Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Det är inget roligt att vara sjuk och ta hand om barn. Hoppas du kryar på dig snabbt och att barnen klarar sig.

Fibusen, helt fantastisk bild, jag vill också ha.

Var på 1 månadskontroll igår. 4238 g och 53 cm jmf med 3310 g vid hembesöket för två veckor sedan. Med andra ord hon gör vad en bebis ska, äta och sova.

Verkar bara vara min lilla som inte ökar superfort i vikt. Alla ni andra här i vintertråden verkar ha bebisar som skjuter i vikten. 500 gram totalt på en månad har min lilla växt, men hon är rätt liten i maten också. Nåväl, de ligger fortfarande inom normalkurvan så.

Här har 3åringen åkt på förkylning, jag älskar dessa tider med förskolan och virus som aldrig tar slut. Får hoppas att vi andra slipper, eller ja, framför allt lillan. Inte kul när de blir täppta i den åldern.

Hoppas på att få sova inatt, sovit totalt 8 timmar senaste 2 dagarna. :angel: Det är inte lätt när barnen är vakna i omlott. :D

Min lilla har inte heller gått upp supermycket i vikt. Hon ligger 500g över födelsevikten och hon blir en månad imorgon.

Jodå, jag hittade en BH. Men utbudet bestod av två BHar i olika storlekar i samma modell. Jag hade tur och den ena var i rätt storlek. Så den blev inte alls som jag tänkt mig, men den sitter så mycket bättre än de förra! :) Får ta en tripp till den större byn för att leta på fler.

Zody, var hittar man det i din by..? ;)

Annars så vaknade jag till ytterligare en dag med 39 graders feber. Sambon stannade hemma i alla fall. Jag har så ont i huvudet, nacken och hostar och rosslar. I natt fick jag jätteont i magen också, men det släppte i alla fall...

Jag känner mig som en gnällig förkyld karl... ;)

Våra sömnmöster verkar vara lika ungefär... ;) Det är nog ingen fara att lillfröken inte ökar så snabbt i vikt. Vår BVC-sköterska sa att i början så ställer bebisen in sig på en kurva. Alvin föddes och var under fyra kurvor från normalt. Nu ligger han på en kurva under normal, så att han gått upp så mycket var antagligen för att han var mindre när han föddes.

Feberflummigt inlägg, hoppas du fattar... :p

Kappahl och Lindex har, dom ligger i samma hus som Kronans droghandel. Även H&M har, ligger nere vid Ica Maxi (Big inn-huset).

*kl*
Här har första veckan ensam gått över förväntan, vi mjukstartade lite då sambon jobbat 5.30-13, så det har inte blivit så överdrivet mkt tid ensam med båda barnen. Fick iväg storasyster till fsk utan problem tis och tors, och övrig tid har vi roat oss bra - inget tredje världskrig ;) Nästa vecka blir intressant, då är jag själv på kvällarna eftersom sambon jobbar 13-21.. Får se hur det går med nattnigen, lät väl sitta på golvet bredvid storasysters säng och amma Olle ;)

På tal om amning så är det säkert tack vare den fria amningen som Olles viktkurva sett ut som den gjort - jag erbjuder alltid bröstet först, så fort han låter. Han äter med andra ord rätt ofta, och nu verkar vi vara inne i en tillväxtperiod för han äter i stort sett en gång i timmen. Behöver alltså öka produktionen ännu lite till ;)
På tisdag ska vi till BVC för läkarundersökning och sedvanlig vägning, får se hur mkt han gått upp då. Det är knappast några 540 gram den här gången, det tvivlar jag iaf på!

Usch jah. dessa amings bhar... var hos svärföräldrarna igår och åt middag,, fick då ha på mig amningsbh med silkesinlägg.... funkar okej, men vaknade inatt av att brösten var stenhårda och jätte ömma.. ingen feber ännu, men rejällt knutiga, har föröskt få lilla Melissa att äta rejällt från bägge för att få de att sluta. Har hjälp lite. :crazy::grin:

Hemma går jag utan bh i stor t-shirt eller amingslinne, läcker fruktansvärt mycket ur brösten, helt hemskt. Brukar få ta en handduk :D:p Detsamma gäller på nätterna... handduken är min bästa vän!

En fråga till er andra??
Hur mycket har ni varit ute och iväg med era bebisar? Till affärer osv ??

Ah, just ja! Jag glömde att de stora kedjorna finns där! :angel: Jag skyller på febern... Får hoppas de har rätt storlek i butik i alla fall, de hade det inte i webshoparna... Inte lätt att hitta 75F/G.

Oj, här har vi ett lite annorlunda amningsmöster. Igår åt Alvin 9.15, 14.30, 19.00 och 23.00 ungefär och någon gång på natten innan. I natt skulle han dock jämna ut det och åt var tredje timme, men det är ju ändå inte jätteofta. Men jag hade ju gärna sett att han hade de långa uppehållen på nätterna istället. ;)

Chambery: Ja, verkligen. De är en djungel med dessa BHar och när man väl hittat en modell man gillar så finns de inte i rätt storlek...

Alvin har inte varit med ut i affärer och jag tänker inte ta med honom förrän den värsta RS-säsongen är över, så det blir väl fram mot april eller så. Jag tycker att det är jobbigt nog att jag måste ha med honom för att hämta/lämna storebror på dagis. :p

Jag kör på amningslinne hemma, tycker att mina amningsBH trycker allihop. Gissar att jag skulle behöva större kupa. Sen har jag ju haft sår eller njölkstockning ända sen Viktor föddes (känns det som). Det gör nog mig extra känslig. Alla jag har hittat har dock sömmar el liknande som verkar obekvämt. Det gäller ju att den inte trycker när man fäller ner för att amma också!

