Vi som pluggar del VII

DÄ var den muntliga presentationen av exjobbet gjord. Det gick faktiskt bra (:confused:) och bÄde opponent och examinator stÀllde frÄgor jag kunde svara pÄ. Imorgon Àr det min tur att opponera och sen Àr det bara slutfixandet av det skriftliga kvar, galet!

Precis lÀst igenom C-uppsatsen jag ska opponera pÄ nu pÄ fredag. Lite klurig att börja lÀsa men sen blev den lÀttlÀst trots alla nya och konstiga begrepp. Författaren har gjort ett bra jobb med strukturen.

Det dĂ€r med tenta 2 dagar i rad var ju ingen hit alltsĂ„. Skriver den ena i eftermiddag-kvĂ€ll och den andra i morgon fm. Hoppas innerligt att det gĂ„r bra för det hĂ€r vill jag inte vara med om igen 🙈 kan behöva lite tumhĂ„llning.

Snabb powernap innan jag kollar igenom sista kapitlen en gĂ„ng till inför dagens tenta. Helt. Körd. 😮

Det dĂ€r med tenta 2 dagar i rad var ju ingen hit alltsĂ„. Skriver den ena i eftermiddag-kvĂ€ll och den andra i morgon fm. Hoppas innerligt att det gĂ„r bra för det hĂ€r vill jag inte vara med om igen 🙈 kan behöva lite tumhĂ„llning.

Snabb powernap innan jag kollar igenom sista kapitlen en gĂ„ng till inför dagens tenta. Helt. Körd. 😮
Usch. SÄndÀr salstenta fattar jag inte varför de har ens. Vad Àr poÀngen med att rÄplugga in random fakta dÀr man ÀndÄ kommer glömma bort hÀlften i samma stund som man gÄr ut ur tentasalen???

Jag gillar hemtentor jag. Tentor dÀr man mÄste visa att man har förstÄtt konceptet och inte spotta ur sig random fakta. För vad Àr viktigast i lÀngden?

Ok, enough rant.
Jag hÄller tummarna sÄklart! Kul att du pluggar igen!

Usch. SÄndÀr salstenta fattar jag inte varför de har ens. Vad Àr poÀngen med att rÄplugga in random fakta dÀr man ÀndÄ kommer glömma bort hÀlften i samma stund som man gÄr ut ur tentasalen???

Jag gillar hemtentor jag. Tentor dÀr man mÄste visa att man har förstÄtt konceptet och inte spotta ur sig random fakta. För vad Àr viktigast i lÀngden?

Ok, enough rant.
Dagens Àr hemtenta men det stÀlls en del krav pÄ analys osv sÄ det Àr ju bra om man har lite pejl pÄ var i litteraturen man hittar vad sÄ man inte behöver blÀddra ihjÀl sig. SÄ mÄnga timmar har man inte pÄ sig.

Morgondagens Àr salstenta men basic juridik sÄ vi har med oss MPF och MB och ska visa att vi kan tolka och blÀddra i dessa sÄ den hoppas jag vÀl funkar.

Dagens Àr hemtenta men det stÀlls en del krav pÄ analys osv sÄ det Àr ju bra om man har lite pejl pÄ var i litteraturen man hittar vad sÄ man inte behöver blÀddra ihjÀl sig. SÄ mÄnga timmar har man inte pÄ sig.

Morgondagens Àr salstenta men basic juridik sÄ vi har med oss MPF och MB och ska visa att vi kan tolka och blÀddra i dessa sÄ den hoppas jag vÀl funkar.
Skönt att det Àr sÄ iaf. Kan du kanske fÄ extra tid?
Hoppas du orkar 2 tentor i rad.

Skönt att det Àr sÄ iaf. Kan du kanske fÄ extra tid?
Hoppas du orkar 2 tentor i rad.
Lite sent pÄkommet nu men det gÄr nog ok. Ena boken Àr sökbar via Legimus. Skriver jag lite notiser pÄ de andra (tror det rör sig om 3 kapitel) borde det vara görbart.

Hoppas det med. Just nu kĂ€nns det tungt som attan men jag har massa dextrosol hemma och morgondagens skrivs i eget rum lĂ„ngt frĂ„n salstentorna (egen ingĂ„ng) sĂ„ det inte blir samma stress med miljöbyte, andra studenters stress osv. Gjorde sĂ„ förra kursen pĂ„ lĂ€rarens initiativ och det var inte alls samma stress som det lĂ€tt blir annars sĂ„ jag har hyggliga förutsĂ€ttningar i alla fall tĂ€nker jag. Var bara ett par poĂ€ng frĂ„n vg dĂ„ och det Ă€r ju stort för mig med tanke pĂ„ dagens förutsĂ€ttningar 👍

Ok, enough rant.

Vi har i princip bara salstentor och praktiska prov pÄ hela utbildningen (och nÄgra muntliga redovisningar dÄ). Aldrig haft en hemtenta, det hade varit spÀnnande att fÄ prova pÄ!

Vi har i princip bara salstentor och praktiska prov pÄ hela utbildningen (och nÄgra muntliga redovisningar dÄ). Aldrig haft en hemtenta, det hade varit spÀnnande att fÄ prova pÄ!
Det enda som Àr störande Àr att vi mÄste ange kÀllor pÄ ALLT. SÄ verklig kunskap rÀknas liksom inte alls. Det kan jag störas lite av, för mÄnga ggr lÀr man sig ju saker pÄ förelÀsningar som man kommer ihÄg. Men dÄ mÄste vi sitta och leta efter grundkÀllan till det. Att skriva 4 meningar kan dÄ ta 3 timmar om man har oflyt.

Jag har haft 3 hemtentor innan. Dessa 3 var i grupp och vi hade nÄgra dagar pÄ oss. Hemtenta enbart pga det var Ät pipan för mÄnga som kuggade salstentorna i aktuell kurs. Den Àr totalt vidrig, lÀraren gav fel pÄ saker vi anvÀnt frÄn litteraturen etc sÄ det Àr skönt att ha det avklarat.

Dagens har jag 4 timmar pĂ„ mig att skriva sĂ„ jag Ă€r riktigt nervös att det blir tight om tid! Kursen upplevs dock mer greppbar och har jag kunskaper i huvudet kan jag slippa skriva kĂ€llan och det verkar rĂ€cka med att jag uppger kapitlet jag anvĂ€nder som kĂ€lla om jag plockar frĂ„n litteraturen sĂ„ jag hoppas att det Ă€r mĂ„nga bitar jag har lite koll pĂ„ i huvudet 😅

Det enda som Àr störande Àr att vi mÄste ange kÀllor pÄ ALLT. SÄ verklig kunskap rÀknas liksom inte alls. Det kan jag störas lite av, för mÄnga ggr lÀr man sig ju saker pÄ förelÀsningar som man kommer ihÄg. Men dÄ mÄste vi sitta och leta efter grundkÀllan till det. Att skriva 4 meningar kan dÄ ta 3 timmar om man har oflyt.
Vi har tvÀrtom i nuvarande kurs. Visst, vi ska anvÀnda kÀllor, men det Àr inte superstrikt och vi mÄste inte följa SLUs referenshantering. Skitjobbigt att tÀnka tvÀrtom faktiskt :D

Vi har tvÀrtom i nuvarande kurs. Visst, vi ska anvÀnda kÀllor, men det Àr inte superstrikt och vi mÄste inte följa SLUs referenshantering. Skitjobbigt att tÀnka tvÀrtom faktiskt :D
Ja vi har lite samma nu nÀr det Àr pÄ masternivÄ, och det Àr skitsvÄrt. Vart lÀgger man nivÄn??? Det blir liksom att jag anvÀnder för fÄ istÀllet :rofl:

Ja vi har lite samma nu nÀr det Àr pÄ masternivÄ, och det Àr skitsvÄrt. Vart lÀgger man nivÄn??? Det blir liksom att jag anvÀnder för fÄ istÀllet :rofl:
Ja men att vi fÄr referera med fotnötter i en rapport? Och hemtentan var 7 delar, varje del skulle vara en halv till en a4 i svarslÀngd, och INGA referenser. SkitsvÄrt att inte göra för mycket!

AlltsÄ. Den hÀr kursen Àr inget kul. Jag lÀser i princip det hÀr:
Miljögifterna x, y och z, Ă€mnet ditt och ditt förstör det hĂ€r och det hĂ€r i din kropp. Ämnena far runt hela vĂ€rlden, lĂ€gger sig i det hĂ€r och det hĂ€r som du fĂ„r i dig pĂ„ det hĂ€r och det hĂ€r sĂ€ttet, du kan inte undvika det. Du kommer fĂ„ cancer, nedsatt funktion av det hĂ€r och det hĂ€r, den hĂ€r delen pĂ„ din kropp kommer tappa funktionen och resultatet Ă€r att du dör pga det hĂ€r.

Jag blir helt svettig av detta! Det finns alltsĂ„ flera anledningar till att jag behöver godkĂ€nt pĂ„ den hĂ€r tentan, annars blir jag vĂ€l inskriven pĂ„ psykiatrin pga dödsĂ„ngest! 🙈

Andra opponeringen pÄ min C-uppsats Àr gjord. Motpart och examinatorn anser att det finns lite oklarheter för lÀsare sÄ det lutar Ät endast en mindre komplettering.

SÄ hÄll en tumme att det rÀcker nu, och skaffa inte barn med svÄr blodbrist under tiden ni skriver C-uppsats Àr mitt rÄd. (Hon Àr friskförklarad numera).

Usch jag har bara Ängest över min uppsats nu, haft examinationsseminarium, fick en del synpunkter av examinatorn och komplettering pÄ 10 dagar. Men det Àr minst sagt luddiga formuleringar frÄn examinatorn, vissa delar vet jag inte hur jag ska fixa?? Har skickat meddelande till denna och bett om vissa förtydliganden. FÄr se vad jag fÄr för svar. Av 25 uppsatser som gick upp sÄ blev hÀlften underkÀnda och resterande fick kompletteringar pÄ 10 dagar. KÀnns ju skitkul att ha Ängest för detta nu.

Sitter med hemtenta nu. Har till 23.59 pÄ mig. Började pÄ eftermiddagen nÄgon gÄng, eftersom jag Àr drottning av prokrastinering... Tentan bestÄr av fyra kortfrÄgor dÀr man fÄr skriva max 150 ord. De Àr jag klar med. Nu Àr det tvÄ essÀfrÄgor som ska omfatta minst 900 ord var kvar. Oklart om jag faktiskt kommer hinna till 23.59. Men nu kÀnns det ju dumt att sluta försöka.

Jag tror att jag har en uppsatsidĂ©, mĂ„ste bara söka lite mer men högskolan har en forskningsprofil ”hĂ€lsofrĂ€mjande arbetsliv” och det tĂ€nkte jag knyta ihop med hundar pĂ„ jobbet pĂ„ nĂ„got vis.

Antingen en kunskapsöversikt eller en enkÀt. Tror jag. EnkÀt skulle kunna innebÀra att jag fÄr samma handledare som pÄ kandidatuppsatsen och det skulle vara tryggt men kanske inte lika utvecklande.

Liknande trÄdar

Skola & Jobb NÄgon som Àr mer insatt Àn vad jag Àr nu för tiden? Om det Àr ok för PA att jobba dygn, och om det fÄr fortsÀtta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 675
HÀstmÀnniskan Jag behöver hjÀlp! Det Àr en lÄng text men om nÄgon orkar lÀsa och ge mig lite stöttning sÄ skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tÀnkte för inte sÄ lÀnge sedan starta en trÄd likt mÄnga andra "vad vill jag jobba med"-trÄdar. Det Àr kanske lite den typen av rÄd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej pĂ„ er alla kloka! FörlĂ„t för ett lĂ„ngt inlĂ€gg men jag har verkligen ett behov av rĂ„d och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar