Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Till er som gillar pannacotta så har jag ett tips. Jag gör vanlig vaniljpannacotta i fina glas som rymmer lite extra på toppen. Filear apelsin och tillsätter granatäpple kärnor i en skål. Krama ur apelsinskrutten saften. Sockrar med rörsocker, några lagerblad och några gröna kardemumma kapslar. Behöver dra över natten men kan ligga några dygn utan problem. När det är dags att servera är det bara att toppa pannacotta med blandningen. Smidigt och gott :)
 
Någon som har tips på lite festligare sallad till kött och potatis? Tomat och gurka kändes lite tråkigt men jag har noll idéer
Svartkål stekt i smör! Gudagott! Om en vill kan en tärna ner lite äppelbitar och steka med kålen. Alternativt rostad spetskål i ugn. Om du verkligen vill ha sallad och inte nån god tillagad grönsak så föreslår jag babyspenat, kanske med lite granatäpplekärnor, fetaost och lite balsamvinäger.
 
Välkomstsnacks: Chilicheesekrustader.
Förrätt: Skagenröra på rund kavring med tillbehör som man får montera ihop själv.
Huvudrätt: Helstekt oxfilé med potatisgratäng och hasselbackspotatis samt kantarellsås och rödvinssås (pga gästers olika smak och sambons snällhet. Jag hade nog inte varit lika snäll men mycket kan förberedas dagen innan iaf 😅)
Efterrätt: Toscakladdkaka med vaniljglass.

Men alltså, RÖDVINSSÅS ger mig lite ångest! Någon som sitter på ett idiotsäkert recept? Vi är rätt kassa på allt utom gräddsåser i olika former och all annan sås känns läskig att göra pga känns svårt 😂
 
Välkomstsnacks: Chilicheesekrustader.
Förrätt: Skagenröra på rund kavring med tillbehör som man får montera ihop själv.
Huvudrätt: Helstekt oxfilé med potatisgratäng och hasselbackspotatis samt kantarellsås och rödvinssås (pga gästers olika smak och sambons snällhet. Jag hade nog inte varit lika snäll men mycket kan förberedas dagen innan iaf 😅)
Efterrätt: Toscakladdkaka med vaniljglass.

Men alltså, RÖDVINSSÅS ger mig lite ångest! Någon som sitter på ett idiotsäkert recept? Vi är rätt kassa på allt utom gräddsåser i olika former och all annan sås känns läskig att göra pga känns svårt 😂
Jag tror jag gjort den här: https://www.koket.se/sverigesmasterkock/leif-mannerstrom/rodvinssas

Man får vara försiktig att den inte reduceras för mycket, iallafall enligt mina smaklökar.
 
Välkomstsnacks: Chilicheesekrustader.
Förrätt: Skagenröra på rund kavring med tillbehör som man får montera ihop själv.
Huvudrätt: Helstekt oxfilé med potatisgratäng och hasselbackspotatis samt kantarellsås och rödvinssås (pga gästers olika smak och sambons snällhet. Jag hade nog inte varit lika snäll men mycket kan förberedas dagen innan iaf 😅)
Efterrätt: Toscakladdkaka med vaniljglass.

Men alltså, RÖDVINSSÅS ger mig lite ångest! Någon som sitter på ett idiotsäkert recept? Vi är rätt kassa på allt utom gräddsåser i olika former och all annan sås känns läskig att göra pga känns svårt 😂

Jag använder aldrig exakta mått men typ:
Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
2,5 dl vatten

Skiva baconet, låt det svettas så fettet rinner ut och sautera de hackade lökarna i det. På med kryddorna och rör runt. Häll sedan i all vätska och låt det koka upp och sedan sjuda tills smaken är bra. Sila av löken och baconet, smaka av med timjan, svartpeppar, lite honung och ev balsamvinäger. Red med Maizena och blanka av med en klick smör.

Vill en lyxa lite mer så smaka av med tryffelolja eller hackad tryffel. Det går att ha i mer vitlök i den färdiga såsen också.

Helt ärligt har den aldrig blivit dålig när jag gjort den. Och tomatpuré har aldrig något att göra i rödvinssås!
 
Senast ändrad:
Välkomstsnacks: Chilicheesekrustader.
Förrätt: Skagenröra på rund kavring med tillbehör som man får montera ihop själv.
Huvudrätt: Helstekt oxfilé med potatisgratäng och hasselbackspotatis samt kantarellsås och rödvinssås (pga gästers olika smak och sambons snällhet. Jag hade nog inte varit lika snäll men mycket kan förberedas dagen innan iaf 😅)
Efterrätt: Toscakladdkaka med vaniljglass.

Men alltså, RÖDVINSSÅS ger mig lite ångest! Någon som sitter på ett idiotsäkert recept? Vi är rätt kassa på allt utom gräddsåser i olika former och all annan sås känns läskig att göra pga känns svårt 😂
Icas recept är jättebra! Ska göra det enligt efterfrågan från familjen :)
https://www.ica.se/recept/lattlagad-rodvinssas-719766/
 
Jag använder aldrig exakta mått men typ:
Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
2,5 dl vatten

Skiva baconet, låt det svettas så fettet rinner ut och sautera de hackade lökarna i det. På med kryddorna och rör runt. Häll sedan i all vätska och låt det koka upp och sedan sjuda tills smaken är bra. Sila av löken och baconet, smaka av med timjan, svartpeppar, lite honung och ev balsamvinäger. Red med Maizena och blanka av med en klick smör.

Vill en lyxa lite mer så smaka av med tryffelolja eller hackad tryffel. Det går att ha i mer vitlök i den färdiga såsen också.

Helt ärligt har den aldrig blivit dålig när jag gjort den. Och tomatpuré har aldrig något att göra i rödvinssås!
Tyckte det lät gott med bacon i så det här receptet leder nog just nu. Vi får se om vi vågar testa direkt på nyår eller om vi får se till att provlaga i veckan 😊
 
Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips, för själv vet jag inte vad jag ska fixa ännu. Har börjat fundera på något med rårakor till förrätt - för det är väldigt gott - men samtidigt vill jag hellre ha något som man kan förbereda mer i förväg.....kanske. Vi blir bara fyra, så det är ju inget jättejobb hur som helst. Till efterrätt funderar jag på en klassisk pannacotta eller eventuellt en brylépudding, om jag känner mig lite mer äventyrlig.... Till varmrätt? Ingen aning ännu. Något som inte är alldeles för dyrt och svårt att lyckas med (typ ej oxfilé). Varmrätten är nog den som jag behöver mest tips med, faktiskt.... :)
Toast skagen och krämig jordärtskocks soppa med jordgubbsglass o kok kaffe till efterrätt.
Förbereder hemma och värmer över lägerelden.
Glassen får kanske ätas på em om det inte är - grader ute.
 
Välkomstsnacks: Chilicheesekrustader.
Förrätt: Skagenröra på rund kavring med tillbehör som man får montera ihop själv.
Huvudrätt: Helstekt oxfilé med potatisgratäng och hasselbackspotatis samt kantarellsås och rödvinssås (pga gästers olika smak och sambons snällhet. Jag hade nog inte varit lika snäll men mycket kan förberedas dagen innan iaf 😅)
Efterrätt: Toscakladdkaka med vaniljglass.

Men alltså, RÖDVINSSÅS ger mig lite ångest! Någon som sitter på ett idiotsäkert recept? Vi är rätt kassa på allt utom gräddsåser i olika former och all annan sås känns läskig att göra pga känns svårt 😂
De där chilicheesecrustaderna låter livsfarliga! Måste göras! :love:
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 003
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 626
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp