Vilken ras?

SVaK kommer aldrig att jobba för att folk ska gör bph eller mh, precis som vallis sa så jar jag svårt att tro att det är den genomsnittliga bcn som testas idag heller. Det är klart övervägande sportavlade hundar. Jag har gjort MH med min älsta tik, testledaren jämförde henne med en bra malle. Hon är helt och hållet avlad på vallning och utmärker sig om något som ganska så feg i min flock.

Det är väl ganska få specialklubbar som jobbar för mentalbeskrivning utan det brukar ligga högre upp i organisationen. Jag tror att de flesta raser ser något bättre ut än de är eftersom man inte går till en beskrivning med en riktigt dålig hund.

Nu träffar inte jag agilityBCs men de flesta jag har kommit i kontakt med (bruks och lydnad) är också helt och hållet avlade mot vallning.

Det är väl ganska få specialklubbar som jobbar för mentalbeskrivning utan det brukar ligga högre upp i organisationen. Jag tror att de flesta raser ser något bättre ut än de är eftersom man inte går till en beskrivning med en riktigt dålig hund.

Nu träffar inte jag agilityBCs men de flesta jag har kommit i kontakt med (bruks och lydnad) är också helt och hållet avlade mot vallning.
Så de hundarna du kommit i kontakt med har föräldrar som inte har bruks eller lydnadsmeriter?

@Christensen1 du vet ju inte när BCn är valp om den kommer nöja sig med annat arbete eller om den behöver valla för att må bra.
Det vet sannolikt inte de som köper valp för att nå SM i bruks. Alla vallar verkligen inte. Inte heller alla som tävlar SM i lydnad.
Jag tror inte alls att dessa hundar mår dåligt för att inte alla av dem får valla. Jag är inte övertygad om att någon av dem mår dåligt.

Det vet sannolikt inte de som köper valp för att nå SM i bruks. Alla vallar verkligen inte. Inte heller alla som tävlar SM i lydnad.
Jag tror inte alls att dessa hundar mår dåligt för att inte alla av dem får valla. Jag är inte övertygad om att någon av dem mår dåligt.

Nej fast köper du hund oavsett ras för att nå eliten får man vara på det klara med att man kanske inte når dit utav olika anledningar (som till exempel att hunden inte har vad som krävs). Nej och jag tycker det är synd för det är en ras som avlas på vallning.

Det finns vallhundar som inte vallar eller som klarar sig utan att valla med det vet du inte i valpstadiet. Risken att ha en vallande hund som inte får valla är stressbeteenden. Det är en instinkt att valla, på många raser har man valt att inte avla på det hunden användes till förr men BC avlas på för att valla och är den dominerande vallhundsrasen, de avlas inte på lydnad (mig veterligen ingen seriös uppfödare iallafall) utan de avlas på vallning.

Då borde vi väl se fler jaktavlade jakthundar på bruksbanorna om de har de egenskaper som krävs för att bli bra brukshundar?
Det finns många jakthundsraser inom brukset och lydnaden. Tollare, labbar, golden, spaniels, vorsteh, vizsla (även om de är ovanligare).
Ska själv skaffa spaniel nästa gång och köra både apportering och bruks.

Det finns många jakthundsraser inom brukset och lydnaden. Tollare, labbar, golden, spaniels, vorsteh, vizsla (även om de är ovanligare).

Men det är ju hundar som enbart jagar i närheten av föraren. Tollare, labbe och golden jobbar ju enbart efter skottet, så deras jaktinstinkt är ju inte alls densamma som typ hos en stövare, wachtel eller spets. Förföljandeinstinkten t ex är ju (önskvärt) väldigt liten hos spaniels och retrievers, likadant hos dem som inte använder sina kontinentala hundar som stöthundar.

Du räknar bara upp raser som jobbar efter skott och nära föraren, finns många många fler typer av jakthundar.

Hur bra tror du att en hund hur grupp 6 (drivande hundar) skulle bli i lydnad eller en ställande hund.

Varför ska man spotta på hundar med sportmeriter? De har gjort exakt samma VP som alla andra avelsdjur som går i avel utan att ha tävlats (meriterats) i vallning eller på annat sätt gjort sig uppmärksammade bland vallhundsfolket. Oavsett vad man tycker om den saken så är det ju så det är, de flesta BC som går i avel är inte meriterade inom vallning, de har ett godkänt VP och that´s it. Kom ihåg att de hundar som går i avel på enbart VP också är hundar som behövs - de gör att vi fortsätter att ha en stor genbank inom rasen och att populationen som helhet har en hög lägstanivå vad gäller vallhundsanlagen.

Vallhundsfolk vet överlag vad de vill ha och köper det. De brukar ha stenkoll på hundar och linjer. Om några "sporthundar" slinker med i avel så må det väl vara hänt, kan jag tycka. Kvaliteten varierar alltid inom en avelsbas. Alla är kanske inte top notch, men alla håller en stabil lägstanivå och fyller ett syfte på så sätt.

Är man mycket orolig över kvaliteten på avelsdjuren i Sverige så får man arbeta för en förändring av VP´t, som kräver att hundarna får visa mer av sig själva innan de får ok-stämpel för avel. Själv tycker jag att kvaliteten på våra hundar överlag är mycket god och att "sportuppfödare" inte gör någon större skada. De kanske inte föder upp de allra förnämsta vallhundarna, men något enormt hot mot rasen är de inte.

I en perfekt värld var alla BC creme de la creme och alla BC såldes till bönder men så är det inte. Låt det födas några sporthundar och låt dem hamna hos de som efterfrågar den sortens hundar. Det är faktiskt inte världens undergång.

Senast ändrad:
Varför ska man spotta på hundar med sportmeriter?
Men vem spottar på sportmeriter?
Poängen var väl mest att många hundar i t ex lydnadstoppen även sportar i fårhagen?
& att många längst upp på listorna kommer från vallnings"avel"?

Min hund sportar lydnad förutom vallningen.

Men vem spottar på sportmeriter?
Poängen var väl mest att många hundar i t ex lydnadstoppen även sportar i fårhagen?
& att många längst upp på listorna kommer från vallnings"avel"?

Min hund sportar lydnad förutom vallningen.

Jag läste nog lite slarvigt och missförstod ett tidigare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30