Vi som pluggar del VII

Usch jag har bara ångest över min uppsats nu, haft examinationsseminarium, fick en del synpunkter av examinatorn och komplettering på 10 dagar. Men det är minst sagt luddiga formuleringar från examinatorn, vissa delar vet jag inte hur jag ska fixa?? Har skickat meddelande till denna och bett om vissa förtydliganden. Får se vad jag får för svar. Av 25 uppsatser som gick upp så blev hälften underkända och resterande fick kompletteringar på 10 dagar. Känns ju skitkul att ha ångest för detta nu.

Hoppas du får ett klargörande från examinatorn så det blir enklare att komplettera. Tror säkert du fixar detta, heja heja!! :up:

Tråkigt med den statistiken, känns inte rimligt att det är såpass många som blivit underkända. Där borde väl handledaren dragit i bromsen tidigare tycker man :crazy:. Förstår att det är rätt stor skillnad mellan natur- och samhällsvetenskap och olika lärosäten/institutioner, men hos oss godkänner examinatorn att man får gå upp och redovisa muntligt och de kan då inte kräva omfattande ändringar efteråt. Det är i princip aldrig någon som blir underkänd efter våra redovisningar vilket är jätteskönt!

Hoppas du får ett klargörande från examinatorn så det blir enklare att komplettera. Tror säkert du fixar detta, heja heja!! :up:

Tråkigt med den statistiken, känns inte rimligt att det är såpass många som blivit underkända. Där borde väl handledaren dragit i bromsen tidigare tycker man :crazy:. Förstår att det är rätt stor skillnad mellan natur- och samhällsvetenskap och olika lärosäten/institutioner, men hos oss godkänner examinatorn att man får gå upp och redovisa muntligt och de kan då inte kräva omfattande ändringar efteråt. Det är i princip aldrig någon som blir underkänd efter våra redovisningar vilket är jätteskönt!

Tack för pepp behöver det verkligen nu:heart Jag tycker inte heller det känns som en rimlig statistik faktiskt men har ju inget att jämföra med. Men det känns som att examinatorerna tycker väldigt annorlunda mot handledarna vilket känns sådär kul. Har fått bra feedback från mina handledare om uppsatsen på till exempel analysen men examinatorn tyckte inte alls den var bra.

Tack för pepp behöver det verkligen nu:heart Jag tycker inte heller det känns som en rimlig statistik faktiskt men har ju inget att jämföra med. Men det känns som att examinatorerna tycker väldigt annorlunda mot handledarna vilket känns sådär kul. Har fått bra feedback från mina handledare om uppsatsen på till exempel analysen men examinatorn tyckte inte alls den var bra.

Har läst i buke-pluggtrådarna ett antal gånger tidigare om problem med att handledare och examinator har helt olika åsikter, verkligen tråkigt när det blir så.

Har läst i buke-pluggtrådarna ett antal gånger tidigare om problem med att handledare och examinator har helt olika åsikter, verkligen tråkigt när det blir så.

Ja det känns det som. Någon hade fått från sin handledare att det var en av de bättre kandidatuppsatserna handledaren hade läst. Men examinatorn underkände den på seminariet nu.Då känns det som att diskrepansen någonstans är för stor iallafall för mig.

Min uppsats blev "godkänd" av handledaren att gå upp på opponering (nummer 1). Examinatorn höll inte med och den bedömdes vara så svag att en ny opponering krävdes. Inte ljud om att det var svagheter i metod delen av någon av dom trots att min valda metod är just handledarens starka sida.

På opponering nr 2 så ifrågasattes min metoddel och att den saknade en viktig faktor. Då det är just min handledare som undervisar i den metod jag valt så lyftes givetvis frågan till mig om hur dialogen gått. Just nu vet jag inte om den delen ska kompletteras eller om inte. Saker som förra examinatorn ansåg att jag skulle ha med i uppsatsen ska jag enligt denna examinator istället ta bort. Så det är inte lätt att göra rätt :meh:

Min uppsats blev "godkänd" av handledaren att gå upp på opponering (nummer 1). Examinatorn höll inte med och den bedömdes vara så svag att en ny opponering krävdes. Inte ljud om att det var svagheter i metod delen av någon av dom trots att min valda metod är just handledarens starka sida.

På opponering nr 2 så ifrågasattes min metoddel och att den saknade en viktig faktor. Då det är just min handledare som undervisar i den metod jag valt så lyftes givetvis frågan till mig om hur dialogen gått. Just nu vet jag inte om den delen ska kompletteras eller om inte. Saker som förra examinatorn ansåg att jag skulle ha med i uppsatsen ska jag enligt denna examinator istället ta bort. Så det är inte lätt att göra rätt :meh:

Jösses känns ju helt sjukt faktiskt det låter helt tokigt.

Jösses känns ju helt sjukt faktiskt det låter helt tokigt.

Haha ja men jag lyfte så många frågor så examinatorn sa att hen jobbat hårt för att få in flera ändringar. Bland annat att en kuggad uppsats kan (men ska inte) bli underkänd för att examinatorn inte kan den använda metoden så väl. Likväl att handledare endast ska handleda uppsatser med metoder de kan väl. Men att dessa ändringar dels inte uppskattades av kollegor samt att det är svåra förändringar att genomföra.

Tillägg: Menar att uppsatsen inte ska riskera att kuggas för att examinatorern inte kan metoden så väl.

Senast ändrad:
Haha ja men jag lyfte så många frågor så examinatorn sa att hen jobbat hårt för att få in flera ändringar. Bland annat att en kuggad uppsats kan (men ska inte) bli underkänd för att examinatorn inte kan den använda metoden så väl. Likväl att handledare endast ska handleda uppsatser med metoder de kan väl. Men att dessa ändringar dels inte uppskattades av kollegor samt att det är svåra förändringar att genomföra.

Jamen suck liksom....

Alltså, det tog mig 20 minuter att lyckas skapa ett konto på Linköpings universitet studentportal. Ingenstans i välkomstinfon stod hur man skapar konto, bara länk till inloggning :banghead:

Alltså, det tog mig 20 minuter att lyckas skapa ett konto på Linköpings universitet studentportal. Ingenstans i välkomstinfon stod hur man skapar konto, bara länk till inloggning :banghead:
Åh jag blir så irriterad av sånt. Jag satt också och försökte skapa ett konto på en högskolas studentportal häromdagen. I välkomsinfon fanns en länk till ”vanliga frågor” men exakt noll info om hur man skapar ett konto.

Ger snart upp uppsatsen helt, känns helt omöjligt att få till det bra med så oklara direktiv från examinatorn :cry: Jag sliter mitt hår verkligen men jag kan inte få ihop det just nu alls.....:(:(:(:( Fick bara svaret att jag kan bara på peka på vilka områden du ska jobba med det är din uppgift att få fram en färdig text. Jag känner bara för att kasta uppsatsen åt helvete just nu och skita i det här för jag kommer inte få ihop det ändå.

Jag har gått en tudelad kurs, avklarade nyligen del 1 och anmälde mig till del 2 igår. Del två är en uppsats.
Jaha, idag visar det sig att det är problem med registreringen av prestation 1, så det är högst oklart om jag får gå del 2 i vår. Del 2 börjar imorgon.

Hann inte mejla om saken idag pga väldigt bråttom på jobbet så känner mig väldigt stressad och är ganska sur över att det är ett så dåligt system.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.