R
Raderad medlem 132722
Hade tänkt sova ute med kan ej pga krasslig, så det blir hummer, Sjötunga Walewska med duchessepotatis, crème brûlée. Om jag orkar pga krasslig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter väldigt spännande, ska testa det nästa gång!När jag gör fruktsallad gör jag efter farfars påfund och häller över apelsinjuice. Blir väldigt gott, speciellt om det står över natten, hinner det bli lite mer syrligt i smaken
Jag häller på ganska mkt, så frukten nästan flyter runt å simmar i juicen. Blir saftigt å gottDet låter väldigt spännande, ska testa det nästa gång!
Hjälp! Jag skulle behöva hjälp med tips på vin, fick just ansvaret för att handla på systemet.
Vi kommer äta lamm med rödvinssås till. Och nån potatis och grönsaker. Tror vi bestämde toast Skagen till förrätt, men kan ha landat i att bara ha lite småplock under tiden särbon lagar mat i stället. Jag kommer sitta bredvid och smutta på något drickbart och heja på Till efterrätt blir det något med citrus och mörk choklad, troligen någon egengjord mousse (heter det så?)
Har två större utmaningar...
Den första är att jag ofta får huvudvärk och klåda av röda viner. Inte alltid, men jag dricker det för sällan för att se något mönster i det och har alldeles för dåligt minne för att komma ihåg vilka som funkar....
Så vad annat än rött vin passar till lamm med rödvinssås (får inte huvudvärk av såsen). För att vara krånglig så tycker jag inte om öl heller.
Den andra utmaningen är att jag lätt somnar efter mer än ett glas vin (då jag dricker rosé) och det vore ju kul att vara vaken till tolvslaget och då vill jag dricka något bubblande Vi kan såklart dricka något alkoholfritt till maten, men de röda alkoholfria viner jag provat har inte gett någon mersmak direkt. Tror att det är lättare att hitta ett gott vin med alkohol än utan? Tips mottages tacksamt!
Jag kommer fixa förrätt och dessert.
Vet inte vad det blir för huvudrätt
Gärna tips på dessert?
Räds inte nåt nytt eller obeprövat. , gärna med choklad och hjortron utan att vara mäktig i chokladen.
Och en med hallon, också gärna med choklad.
Förrätt blir plockbricka med snittar och frukt/bär.
Tunnbrödsrulle med rökt hjort, timjan, färskost.
Brie med nötter och frön.
Tacochips med guacamole och räka.
Smördegssnurror.
Kanske nåt mer, om jag får lust
Pizzasallad, surkål, kimchi.
Jag tyckte att det lät jättebra!Ja alltså detta skulle ju till @the_connemara s tråd om sallad, för det låter fan lite väl fattigt som nyårsmeny.
Jag tyckte att det lät jättebra!
Ja alltså detta skulle ju till @the_connemara s tråd om sallad, för det låter fan lite väl fattigt som nyårsmeny.
Pizzasallad, surkål, kimchi.
Funderade just över om surkålen var varmrätten utan tillbehör Men tänkte att vi har ju alla olika smak och önskemål om vad vi vill äta på nyår. Kimchi till dessert ställde jag mig också lite undrande över.Ja alltså detta skulle ju till @the_connemara s tråd om sallad, för det låter fan lite väl fattigt som nyårsmeny.
Ja alltså detta skulle ju till @the_connemara s tråd om sallad, för det låter fan lite väl fattigt som nyårsmeny.
Great minds think alikeFunderade just över om surkålen var varmrätten utan tillbehör Men tänkte att vi har ju alla olika smak och önskemål om vad vi vill äta på nyår. Kimchi till dessert ställde jag mig också lite undrande över.
Morot är väldigt gott att koka så den mjuknar lite, sedan marinera och grilla i ugnen lite. Marinera kan man göra med vad man tycker är gott. En god BBQ-sås typ Baby Rays är faktiskt inte dumt alls och får heller inte en alltför "vuxen" smak. Annars är ju olja + vitlök och kryddsalt en hitFirar med partner och två småbarn
Förrätt: mitt barn (och jag) vill ha skaldjur. Partners barn äter inte det. Så eventuellt skaldjur plus lite chark. Alternativt moules marinieres där partners barn gillar buljongen och lite bröd.
Dryck: någon cremant eller champagne beroende på utbud.
Huvudrätt: inspirerad av Buke blir det torskrygg med mandelpotatismos och någon smörsås. Vet inte riktigt vad jag ska ha för grönsaker till. Jag och mitt barn älskar kokta gröna grönsaker. Partner gillar sallad med vinägrett. Hans barn gillar inget av det, men kan ibland äta morot. Tips?
Dryck: behöver tips! Är i en mindre by så något i ordinarie sortiment
Efterrätt: ost! Är inte alls förtjust i söta desserter så det blir ostbricka. Barnen får glass
Dryck: något av Brännland