Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag ammade ju storebror när vi upptäckte hans mjölkproteinallergi (han var en knapp månad då). Det gick inte många dagar alls innan jag märkte en klar förbättring hos honom efter att jag slutat med mjölkproteinet. Sen tar det säkert längre tid innan kroppen är "helt ren", men en förbättring blir det ganska omgående om det är mjölken som är problemet. :)

Senast ändrad:

Skönt att höra att de är fler som håller sig hemma fortfarande med sina bebisar. Jag har hållit mig helt hemma, förutom Bvc besöken då jag måste köra ner till stan. :)

Idag blir Melissa 2 veckor, tiden går så fort och hon är verkligen värdens snällaste.. :love: hoppas de håller i sig! :p

och.. igår premiär badade vi, M tyckte de var jätte skönt! Så kul att se hur snabbt dom utvecklas...:banana:

Haha snygggt :D Ser nästan ut som att bebisen försökte trycka sig ut genom magen istället. Sjönk magen ner nåt när förlossningen satte igång ordentligt?

Nä det vill jag väl just inte påstå... Nästan så man räds en eventuell tvåa bara för alla hemska kommentarer man fick om den där jätte(höga)magen :rofl:

KL

Nån som vet om jag och mannen får vara hemma samtidigt,om bara en tar ut föräldrardagar?

Jag trodde man fick det,men han säger att då är det bara dubbeldagarna som gäller,och dom vill jag inte ta av då det går två dagar på en.

Som jag tänkte då är att jag tar ut Mån,Tis,Ons,sen är jag hemma "gratis" Tors,Fre,Lör,Sön. Mannen jobbar Mån,Tis,Ons,är föräldrarledig Tors,Fre,och vanligt ledig hela helgen.

Man har alltid rätt att vara ledig fram tills att barnet är 18 månader, oavsett om man tar ut FP eller ej. Således kan båda vara lediga samtidigt trots att bara den ena, eller ingen, tar ut FP.

*kl*
Idag vägde F 5900 g (med gipset på, skulle tippa att det väger runt 200 eller så) och var 60 cm. Så visade han upp ett leende mot mig också för BVC-sköterskan - väldigt vänligt, normalt sett får jag mest ta emot hans klagomål medan storebror får honom att skina som en liten sol ;)

Min mage var mindre med tvåan... ;) Så det behöver inte bli en sån igen! :angel:

Fibusen: Uva har rätt, vi gjorde så mycket med storebror när han var under året. :)

Uva: vad han växer! Här tycker jag att kläderna i stl 50 äntligen sitter bra! :D Har börjat inviga lite pyjamasar i 56 också eftersom ingen orkat tvätta här... :o

Alvin har haft badpremiär ikväll! Han tyckte det var supermysigt och låg njöt i vattnet. Storebror var självklart med och badade lillebror också. När jag tog handen och sköljde över håret på honom så försökte storebror trycka ner det under vattnet istället - det var väl effektivare. :idea:

Man kan verkligen inte lämna de en sekund, storebror är jättepå och vill gosa och mysa, men det blir ofta lite för brutalt om man inte är med och styr upp det hela. ;) Men det är otroligt skönt att han är så mån om lillebror! :love:

Uva: vad han växer! Här tycker jag att kläderna i stl 50 äntligen sitter bra! :D

Vi kör på stl 68 i bodies :o. Fast det roliga är att F är väldigt lik storebror (som bebis) i proportionerna längd/vikt, men bara är väldigt mycket större!

Det är väl rätt skönt att han är större än vad storebror var i samma ålder..? ;)

Eller du kanske räknar korrigerad ålder på honom? :)

Kl
Tror jag har en väldigt trött bebis. Inatt somna hon vid 23, vakna vid 2 för mat och sen kl 6.30 och nu sover hon fortfarande. Hon somnade om direkt vid amningen också vilket inte är så vanligt. (Brukar vakna när jag lyfter bort henne från bröstet till babynestet.)

Eller du kanske räknar korrigerad ålder på honom? :)

Ja, precis, annars blir det ju en väldigt märklig jämförelse :). Storebror vägde ungefär 2,6 kg vid sitt BF, så då var han ju ändå i princip "inom ramarna". Men han var på treårskontroll igår och väge/mätte in som en precis normalstor treåring, så mycket jämnar ju ut sig med tiden :)

*kl*
Ang att ta med bebisen ut så har inte vi så mycket val. Storasyster ska till fsk, så då får Olle följa med. Visserligen sover han i vagnen utanför, men ändå ;) Han har varit med till Ica två gånger, tidig fm mitt i veckan då det knappt är några där, och till närbutikerna ett par gånger. Vi har även haft Stellas kompisar över ett par gånger, samt hälsat på kusinerna. För vår del är det omöjligt att hålla honom helt isolerad, men vi ser till att undvika uppenbara smittkällor som förkylda vänner, stora folksamlingar typ Ikea, köpcenter och öppna förskolor.

Idag blir min skrutt 1 månad, och det ska vi fira med läkarbesök på BVC. Ska bli kul att se hur stor han är nu, han är rätt rejäl :D

Ja, de har ändrat "programmet", så det är 6-8 veckorskollen nu. Är väl vikt, längd och allmän hälsokoll skulle jag tro :)

Vi har också läkarbesök då. Hos oss så lyssnar dom på hjärta och lungor,lyser i ögonen,kollar höfter och alla reflexer,sen det vanliga mätning och vägning.

Här hemma går det bra! Milton har fått en riktig lyxgrej av farmor,en stol som både gungar,vibrerar och spelar melodier! :D Han är väääldigt nöjd med den,så fort man sätter ner honom skiner han upp och sitter och kollar och njuter. Fick dock en bild på han i stolen där han inte ser så där jätte imponerad ut:

223587_4800181436655_728301796_n.jpg

Men som sagt,nöjd bebis:

539797_4800182196674_990720187_n.jpg

Btw,visst har han blivit ljus i håret? Han var ju nästan svart när han föddes,nu börjar han nästan se rödhårig ut.. Kan dom bli mörkt rödhåriga fast dom föds mörkmörk brunt?

Ja, de har ändrat "programmet", så det är 6-8 veckorskollen nu. Är väl vikt, längd och allmän hälsokoll skulle jag tro :)

Jaha! Här lever vi uppenbarligen kvar i det förgångna med tvåmånaderskontroll :D.

Det är ju samma här, Alvin får följa med till dagis för hämtning och lämning. Idag är Hugo tillbaka på dagis för första gången, det blev en ledsen storebror vi fick lämna där. Han har inte varit där på en månad, och innan det hann han vara där i tre dagar efter sitt tre veckor långa jullov... Sen att mamma dessutom skulle ta med hans bebis därifrån blev droppen! ;)

Vi toppade det sedan med att gå in på Ica på hemvägen eftersom det är enda stället i byn som har Liberos amningsinlägg... Så idag har han varit på både dagis och Ica! :eek: Och så ska vi till BVC på eftermiddagen...

Vi har också läkarbesök vid 1 månad, kanske föga förvånande eftersom vi är samma landsting. ;) Vi ska boka in det idag, lär bli i nästa vecka tror jag. Hur som helst blir det spännande att se vad han väger idag, 3 veckor och 2 dagar gammal.

Hur i hela världen lyckas jag få en knöl i bröstet nu..? Alvin åt och tömde hela bröstet (jag klämde igenom hela och kände efter knölar eftersom det är det bröstet det varit problem med) vid halv elva, sedan dess har jag duschat. Och nu är det en knöl där? Jag har ju inte ens hunnit få på mig en BH! :crazy:

Btw,visst har han blivit ljus i håret? Han var ju nästan svart när han föddes,nu börjar han nästan se rödhårig ut.. Kan dom bli mörkt rödhåriga fast dom föds mörkmörk brunt?

De flesta bebisar jag träffat har haft en period runt 2 månader när de varit lite rödaktiga i håret. De förändras så mycket så man vet aldrig hur de kommer se ut! :D

Mina barn har fötts med isblå ögon, storebror har lika mööörkbruna som jag nu och Alvins har redan börjat mörkna en hel del. ;)

Läkarbesök avklarat - Olle fick MVG och läkaren liknade hans viktkurva vid en rymdraket :angel: Jag som gissat på en vikt runt 5,5 kg fick se mig besegrad..

Olle, 1 månad gammal
Vikt: 6055 gram (+675 gram på 11 dagar)
Längd: 58 cm (+1 cm)

Sen födseln har han ökat 5 cm och hela 1695 gram! Vi har en bjässe :D

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar