Vilken ras?

Den som lever får se, helt enkelt.

Du skrev stor ökning av individer på SM och landslagnivå - gäller det lydnaden så skulle jag säga att det är väldigt osannolikt, och jag tror inte nuvarande rasfördelning beror på trender eller tradition. Men ja, den som lever får se.

BCs avlas på vallningsmeriter, inte lydnads/bruks/agility/whatever. Få välavlade BCs skulle trivas med livet om de bara användes till lydnadsträning/tävling.

Det är lätt att kolla upp om man har hundens stamtavlenamn.
:angel: Visslar på @Migo o @Sörlatungu @Sphyxes

Jag har noll koll på vilka hundar som toppar sportgrenarna, men vet att toppförarna köper av uppfödare som avlar på vallning, inte brukskennlar. Tegler, Svartberg mfl tävlar ju sina lydnads/brukshundar i vallning också.

Jag har noll koll på vilka hundar som toppar sportgrenarna, men vet att toppförarna köper av uppfödare som avlar på vallning, inte brukskennlar. Tegler, Svartberg mfl tävlar ju sina lydnads/brukshundar i vallning också.

Vallar dom med hundarna då med?

Jag har funderat på en BC att tävla lydnad med, men även att valla, men det verkar ytterst svårt att komma in i den världen. :nailbiting:

Vallar dom med hundarna då med?

Jag har funderat på en BC att tävla lydnad med, men även att valla, men det verkar ytterst svårt att komma in i den världen. :nailbiting:

Som sagt, jag känner ju bara de som vallar, och de vallar ;) Bruks/lydnadsvärlden är för mig ett träsk av folk som inte har koll på sina hundar annat än på klippt gräsmatta utan störning och som tror att upphetsning är arbetsglädje. Jag är fel person att fråga om lydnadstävlingar ;)
(Edit: lite tillspetsat så klart, jag vet att ni är många som är skitduktiga på hund)
Det ÄR svårt att komma in i vallningen, med all rätt. Det går inte att likställa med annan hundträning eftersom det kräver så enormt mycket tid tillsammans med ett annat djurslag. Det är inte som att låna lite agilityhinder heller, utan som fårägare är man väldigt skeptisk till att släppa in nybörjare med första vallhunden till sina djur utan närvarande instruktör, av den enkla anledningen att det går ut över djurskyddet.

Som sagt, jag känner ju bara de som vallar, och de vallar ;) Bruks/lydnadsvärlden är för mig ett träsk av folk som inte har koll på sina hundar annat än på klippt gräsmatta utan störning och som tror att upphetsning är arbetsglädje. Jag är fel person att fråga om lydnadstävlingar ;)
(Edit: lite tillspetsat så klart, jag vet att ni är många som är skitduktiga på hund)
Det ÄR svårt att komma in i vallningen, med all rätt. Det går inte att likställa med annan hundträning eftersom det kräver så enormt mycket tid tillsammans med ett annat djurslag. Det är inte som att låna lite agilityhinder heller, utan som fårägare är man väldigt skeptisk till att släppa in nybörjare med första vallhunden till sina djur utan närvarande instruktör, av den enkla anledningen att det går ut över djurskyddet.

Jag har dock får jag skulle få låna och har möjlighet att köpa några egna (invallade) får att stalla upp på en gård i närheten. Men jag tycker det ändå verkar svårt. :nailbiting:

Om BC nu är outstanding i lydnaden, varför rekommenderar ingen det här?

Dessa BC som tävlar högt, hur många av dom tror ni används till vallning?

Gjorde en snabb räkning på länken @Sphynxes la in. 6/15 border collies där är godkända vallhundar. Och jag vet många fler i den listan som tränar vallning. Hur ofta kan jag inte svara på, men lite snabbt sådär bara på hundarnas namn skulle jag nog säga att 10/15 vallar iaf. :)

Håller med @Migo om linjerna. Bra vallhundar blir ofta bra på annat också.

Jag har dock får jag skulle få låna och har möjlighet att köpa några egna (invallade) får att stalla upp på en gård i närheten. Men jag tycker det ändå verkar svårt. :nailbiting:

Hitta en uppfödare du trivs med, skulle jag tipsa om, är man nybörjare behöver man massor med hjälp. Helst av någon som förstår hur det är att vara nybörjare. ;)

Gjorde en snabb räkning på länken @Sphynxes la in. 6/15 border collies där är godkända vallhundar. Och jag vet många fler i den listan som tränar vallning. Hur ofta kan jag inte svara på, men lite snabbt sådär bara på hundarnas namn skulle jag nog säga att 10/15 vallar iaf. :)

Håller med @Migo om linjerna. Bra vallhundar blir ofta bra på annat också.

Ett annat exmpel är ju Heidi Billkvam, som blev svensk mästare i vallning förra året, och i år är inblandad som coach i nån slags lydnadslagsgrejsimojs på landslagsnivå (om jag fattat rätt)

Ett annat exmpel är ju Heidi Billkvam, som blev svensk mästare i vallning förra året, och i år är inblandad som coach i nån slags lydnadslagsgrejsimojs på landslagsnivå (om jag fattat rätt)

:D
Precis. Och Mona kjernholm finns ju också. Svartberg som sagt. Många agilityfolk, jenny damm bla vallar.

Jag kan tycka att det nästintill spöstraff att skaffa BC utan att ha med i tanken att valla. Sen om det visar sig att hunden inte funkar i vallning - fine. Men att skaffa BC utan att tänka sig valla, nja.
Mest baserat på de BC jag både jobbat med och sett i min omgivning. Det är en stark drift.
(tycker att det är samma sak med hundar med stark jaktinstinkt, finns inget bättre än att se en hund få göra det den älskar och lever för - ta inte ifrån den det)

BC är inget säkert kort om man vill ha en brukshund. Det är inte jätteovanligt med skottberördhet. Det verkar inte synas i vallningen men tar man hunden från dess rätta element och sätter den på en lydnadsplan så är det inte säkert att den är lika oberörd. Jag känner till flera som köpt border collie för att äntligen få en "enkel" hund att tävla elitklass med men det går faktiskt inte alls särskilt bra för dem. Man måste nog vara ganska insatt eller ha lite tur om man ska få tag på en hund som duger till det man vill ha den till.

När det gäller hund till TS - kollat på Terv från Ullhedens? Det finns också sk "långhårsmallar" dvs terv som är född av malleföräldrar. Samma egenskaper som mallarna men med lite fluff. Aussie går kanske att hitta bra men då ska man nog också veta vad man letar efter. Några av de största producenterna inom rasen lämnar mycket att önska när det gäller de mentala bitarna. Enklare med kelpie i så fall, de flesta är helt okej. Tollare är ungefär som Aussie, kan vara bra men kan också vara riktigt tråkiga mentalt. Av de tollare jag har haft på BPH så kan jag säga att de sitter på en förvånansvärt stor skärpa. Det tror man nog inte när de är så små och söta.

Aussien blev godkänd 1993 tror jag? Vet inte när Kelpie blev godkänd.

Kelpien kanske har spridit sig snabbare för att rasen ser mer ut som en ren brukshund? Aussien ser ju definitivt mjukare ut i jämförelse.

Ja precis, över 20 år i Sverige, så inte jätteny direkt. Har svårt att se varför den ska öka enormt på SM och i landslaget just nu, men framtiden får utvisa ;)
Kelpien tror jag introducerades på 70- talet och blev snabbt populär hos bruks- och lydnadsfolk.

Jag skulle tro att det är utseendet som är största grund till det, och aveln, som formats efter utseendet. Alltså, jag kan tänka mig att när det introduceras en ny bruksras så blir de flesta inbitna brukshundsmänniskor mer intresserade av den korthåriga hunden med "tråkigt" utseende, för att det talar mer för att rasen avlas på prestation. Introduceras en färggrann, söt och fluffig hund så blir antagligen fler skeptiska, sett till risken för utseendeavel. Och det har väl varit en hel del sån avel också, för att hunden tilltalat mindre ambitiösa hundköpare, och det då går ut över mentalitet och arbetsegenskaper.

Jag vet inte, men kan tänka mig att det är så. Plus att jag vet många som anser lång päls vara ganska opraktiskt, så det har säkert också betydelse. Plus vilka hundar det var som importerades till en början. Var det de riktigt långhåriga färgglada hundarna så lär ju det ha dödat intresset från brukshundsfolk också, jämfört med om det var bruksavlade hundar.

BC är inget säkert kort om man vill ha en brukshund. Det är inte jätteovanligt med skottberördhet. Det verkar inte synas i vallningen men tar man hunden från dess rätta element och sätter den på en lydnadsplan så är det inte säkert att den är lika oberörd. Jag känner till flera som köpt border collie för att äntligen få en "enkel" hund att tävla elitklass med men det går faktiskt inte alls särskilt bra för dem. Man måste nog vara ganska insatt eller ha lite tur om man ska få tag på en hund som duger till det man vill ha den till.

När det gäller hund till TS - kollat på Terv från Ullhedens? Det finns också sk "långhårsmallar" dvs terv som är född av malleföräldrar. Samma egenskaper som mallarna men med lite fluff. Aussie går kanske att hitta bra men då ska man nog också veta vad man letar efter. Några av de största producenterna inom rasen lämnar mycket att önska när det gäller de mentala bitarna. Enklare med kelpie i så fall, de flesta är helt okej. Tollare är ungefär som Aussie, kan vara bra men kan också vara riktigt tråkiga mentalt. Av de tollare jag har haft på BPH så kan jag säga att de sitter på en förvånansvärt stor skärpa. Det tror man nog inte när de är så små och söta.
Bra BCs är inte skotträdda. Jag har i princip ingen i min närhet som är berörd av ljud, och jag känner mååånga... Däremot är det självbedrägeri att tro att det är lätt att träna dem. Lättlärd och lättränad är inte samma sak.

Bra BCs är inte skotträdda. Jag har i princip ingen i min närhet som är berörd av ljud, och jag känner mååånga... Däremot är det självbedrägeri att tro att det är lätt att träna dem. Lättlärd och lättränad är inte samma sak.
Jag skulle tom vilja säga att köper man en BC för att få "en lätt hund att köra eliten med" så är min spontana tanke att det är bristande insikt hos ägaren som är problemet. BC är inte lätta.

Jag skulle tro att det är utseendet som är största grund till det, och aveln, som formats efter utseendet. Alltså, jag kan tänka mig att när det introduceras en ny bruksras så blir de flesta inbitna brukshundsmänniskor mer intresserade av den korthåriga hunden med "tråkigt" utseende, för att det talar mer för att rasen avlas på prestation. Introduceras en färggrann, söt och fluffig hund så blir antagligen fler skeptiska, sett till risken för utseendeavel. Och det har väl varit en hel del sån avel också, för att hunden tilltalat mindre ambitiösa hundköpare, och det då går ut över mentalitet och arbetsegenskaper.

Jag vet inte, men kan tänka mig att det är så. Plus att jag vet många som anser lång päls vara ganska opraktiskt, så det har säkert också betydelse. Plus vilka hundar det var som importerades till en början. Var det de riktigt långhåriga färgglada hundarna så lär ju det ha dödat intresset från brukshundsfolk också, jämfört med om det var bruksavlade hundar.
Det är precis så jag tänker. Aussien ser inte ut som en brukshund helt enkelt, men Kelpie? Den ser ut som en brukshund.

Och ja, det är såklart opraktiskt med lång päls. Det är ju så tydlig skillnad också på om det är arbetande linjer eller linjer för utställning - de arbetande linjerna har medellång päls åt det kortare hållet fast med fanor/byxor och en del man på hanarna; medan de för utställning har en enorm pälshydda och det är knappt möjligt att se skillnad på hane och tik.

Holländarna är jättetrevliga. Av de raser som räknats upp här hade jag satt den på förstaplats. Upplever dom som stabilare än samtliga.
Med tanke på att holländare är en numerärt mindre ras än t.ex malinois så skulle jag inte alls kalla dem stabilare. Möjligen är de individer du träffat stabila.
Idag är de flesta mallar stabila och bra arbetshundar och ett mycket säkrare kort än holländsk herdehund.

Jag kan tycka att det nästintill spöstraff att skaffa BC utan att ha med i tanken att valla. Sen om det visar sig att hunden inte funkar i vallning - fine. Men att skaffa BC utan att tänka sig valla, nja.
Mest baserat på de BC jag både jobbat med och sett i min omgivning. Det är en stark drift.
(tycker att det är samma sak med hundar med stark jaktinstinkt, finns inget bättre än att se en hund få göra det den älskar och lever för - ta inte ifrån den det)
Jag är ambivalent när det gäller krav på vallning. Det finns en hel del bc som mår bra av den aktivering som nosarbete ger utan att få valla. Å andra sidan finns det naturligtvis de individer som är extrema egenskapsmässigt att de behöver valla för att må bra.
När det gäller hundar med jaktlust så håller jag inte alls med. Det finns många hundar från bruksraser som har mycket stor jaktlust och som dödar om de kommer åt. Jag tycker inte ett dugg synd om de individer som aktiveras med spår eller sök och aldrig får jaga.

Läste nån stans att ni gillade sådana här trådar :p

Funderar på att skaffa mig en till hund. Har 2 finska lapphundar nu. Har haft 2 st amstaff innan också.

Söker en hund till främst lydnad med sikte på elit. Blir nog rally och bruks som bisysslor, kanske lite agility. Men som sagt, lydnad som nr 1.

Tilltalas till utseendet av raser som tollare, aussie, tervueren/groenedal.

Tips på fler raser eller tankar kring dessa?
Båda tollare och aussie låter som bra val. Även kelpie skulle fungera. När det gäller terv och groenis så finns det bra arbetande hundar, men man måste läsa in sig på rasen för att veta vilka kombinationer som är värda att satsa på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