Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har planer i år, men har ni plats nästa år *wink wink*Av någon anledning brukar vi äta porterstek som "huvudkött" till jul.
Man vet att man ätit ett riktigt julbord när man festat loss på bläckfisk, jackfruit och musslor med en red stripe lager och avslutat med en kokos-creme brulée!
Vet inte hur många gånger jag läste den sista och undrade vad skuret ött hade med pasta tagliatellie hade med bilden att göra.Jag gillar inte julmat, men vet också det är viktigt för de flesta. Jag hade börjat med en landgång/plocktallrik med de mest klassiska sakerna som julskinka,köttbullar+rödbetssallad, sill...Handlar man i en delidisk får man bättre kvalitet och kan själv välja mängd. Det ger möjligheten att man inte behöver vara lika klassisk i varmrätten.
Någon av dessa kanske jag valt om det ska vara förbeett:
https://www.pinterest.se/pin/640496378237649522/
https://alltommat.expressen.se/recept/rostad-vinterfrukt-med-kyckling/
https://www.koket.se/tagliata-med-rostad-potatis-basilikasas-och-vitloksfraiche
Det låter gott!Väldigt bra tips i tråden, tack!
Jag är nog lite inne på @manda tema. Dock är jag inte helt förtjust i lamm så just nu står en gryta med högrev och puttrar i köket. Jag tänkte att jag skulle testa detta recept. I stället för tillbehören i receptet funderar jag dock på att syra rödkål med äppelbitar i som tillbehör? Det vore dock trevligt med torkad frukt, sitter och funderar på om man kan få in torkade aprikoser på något hörn..
Till förrätt funderar jag på någon grön gazpacho. Inte jättejuligt, men såg något recept med äpple i. Det kanske duger. Jag tänker att en frisk och fräsch förrätt med lite bubbel till är en trevlig kontrast till annars rätt tung mat på jul, och socker. Vad tror ni?
Välj en av rätterna på julbordet som ni gillar och servera den enbart? Det mesta på julbordet går ju att äta som middag. T ex revbensspjäll, eller köttbullar, eller sill, eller gravad lax, eller vad ni nu tycker om.Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott, men jag tycker oftast att det blir alldeles för mycket mat med alla olika saker som ska fram. Vi funderade på att göra en boeuf, men det kanske finns någonting juligare? Någon saffransgryta? Eller annan rätt med lite juligare kryddor?
Till efterrätt blir det nog bara julgodis och kaffe, men tar gärna emot tips på förrätt och efterrätt. Gärna rätter som går att förbereda dagen innan så vi slipper stå i köket på julaftonskvällen.
Välj en av rätterna på julbordet som ni gillar och servera den enbart? Det mesta på julbordet går ju att äta som middag. T ex revbensspjäll, eller köttbullar, eller sill, eller gravad lax, eller vad ni nu tycker om.
Att servera alla rätterna så att det blir ett helt julbord är ju valfritt.
Själv tycker jag t ex att skinka, grönkål och kokt potatis är en utmärkt middag.