Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Först var jag jätte butter då min sambo ska jobba natt på Nyårsafton men sen så kom jag ju på att äsch vad tusan de har han ju gjort förr .. Så vi skippar förrätten i år och går direkt på varmrätt som blir helstekt oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. Sallad av något slag ska också serveras. Till kvällen blir de lite brieost, lite god salami och färskostfyllda paprikor 😋 Och till och med besökt Systembolaget första gången på år och dar 😏💁 Och självfallet på tolvslaget brukar vi öppna en stor alkoholfri cider, i år blir de jag och katterna ❤️🥰
IMG_20211228_160715550_PORTRAIT.jpg
 
Hjälp! Jag skulle behöva hjälp med tips på vin, fick just ansvaret för att handla på systemet.

Vi kommer äta lamm med rödvinssås till. Och nån potatis och grönsaker. Tror vi bestämde toast Skagen till förrätt, men kan ha landat i att bara ha lite småplock under tiden särbon lagar mat i stället. Jag kommer sitta bredvid och smutta på något drickbart och heja på :D Till efterrätt blir det något med citrus och mörk choklad, troligen någon egengjord mousse (heter det så?)

Har två större utmaningar...
Den första är att jag ofta får huvudvärk och klåda av röda viner. Inte alltid, men jag dricker det för sällan för att se något mönster i det och har alldeles för dåligt minne för att komma ihåg vilka som funkar....
Så vad annat än rött vin passar till lamm med rödvinssås (får inte huvudvärk av såsen). För att vara krånglig så tycker jag inte om öl heller.
Den andra utmaningen är att jag lätt somnar efter mer än ett glas vin (då jag dricker rosé) och det vore ju kul att vara vaken till tolvslaget och då vill jag dricka något bubblande :) Vi kan såklart dricka något alkoholfritt till maten, men de röda alkoholfria viner jag provat har inte gett någon mersmak direkt. Tror att det är lättare att hitta ett gott vin med alkohol än utan? Tips mottages tacksamt!
 
Hjälp! Jag skulle behöva hjälp med tips på vin, fick just ansvaret för att handla på systemet.

Vi kommer äta lamm med rödvinssås till. Och nån potatis och grönsaker. Tror vi bestämde toast Skagen till förrätt, men kan ha landat i att bara ha lite småplock under tiden särbon lagar mat i stället. Jag kommer sitta bredvid och smutta på något drickbart och heja på :D Till efterrätt blir det något med citrus och mörk choklad, troligen någon egengjord mousse (heter det så?)

Har två större utmaningar...
Den första är att jag ofta får huvudvärk och klåda av röda viner. Inte alltid, men jag dricker det för sällan för att se något mönster i det och har alldeles för dåligt minne för att komma ihåg vilka som funkar....
Så vad annat än rött vin passar till lamm med rödvinssås (får inte huvudvärk av såsen). För att vara krånglig så tycker jag inte om öl heller.
Den andra utmaningen är att jag lätt somnar efter mer än ett glas vin (då jag dricker rosé) och det vore ju kul att vara vaken till tolvslaget och då vill jag dricka något bubblande :) Vi kan såklart dricka något alkoholfritt till maten, men de röda alkoholfria viner jag provat har inte gett någon mersmak direkt. Tror att det är lättare att hitta ett gott vin med alkohol än utan? Tips mottages tacksamt!

Gå till systemet och fråga efter en god cider som passar till lamm? Finns många som inte är så söta om man inte gillar det, är också lägre alkoholhalt så risken att du somnar av det borde minimeras. Titta på cidersorter som är torra eller cider med väldigt lite sötma som t.ex. har inslag av mogna äpplen. De brukar vara väldigt duktiga på att ge råd och vara väldigt kunniga på systemet så ta hjälp av deras kunskap.
 
Vi har goda vänner på middag och min plan ser ut såhär:

Förrätt blir laxsnittar och snittar med rökt ren, båda med färskost med pepparrot.

Varmrätt blir klyftpotatis, lokalt odlad och ekologisk oxfilé från en god vän och en trattkantarellsås. Och någon form av sallad.

Till efterrätt stal jag idén från någon tidigare i tråden, det blir fransk chokladtårta med hjortroncreme.

Champagne till förrätt och så har jag lagrat en magnumflaska 1593 från San Fereolo som jag tänkte sprätta.
 
Jag kommer fixa förrätt och dessert.
Vet inte vad det blir för huvudrätt 😁

Gärna tips på dessert?
Räds inte nåt nytt eller obeprövat. , gärna med choklad och hjortron utan att vara mäktig i chokladen.
Och en med hallon, också gärna med choklad.


