Vinterföräldrar -17/18 del 3

Grattis @leoparden :bump:

Här var det mensvärk/molvärk imorse. Ingenting som kom o gick utan ihållande. Kroppen börjar väl förbereda för vräkning hoppas jag. Drömde hela natten om att det satte igång, var både förvirrad och besviken när jag vaknade för att kissa :laugh:

Även min man hade en släng av katastroftankar. Första dagarna kollade han typ varannan minut så att bebis andades.

Tankarna hör nog till när man helt plörsligt har ansvar för någon annans liv, det är ju läskigt!:nailbiting:

För mig har det blivit bättre när bebis kom på utsidan och jag liksom kan se, höra och ta på honom. Jag tyckte att det var riktigt jobbigt på slutet att hela tiden känna efter hur jag mådde, tänka på vad jag åt, bli livrädd för att halka eller slå i magen, oroa sig för hur han skulle ta förlossningen om han var jättestor osv osv. Jag lugnas väldigt mycket av att nu bara behöva bry mig om vad jag äter och hur jag mår för min egna skull och så kan jag se på honom hur han mår och om han har det bra. Mycket mer konkret och lätthanterligt känner jag.

Har läst ikapp. Hoppas det blir fler bebisar idag!

Min förlossning gick fort. Var inne 05:40 och öppen 7 cm. Sen tog det 1,5 h innan hon var ute. Krystvärkarna var det sjukaste jag varit med om! En sån enorm kraft. Hann inte med nån annan smärtlindring än lustgas.

Hon ligger lite under gränsvärdet på syresättning. Vi är ordinerade hud mot hud till nästa mätning om en timme. Jag förlorade 2 liter blod och är lite matt.

Alltså.. hur mycket kan en bebis amma?! Vi var in och vägde honom idag och då hade han gått ner ytterligare lite, från -7 % till -8,7 %. Tydligen är dag tre den dag dom oftast väger som minst så dom var ändå nöjda, speciellt då min riktiga mjölk nu runnit tilll och amningen går så bra.

Men nu verkar han verkligen gett sig tusan på att äta upp sig. Han riktigt klunkar i sig och äter tills han storknar, bajsar, vi byter blöja, hungrig igen, ammar, bajsar, byter och så vidare på repeat. Non stop såhär långt sedan igår kväll. Det gör mig egentligen inget förutom att det blir noll sömn men jag gissar att det är övergående.. eller hur? :o

Så där var det i tre månader för oss med minstingen ;)

Min förlossning gick fort. Var inne 05:40 och öppen 7 cm. Sen tog det 1,5 h innan hon var ute. Krystvärkarna var det sjukaste jag varit med om! En sån enorm kraft. Hann inte med nån annan smärtlindring än lustgas.

Hon ligger lite under gränsvärdet på syresättning. Vi är ordinerade hud mot hud till nästa mätning om en timme. Jag förlorade 2 liter blod och är lite matt.

Härligt att det gick bra! Hoppas att bebis får bättre på nästa mätning och att du återhämtar dig snabbt. STARKT JOBBAT! :up:

Åh, håller med om krystvärkarna! Så sjukt häftigt, min kropp krystade liksom åt mig och jag behövde bara följa med. Blev dock lite chockad/full i skratt över vilka gutturala ljud som kom ur mig under tiden :D

Låter som att allt gick bra! :) Hoppas syresättningen ordnar upp sig också!

För mig har det blivit bättre när bebis kom på utsidan och jag liksom kan se, höra och ta på honom. Jag tyckte att det var riktigt jobbigt på slutet att hela tiden känna efter hur jag mådde, tänka på vad jag åt, bli livrädd för att halka eller slå i magen, oroa sig för hur han skulle ta förlossningen om han var jättestor osv osv. Jag lugnas väldigt mycket av att nu bara behöva bry mig om vad jag äter och hur jag mår för min egna skull och så kan jag se på honom hur han mår och om han har det bra. Mycket mer konkret och lätthanterligt känner jag.
Jag trodde ju jag skulle känna så, och det är klart att det är lite lättare och mer konkret än att vara gravid. Men tror också jag är lite överväldigad över hur liten och skör han känns. Kommer på mig själv med att längta tex tills han kan ha lite mer styr på huvudet själv, för ärligt talat tycker jag det är skitsvårt i vissa lägen att bära och hålla bra!

Idag smet jag hemifrån för att handla lite lagom små kläder åt Kotten. Skönt och läskigt att få lite egentid, och jag saknade honom precis hela tiden :o
(En av så många känslor jag bara hört om tidigare men verkligen inte kunnat förstå..!)

Känns skönt att ha laddat upp med lite kläder som funkar ute så att vi kan börja prova på det här med barnvagn mm framöver. Av det jag köpte inför förlossningen passade bara en pyjamas och ett set med Body+byxa, och alla mössor var så gigantiska att dom trillar ner över ögonen! :D
Tur han är så varm av sig att vi mest bara har blöja hemma...

Då är vi hemma igen efter kontrollen, allt såg bra ut och det var ingen tvekan om att det var fostervatten :rofl: ...hade nyss bytt binda såklart så hon skulle undersöka men hann inte mer än av med byxorna å lägga mig så kom det.

Nu blir det mat och försöka sova, inte kunnat sova mycket alls hittills. Fick med smärtstillande som jag hoppas hjälper :up:

Första natten hemma avklarad och lillskrutten vaknar ganska regelbundet varannan timme och så ammar vi och sen somnar han om. Han ligger nu i en Cocoonababy mellan oss, vilket fungerar bra men vi kommer nog gå över till att samsova så småningom så att det blir lättare att liggamma. Min mjölk har verkligen runnit till nu, vilket gör dels att han vill amma kortare stunder (men när han kör så suger han intensivt och liksom klunkar i sig) men också att han har haft lite ont i magen inatt. Mycket pruttar och byte av bajsblöjor och lite frustration från hans sida.

Idag ska vi tillbaks och väga honom, han gick ner 7 % efter födseln så det blir intressant att se vad han väger nu. :) Idag kommer även storebröderna och hunden hem, ska bli mysigt att få hem alla och spännande att se hundens reaktion!

Kan rekommendera att läsa på om blockamning :)

Hjälpte mig jättemycket med min kille, när jag hade vansinnigt mycket mjölk som kom med alldeles för högt tryck

Tack för alla grattis :) Låter som fler bebisar är på G!

Lillan har under natten lärt sig suga ordentligt och vill knappt göra annat. Det gör ooont i mina bröstvårtor! Är det något som går över av sig självt? Jag har ju bara råmjölk än så länge.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
802
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 362
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka