Vinterföräldrar -17/18 del 3

Jaha, då ligger vi på förlossningen sen 7 imorse :up: värkarna blev för jobbiga hemma kände jag och det verkade vara helt rätt beslut att åka in - 3cm öppen och utplånad tapp. Nu ska lustgasen testas :D

Heja heja! Stort lycka till, snart blir det bebis! :love:

(Jag HATADE lustgasen.. inte alls min grej!)

Sista BM besöket avklarat, förhoppningsvis!

SF mått på 36 och allt såg fint ut och verkar som han tagit sitt förnuft till fånga och lagt sig tillrätta för var nästan fixerad, förra gången låg han högt upp men med huvudet neråt så nu är det "bara" att komma ut :D

Tipsar vidare om uppsamlingskopp att ha på bröstet man inte ammar på. Hindrar läckage och blir som "gratis" pumpning om ni vill testa flaska sen (bröstmjölk kan frysas och sparas).

Ja, för satan vad det rinner på det andra bröstet! :o Jag köpte uppsamlingskoppar på apoteket som jag hade med på bb och eftersom han inte tog bröstet än då men det ändå rann råmjölk hade det ju varit smidigt men så läste jag bruksanvisningen och då stod det att man inte fick ge bebisen den mjölken? :confused: Så jag har inte vågat göra det, även efter kokning.. kanske är olika från kopp till kopp och olika från olika märken.

Sista BM besöket avklarat, förhoppningsvis!

SF mått på 36 och allt såg fint ut och verkar som han tagit sitt förnuft till fånga och lagt sig tillrätta för var nästan fixerad, förra gången låg han högt upp men med huvudet neråt så nu är det "bara" att komma ut :D

Härligt! Nu väntar vi bara på bebis!

Ja, för satan vad det rinner på det andra bröstet! :o Jag köpte uppsamlingskoppar på apoteket som jag hade med på bb och eftersom han inte tog bröstet än då men det ändå rann råmjölk hade det ju varit smidigt men så läste jag bruksanvisningen och då stod det att man inte fick ge bebisen den mjölken? :confused: Så jag har inte vågat göra det, även efter kokning.. kanske är olika från kopp till kopp och olika från olika märken.
Jag läste att man kan ge mjölken som rinner ur ena bröstet om man ammar det andra, direkt efteråt. Men vet inte hur den är att spara.

Grattis @leoparden och @YaHilweh ! Härligt med bebisar på utsidan! :)

Och så vill jag bara påminna alla om era administrativa förpliktelser ;):

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
3 - Monifa, första barnet, pojke
8 - YaHilweh, andra barnet, flicka
10 - JeayL, första barnet, pojke
11 - Sofie_B, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
23 - Heulwen, första barnet, flicka

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g (BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

@Positron
Håller med om enkelhetaaspekten, så sjukt pilligt att klä en bebis! :D
Vi har pyjamas på natten för att göra skillnad mot dagen och att han inte är lika mycket hud mot hud som på dagen :) tänker dock att en sovpåse eller lösare Body (inte så svårt mtp kottens storlek just nu :p) är ännu enklare ur blöjbytesaspekt.

Kläder överlag är ju så himla svårt! Sitter och letar plagg på Tradera och i dagsläget passar ju bara stl50, men det är ju omöjligt att veta hur länge det kommer vara så... Min inneboende snålänning vill verkligen inte köpa en massa grejer (ens begagnat) som vi inte kommer använda.
Känn på hur många uppsättningar ni behöver ha nu för att det ska gå runt och sen kan du ju se till att ha minst så många i de andra storlekarna också. Då kan man ju komplettera när behov uppstår. Och nu kan du känna efter vilka plagg du gillar; vanliga bodys eller omlott? Med eller utan fot på byxor och pyjamasar osv. Och dessutom så hittar man oftast sitt favoritmärke utifrån vad som sitter bäst på ens egen bebis.

Januari

Februari
20 - soom, första barnet

Födda:
November

December

Januari

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g. (BF 11/2)

Jag hade så ont i bröstvårtorna med stora barnet att jag grät när i början av amningarna om det gått lång tid emellan. Det varade väl i 2 veckor någonting. Det blir ju en friktion som huden där inte är van vid. Sen är det jätteviktigt att bebis får ett bra tag, har du haft någon som tittat när du ammat? Bröstvårtan ska vara rund i formen när bebis släpper taget. Är den platt eller sned får du hjälpa bebis att få ett bättre tag.
Lufta och smörj med bröstmjölk är annars mitt tips.

Tack för tips! De sköterskor som tittat har tyckt att hon ligger bra och har bra grepp. Jag får nog stå ut helt enkelt :) Det känns lite som en sugpropp som fäster när hon får tag, annorlunda än hur jag trodde det skulle kännas.

Tack för tips! De sköterskor som tittat har tyckt att hon ligger bra och har bra grepp. Jag får nog stå ut helt enkelt :) Det känns lite som en sugpropp som fäster när hon får tag, annorlunda än hur jag trodde det skulle kännas.
Jag tror det är få som är beredda på hur ont det kan göra att amma i början.
Men har man en bebis som ligger vid bröstet 90% av tiden är det ju inte så konstigt med tanke på den friktion som blir.

Januari

Februari
20 - soom, första barnet

Födda:
November

December

Januari

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g. (BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 362
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025