Förrätt blir plockbricka med snittar och frukt/bär.
Tunnbrödsrulle med rökt hjort, timjan, färskost.
Brie med nötter och frön.
Tacochips med guacamole och räka.
Smördegssnurror.
Kanske nåt mer, om jag får lust 🤪
 
Jag kommer fixa förrätt och dessert.
Vet inte vad det blir för huvudrätt 😁

Gärna tips på dessert?
Räds inte nåt nytt eller obeprövat. , gärna med choklad och hjortron utan att vara mäktig i chokladen.
Och en med hallon, också gärna med choklad.


Förrätt blir plockbricka med snittar och frukt/bär.
Tunnbrödsrulle med rökt hjort, timjan, färskost.
Brie med nötter och frön.
Tacochips med guacamole och räka.
Smördegssnurror.
Kanske nåt mer, om jag får lust 🤪

Jag funderar på att göra en chokladtiramisu med hjortron i botten. Tror det kan bli bra men det blir iaf ett experiment 😄🎉
 
Ja alltså detta skulle ju till @the_connemara s tråd om sallad, för det låter fan lite väl fattigt som nyårsmeny.

:laugh:

Pizzasallad, surkål, kimchi. :d

Ja alltså detta skulle ju till @the_connemara s tråd om sallad, för det låter fan lite väl fattigt som nyårsmeny.

:laugh:
Funderade just över om surkålen var varmrätten utan tillbehör:confused: :D Men tänkte att vi har ju alla olika smak och önskemål om vad vi vill äta på nyår. Kimchi till dessert ställde jag mig också lite undrande över.
 
Mina gäster ringde precis och sa att de inte vågade komma pga ökad smittspridning.... :( Men vi bestämde att de ska hämta mat, för jag har redan handlat en del och äta är ju alltid trevligt även om det inte blir som man har tänkt sig (i år heller....:cautious:) :up: !

Är bara lite fundersam på soppan för det känns som om man lägger en sista "touch" med bubbel precis innan servering. Men det får vi lösa :) !
 
Funderade just över om surkålen var varmrätten utan tillbehör:confused: :D Men tänkte att vi har ju alla olika smak och önskemål om vad vi vill äta på nyår. Kimchi till dessert ställde jag mig också lite undrande över.
Great minds think alike :laugh: :D
Jag tänkte precis vad det är för inbiten hälsokostare @Fruentimber tänkte tipsa medelst dessa rätter till själva nyår. :laugh:
 
Firar med partner och två småbarn

Förrätt: mitt barn (och jag) vill ha skaldjur. Partners barn äter inte det. Så eventuellt skaldjur plus lite chark. Alternativt moules marinieres där partners barn gillar buljongen och lite bröd.
Dryck: någon cremant eller champagne beroende på utbud.

Huvudrätt: inspirerad av Buke blir det torskrygg med mandelpotatismos och någon smörsås. Vet inte riktigt vad jag ska ha för grönsaker till. Jag och mitt barn älskar kokta gröna grönsaker. Partner gillar sallad med vinägrett. Hans barn gillar inget av det, men kan ibland äta morot. Tips?
Dryck: behöver tips! Är i en mindre by så något i ordinarie sortiment

Efterrätt: ost! Är inte alls förtjust i söta desserter så det blir ostbricka. Barnen får glass
Dryck: något av Brännland :love:
 
Firar med partner och två småbarn

Förrätt: mitt barn (och jag) vill ha skaldjur. Partners barn äter inte det. Så eventuellt skaldjur plus lite chark. Alternativt moules marinieres där partners barn gillar buljongen och lite bröd.
Dryck: någon cremant eller champagne beroende på utbud.

Huvudrätt: inspirerad av Buke blir det torskrygg med mandelpotatismos och någon smörsås. Vet inte riktigt vad jag ska ha för grönsaker till. Jag och mitt barn älskar kokta gröna grönsaker. Partner gillar sallad med vinägrett. Hans barn gillar inget av det, men kan ibland äta morot. Tips?
Dryck: behöver tips! Är i en mindre by så något i ordinarie sortiment

Efterrätt: ost! Är inte alls förtjust i söta desserter så det blir ostbricka. Barnen får glass
Dryck: något av Brännland :love:
Morot är väldigt gott att koka så den mjuknar lite, sedan marinera och grilla i ugnen lite. Marinera kan man göra med vad man tycker är gott. En god BBQ-sås typ Baby Rays är faktiskt inte dumt alls och får heller inte en alltför "vuxen" smak. Annars är ju olja + vitlök och kryddsalt en hit :)
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 004
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 627
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp