Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Jag kom precis på att jag har anka i frysen, så det blir det nog till varmrätt. Om någon sitter på ett bra ankrecept vill jag gärna inspireras. Hur år du din anka @nejlica? Jag lutar åt ugnsbakad hel pga enkelt. Men den är flådd (pga enkelt) så då måste en kanske ösa med fett eller baka i folie eller något?
Mvh ank-oerfaren
 
Tips och recept på god sås till älg?
Har kantareller i frysen, funderar på något med dem?

Mycket sugen på efterätt med hjortron efter att ha läst tråden, men kan mycket väl bli en gammal hederlig creme brulee om inspirationen tryter också :o
Jag älskar kantarellsås!

Brukar fräsa kantareller, kantarellfond, lite timjan, lök och lite svartpeppar i smör.
Fyller sen på med vätska/den mjölkprodukt man föredrar. Vi har grädde 😎

(Väldigt överraskande gott är att byta svartpeppar mot rostad vitpeppar. ÄLSKAR rostad vitpeppar, en annorlunda spännande smak som man bara vill ha mer av.
Rosta kornen tills de knäpper, mortla/mixa.)
 
Sådär - förberedelserna är på gång :up: ! Jag skyndade mig iväg till affären i morse - innan det blir kaos - och köpte det sista. Nu har jag precis gjort hallonpannacottan och den står i glas och stelnar. Sedan - om 5-6 timmar - ska jag göra daimpannacottan som ska hällas ovanpå.... :d Jag hade missat att det blir 8 portioner (vi är 4 stycken), så det blir en massa mumsiga efterrättsrester..... :D
 
Sådär - förberedelserna är på gång :up: ! Jag skyndade mig iväg till affären i morse - innan det blir kaos - och köpte det sista. Nu har jag precis gjort hallonpannacottan och den står i glas och stelnar. Sedan - om 5-6 timmar - ska jag göra daimpannacottan som ska hällas ovanpå.... :d Jag hade missat att det blir 8 portioner (vi är 4 stycken), så det blir en massa mumsiga efterrättsrester..... :D
Hoppsan! Jag levde i villfarelsen att det var tisdag igår, onsdag idag. Blev lite fundersam över ditt ”köpa det sista”. Jaja, kan låtsas att det är gott om tid och att jag har en plan. :o

Efterrätten låter jättegod!
 
Eftersom vårt nyårsfirande är inställt pga covid (:rage:) blir vi bara 2.
Menyn blir något i denna stil:
Förrätt: soppa, ej klart vilken men nån lättlagad och snabb. Majssoppa kanske.
Huvudrätt: Blåmusselgryta med tomat och pasta.
Dessert: petit-choux (eller som det heter på franska: pâte à choux), förutsatt att jag orkar baka.

Efter maten blir det ostar.

Till maten blir det bubbel och något trevligt vittvin, måste kolla vad vi har hemma.
 
Gå till systemet och fråga efter en god cider som passar till lamm? Finns många som inte är så söta om man inte gillar det, är också lägre alkoholhalt så risken att du somnar av det borde minimeras. Titta på cidersorter som är torra eller cider med väldigt lite sötma som t.ex. har inslag av mogna äpplen. De brukar vara väldigt duktiga på att ge råd och vara väldigt kunniga på systemet så ta hjälp av deras kunskap.
Var på systemet igår, men det var ingen direkt hjälpsam upplevelse 😔 Förstår att de har mycket att göra och är stressade, men det skilde helt klart i bemötande mot mig som okunnig och kunden som fick hjälp innan som pratade om vin på ett helt annat, kunnigt, sätt. Gör ju inte att jag känner mig stärkt i vilja lära mig mer tyvärr.

Fick hjälp av en annan kund som hörde min fråga och som också själv reagerat på tillsatser i vinet, vilket kanske är det jag reagerar på. Så nu provar vi ett naturvin från Frankrike och hoppas det blir bra 🙂
 
Eftersom vårt nyårsfirande är inställt pga covid (:rage:) blir vi bara 2.
Menyn blir något i denna stil:
Förrätt: soppa, ej klart vilken men nån lättlagad och snabb. Majssoppa kanske.
Huvudrätt: Blåmusselgryta med tomat och pasta.
Dessert: petit-choux (eller som det heter på franska: pâte à choux), förutsatt att jag orkar baka.

Efter maten blir det ostar.

Till maten blir det bubbel och något trevligt vittvin, måste kolla vad vi har hemma.
Vår är ju också (indirekt) inställd pga covid eftersom mina gäster inte vågade komma..... :( Men jag lagar mat till fyra ändå, mina föräldrar får komma och hämta sin mat :) ! Så jag håller som bäst på att tänka ut hur jag ska kunna packa allt.....
 
Var på systemet igår, men det var ingen direkt hjälpsam upplevelse 😔 Förstår att de har mycket att göra och är stressade, men det skilde helt klart i bemötande mot mig som okunnig och kunden som fick hjälp innan som pratade om vin på ett helt annat, kunnigt, sätt. Gör ju inte att jag känner mig stärkt i vilja lära mig mer tyvärr.

Fick hjälp av en annan kund som hörde min fråga och som också själv reagerat på tillsatser i vinet, vilket kanske är det jag reagerar på. Så nu provar vi ett naturvin från Frankrike och hoppas det blir bra 🙂
Vad tråkigt med dåligt bemötande :( ! Så har jag dock aldrig upplevt det, och jag är verkligen INTE kunnig på vin...... Får hoppas att det bara var en tråkig engångsföreteelse :) !
 
Hoppsan! Jag levde i villfarelsen att det var tisdag igår, onsdag idag. Blev lite fundersam över ditt ”köpa det sista”. Jaja, kan låtsas att det är gott om tid och att jag har en plan. :o

Efterrätten låter jättegod!

Maken sa i bilen på väg till affären idag, typ att "det kan vi ju göra på torsdag" om vissa förberedelser, han blev nästan sur på mig när jag hade mage att påstå att det var torsdag idag :rage:

Tänkte smita in på systemet och köpa ett efterättsvin och kanske ett rött till huvudrätten, men det var låååång kö utanför så det blir något från vinkällaren till huvudrätten och inget efterättsvin :laugh:
 
Tänkte smita in på systemet och köpa ett efterättsvin och kanske ett rött till huvudrätten, men det var låååång kö utanför så det blir något från vinkällaren till huvudrätten och inget efterättsvin :laugh:
Åh, jag är så glad att jag gick på systemet redan i tisdags :) !!
 
Maken sa i bilen på väg till affären idag, typ att "det kan vi ju göra på torsdag" om vissa förberedelser, han blev nästan sur på mig när jag hade mage att påstå att det var torsdag idag :rage:

Tänkte smita in på systemet och köpa ett efterättsvin och kanske ett rött till huvudrätten, men det var låååång kö utanför så det blir något från vinkällaren till huvudrätten och inget efterättsvin :laugh:
:D Skönt att jag inte är den enda som är dagvill. Jag hade missat julafton också om inte min mamma kommit och hämtat mig "en dag för tidigt" enligt mina beräkningar. :p


Jag har efter skåpsinventering gjort en marinad av ipa, sju kryddor, citronzest, soja och olja, samt fyllt den med härodlad kvitten, citron, timjan och karamelliserat smör. Det smakar väldigt lovande och inte så spretigt som det ser ut när jag skriver! Planerar äta den med mos på ugnsbakad blomkål, grönkålschips och - om jag får upp nåra purjo ur landet - folielångbakad purjo som jag tänker kan få vara stand in för det söta element som ofta finns i recepten jag sett. Aldrig lagat anka. Läste några recept och tager vad jag haver. 🤞

Lokala ostar samt chokladglass finnes.
 
Åh, jag är så glad att jag gick på systemet redan i tisdags :) !!

Maken var där då också och köpte bubbel, så det viktigaste har vi ju, men då hade jag inte spikat någon meny. Tur att man har lite resurser hemma:laugh:
:D Skönt att jag inte är den enda som är dagvill. Jag hade missat julafton också om inte min mamma kommit och hämtat mig "en dag för tidigt" enligt mina beräkningar. :p


Jag har efter skåpsinventering gjort en marinad av ipa, sju kryddor, citronzest, soja och olja, samt fyllt den med härodlad kvitten, citron, timjan och karamelliserat smör. Det smakar väldigt lovande och inte så spretigt som det ser ut när jag skriver! Planerar äta den med mos på ugnsbakad blomkål, grönkålschips och - om jag får upp nåra purjo ur landet - folielångbakad purjo som jag tänker kan få vara stand in för det söta element som ofta finns i recepten jag sett. Aldrig lagat anka. Läste några recept och tager vad jag haver. 🤞

Lokala ostar samt chokladglass finnes.
:rofl:

Åh vad gott! :d Tänkte precis skriva att vi gjorde portvinssås till ankbröstfileer som vi stekte och ugnsbakade och sedan åt potatis- och jordärtskockepuré till!
 
Vårt sällskap fick avboka pga sjuka. Vi tänkte göra det enkelt iom bara vi två. Så förrätt blir toast skagen. Huvudrätt varsin hummer. Vi har inte bestämt oss för om vi ska gratinera en med vitlök och/eller basilika med parmésan och ha en som den är. Det lutar åt det.
Efterrätt blir nog hemgjord glass med äppel/kanel/smör/socker-rippel och knäckiga smulor a la knäckig paj strösslat över.
Dricka blir Pol Roger.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 004
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 627
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp