Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Vi ska äta
Carpaccio på oxe
Bakade Svartrötter med bea och rostade mandlar
Hjortfilé med viltsmaker
Granité
Äpple med varma kryddor.
Glömde vad vi (som dricker alkohol) ska dricka:
Carpaccio - Chianti del Barone Ricasoli, 2020
Svartrötter - Deep roots Riesling
Hjort - Alleverlooren 2018
Äpple - Yalumba Antique Miuscat eller Penfolds father Grand Tawny.
Granitén får nog klara sig utan dryck.
 
Glömde vad vi (som dricker alkohol) ska dricka:
Carpaccio - Chianti del Barone Ricasoli, 2020
Svartrötter - Deep roots Riesling
Hjort - Alleverlooren 2018
Äpple - Yalumba Antique Miuscat eller Penfolds father Grand Tawny.
Granitén får nog klara sig utan dryck.
Yalumban är riktigt god!
 
Här blir det tradition++

Hummersoppa och toast Skagen till förrätt
Timjanöverdosstekt oxfilé med mandelpotatisgratäng, rostad jordärtskockspure och rostat grönt till.
Cheesecake med hallon

Litta champagne och en Rioja Gran Reserva blir drickat till förutom finfin jordgubbsdricka från Brunneby och tokgott kranvatten från gården.

Är planen just nu. Flera dagar kvar så den kan lätt ändras.
 
Hallon- och daimpannacotta snubblade jag precis över, och det låter SÅ gott:
https://tessanbakar.se/hallon-och-d...k31GxaVmUnN-GMCAONVIYfvj_CedxZwwsNaqo9u7XTorE
Låter helt fantastiskt, det där måste övervägas :d

Tack för tips!
Funderade lite på toast skagen och att ha den till lunch istället eftersom jag ju ska äta så lite. Kan ju vara en idé! Visst kan man köpa små burkar skagenröra?
Rostbiff tycker jag inte om, men hade någon tanke på potatisgratäng, de finns ju färdiga att köpa, men går de att värma resterna typ dagen efter eller så? Kött är jag så dålig på att tillaga vettigt, det är därför jag är sugen på restaurangmat, de gör det så bra, men jag fattar inte hur man gör! :D

Efterrätt kan jag inte riktigt äta, så kanske någon frukt eller så till mellanmål. Kanske kan piffa upp det lite? Det borde gå att göra fruktsallad så det bara blir lite och utan tillsatt socker osv.

Tur jag ska äta sex gånger om dagen :D Och tur med tråden så jag får fundera på detta så att det inte slutar med knäckemacka pga fantasi- och orkbrist !! :D
Gillar du vit choklad så kan du göra en sås till fruktsalladen. 100 gram vit choklad och 1 dl vispgrädde, sjud ihop. Såsen klarar sig 1-2 dagar iaf i kylskåp och blir jättegott till frukt, speciellt syrlig sådan :d

Gör i veckan, den håller sig länge. Jag brukar göra en jätteladdning och frysa in i lagom portioner. Det fungerar jättebra.
Den rödvinssåsen ska jag testa göra, inte till nyår men under helgen :d
 
Jag blev hungrig nu när jag läst ikapp tråden, ni nämner på tok för mycket gott :mad:

:D

Hos mig så blir vi 2 stycken och skippar förrätt.
Varmrätt: Fransyska med pepparsås, sallad och endera klyftpotatis eller potatiskaka.
Efterrätt: Pannacotta, lutar åt vanilj med salt kolasås eller mintchoklad med bär.

På kvällen blir det en "tilltuggsbricka" med några ostar, kex, frukt och chips. Dryck blir alkoholfritt, främst blandade cider. Planerar fixa en flaska alkoholfritt vitt vin också, Riesling isåfall.
 
Låter helt fantastiskt, det där måste övervägas :d


Gillar du vit choklad så kan du göra en sås till fruktsalladen. 100 gram vit choklad och 1 dl vispgrädde, sjud ihop. Såsen klarar sig 1-2 dagar iaf i kylskåp och blir jättegott till frukt, speciellt syrlig sådan :d


Den rödvinssåsen ska jag testa göra, inte till nyår men under helgen :d
Mja är inget fan av vit choklad faktiskt, men tack för tips!

Vet inte heller om det är så bra med något sött och fett med tanke på min operation, har inte vågat testa just grädde ännu, men kan tänka mig att det är en del sådant i potatisgratängen och toast skagen är nog inte "lätt" den heller :o
Det kan nog vara gott med syrlig fruktkompott efter det.
 
Har en ytterfilé i frysen så beslutade mig för detta receptet till den. Och morötterna. Och så är jag alltid, jämt och ständigt sugen på svamp, så det med.

https://www.mathem.se/recept/helstekt-flaskytterfile-med-krossad-potatis-och-ortsmor

Men det här med krossad potatis och även örtsmör vet jag inte riktigt om jag faller så mycket för. Funkar det med potatisgratäng till? Örtsmör låter ...sliskigt på något vis. Vad hade passat bättre om inte potatisgratäng funkar? Jag tycker visserligen om persiljesmör man köper förstås. Fast det känns som om potatisen riskerar bli torr ändå.

Ni kloka, hur ska jag tänka?
 
Det blir bara Maken och jag over nyar har hemma och jag funderar pa att kora en massa sma goda "bite sized grejor" till middag. Scallops pa saltblock, jalapeno poppers, rostade mini potatisar stuffed med ost/chili/farska fikon/etc, stuffed svamphattar (kanske fyllda med @Maxilla s chili cheese fyllning?) Det har med Gluten Free betyder att en hel massa godsaker ar uteslutna, men jag tankte ocksa att jag kan ju fylla "majs chips skalar" med alla mojliga godsaker.
 
20211227_232317.jpg
Nyårsdricka!
Sambon som inte dricker alkohol har sin favorit cider, Kopparbergs päroncider.

Har äntligen bestämt förrätt och efterrätt. Förrätt får bli iår en delikatessbricka med det vi gillar, sen nån färdig chokladdessert troligen pga är bara jag och sambon på nyår.
 
Hos oss blir det nog gubbröra på smörstekt hemlagat surdegsbröd till förrätt, tillsammans med bubbel i glasen. Till varmrätt blir det hälleflundra med risotto och kantareller, och nåt gott vin till. Till efterrätt ska jag göra champagnemousse med vit choklad som serveras med hallon. Och så slinker det nog ner lite chips också :angel:
 
Här blir det till stor del repris från tidigare :). Äter 3-rätters med sambon och min lillebror med familj :)
Förrätt: Kräfttoast med pepparrot
Varmrätt/huvudrätt: plankstek med två sorters kött lutar det åt
Efterrätt/dessert: 2 små godis-pannacotta; gelehallon och ahlgrens bilar :d och öppna paradisasken :)

Dryck under kvällen blir Herrljunga i olika smaker

Senare under kvällen när det bara är jag och sambon (brorsan jobbar natt) tar vi liten plockbricka av det han fick i julklapp av sin chef; ostpinnar, marmelad, ost och korv. Sambon äter även hummer som katterna brukar få smaka lite av :D . Dricker nog en öl och Prosecco till det :).
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 003
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 626
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp