Vi som pluggar del VII

Jag har hört om det där dilemmat innan. I det fallet jag tänker på är det att personen i fråga har fått axla lite för mycket helt enkelt. Där kan det ibland ge något att norpa en kollega som delar lunchrum/kontorskorridor som kanske kan haffa personen i korridoren, om det inte funkar att ringa dvs.
Jag har också tänkt att hen har mycket att göra, så jag väntat två tre veckor innan jag har skickat påminnelse. Bor på annan ort nu, så är tyvärr rimligt att åka till universitetet på chans :(

Jag sitter och ska lyssna på en inspelad statistikföreläsning. Jag tycker att statistik på den här nivån är jätteintressant och vill lära mig allt om statistiska metoder.

Men jag behöver att föreläsaren förankrar det den säger i något mer verkligt. Gärna att denne antecknar samtidigt som denne pratar. Att den byter tonläge åtminstone ibland. Att personen pratar tillräckligt fort så att jag inte glömmer bort början av meningen när personen kommer till slutet av meningen. Eller åtminstone att föreläsare använder pekare så att vi vet vart denne är.
Denna föreläsare gör inget av detta. Och jag har SÅ svårt att både koncentrera mig men också att faktiskt förstå vad hen pratar om. Och det även på saker jag redan kan... Inte kul alls.

Råkar ni här inne sitta på några bra youtubevideor om statistiska analyser och statistiska modeller? Jag är superintresserad. Men när föreläsaren gör alla fel i boken så funkar det helt enkelt inte.

Har hittat mina 20 artiklar som ska ”sammanställas och analyseras”. Om en månad ska handledare säga ja eller nej så det gäller att jag lämnar in mkt text på tisdag 🙈

Alltså känslan att se detta examensbevis på väggen framför datorn :love: Jag gjorde det, jag kom i mål trots alla omvägar! :banana:

Bifogade filer

• 20230409_192620.webp
    20230409_192620.webp
    33,8 KB · Visningar: 65
Har hittat mina 20 artiklar som ska ”sammanställas och analyseras”. Om en månad ska handledare säga ja eller nej så det gäller att jag lämnar in mkt text på tisdag 🙈

Kommer nog inte satsa på att lämna in tillräckligt eller i tid till de första seminarierna.

Är väldigt trött och det är lite för mycket totalt sett.

Dyker in i tråden med en CSN-fråga och hoppas att någon har koll.

Jag tänkte plugga på halvtid i höst och har sökt tre kurser motsvarande 18 hp (två 7,5-or och en 3-poängare). Inser nu att båda 7,5-orna ligger under period 1 (v. 35-44), medan 3 poängaren är utsträckt över hela terminen (v. 35-02). Hur gör jag i CSN ansökan? Blir de tossiga om jag anger 50% över 20 veckor (hel termin)? Eller ska jag ange 100% för 13 veckor?*

(* 9 veckors studier går av någon anledning inte att välja i uträknaren på hemsidan, den hoppar från 4 till 13)

Har pluggat med CSN tidigare men hade då lyxen att läsa 100% enligt program och behövde inte räkna på sånt här överhuvudtaget.

Ni som skrivit examensarbeten, hur har ni gjort med bilder i arbetet? Tänker på copyright. Enligt vad jag kan läsa mig till ska alla kontaktas för godkännande för användning av bild/illustration.

Nu har jag sökt mina kurser till höstterminen. Vet inte alls vad jag vill göra då. Hade tänkte börja skriva på masterarbetet men eftersom jag inte får svar från vare sig min handledare eller personen som är ansvarig för projektet så sökte jag inte kurs för masterarbetet. Väntat i lite över 3 veckor på svar men jaja.
Ska kolla med en annan person om jag inte får svar snart, vill ju gärna ha en handledare som svarar. Vet att han är sjukskriven på 50%, men vet inte varför. Så det kan ju vara att det har gått till 100%. Men helst hade jag velat påbörja masterarbetet i sommar och då lär han ju inte vara tillgänglig isf.

Jag har sökt kurser till hösten, men blev nu osäker pa om jag lagt valen i rätt ordning. Jag tänkte plugga en 30hp kurs (halvfart) och en 15hp kurs (halvfart). Det finns tre olika som erbjuder 30hp kursen och tva för 15hp kursen.
Vilken ordning bör jag lägga kurserna i i min ansökan? Alla är distans sa kursena böhöver inte passa ihop fran vilket univeristet det är.
Det var länge sen jag pluggade och jag minns inte hur man gör bäst.

Ni som skrivit examensarbeten, hur har ni gjort med bilder i arbetet? Tänker på copyright. Enligt vad jag kan läsa mig till ska alla kontaktas för godkännande för användning av bild/illustration.
Använde heller inga bilder gjorda egna diagram o.s.v. vi blev avrådda att inte använda bilder som hade upphovsrättsligt skydd på grund av att det är ganska krångligt.

Dyker in i tråden med en CSN-fråga och hoppas att någon har koll.

Jag tänkte plugga på halvtid i höst och har sökt tre kurser motsvarande 18 hp (två 7,5-or och en 3-poängare). Inser nu att båda 7,5-orna ligger under period 1 (v. 35-44), medan 3 poängaren är utsträckt över hela terminen (v. 35-02). Hur gör jag i CSN ansökan? Blir de tossiga om jag anger 50% över 20 veckor (hel termin)? Eller ska jag ange 100% för 13 veckor?*

(* 9 veckors studier går av någon anledning inte att välja i uträknaren på hemsidan, den hoppar från 4 till 13)

Har pluggat med CSN tidigare men hade då lyxen att läsa 100% enligt program och behövde inte räkna på sånt här överhuvudtaget.

Om jag minns rätt så behöver man läsa på minst halvtid för att kunna söka studielån och bidrag på högskolenivå. Om jag förstår ditt upplägg rätt så läser du endast tre poäng efter vecka 44? Låter som att du inte kan söka något alls efter vecka 44. Men är osäker på om jag fattar på vilken omfattning du läser efter vecka 44?

Använder inga bilder, ritar egna om det ska vara ngt flödesschema etc.

Jag har tagit eller gjort egna om jag inte hittat såna som man kan använda fritt.

Använde heller inga bilder gjorda egna diagram o.s.v. vi blev avrådda att inte använda bilder som hade upphovsrättsligt skydd på grund av att det är ganska krångligt.
För att se hur jag ska lägga upp min rapport kollar jag på tidigare arbeten och de har kanske 20 bilder och det måste ju vara ett heltidsjobb att få rätt att använda bilderna?:confused:

För att se hur jag ska lägga upp min rapport kollar jag på tidigare arbeten och de har kanske 20 bilder och det måste ju vara ett heltidsjobb att få rätt att använda bilderna?:confused:
Finns bilder med licenser som innebär att man får använda dem fritt (pexels tex). Men helt ärligt tror jag många inte ens tänker på upphovsrätt utan bara tar en bild de tycker passar från nätet. I information om vårt examensarbete har de inte ens andats något om att kolla upphovsrätt till bilder.

Finns bilder med licenser som innebär att man får använda dem fritt (pexels tex). Men helt ärligt tror jag många inte ens tänker på upphovsrätt utan bara tar en bild de tycker passar från nätet. I information om vårt examensarbete har de inte ens andats något om att kolla upphovsrätt till bilder.
Det var bilder från litteratur eller företag

I-landsproblem. Kom in på akademiskt skrivande 7.5 poäng och på 50%. Jag kom även in på samma utbildning på 3 poäng och 100%. Tänkte läsa den mest för csn men även hitta lite tips inför c-uppsats. Har någon av er läst det här och har ett litet hum om hur mycket tid ni lagt ner på kurserna? Är lite småslut efter vårterminen så jag måste vara lite försiktig med vad jag tar på mig 😅

En b-uppsats har jag ju "kladdat ihop" på högskolenivå med vg som resultat så helt kaos är jag ju inte i mitt språk. En del baskunskap har jag sedan innan osv, om det spelar in.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar