Vilken ras?

Apropå Aussie vs Tollare.

Raserna har vissa likheter i och med att det finns mentala svagheter hos båda. Hos aussie finns det ljudrädslor och skygghet, samt bristande leklust och förmåga att fokusera. Hos tollare finns det skygghet/stor reservation med skärpa, det finns många väldigt "tjuriga" tollare som gör lite som de vill. Det är iallafall vad jag hört mycket om, och det snackas en hel del när man hänger med jaktfolk. Och jag har träffat många fler tjuriga tollare än vad jag träffat tjuriga Aussies. (Dock har jag ju träffat bra många fler tollare än aussies, punkt. Så den 'infon' kan ju vara rätt skev.)
Det mesta handlar iallafall om olika linjer.

Sen är de är lika på många positiva sätt - fartiga, aktiva hundar som vill vara med och alltid kan jobba lite till. De är intelligenta, lättlärda och lojala.

En tollare lär vara vekare än en aussie, vilket kan vara både bra och dåligt. En tollare kanske du måste lära att kampa (om du vill ha kamp som belöning) medan du måste lära en aussie att inte nypa i kläderna när den blir exalterad. En tollare måste du kanske lära att inte plocka upp allt den ser medan du måste lära en aussie att inte vakta sina saker. De är ju olika raser och kommer kräva olika saker i uppfostran och träning, men är båda passande hundar för den tränings- och tävlingsintresserade. Det beror liksom på din personliga smak, vad för hundpersonlighet som passar dig.

(Note; bara min personliga erfarenhet/upplevelse av raserna. Någon annan kan ha helt andra åsikter.)

Apropå det här att alla BC ska valla så känns det lite märkligt att man alltid riktar sig mot valpköpare istället för uppfödarna. Saken är ju den att om BC bara ska säljas till vallande hem så föds det ju för många valpar varje år. Antalet BC motsvarar ju inte behovet av arbetande vallhundar. Jag menar, det är ju knappast så att det finns massa djurägare som inte fick någon valp för den gick till bruks/lydnad/agility istället? Och vi pratar ju oftast inte om någon buskavel heller, för som sagt många sporttävlande hundar kommer ju från välmeriterade valllinjer/uppfödare. Så uppfordringen borde väl främst vara till uppfödarna att: sluta föd upp så många valpar!

Apropå det här att alla BC ska valla så känns det lite märkligt att man alltid riktar sig mot valpköpare istället för uppfödarna. Saken är ju den att om BC bara ska säljas till vallande hem så föds det ju för många valpar varje år. Antalet BC motsvarar ju inte behovet av arbetande vallhundar. Jag menar, det är ju knappast så att det finns massa djurägare som inte fick någon valp för den gick till bruks/lydnad/agility istället? Och vi pratar ju oftast inte om någon buskavel heller, för som sagt många sporttävlande hundar kommer ju från välmeriterade valllinjer/uppfödare. Så uppfordringen borde väl främst vara till uppfödarna att: sluta föd upp så många valpar!
Hur skall oinvigda valpspekulanter skilja på seriösa uppfödare o valpproducenter? Alla valpar i en kononkombo blir inte superstars.
Hur har du tänkt dig att man skall förhindra ägare att para sina mediokra hundar så fort de fått godkänt VP?
Uppfödare som använder bra hundar i avel brukar ha kö redan före parning.

Hur skall oinvigda valpspekulanter skilja på seriösa uppfödare o valpproducenter? Alla valpar i en kononkombo blir inte superstars.
Hur har du tänkt dig att man skall förhindra ägare att para sina mediokra hundar så fort de fått godkänt VP?
Uppfödare som använder bra hundar i avel brukar ha kö redan före parning.

Var det ett svar på mitt inlägg?:confused:

Kanske bc mer bör jämföras med typ stövare eller drever?
Dom ser man inte så ofta på lydnadstävlingar. ;)
Det tycker jag inte alls är jämförbart. Bc har stor samarbetsvilja med människa. Det kan inte varken stövare sägas ha. Jag vet däremot om en beagle som tävlar lydnad (och som inte används som jakthund alls). Den fungerar också som specialsökhund.

Du räknar bara upp raser som jobbar efter skott och nära föraren, finns många många fler typer av jakthundar.

Hur bra tror du att en hund hur grupp 6 (drivande hundar) skulle bli i lydnad eller en ställande hund.
Jämför inte en bc med en självständig ras utan samarbetsvilja. Jakthundar med samarbetsvilja är mer jämförbart. Inte heller bc jobbar långt från föraren.

Var har du fått det ifrån? En bra bc kan arbeta långt från föraren o ta egna beslut för att förflytta djur i oländig terräng, även utom syn o hörhåll från föraren.
Javisst, men det är ändå inte jämförbart med en stövare eller drever som driver i skogen. Målet med en border collies arbete är alltid att den samarbetar med sin förare. Det gör inte stövare och drever. Den arbetar självständigt och målet är inte samarbete med föraren. Det torde de flesta veta om.

Javisst, men det är ändå inte jämförbart med en stövare eller drever som driver i skogen. Målet med en border collies arbete är alltid att den samarbetar med sin förare. Det gör inte stövare och drever. Den arbetar självständigt och målet är inte samarbete med föraren. Det torde de flesta veta om.

Fast frågan är väl snarare om vallningen, eller de egenskaper som krävs för vallningen kan mättas genom bruksarbete. Jag undrar om det går. Sen finns det säkert vissa som funkar ändå men kan inte komma på någon gren som låter hunden jobba med vallning förutom just vallning.

Jakthundar som spaniels och retrievers jobbar ju med att söka upp och hämta vilt. Det är ju tämligen lätt att ersätta med att söka och hämta andra föremål. Men att ersätta att kontrollera, förutse och samarbeta med boskap tillsammans med föraren och självständigt är ju ganska svårt.

Utifrån de hundar jag träffat är aussie och tollare rätt lika; arbetsglada, med driv och en del fjanteri. Ibland lite väl stressade och utåtagerande, särskilt aussie medan vissa tollare snarare saknar driv.

Det tycker jag inte alls är jämförbart. Bc har stor samarbetsvilja med människa. Det kan inte varken stövare sägas ha. Jag vet däremot om en beagle som tävlar lydnad (och som inte används som jakthund alls). Den fungerar också som specialsökhund.

Ja, naturligtvis men det var inte egenskaperna för träning jag menade, poängen var att en bc o en Hamiltonstövare är mer jämförbara när det gäller "extremare avelsinriktning" än t ex en tollare.

Var noga med vad du väljer bara. Har träffat aussies som varit ofokuserade stressmonster.. Inte en hund jag hade velat ha. Verkar ha mycket energi men kan inte fokusera tillräckligt mycket för att kunna tömma den på ett lämpligt sätt.

En bra aussie däremot är ju en väldigt rolig hund att jobba med :)

Senast ändrad:
Den som känner sig manad får gärna PMa tips på bra uppfödare eller övriga tips :)

Bor i Småland men kan åka långt. Är aktuellt med valp tidigast till sommaren -17 . Kan vänta några år om det behövs med

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror