Vilken ras?

@Fisherling Du som har aussie, om man ser till (har inte kollat på tidigare års resultat) SM i lydnad 2016 så är aussie den ras som dominerar i startfältet. Vet inte riktigt hur jag ska utforma frågan men är det så att säga den bäst lämpade lydnadsrasen? Eller har man lika goda chanser att nå till sm-startfältet med en terv/grönis/tollare för en normal människa? Blev själv lite förvånad när jag kollade resultatet :o

(jag är vän till TS, därför jag är nyfiken i frågan)

@Fisherling Du som har aussie, om man ser till (har inte kollat på tidigare års resultat) SM i lydnad 2016 så är aussie den ras som dominerar i startfältet. Vet inte riktigt hur jag ska utforma frågan men är det så att säga den bäst lämpade lydnadsrasen? Eller har man lika goda chanser att nå till sm-startfältet med en terv/grönis/tollare för en normal människa? Blev själv lite förvånad när jag kollade resultatet :o

Jag måste titta på något annat, men när jag googlar så är det knappt några Aussies med i startlistan på lydnads SM. O_o En jäkla massa massa BC däremot.

Jag måste titta på något annat, men när jag googlar så är det knappt några Aussies med i startlistan på lydnads SM. O_o En jäkla massa massa BC däremot.
Jag fick fram samma sak när jag sökte. Ett helt gäng bordet collies och någon enstaka golden retreiver eller blandras, ungefär.

Du måste ha kollat fel?
Även om man ofta ser Aussie ute på tävlingar så tycker jag inte att de är så vanliga i de högre klasserna faktiskt.
Jag hade inte valt den rasen om jag skulle satsa på SM inom Lydnad/Bruks. Men så har jag lite svårt för deras mentalitet och är ingen vallhundsmänniska, jag vill ha tuffa hundar helst med skägg :p

Jag tycker att @Miao har superbra koll på rasen här inne eftersom hon faktiskt kör på SM-nivå ;)

På resultatlistan jag sett tävlade inte en enda aussie i lydnads SM, däremot en Australian kelpie och en Australian stock dog :o

Tror du måste ha varit inne och tittat på något annat . Här ser du resultatlistan från 2016 års kvalomgång:
http://sbktavling.se/klass/71118/resultat
På den här sidan kan du följa kvalet till 2017:
http://dogmatix.se/index.php?grp=Lydnad

Med andra ord, aussie är inte en ras som i dagsläget är särskilt stark i lydnadseliten vad gäller antalet deltagande individer. Med det inte sagt att det inte är en lämplig ras.

Säger som andra, tror nog att du kollat fel?

Aussien är en härlig ras och hundar från bra linjer gör sig väldigt bra som lydnads- och brukshundar. Dock har de typ precis börjat bli populära bland lydnads- och bruksmänniskor. Jag har gått och tränat på samma klubb och samma hundcenter i nästan 6 år, och det var inte förrän för två år sedan som jag började se folk komma dit med Aussies. På bruksklubben var det Aussies från arbetande linjer, på hundcentret från utställningslinjer. Jag kan ju säga att de Aussies jag träffade på hundcentret inte hade något vettigt bakom pannbenet :cautious: Stora, tunga, flamsiga och utan förmåga att fokusera längre än fem sekunder.

Men en Aussie från bra, arbetande linjer kan absolut bli en fantastisk lydnads- och brukshund! Dock kommer det ju antagligen alltid vara mer "bett" i en Malle än en Aussie.

Jag har haft aussie men har idag bara BC. Det var inte rätt ras och inte rätt individ för mig. Men jag kan varmt rekommendera aussien som lydnadshund på elitnivå, de har kapaciteten som behövs.

Att vi idag inte ser så många på just SM-nivå har nog väldigt lite att göra med att rasen inte passar för ändamålet. Snarare beror det nog på att personliga preferenser hos förarna och att aussien fortfarande är att betrakta som relativt "ny" i elitlydnadssammanhang. Jag tror att vi kommer se en enorm ökning av antalet individer på SM- och landslagsnivå under kommande år. Jag tävlar själv aktivt i eliten och kan säga att jag ser MÅNGA aussies i elitklass! Det är nog bara en tidsfråga innan de börjar poppa upp på kvallistorna också.

Men, som någon annan sagt - gör din hemläxa! Aussie är en ras som KAN bli väldigt, väldigt otrevlig. Den är skarp, så är det, men så länge de står med alla tassarna på jorden och har impulskontroll så är det ingenting som är problematiskt. Problemen uppstår först när hunden inte klarar av att balansera upp skärpan. Jag upplever att aveln de senaste åren har tagit en vändning mot det positiva och att hundarna blir allt trevligare och stabilare, men fortfarande är det viktigt att vara noggrann. MH och MT är fantastiska verktyg och jag rekommenderar verkligen att man lär sig tolka dem och sedan tar sig tid att granska resultaten i de linjer man har intresse för. Jag personligen skulle nog avråda från alltför "häftiga" hundar när det gäller aussie. Höga poäng på MT är inte nödvändigtvis något positivt i alla lägen.

Sammanfattningsvis; aussie känns som ett bra val för det du vill ägna dig åt! Köp en bra hund och du kommer inte att bli besviken!

Att vi idag inte ser så många på just SM-nivå har nog väldigt lite att göra med att rasen inte passar för ändamålet. Snarare beror det nog på att personliga preferenser hos förarna och att aussien fortfarande är att betrakta som relativt "ny" i elitlydnadssammanhang. Jag tror att vi kommer se en enorm ökning av antalet individer på SM- och landslagsnivå under kommande år. Jag tävlar själv aktivt i eliten och kan säga att jag ser MÅNGA aussies i elitklass! Det är nog bara en tidsfråga innan de börjar poppa upp på kvallistorna också.

Är rasen verkligen så ny i Sverige då, den har väl funnits och tävlats i lydnad och bruks i typ över 20 år? Ingen gammal ras i Sverige förstås, men jämför med t.ex. kelpien som har nått betydligt större framgångar i lydnad och bruks och ganska snart efter att den introducerades i Sverige också. Jag mycket svårt att se att Aussien kommer öka enormt på SM- och landslagsnivå, iallafall om vi pratar lydnad (jag har svårt att se någon ras skall konkurrera ut border collien där, den är outstanding). Därmed inte sagt att Aussien inte skulle passa TS, det kan den säkert göra, det är troligen bland de bättre valen om man siktar på eliten i lydnad och bruks och vill ha en SBK bruksras.

Är rasen verkligen så ny i Sverige då, den har väl funnits och tävlats i lydnad och bruks i typ över 20 år? Ingen gammal ras i Sverige förstås, men jämför med t.ex. kelpien som har nått betydligt större framgångar i lydnad och bruks och ganska snart efter att den introducerades i Sverige också. Jag mycket svårt att se att Aussien kommer öka enormt på SM- och landslagsnivå, iallafall om vi pratar lydnad (jag har svårt att se någon ras skall konkurrera ut border collien där, den är outstanding). Därmed inte sagt att Aussien inte skulle passa TS, det kan den säkert göra, det är troligen bland de bättre valen om man siktar på eliten i lydnad och bruks och vill ha en SBK bruksras.
Aussien blev godkänd 1993 tror jag? Vet inte när Kelpie blev godkänd.

Kelpien kanske har spridit sig snabbare för att rasen ser mer ut som en ren brukshund? Aussien ser ju definitivt mjukare ut i jämförelse.

Aussien blev godkänd 1993 tror jag? Vet inte när Kelpie blev godkänd.

Kelpien kanske har spridit sig snabbare för att rasen ser mer ut som en ren brukshund? Aussien ser ju definitivt mjukare ut i jämförelse.

Ja precis, över 20 år i Sverige, så inte jätteny direkt. Har svårt att se varför den ska öka enormt på SM och i landslaget just nu, men framtiden får utvisa ;)
Kelpien tror jag introducerades på 70- talet och blev snabbt populär hos bruks- och lydnadsfolk.

Ja precis, över 20 år i Sverige, så inte jätteny direkt. Har svårt att se varför den ska öka enormt på SM och i landslaget just nu, men framtiden får utvisa ;)
Kelpien tror jag introducerades på 70- talet och blev snabbt populär hos bruks- och lydnadsfolk.
Tja, då har ju Kelpie varit med i spelet dubbelt så länge, det är rätt mycket.

Och jag tror definitivt det kommer att öka med Aussies på olika SM, men kanske inte så explosionsartat. Mera typ, statistiksmässigt. Rasen blir mer och mer populär som tävlingshund. Fler som tävlar med Aussie = chansen att se dem på SM ökar. Tyvärr så är den ÄNNU mer populär som utställningshund, vilket drar aveln åt fel håll :meh:

Tja, då har ju Kelpie varit med i spelet dubbelt så länge, det är rätt mycket :

Fast det jag skrev var att kelpien nådde betydligt fler framgångar ganska snart efter att den introducerades - alltså inte idag. Redan på 80-talet hade väl flera kelpies vunnit bruks-SM och årets brukshund, om jag inte minns fel.

Fast det jag skrev var att kelpien nådde betydligt fler framgångar ganska snart efter att den introducerades - alltså inte idag. Redan på 80-talet hade väl flera kelpies vunnit bruks-SM och årets brukshund, om jag inte minns fel.
Jaha det var så du menade.
Tja, med tanke på att jag föddes ett år innan Aussien blev en godkänd ras i Sverige så kan jag inte säga så mycket om saker som hände då eller tidigare :'D

Om BC nu är outstanding i lydnaden, varför rekommenderar ingen det här?

Dessa BC som tävlar högt, hur många av dom tror ni används till vallning?

Om BC nu är outstanding i lydnaden, varför rekommenderar ingen det här?
BCs avlas på vallningsmeriter, inte lydnads/bruks/agility/whatever. Få välavlade BCs skulle trivas med livet om de bara användes till lydnadsträning/tävling.

Dessa BC som tävlar högt, hur många av dom tror ni används till vallning?
Det är lätt att kolla upp om man har hundens stamtavlenamn.
:angel: Visslar på @Migo o @Sörlatungu @Sphyxes

Senast ändrad:

Rasen är inte ny I SVERIGE. Men det är väl först på senare år som hundförare med sikte på eliten börjat välja aussie. Jag har heller ingenstans skrivit att jag tror att de kommer att konkurrera ut border collien, för det tror inte jag heller. Men jag tror att vi kommer att se en stor ökning i antal rasrepresentanter på mästerskapsnivå. För ett par år sedan såg jag knappt någon aussie i elitklass, nu ser jag massor. Det finns traditioner och trender även i val av ras och BC är en starkt rotad tradition. Icke utan anledning, såklart, jag menar bara att folk i allmänhet är lojala mot sin ras och fortsätter med BC om de än gång tävlat en. Att ta sig till toppen kräver en viss typ av förare och den sortens förare kommer att ta sig till toppen oavsett om det är en BC eller aussie de har. Vi har ju haft aussie på mästerskap, i Talangtrupp och i Spetstrupp så jag ser verkligen inte hur det skulle vara osannolikt att vi kommer att se en ökning av rasen på SM-och landslagsnivå. Trenden pekar redan åt det hållet.

Den som lever får se, helt enkelt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