisk kaskad :p Värkarna började i princip samtidigt som vattnet för ett par timmar sedan, går lite fram och tillbaka i frekvens. Som tätast 3 per 10 min men nu har det lugnat ner sig.

Hoppas på bebis för oss båda idag :banana:

Ingen tvekande här längre, definitivt vatten. Men inte heller nån kaskad, kommer i omgångar typ :p och värkar ungefär var 6-10 minut.

Håller tummarna för bebisar :banana:

Då är vi två :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

I princip helt säker på att det är vattnet för min del, även om det mest är småläckande och inte någon filmisk kaskad :p Värkarna började i princip samtidigt som vattnet för ett par timmar sedan, går lite fram och tillbaka i frekvens. Som tätast 3 per 10 min men nu har det lugnat ner sig.

Hoppas på bebis för oss båda idag :banana:

Ja, vilken fantastisk dag det vore! :love: Stort lycka till båda två, snart har ni bebisar! :heart

Kan du prata med din sambo om det och få stöd?
Jo, vi pratar mycket om det :) han märker ju att jag är nedstämd ibland och så kan vi resonera om varför. Han är betydligt mer chill än jag, och ganska rationell, och det blir ju en bra motvikt till alla katastroftankar, men lyckas inte ta bort dom helt, så att säga.

:bow:T
Jo, vi pratar mycket om det :) han märker ju att jag är nedstämd ibland och så kan vi resonera om varför. Han är betydligt mer chill än jag, och ganska rationell, och det blir ju en bra motvikt till alla katastroftankar, men lyckas inte ta bort dom helt, så att säga.

Skönt att kunna ventilera och få stöttning där ifrån. :up: Sen tror jag iofs att det är svårt för männen att riktigt greppa vad vi går igenom kring graviditet och förlossning eftersom det frisätter så enormt starka hormoner hos oss och det hormonpåslaget upplever ju aldrig dom på samma sätt. Men ändå skönt att kunna ventilera och bara få vara ett känslomässigt vrak emellanåt! :)

:bow:T

Skönt att kunna ventilera och få stöttning där ifrån. :up: Sen tror jag iofs att det är svårt för männen att riktigt greppa vad vi går igenom kring graviditet och förlossning eftersom det frisätter så enormt starka hormoner hos oss och det hormonpåslaget upplever ju aldrig dom på samma sätt. Men ändå skönt att kunna ventilera och bara få vara ett känslomässigt vrak emellanåt! :)
Exakt så. Sambon vet ju om allt det här med hur irrationella känslor en kan få av alla hormoner, men det är ändå svårt för honom att ta in. Första dippen på BB satt han bredvid mig och bad mig förklara vad han gjort/sagt för fel, varpå jag fick hulka fram att han inte gjort något fel alls - tvärtom, för att sen övergå till "allt kretsar för fan inte runt dig!" :o:D

Men ja, prata om det är bra, och jag har alltid haft nära till känslorna, så tänker att vare sig det är gråt eller skratt (har förvisso också skrattat så att bebis tappat taget om bröstet:rofl:) måste det få komma ut.

Jag hade jättemycket katastroftankar med stora barnet. De varade länge, några månader minst, men klingade av allteftersom. Det var tankar om att jag skulle tappa honom, ramla i trappan med honom, glömma honom någonstans:p, psd osv osv
Det fick mig till att se till att vara klarvaken när jag ammade på nätterna så att jag kunde lägga honom i nestet/spjälsängen på rygg. Så är det verkligen inte denna gången! Tankarna for igenom mitt huvud några gånger de första dagarna men sen har det varit lugnt.
De jag pratade med om katastroftankarna hade alla känt lika, mer eller mindre.

Ful-hulkgrät nästan hela dag 3 efter förlossningen och stängde in mig i ett rum för att inte göra stora barnet illa till mods:o:p

Jag hade jättemycket katastroftankar med stora barnet. De varade länge, några månader minst, men klingade av allteftersom. Det var tankar om att jag skulle tappa honom, ramla i trappan med honom, glömma honom någonstans:p, psd osv osv
Det fick mig till att se till att vara klarvaken när jag ammade på nätterna så att jag kunde lägga honom i nestet/spjälsängen på rygg. Så är det verkligen inte denna gången! Tankarna for igenom mitt huvud några gånger de första dagarna men sen har det varit lugnt.
De jag pratade med om katastroftankarna hade alla känt lika, mer eller mindre.

Ful-hulkgrät nästan hela dag 3 efter förlossningen och stängde in mig i ett rum för att inte göra stora barnet illa till mods:o:p
Tack för att du delar med dig! Det låter likt mig, jag har tex aldrig varit rädd för att trilla i trappan tidigare, men nu ser jag bara hur vi tumlar nerför båda två och slår ihjäl oss, typ :crazy: Men låter åtminstone hoppfullt att det går över..!

Tack för att du delar med dig! Det låter likt mig, jag har tex aldrig varit rädd för att trilla i trappan tidigare, men nu ser jag bara hur vi tumlar nerför båda två och slår ihjäl oss, typ :crazy: Men låter åtminstone hoppfullt att det går över..!
Även min man hade en släng av katastroftankar. Första dagarna kollade han typ varannan minut så att bebis andades.

Tankarna hör nog till när man helt plörsligt har ansvar för någon annans liv, det är ju läskigt!:nailbiting:

Exakt så. Sambon vet ju om allt det här med hur irrationella känslor en kan få av alla hormoner, men det är ändå svårt för honom att ta in. Första dippen på BB satt han bredvid mig och bad mig förklara vad han gjort/sagt för fel, varpå jag fick hulka fram att han inte gjort något fel alls - tvärtom, för att sen övergå till "allt kretsar för fan inte runt dig!" :o:D

Men ja, prata om det är bra, och jag har alltid haft nära till känslorna, så tänker att vare sig det är gråt eller skratt (har förvisso också skrattat så att bebis tappat taget om bröstet:rofl:) måste det få komma ut.

Jag upplever samma när jag ska prata med min man. Han försöker verkligen att förstå och han vill så väl, men det går liksom inte att förstå för honom. När jag var som mest ledsen efter förlossningen och satt och hulkgrät så ville han ju, såklart, förstå varför jag var så ledsen och vad det var med att se dom andra paren vänta sitt barn som triggade det.

Jag försökte förklara och sa det att jag hade en sån bra målbild av förlossningen och sen blev verkligen ingenting rätt. Allt gick fel och det fanns inget jag eller någon annan kunde göra. Jag var bara helt utlämnad till ”ödet” och kunde inte styra något själv, jag kunde bara halvt vid medvetande notera att allt rusade åt helt fel håll medan jag upplevde en smärta som inte går att beskriva och att det känns så sorgligt. Och då säger han typ ”jaa.. men det kanske var så att du hade en lite orealistisk bild av förlossningen och det är ju inte ditt fel. Det bara blir en starkare chock då” och jag kände bara att jag ville strypa honom. :banghead: Han förstår nog inte riktigt alls vad jag gick igenom och upplevde. Han fattar ju att jag hade väldigt ont och att det slutade i snitt som jag verkligen inte ville, och när dom meddelade det så grät han och jag sa bara igen och igen att det blir bra till honom, till och med så att personalen frågade varför det jag som tröstade honom. Men det vara ju inte av rädsla eller oro han grät utan för att han blev så ledsen för min skull, så empatin finns där men inte förståelsen om man kan förklara det så? För jag tror verkligen inte att dom kan förstå, fullt ut.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 362
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025