Viktor har inte varit i ngn affär än, håller med trazel ang RS. Annars får han ca en timmes promenad om dagen i vagn om det inte är för dåligt väder eller jag har mjölkstockning :p

knappen

Nu har nog hela min slemmis gått (inte för att jag vet hur mycket det borde vara...), har haft djävulska förvärkar halva natten och det verkar som om jag - som lyckligtvis sluppit hela graviditeten - lyckats dra på mig foglossningar from hell sen i förrgår. Vad tror ni, kan det vara bäbbe på gång?

Jag har dagen innan förlossning med båda barnen haft väldigt ont i ryggslut, bäcken så det kan nog definitivt vara bebis på G. Hur blir det då eftersom du ska ha snitt?

*kl*

Helt otroligt va mycket det läcker ur det andra bröstet när jag ammar! Idag fick jag ur mer än 90ml :eek::o Tur jag kom ihåg att stoppa i uppsamlaren idag, annars hade kläderna blivit hur blöta som helst. Minns att det var någon annan här som hade samma problem?

Jag har aldrig mätt hur mycket det läcker ur andra bröstet när jag ammar, men lägger jag i ett nytt inlägg innan så är det genomblött när vi är klara. Då är det Liberos som har den bästa uppsugningsförmågan jag hittat i alla fall.

Ni som smörjer såriga bröst med salvor, vad är det för salvor ni använder? Jag har inte använt salvor tidigare, utan kört med bröstmjölk och lufta. Nu behövs nåt mer, för nu är ett stort köttsår och det gör så ont att jag skakar när A ska äta från det bröstet... Han har blivit så stark i nacken nu att det funkar inte att dra bort bröstet från honom när han inte gapar tillräckligt, han hugger efter bröstet då! :crazy::p

Jag ligger i soffan med en sovande Alvin på magen.

- Hörru Alvin, mamma skulle behöva gå och kissa...
*A börjar böka och pipa*
- Nehepp, jag får väl ligga kvar då.
*A lägger ner huvudet och sover igen*

Skruttunge! :love:

Och eftersom det är internet - Jag förstår själv att det var en tillfällighet, men ganska kul! :D

Nämen, inte ska du få sår nu? Stackare! Jag smörjer med Purelan.

Söta Alvin då, ibland tror man inte alls att det är sammanträffande. Viktors matklocka är exakt på minuten. Problemet är bara att det är när min/vår mat är färdig som han vaknar och ska äta :D

Lite KL

Fick första riktiga svars-leendet idag :love: han log flera ggr om med hela ansiktet! Precis vad jag och sambon behövde efter en lång vecka.

På ena bröstet har jag haft sår konstant, det är lite annorlunda format än det som det inte är några problem alls med. Jag kan och jag vet ju hur han ska ta grepp, men det fungerar inte riktigt (var samma problem med storebror). Tidigare har det varit första "sugningarna" som gjort ont, sedan har spändheten släppt och han har kunnat få till ett bra grepp.

Häromdagen åt han ju väldigt ofta, så jag tror det finns mer mat nu och att det inte släpper lika fort. Det är klart att det är svårt för honom att få ett bra grepp på ett sprängfyllt bröst med en inåtpekande bröstvårta... ;)

När jag tänker på det ska jag nog prova att försöka handmjölka lite innan nästa amning på det bröstet... :idea:

Vad mysigt med leende! Det ger en massa ny energi! :D

*kl*

Helt otroligt va mycket det läcker ur det andra bröstet när jag ammar! Idag fick jag ur mer än 90ml :eek::o Tur jag kom ihåg att stoppa i uppsamlaren idag, annars hade kläderna blivit hur blöta som helst. Minns att det var någon annan här som hade samma problem?

Jag :D ammar jag utan bh så har jag en stråle rakt ut från andra bröstet. Rätt fashinerande ändå vilket tryck de kan vara. Jag har dock ingen smart uppsamlare utan brukar pumpa med andra handen de gånger jag orkar. Brukar bli ungefär 100 ml dom gångerna. Inte illa pinkat då jag med fulla bröst har b-kupa i bhstorlek. Har undrat ibland hur mycket mjölk storbystade får plats med ;)

KL

Jag blir tokig, nu har min sambo blivit helt däckad i feber och hosta! Jag är supernojig att lilltjejen ska bli smittad. Kan man göra något för att minska risken för detta? Hur har ni andra gjort som haft influensor och dylikt i familjen? Har mätt febern typ femton gånger på henne och hon har typ 37,1 grader, alltså ingen feber så jag håller tummarna för att det inte blir något heller :( vad gör man om hon får det, är det bara att ringa till akuten på en gång?

Jag har ju feber och hosta. Både sambo och storebror hostar också, men A verkar ha klarat sig än så länge i alla fall. Så länge man ammar så får ju bebisen antikroppar från mamman. :)

Om så här små får feber så ska man väl ringa 1177 och höra... Ofta vill de ha in bebisen får kontroll i alla fall då.

Okej, ja det kanske inte smittar såå lätt till de små så länge man ammar då :) hoppas hoppas... vaccinerade du dig mot influensa förresten? Jag gjorde ju det så man kan ju hoppas att lillan fått lite antikroppar från vaccinet också (om det nu är influensa sambon har...)

Nej, jag blev inte erbjuden vaccin eftersom jag vaccinerades mot svininfluensan när jag var gravid förra gången. :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar