Jag känner flera Tervar som är supertrevliga med mycket driv och följsamhet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Fisherling Du som har aussie, om man ser till (har inte kollat på tidigare års resultat) SM i lydnad 2016 så är aussie den ras som dominerar i startfältet. Vet inte riktigt hur jag ska utforma frågan men är det så att säga den bäst lämpade lydnadsrasen? Eller har man lika goda chanser att nå till sm-startfältet med en terv/grönis/tollare för en normal människa? Blev själv lite förvånad när jag kollade resultatet
(jag är vän till TS, därför jag är nyfiken i frågan)
Jag fick fram samma sak när jag sökte. Ett helt gäng bordet collies och någon enstaka golden retreiver eller blandras, ungefär.Jag måste titta på något annat, men när jag googlar så är det knappt några Aussies med i startlistan på lydnads SM. En jäkla massa massa BC däremot.
@Fisherling Du som har aussie, om man ser till (har inte kollat på tidigare års resultat) SM i lydnad 2016 så är aussie den ras som dominerar i startfältet. Vet inte riktigt hur jag ska utforma frågan men är det så att säga den bäst lämpade lydnadsrasen? Eller har man lika goda chanser att nå till sm-startfältet med en terv/grönis/tollare för en normal människa? Blev själv lite förvånad när jag kollade resultatet
På resultatlistan jag sett tävlade inte en enda aussie i lydnads SM, däremot en Australian kelpie och en Australian stock dog@Fisherling Du som har aussie, om man ser till (har inte kollat på tidigare års resultat) SM i lydnad 2016 så är aussie den ras som dominerar i startfältet. Vet inte riktigt hur jag ska utforma frågan men är det så att säga den bäst lämpade lydnadsrasen? Eller har man lika goda chanser att nå till sm-startfältet med en terv/grönis/tollare för en normal människa? Blev själv lite förvånad när jag kollade resultatet
Säger som andra, tror nog att du kollat fel?@Fisherling Du som har aussie, om man ser till (har inte kollat på tidigare års resultat) SM i lydnad 2016 så är aussie den ras som dominerar i startfältet. Vet inte riktigt hur jag ska utforma frågan men är det så att säga den bäst lämpade lydnadsrasen? Eller har man lika goda chanser att nå till sm-startfältet med en terv/grönis/tollare för en normal människa? Blev själv lite förvånad när jag kollade resultatet
Att vi idag inte ser så många på just SM-nivå har nog väldigt lite att göra med att rasen inte passar för ändamålet. Snarare beror det nog på att personliga preferenser hos förarna och att aussien fortfarande är att betrakta som relativt "ny" i elitlydnadssammanhang. Jag tror att vi kommer se en enorm ökning av antalet individer på SM- och landslagsnivå under kommande år. Jag tävlar själv aktivt i eliten och kan säga att jag ser MÅNGA aussies i elitklass! Det är nog bara en tidsfråga innan de börjar poppa upp på kvallistorna också.
Aussien blev godkänd 1993 tror jag? Vet inte när Kelpie blev godkänd.Är rasen verkligen så ny i Sverige då, den har väl funnits och tävlats i lydnad och bruks i typ över 20 år? Ingen gammal ras i Sverige förstås, men jämför med t.ex. kelpien som har nått betydligt större framgångar i lydnad och bruks och ganska snart efter att den introducerades i Sverige också. Jag mycket svårt att se att Aussien kommer öka enormt på SM- och landslagsnivå, iallafall om vi pratar lydnad (jag har svårt att se någon ras skall konkurrera ut border collien där, den är outstanding). Därmed inte sagt att Aussien inte skulle passa TS, det kan den säkert göra, det är troligen bland de bättre valen om man siktar på eliten i lydnad och bruks och vill ha en SBK bruksras.
Aussien blev godkänd 1993 tror jag? Vet inte när Kelpie blev godkänd.
Kelpien kanske har spridit sig snabbare för att rasen ser mer ut som en ren brukshund? Aussien ser ju definitivt mjukare ut i jämförelse.
Tja, då har ju Kelpie varit med i spelet dubbelt så länge, det är rätt mycket.Ja precis, över 20 år i Sverige, så inte jätteny direkt. Har svårt att se varför den ska öka enormt på SM och i landslaget just nu, men framtiden får utvisa
Kelpien tror jag introducerades på 70- talet och blev snabbt populär hos bruks- och lydnadsfolk.
Tja, då har ju Kelpie varit med i spelet dubbelt så länge, det är rätt mycket :
Jaha det var så du menade.Fast det jag skrev var att kelpien nådde betydligt fler framgångar ganska snart efter att den introducerades - alltså inte idag. Redan på 80-talet hade väl flera kelpies vunnit bruks-SM och årets brukshund, om jag inte minns fel.
BCs avlas på vallningsmeriter, inte lydnads/bruks/agility/whatever. Få välavlade BCs skulle trivas med livet om de bara användes till lydnadsträning/tävling.Om BC nu är outstanding i lydnaden, varför rekommenderar ingen det här?
Det är lätt att kolla upp om man har hundens stamtavlenamn.Dessa BC som tävlar högt, hur många av dom tror ni används till vallning?
Är rasen verkligen så ny i Sverige då, den har väl funnits och tävlats i lydnad och bruks i typ över 20 år? Ingen gammal ras i Sverige förstås, men jämför med t.ex. kelpien som har nått betydligt större framgångar i lydnad och bruks och ganska snart efter att den introducerades i Sverige också. Jag mycket svårt att se att Aussien kommer öka enormt på SM- och landslagsnivå, iallafall om vi pratar lydnad (jag har svårt att se någon ras skall konkurrera ut border collien där, den är outstanding). Därmed inte sagt att Aussien inte skulle passa TS, det kan den säkert göra, det är troligen bland de bättre valen om man siktar på eliten i lydnad och bruks och vill ha en SBK bruksras.
Är rasen verkligen så ny i Sverige då, den har väl funnits och tävlats i lydnad och bruks i typ över 20 år? Ingen gammal ras i Sverige förstås, men jämför med t.ex. kelpien som har nått betydligt större framgångar i lydnad och bruks och ganska snart efter att den introducerades i Sverige också. Jag mycket svårt att se att Aussien kommer öka enormt på SM- och landslagsnivå, iallafall om vi pratar lydnad (jag har svårt att se någon ras skall konkurrera ut border collien där, den är outstanding). Därmed inte sagt att Aussien inte skulle passa TS, det kan den säkert göra, det är troligen bland de bättre valen om man siktar på eliten i lydnad och bruks och vill ha en SBK bruksras.