Jag känner igen mig så himla mycket. Jag har ju haft en ganska lång relation senast och då var mitt mönster inte lika tydligt, tror det blir mer synligt såhär i nya relationer.
Dejten är känslig för min avstängdhet, blir irriterad/sårad/sur men släpper det också ganska snabbt och säger att han förstår och att det är okej när jag förklarar. Tryggt och otryggt samtidigt på något konstigt sätt.
Det känner jag igen mig i. Mitt långa förhållande var med en relativt okänslig partner. Jag behövde aldrig riktigt själv tänka på hur jag uttryckte mig. Nuvarande dejt är hyperkänslig för allt, inte så negativ dock men känner av mig bättre än jag själv gör oftast. För oss leder det oftast till intressanta reflektioner och jag känner mig trygg men ändå rädd för att såra.
Dels tror jag det är en normal rädsla att såra som jag bara inte behövt ta hänsyn till innan (vilket ju känns ganska osympatiskt av mig) men den största delen är att jag kopplar minsta negativa direkt till att "nu är det slut, nu sticker han o kommer för alltid hata mig". Första gången det blev sådär konstigt mellan oss var verkligen hemsk för mig, jag trodde verkligen det. Och han fick så dåligt samvete efteråt för det fanns liksom inte i hans sinnevärld alls att jag tänkte i de banorna (jag sa såklart inget heller min vana trogen). Nu är han bra på att påpeka att "jag blir inte sur o försvinner bara för detta, jag vill bara förstå dig" när jag blir sådär osäker. Det hjälper mig mycket att själv ändra mitt tankemönster.