Vilken ras?

@Christensen1 du vet ju inte när BCn är valp om den kommer nöja sig med annat arbete eller om den behöver valla för att må bra.

Ja självklart finns det jakthundar som passar bra att ha till annat än jakt (har själv hund hund med jaktinstinkt - gnagare och småfåglar - som inte får jaga. Men hon är inte avlad på jakt och det är ingen framträdande egenskap) och ofta har det med linjer att göra. Men att skaffa tex en hund ur jagande linjer för att inte använda i jakt eller eftersök är i min mening fel. Då finns det andra raser. Risken att köra tex bruks med en hund med mycket jakt i är att den inte gör det den ska utan spårar vilt eller sticker istället. En hel del av de raser som lämpar sig bäst för jakt är dessutom ganska självständiga.

Jag är ambivalent när det gäller krav på vallning. Det finns en hel del bc som mår bra av den aktivering som nosarbete ger utan att få valla. Å andra sidan finns det naturligtvis de individer som är extrema egenskapsmässigt att de behöver valla för att må bra.
När det gäller hundar med jaktlust så håller jag inte alls med. Det finns många hundar från bruksraser som har mycket stor jaktlust och som dödar om de kommer åt. Jag tycker inte ett dugg synd om de individer som aktiveras med spår eller sök och aldrig får jaga.

Skillnaden är väl att kombinationen av jaktinstinkt och andra egenskaper hos brukshundarna gör att deras jaktinstinkt tillfredsställs genom bruksarbete.
Så fungerar det ju sällan för en prestationsavlad jakthund.

Skillnaden är väl att kombinationen av jaktinstinkt och andra egenskaper hos brukshundarna gör att deras jaktinstinkt tillfredsställs genom bruksarbete.
Så fungerar det ju sällan för en prestationsavlad jakthund.
Precis. Det är ju stor skillnad på att ha intresse av att förfölja/döda/kontrollera rörelse och att vara avlad på användbara jakt/vallningsegenskaper som gör att arbetet blir lika viktigt för hunden som mat och sömn.

Bra BCs är inte skotträdda. Jag har i princip ingen i min närhet som är berörd av ljud, och jag känner mååånga... Däremot är det självbedrägeri att tro att det är lätt att träna dem. Lättlärd och lättränad är inte samma sak.
Ingen bra hund är väl skottberörd... Men min upplevelse av BC är att det är betydligt vanligare än hos t ex labbe eller schäfer.

Ingen bra hund är väl skottberörd... Men min upplevelse av BC är att det är betydligt vanligare än hos t ex labbe eller schäfer.

Det tror jag stämmer.
En av mina 3 bc blev skotträdd vid 4 år. Hon hade väldigt ont pga sjukdom och vilade i samband med att rädslan kom. Det märkes inte så mycket om hon hade något att göra, t ex får/ankor eller spår. På klubbarna däremot märktes det absolut i lydnaden. Hon försökte verkligen alltid att jobba ändå, men visst märkte jag det. Kanske inte folk som inte kände henne. Hon fixade 8-10 skott på rad men sen blev det jobbigt och hon blev dämpad. Och uppskattade pauser i träningen.

Tänker att det kanske kan vara så ganska ofta? Dvs att man inte märker av det i de situationer som hunden jobbar eller är i mest. I en platsliggning däremot har hunden all tid i världen att tänka på skotten. På mh är det väl hyfsat vanligt med skotträdsla, tycker jag, hos border collies. Kelpies o aussies också kanske? Är rätt dåligt insatt.

Jag sköt med tjurpatron 10 meter från fem av hundarna idag. De lyfte inte ett öra.

Det är så det ska vara :love:.
Tror mest min knastant blev rädd pga att hon mådde röv. Min mammas pensionär som hon fått av uppfödaren är skotträdd, men överlag är hon nog inte så himla bra på annat heller :D:p förutom helt underbart gullig.

Dom flesta jag hänger med fixar skott galant. Och pilbåge. Och traktorer osv. Men har allt träffat ett par med diverse konstiga rädslor. Allt från min tant dårå som var skotträdd och blev ledsen av vissa ord, till en hund på fårgård som är rädd för traktorer, lastbilar osv. :crazy:

Det är så det ska vara :love:.
Tror mest min knastant blev rädd pga att hon mådde röv. Min mammas pensionär som hon fått av uppfödaren är skotträdd, men överlag är hon nog inte så himla bra på annat heller :D:p förutom helt underbart gullig.

Dom flesta jag hänger med fixar skott galant. Och pilbåge. Och traktorer osv. Men har allt träffat ett par med diverse konstiga rädslor. Allt från min tant dårå som var skotträdd och blev ledsen av vissa ord, till en hund på fårgård som är rädd för traktorer, lastbilar osv. :crazy:
Jag tror att ett av skälen till detta rykte om känsliga hundar är att BCs som reagerar på saker gör det med råge, och de gör det makalöst tydligt. Dvs när det är en dålig BC så syns det, de är som nervvrak. Och visst finns de, jag ser dem bara extremt sällan bland vallhundsfolket.

Jag tror att ett av skälen till detta rykte om känsliga hundar är att BCs som reagerar på saker gör det med råge, och de gör det makalöst tydligt. Dvs när det är en dålig BC så syns det, de är som nervvrak. Och visst finns de, jag ser dem bara extremt sällan bland vallhundsfolket.

Så är det nog!
(De flesta jag känner med rädslor el andra knäppa idéer är just hundar som typ kanske inte gör så mycket vettigt eller som av någon anledning är sjukskrivna. Och såklart finns det mindre bra avel!! Och så tänker border collies så förbannat mycket. :o)

Många som jag har träffat i vallningssammanhang är oerhört stabila. Det är min hane också. Men samtidigt är det ju svårt att veta hur de skulle vara på en lydnadstävling t ex. Å andra sidan :D, tänker jag att en bra bc kan vara en jäkla bonnläpp, den löser ändå nya situationer med bravur och beter sig helt världsvant. Även om den sover gott efteråt. ;))

Jag sköt med tjurpatron 10 meter från fem av hundarna idag. De lyfte inte ett öra.
Det som de flesta verkar bortse från när man pratar om ljud(skott)berörda hundar är att det är skillnad på ljud, frekvenser o omfång. En hund som reagerar på åska o/e blixtnedslag betyder inte att den reagerar på fyrverkerier o/e raketer/smällare o tvärtom. Tyvärr är det inte ovanligt att rädsla för ett specifikt ljud generaliseras till att omfatta fler ljud, kanske delvis pga husses/mattes pjåsknivå.
Min första BC utvecklade panik för ljudet av blixtnedslag/urladdningar, man fick ligga på rygg i sängen o ha honom i en tight omfamning på magen, andra ljud berörde honom aldrig. Nuvarande hund reagerar på lufttrycket inför ev åskväder, dvs meteorologernas kartor hjälper inte så mycket. Han får panik o försöker gräva sig ut genom golvet. Paniken kan föreleda hunden att dö pga hjärtflimmer.

Om det är så så kommer det synas på BPH-analysen. Där skiljer man på startreaktion och efterreaktion samt om hunden visar oro eller intresse. En hund kan alltså ha stor startreaktion men ändå bedömas som skottfast om den inte visar oro efteråt.

Att dina hundar och dina bekantas hundar är skottfasta i arbete är trevligt. Men det förändrar ju inte det faktum att det finns många som inte är fullt så stabila. Det finns även de som är skotträdda men som med tvång ligger kvar på skottplatsliggning. Få andra raser går att tvinga på det sättet! Men det är ju inte så skoj att titta på när hunden bara vill därifrån :(. Och ur djurskyddssynpunkt är det ju tveksamt om det är okej faktiskt.

(Mitt eget träningsgäng består av retrievers, schäfrar och en superstabil men rätt trög BC. Jag hade givetvis inte ställt upp och tränat med folk som tvingar sina hundar)

Det finns även de som är skotträdda men som med tvång ligger kvar på skottplatsliggning. Få andra raser går att tvinga på det sättet! Men det är ju inte så skoj att titta på när hunden bara vill därifrån :(. Och ur djurskyddssynpunkt är det ju tveksamt om det är okej faktiskt.

(Mitt eget träningsgäng består av retrievers, schäfrar och en superstabil men rätt trög BC. Jag hade givetvis inte ställt upp och tränat med folk som tvingar sina hundar)

Fruktansvärt hjärtlöst! :mad:
Om det är så viktigt med brukstävlingarna får man väl köpa en hund till då.

(Har funderat lite på det där. Och om brukset var det absolut viktigaste hade jag nog inte valt en bc faktiskt.:o)

Om det är så så kommer det synas på BPH-analysen. Där skiljer man på startreaktion och efterreaktion samt om hunden visar oro eller intresse. En hund kan alltså ha stor startreaktion men ändå bedömas som skottfast om den inte visar oro efteråt.

Att dina hundar och dina bekantas hundar är skottfasta i arbete är trevligt. Men det förändrar ju inte det faktum att det finns många som inte är fullt så stabila. Det finns även de som är skotträdda men som med tvång ligger kvar på skottplatsliggning. Få andra raser går att tvinga på det sättet! Men det är ju inte så skoj att titta på när hunden bara vill därifrån :(. Och ur djurskyddssynpunkt är det ju tveksamt om det är okej faktiskt.

Det är knappast tillräckligt många BCs som gör BPH för att det ska kunna användas som statistiskt underlag.

Det är knappast tillräckligt många BCs som gör BPH för att det ska kunna användas som statistiskt underlag.
Du menar att när det är tillräckligt många som har gjort BPH för att man ska kunna göra en analys som är statistiskt signifikant, så kommer det ändå inte motsvara ett genomsnitt av rasen?

Du menar att när det är tillräckligt många som har gjort BPH för att man ska kunna göra en analys som är statistiskt signifikant, så kommer det ändå inte motsvara ett genomsnitt av rasen?
Hur stor andel av BCs går/har gått MH? Förutom de som behöver det för att tävla i bruksgrenarna. BPH är dessutom dyrare, möjligtvis att de med city borders o BC blandisar nappar men det lär inte säga någonting om rasens mentalitet.

Hur stor andel av BCs går/har gått MH? Förutom de som behöver det för att tävla i bruksgrenarna. BPH är dessutom dyrare, möjligtvis att de med city borders o BC blandisar nappar men det lär inte säga någonting om rasens mentalitet.
Skillnaden är väl att detta inte är ett test anpassat för brukshundar (vilket var ett argument mot MH) och att SKK kommer arbeta för att fler raser ska genomföra en mentalbeskrivning. Redan nu är det väldigt många hundar som genomför BPH som aldrig hade satt sin fot på ett MH. Det är dessutom inte svårt alls att komma med på ett BPH, utbudet är något större än efterfrågan.

Blandrasernas resultat kommer inte att blandas ihop med renrasernas resultat, så nej det säger ingenting om BC'ns mentalitet.

Skillnaden är väl att detta inte är ett test anpassat för brukshundar (vilket var ett argument mot MH) och att SKK kommer arbeta för att fler raser ska genomföra en mentalbeskrivning. Redan nu är det väldigt många hundar som genomför BPH som aldrig hade satt sin fot på ett MH. Det är dessutom inte svårt alls att komma med på ett BPH, utbudet är något större än efterfrågan.

Blandrasernas resultat kommer inte att blandas ihop med renrasernas resultat, så nej det säger ingenting om BC'ns mentalitet.
SVaK kommer aldrig att jobba för att folk ska gör bph eller mh, precis som vallis sa så jar jag svårt att tro att det är den genomsnittliga bcn som testas idag heller. Det är klart övervägande sportavlade hundar. Jag har gjort MH med min älsta tik, testledaren jämförde henne med en bra malle. Hon är helt och hållet avlad på vallning och utmärker sig om något som ganska så feg i min flock.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben