Vi som pluggar del VII

Jag tycker struktur och disciplin har varit viktigt för mig. Om du ska gå mer än en kurs hade jag skrivit upp alla inlämningsuppgifter i ett dokument i kronologisk ordning med sista inlämningsdag. Sen se utifrån det om det är realistiskt om du klarar av alla på utsatt tid eller om det är bättre att satsa på en och lämna in den andra på nästa inlämningstillfälle om du har två uppgifter som är nära i tid. Gör en tydlig arbetsplan med olika deadlines för olika saker. Då kan du jobba mot delmålen och bocka av efter hand.

Superbra tips! Ska precis som du skriver läsa två kurser parallellt och tar med mig tipset om att skriva upp alla inlämningsuppgifter på ett ställe. Arbetade mycket med bullet journals när jag läste grundutbildningen och kommer köra på samma system nu.

Men det är ju bara det som står på antagningsbeskedet?
Jag är inte reserv så kan inte visa samma sak, men hos mig står det i vilka urvalsgrupper jag tillhör för respektive kurs jag sökt.

Bifogade filer

• IMG_6031.webp
    IMG_6031.webp
    54,1 KB · Visningar: 73
Sökt fem kurser och kom in på mitt sista val. Kommer nog inte fungera med familjelivet så kommer troligen tacka nej.
Som bäst reserv 44 i en grupp på övriga kurser, inget hopp att komma in då de är populära :(.

Utöver min ordinarie utbildning kom jag in på en kurs i 3D-ritning. Kommer sannolikt att tacka nej för jag vet inte ens varför jag sökte den. Jag gillar inte att rita i 3D.

Står som första reserv till en kurs i berggrundsgeologi. Hoppas jag kommer in på den istället.

Jag är inte reserv så kan inte visa samma sak, men hos mig står det i vilka urvalsgrupper jag tillhör för respektive kurs jag sökt.
Nej, hos mig står det bara så här. Tyvärr, antar jag, för jag har rätt många högskolepoäng och brukar ha en bättre chans i den urvalsgruppen (om jag fattar antagningen rätt):
Screenshot (414).webp

Nej, hos mig står det bara så här. Tyvärr, antar jag, för jag har rätt många högskolepoäng och brukar ha en bättre chans i den urvalsgruppen (om jag fattar antagningen rätt):
Visa bifogad fil 123321
Jomen det står ju att du är i urvalsgruppen med betyg direkt från gymnasiet. Och att det är 32 antagna från den gruppen och du är reserv 5 i den urvalsgruppen.

Hur många platser på kursen det finns och hur fördelningen är mellan olika grupper kan gå att hitta också.

Men det känns inte alls orimligt att 5 pers i din urvalsgrupp tackar nej/glömmer tacka ja. :)

Jag velar om jag ska tacka ja eller nej, jag håller på och plockar ihop poäng för att bli behörig att undervisa på gymnasiet i religion och saknar lite poäng. Men kommer jag att orka? Samtidigt så är det i år jag har absolut bäst förutsättningar för att plugga och jobba samtidigt. Så jag lutar åt att tacka ja.
Screenshot_20230715-105947_Chrome.webp

Jag velar om jag ska tacka ja eller nej, jag håller på och plockar ihop poäng för att bli behörig att undervisa på gymnasiet i religion och saknar lite poäng. Men kommer jag att orka? Samtidigt så är det i år jag har absolut bäst förutsättningar för att plugga och jobba samtidigt. Så jag lutar åt att tacka ja. Visa bifogad fil 123521
Kör! Man kan alltid lägga den på längre period…när man väl är inne på kursen.

Yes! Jag kom in på kursen som jag sökte och var reserv på :) !! Nu har jag bara lite ångest över dyra kurslitteraturen... :down: Men jag tror absolut att kursen kan vara till nytta så jag får väl bita ihop och köpa de eländiga böckerna ändå!

Hallåhallå, jag har en fråga om CSN :crazy:

Just nu läser jag en sommarkurs på distans med CSN (lån+bidrag) Det är ingen viktig kurs eller en kurs som direkt är relevant för det som jag hoppas få jobb inom i framtiden. Iallafall, idag var tentan och det var den absolut rövigaste, förjävligaste tentan jag varit med om. För många frågor på för kort tid enligt min åsikt. Jag hann inte färdigt, lååååångt ifrån, så jag sket i att ens skicka in. Är helt uppgiven.

Jag försöker ställa in mig på omtentamen som är om en månad... men jag börjar fundera på vad för konsekvenser jag eventuellt kan möta med CSN om jag väljer att skita i kurshelvetet och avregistrera mig? Jag har klarat allting annat jag läst innan, om det är relevant. Kommer jag bli återbetalningsskyldig asap? Eller läggs det på mitt tidigare CSN-lån? Fattar inte riktigt när jag googlar...

Har hittat en till kurs som jag vill studera- så jag ansökte om en sen anmälan. Får se om jag kommer in, då blir det 50 procent studier. Kan absolut funka i mitt liv :D

Just nu läser jag en sommarkurs på distans med CSN (lån+bidrag) Det är ingen viktig kurs eller en kurs som direkt är relevant för det som jag hoppas få jobb inom i framtiden. Iallafall, idag var tentan och det var den absolut rövigaste, förjävligaste tentan jag varit med om. För många frågor på för kort tid enligt min åsikt. Jag hann inte färdigt, lååååångt ifrån, så jag sket i att ens skicka in. Är helt uppgiven.

Jag försöker ställa in mig på omtentamen som är om en månad... men jag börjar fundera på vad för konsekvenser jag eventuellt kan möta med CSN om jag väljer att skita i kurshelvetet och avregistrera mig? Jag har klarat allting annat jag läst innan, om det är relevant. Kommer jag bli återbetalningsskyldig asap? Eller läggs det på mitt tidigare CSN-lån? Fattar inte riktigt när jag googlar...

Om du bara skiter i det så kommer dom att märka det nästa gång du söker CSN, dvs du kommer behöva ta igenom dom poängen innan du kan få CSN igen. Om jag inte är helt fel ute.

Det beror lite på. Det krävs ju normalt att man klarat 75% av de poäng man sökt studiemedel men vissa kurser är ju uppdelade så att tentan bara ger en del av poängen, och olika andra uppgifter också ger poäng, kolla upp det. Sen kan de om man sökt bara för en kort tid titta även på tidigare perioder. Dvs om du haft studiemedel förra läsåret och klarat allt så räknar de ihop det och då bör du ju komma över 75% totalt. Men säkrast (om inte enklast) är ju att ta kursen, och lämna alltid in. Man vet aldrig hur snälla de är.

Har ni andra några tips på hur man lär sig till exempel många svamparter på väldigt kort tid? Jag har artprov på fredag och jag kan kanske runt 80-talet arter, ska kunna 216. Jag har gjort detta förut, floristiktenta, 300 arter. Men då fick vi ha med oss floran, vilket jag tyckte gjorde allt mycket lättare. När jag såg ordet så visste jag ju direkt att det var den arten. Här måste jag komma ihåg ordet själv, något som jag har väldigt svårt för.

Jag sitter och rabblar artnamn medans jag har dem på skärmen framför mig just nu, men det är ju inte säkert att det sitter ute i skogen sen. Det är ju ganska så stor skillnad i hur man associerar framför dataskärmen och i skogen tänker jag...

In the words of Mr Winterbottom: Well, here we are again, old lovely...

Så blev det måndag. Och föreläsning hos Umeå Universitet. Pga att yours truly aldrig kan behärska sig... :cautious:
Ähmen seriöst, det verkar buskul att läsa här! Största studiepeppen på... kanske 25 år?

PLUS: behöver inte söka en kursjävel under de 4 första terminerna. allt är färdigbakat och klart.
Ingen mer schemalagd ågren varje april och oktober!

MINUS: alla träffar i Umeå är inställda. kvalitets- och miljöskäl tydligen, så högst rimligt. men ändå besviken... börjar klura på en tågresa och ngn hotellnatt för att åka upp och pinka in reviret under studietiden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar