Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Jag kommer fixa förrätt och dessert.
Vet inte vad det blir för huvudrätt 😁

Gärna tips på dessert?
Räds inte nåt nytt eller obeprövat. , gärna med choklad och hjortron utan att vara mäktig i chokladen.
Och en med hallon, också gärna med choklad.


Förrätt blir plockbricka med snittar och frukt/bär.
Tunnbrödsrulle med rökt hjort, timjan, färskost.
Brie med nötter och frön.
Tacochips med guacamole och räka.
Smördegssnurror.
Kanske nåt mer, om jag får lust 🤪

Jag brukar ju göra kesellakladdkaka och hjortronsås (även om det går att ha sylten till också... men jag hatar kärnorna :D). Kakan blir väldigt chokladig utan att vara för mäktig som en vanlig kladdkaka.

Grundrecept med mina modifikationer inom parentes):
3 st ägg
2,5 dl socker (jag brukar minska mängden, kanske ca 2dl)
1 dl vetemjöl (i underkant, annars blir den lätt torr)
0,5 tsk bakpulver
0,75 dl kakao (går att byta ut mot 75-100g mörk choklad som smälts i vattenbad och rörs ut i kesellan)
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 gram kesella
(en rejäl matsked eller två av snabbkaffepulver)
(en rejäl skvätt konjak eller rom)

Vispa socker och ägg pösigt och vänd försiktigt ner resten i äggsmeten. Häll i en smörad springform och grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 20-25min, kolla med sticka för den får inte bli för genomgräddad, den ska vara kletig. Till en springform på 24cm brukar jag göra 1,5-2 gånger satsen för jag vill inte ha den för låg men receptet är för 24cm.
 
Senast ändrad:
Älgfilé med potatis av något slag. Och mest troligt pepparsås till och något grönt

Är otroligt sugen på skagen just nu så mest troligt blir det en hederlig toast skagen till förrätt. Eller möjligtvis toast med gravlaxröra.

Efterrätten funderar jag på att skippa så man orkar chips och godis :D
Toast skagen blir liksom aldrig fel eller tråkigt:d

Vi kommer köra löjromstoast/råraka med löjrom (har inte bestämt) och sen älgkalvfilé med potatiskaka/rödvinssås och en sallad med rödkål/grönkål/äpple/apelsin och granatäpple.
Efterrätt blir nog tiramisu så vi garanterat inte lämnar bordet för en trip till sibylla😂
 
Här har gänget via messenger kommit överens om följande

Smördegskrustader med skagenröra
Grillad Colamarinerad (?) oxfilé med potatisgratäng
Budapestbakelser (sen kommer värdinnan säker bakat mängder med annat om jag känner henne rätt :rofl:)
 
Tips och recept på god sås till älg?
Har kantareller i frysen, funderar på något med dem?

Mycket sugen på efterätt med hjortron efter att ha läst tråden, men kan mycket väl bli en gammal hederlig creme brulee om inspirationen tryter också :o
 
Den huvudrätten lät god, har du ett recept? :)
Absolut, hittade det på johannatoftbys instagram :)

Kyckling i krämig parmesan och basilikasås 4 portioner
4 st fina kycklingfiléer
300 gram färska champinjoner
1 kruka färsk basilika
2 vitlöksklyftor
2 dl riven parmesanost
2 msk kycklingfond (flaska)
1 msk tomatpure
5 dl grädde eller valfri vätska
1 dl creme fraiche
1 msk kinesisk soja
1 msk olja
1/2 msk smörsalt och peppar

Gör så här:
Putsa filen om det behövs, stek kycklingen så den får färg i olivoljan Ta upp ur pannan. Dela champinjonerna och fräs i panna utan smör på högre värme. När de fått färg lägg i smöret och salta lite. Fräs hackad vitlök och lägg med svampen.

Häll i grädden och creme fraiche, fonden, salt och peppar , tomatpure, soja och lägg i kycklingen. Lägg i riven parmesanost och låt allt småkoka på svag värme i ca 15 minuter så kycklingen blir klar. Rör då och då så inte osten fastnar. Grovhacka en kruka basilika, lägg i allt i pannan. Smaka av och skär i kycklingen så den är klar.
 
Jag jobbar nyårsafton men hinner hem till kvällen. Det blir bara jag och sambon.

Förrätt: Carpaccio med roccola, parmesan, pinjenötter och kapris.
Huvudrätt: En typ av Korean bbq. Har köpt en riktigt fin entrecote och en ryggbiff hos vår lokala slaktare. Blir mycket grönsaker och en japansk dressing.
Efterrätt: Hallonpannacotta.
Rött vin samt bubbel i glasen.
 
Här blir det följande:
Tilltug innan middagen: Löjromstilltugg och ostron med charlottenvinagret. Dryck: champagne för de som dricker alkohol, Richard Julins mousserande till de som dricker alkoholfrit.
Förrätt: Hummersoppa med hummerbitar i. Dryck: vitt vin, sort ej bestämd, samt alkoholfria alternativ såsom Richard Julins, rootbeer, tranbärsdricka mm.
Varmrätt: Dubbelmarinerad oxfilé (supergott!) med jordärtskock- och potatisgratäng, sallad med granatäpple. Dryck: rött vin, sort ej bestämd än, plus alkoholfria alternati.

Efterrätt... ja den har vi inte landat i än så hoppas på tips här! Dryck blir efträttsvin för de som dricker alkohol.
 
Tanken var ju god :)

Är sugen på något riktigt gott, men kan inte komma på vad. Kött, gissar jag, så jag får utgå från det. Är trött på julmat redan så sådant blir det inte! Hellre knäckemacka med leverpastej på i så fall om fantasin tryter!
Nu kanske någon redan skrivit det, men kanske går det att få endast en av rätterna. Om det finns någon du känner extra för eller är krångligare att laga. Så kan du fixa övriga två mindre rätter själv. Förutsätter såklart att du får betala mindre för bara en rätt. Vet att ICA nära mig både har att man kan köpa hela deras meny eller bara en eller två av rätterna.
 
Nu kanske någon redan skrivit det, men kanske går det att få endast en av rätterna. Om det finns någon du känner extra för eller är krångligare att laga. Så kan du fixa övriga två mindre rätter själv. Förutsätter såklart att du får betala mindre för bara en rätt. Vet att ICA nära mig både har att man kan köpa hela deras meny eller bara en eller två av rätterna.
Det är i och för sig en idé faktiskt. Det är en restaurang här. Sista dagen för beställning var i går tyvärr, och det skulle i så fall vara huvudrätten, som går på halva priset i vanliga fall, minst, 200 kr alltså. Eller om det till och med är 300 kr! :)

Har bestämt mig nu i alla fall.
Som förrätt: toast med räksallad (Blir lunch för mig)
Som huvudrätt: Ytterfilé i ugn med kokt potatis och kantarellsås och morötter i stavar i ugn
Som efterrätt: Olika frukter som en fruktsallad (blir då mellanmål).

Jag har köpt potatisgratäng om jag ångrar mina potatisar, men jag är sugen på kokt potatis, det finns ett märkligt sug! Och jag har aldrig gjort kantarellsås förr så det kan ju gå HUR som helst det här!
 
Jag firar tillsammans med min syster och hennes hundar. Vi har haft fredagsmiddagstradition (med varierande lyxighetsnivå. Från pizza, folköl och chips till hyggligt tidskrävande trerätters) varje vecka i över ett år nu, så det passar ju bra att nyårsafton är på en fredag :D

Här blir det smördegsflarn med ricotta, getost, pinjenötter, ruccola och honung till förrätt. Risotto med räkor efter något italienskt recept till huvudrätt och den här läskiga chokladgrejen till efterrätt. Lite vitt vin och en flaska bubbel och lite chips kommer nog gå ner under kvällen också.
 
Jag firar tillsammans med min syster och hennes hundar. Vi har haft fredagsmiddagstradition (med varierande lyxighetsnivå. Från pizza, folköl och chips till hyggligt tidskrävande trerätters) varje vecka i över ett år nu, så det passar ju bra att nyårsafton är på en fredag :D

Här blir det smördegsflarn med ricotta, getost, pinjenötter, ruccola och honung till förrätt. Risotto med räkor efter något italienskt recept till huvudrätt och den här läskiga chokladgrejen till efterrätt. Lite vitt vin och en flaska bubbel och lite chips kommer nog gå ner under kvällen också.
Det där lät inte helt olikt min plan. Kanske snor jag förrätten. (Har du recept eller tar bara på en höft?) Svamprisotto med sparris och tomat som huvudrätt, och gästerna fixar efterrätten. Min mat behöver vara vegetarisk (ägg och ost är ok) och nötfri, och jag tänker italienskt, och tar gärna fler tips på risottotillbehör och på förrätter.
 
Det där lät inte helt olikt min plan. Kanske snor jag förrätten. (Har du recept eller tar bara på en höft?) Svamprisotto med sparris och tomat som huvudrätt, och gästerna fixar efterrätten. Min mat behöver vara vegetarisk (ägg och ost är ok) och nötfri, och jag tänker italienskt, och tar gärna fler tips på risottotillbehör och på förrätter.
Skärmavbild 2021-12-29 kl. 23.56.21.png
 
Tips och recept på god sås till älg?
Har kantareller i frysen, funderar på något med dem?

Mycket sugen på efterätt med hjortron efter att ha läst tråden, men kan mycket väl bli en gammal hederlig creme brulee om inspirationen tryter också :o
Den här rödvinssåsen med blåbär och timjan som jag skrev om tidigare är svårslagen tycker jag, och bör funka till älg! Det var @Lillgrådis som skrev om den förra året och receptet är som följer:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar. Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.
 
Den här rödvinssåsen med blåbär och timjan som jag skrev om tidigare är svårslagen tycker jag, och bör funka till älg! Det var @Lillgrådis som skrev om den förra året och receptet är som följer:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar. Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.

Har något svagt minne av att jag eventuellt till och med gjorde denna i fjol efter tips här :idea: Hade för mig att vi åt anka, men känner så väl igen receptet, kanske gjorde det någon annan dag O_o:confused: Minnet är bra men kort :o
 
Har något svagt minne av att jag eventuellt till och med gjorde denna i fjol efter tips här :idea: Hade för mig att vi åt anka, men känner så väl igen receptet, kanske gjorde det någon annan dag O_o:confused: Minnet är bra men kort :o

Och när jag tittar på nyårsmenyerna de senaste åren sår vi i fjol: Carpaccio till förrätt, gratinerad hummer/skaldjur till varmrätt och sen créme brulee
Året innan det gjorde vi fondue.
Så ankan var tre år sedan :o:o:laugh:

Men jag känner verkligen igen såsen :d
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 004
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 627
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp