Vi som pluggar del VII

Jag började plugga i höstas, efter flera år av att vilja byta inriktning i livet. I våras tog jag äntligen mod till mig och sökte in till en filmskola för manusskrivande. Lätt det bästa jag gjort! Jag har fått mersmak och vill vidareutbilda mig när denna utbildning är slut, helst i USA, speciellt sedan jag blev "inbjuden" att söka dit. Men - jag behöver en kandidatexamen för det. Som jag inte har.

Så hur får man det då? Jag har läst mig till att man kan lyckas genom "frigående kurser" bland annat, är det någon som gjort detta? Är det någon som även vet om det går att göras även via konstnärliga linjer?

Jag började plugga i höstas, efter flera år av att vilja byta inriktning i livet. I våras tog jag äntligen mod till mig och sökte in till en filmskola för manusskrivande. Lätt det bästa jag gjort! Jag har fått mersmak och vill vidareutbilda mig när denna utbildning är slut, helst i USA, speciellt sedan jag blev "inbjuden" att söka dit. Men - jag behöver en kandidatexamen för det. Som jag inte har.

Så hur får man det då? Jag har läst mig till att man kan lyckas genom "frigående kurser" bland annat, är det någon som gjort detta? Är det någon som även vet om det går att göras även via konstnärliga linjer?

Det går att skaffa sig en kandidatexamen genom fria kurser. Dock kan man inte kombinera vad som helst det måste finnas en viss påbyggnad och ett huvudämne i kandidatexamen samt att man har rätt kurser för att skriva uppsats eller göra exjobb. En kandidatexamen motsvarar fyra års heltidsstudier.

Det bästa om du inte har några högskolepoäng sen tidigare är att prata med studievägledare inom det område du vill studera för att få vägledning och ta reda på om det är möjligt att läsa in en kandidat med fria kurser med det huvudämne du har i åtanke.

Lägger också till @Sasse att om du läser fria kurser så tänk på att du inte har platsgaranti som på ett program. Du måste ju söka alla kurser du vill gå inför varje termin och då är det bra att ha alternativ om du inte kommer in på alla kurser.

Kolla först och främst upp vad som krävs av den utbildning du vill söka (i USA?). En kandidatutbildning i ett land behöver inte motsvara samma i ett annat. Nu tror jag inte att det är ett problem när man har en svensk kandidat, men utländsk kandidatexamen ger inte alltid behörighet till svensk masterprogram, t.ex. om det ställs krav på kandidatuppsats om 15 hp. Hur som helst, undersök vad du förväntas ha i din kandidat innan du bygger den. Det gäller även om kandidaten förväntas vara en konstnärlig examen eller en generell examen.

Du kan sätta ihop en egen examen baserade på fristående kurser. Det gäller både konstnärlig examen och generell examen. Läser du fristående kurser vid olika lärosäten så bör du dock säkerställa att det lärosäte där du vill ta ut din examen godtar de kurser som du vill läsa. Rådet blir därför att prata med studievägledare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 163
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 730
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar