Vi som pluggar del VII

Är det någon här som gett sig på att skriva B-uppsatsen ensam? Jag överväger om jag ska skita i att leta upp någon kamrat pga rent lotteri med vad man får för person. Min erfarenhet hittills av flera kurskamrater är att det saknas struktur. De jobbar dagtid och kanske har tid för studier på kvällen eller så ska de göra annat då. Det kanske är enklare att bara sätta sig själv med det och finna sig i att det blir lite mer jobb?

Är det någon här som gett sig på att skriva B-uppsatsen ensam? Jag överväger om jag ska skita i att leta upp någon kamrat pga rent lotteri med vad man får för person. Min erfarenhet hittills av flera kurskamrater är att det saknas struktur. De jobbar dagtid och kanske har tid för studier på kvällen eller så ska de göra annat då. Det kanske är enklare att bara sätta sig själv med det och finna sig i att det blir lite mer jobb?

Jag skrev min kandidatuppsats själv nu då jag inte kände någon i klassen då jag bara skrev uppsats nu och pluggade för länge sen. Tyckte inte det var något problem, mina bästa tips ha en tydlig arbetsplan för vad du ska göra och när. Kör du fast på någon del av uppsatsen ta tag i någon annan del. En B-uppsats är ju betydligt mindre omfattning än kandidatuppsats men jag tror ändå på att ha en arbetsplan som man reviderar några gånger längs vägen.

Jag skrev min kandidat själv och upplevde att det fungerade alldeles ypperligt. Jag la upp min planering själv och arbetade aldrig efter kl 12, alltså lunch. Det behövde jag för att vara riktigt med i huvudet och kunna göra ett bra jobb. För mig stämmer det absolut att jag gör bäst jobb om jag arbetar färre timmar. Jag är nöjd med resultatet, fick en 5a och blev klar med uppsatsen två veckor innan deadline (även om den inte blev godkänd första vändan). Att vara själv tycker jag absolut är en fördel, det blir inte mindre jobb att vara två. För man måste alltid se till så att båda kan allt som har gjorts utan och innan och åtminstone för mig så blir det lättare om jag faktiskt har gjort det själv.

Och givetvis en arbetsplan som man kan redigera efterhand.

Jag kommer också skriva min masteruppsats ensam, vi får faktiskt inte ens välja att vara två. Man måste vara ensam.

Sen hade jag mycket stöd och pepp av min "kritiska" vän. Och jag hade en annan vän som kunde stötta och peppa. Och ibland tillät jag mig att ha riktigt dåliga dagar där jag faktiskt inte gjorde något vettigt alls. I regel presterade jag bättre om jag då bara släppte det för att hoppa på det nästa dag. Försökte jag pressa fram någon den dagen så fick jag inget gjort den dagen, och inget dagen efter heller.

Skrev både B- och C-uppsatsen själv, på egen begäran för att få ihop livet. Funkar bra :)

Skrev både B- och C-uppsatsen själv, på egen begäran för att få ihop livet. Funkar bra :)
Vad skönt! Min tanke är nog att om detta funkar bra kör jag även c-uppsatsen själv. Det jag är nervös för är att detta kanske är anpassat i tid för att vara flera men å andra sidan, hur många blir extra produktiva med sällskap? Ofta är ju sällskapen mer en last än tillgång 😅

Vad skönt! Min tanke är nog att om detta funkar bra kör jag även c-uppsatsen själv. Det jag är nervös för är att detta kanske är anpassat i tid för att vara flera men å andra sidan, hur många blir extra produktiva med sällskap? Ofta är ju sällskapen mer en last än tillgång 😅

Jag var mer effektiv, med B-uppsatsen hade jag tre barn och i början av C-uppsatsen föddes 4e barnet.

Det bästa var att gå in i min studiebubbla, visst körde jag fast ibland men det fanns alltid någon vän att bolla med. Även om de inte kan ämnet så kan de peppa och motivera, kanske är möjligt även i ditt fall?

Jag var mer effektiv, med B-uppsatsen hade jag tre barn och i början av C-uppsatsen föddes 4e barnet.

Det bästa var att gå in i min studiebubbla, visst körde jag fast ibland men det fanns alltid någon vän att bolla med. Även om de inte kan ämnet så kan de peppa och motivera, kanske är möjligt även i ditt fall?
Ja det finns ju ett par stycken man kan ha med sig så att säga. Just det där att pussla med barnlivet är ju en grej. Tider som ska funka osv. Det får nog bli att göra det själv. Jag tror det blir bra att bara ha sina egna tankar att hålla ordning på :)

Avslutat en kurs idag och det är så skönt. Tror jag gnällt i flera trådar nu om detta kaos. Men random kursare har hört av sig och sagt så fina ord om presentationen som jag lämnades helt själv att göra. Det värmer ändå även om jag pga allt nog inte når högre än G totalt i kursen.

Någon som har koll? Jag hade opponering på min uppsats i slutet av januari med orden att jag ska komplettera. Examinatorn berättade då att bedömningen av kompletteringen kommer gå fort, och att han kommer återkoppla ganska omgående.

Efter cirka 15 arbetsdagar kom det exakt vad jag skulle komplettera, och jag skickade tillbaka ändringen 7 februari (innan tiden för komplettering tog slut). Skickade ett mejl för 4 dagar sen om jag kan få en bedömning så jag vet om den är godkänd. Inte heller min motparts uppsats ligger på DiVA, så antar att inte heller hon fått återkoppling.

Borde jag inte fått min återkoppling nu, och ska jag bara vänta eller kan jag gå vidare till nån annan?

Någon som har koll? Jag hade opponering på min uppsats i slutet av januari med orden att jag ska komplettera. Examinatorn berättade då att bedömningen av kompletteringen kommer gå fort, och att han kommer återkoppla ganska omgående.

Efter cirka 15 arbetsdagar kom det exakt vad jag skulle komplettera, och jag skickade tillbaka ändringen 7 februari (innan tiden för komplettering tog slut). Skickade ett mejl för 4 dagar sen om jag kan få en bedömning så jag vet om den är godkänd. Inte heller min motparts uppsats ligger på DiVA, så antar att inte heller hon fått återkoppling.

Borde jag inte fått min återkoppling nu, och ska jag bara vänta eller kan jag gå vidare till nån annan?

Har det gått 15 (arbets)dagar sedan tiden för komplettering tog slut?

Ska ha obligatoriskt seminarium/workshop imorgon i SPSS... har jag sagt att jag hatar SPSS? För jag haaaaaaaatar SPSS :angel1:Detta blir tredje gången gillt jag laddar ner det jäkla programmet sedan jag började plugga och sedan tänker jag avinstallera det igen när vi är färdiga AND I WILL NEVER LOOK BACK! :rofl:

Skriver. Är än så länge inte särskilt strukturerad men jag tror det kommer ta sig. Min handledare som är superstrukturerad är gissningsvis frustrerad. Men borde veta att jag lämnar in tillräckligt när det väl gäller. Har så att säga haft fler än en kurs med hen som ansvarig 🙈

Nu som vet. De sommarkurserna som ligger ute nu på antagning.se. Är det dom som finns att söka, eller kommer det ut fler efterhand? Behöver man hålla sig uppdaterad på kursutbudet eller kan man skicka in sin ansökan och sen låta det vara?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 986
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar