Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips, för själv vet jag inte vad jag ska fixa ännu. Har börjat fundera på något med rårakor till förrätt - för det är väldigt gott - men samtidigt vill jag hellre ha något som man kan förbereda mer i förväg.....kanske. Vi blir bara fyra, så det är ju inget jättejobb hur som helst. Till efterrätt funderar jag på en klassisk pannacotta eller eventuellt en brylépudding, om jag känner mig lite mer äventyrlig.... Till varmrätt? Ingen aning ännu. Något som inte är alldeles för dyrt och svårt att lyckas med (typ ej oxfilé). Varmrätten är nog den som jag behöver mest tips med, faktiskt.... :)
Vi äter ingen förrätt utan bara varmrätt och efterrätt. Det blir entrecôte, smasched potatis och hemmagjord bea. Något veg alternativ också. Till efterrätt blir det glace au four (stavas?). Och sen chips/godis efter det 🙈
 
Jag är bortbjuden så har ingen aning om vad det blir men gissar att det blir vilt till huvudrätt då de är jägare.

Ett efterrättstips från mig är favoriten banana in flames, dvs flamberade bananer :D

Precis lika gott som friterade, men inte lika mastigt. Jag brukar utgå ifrån det här gamla halv åtta hos mig receptet, men skippar personligen hasselnötterna då jag inte tycker om nötter och brukar smälta riktigt smör istället för sånt flytande.

Vaniljglass är godast till, extra poäng för hemmagjord! Annars är Lidls bourbon vanilla väldigt bra :)
 
Har en ytterfilé i frysen så beslutade mig för detta receptet till den. Och morötterna. Och så är jag alltid, jämt och ständigt sugen på svamp, så det med.

https://www.mathem.se/recept/helstekt-flaskytterfile-med-krossad-potatis-och-ortsmor

Men det här med krossad potatis och även örtsmör vet jag inte riktigt om jag faller så mycket för. Funkar det med potatisgratäng till? Örtsmör låter ...sliskigt på något vis. Vad hade passat bättre om inte potatisgratäng funkar? Jag tycker visserligen om persiljesmör man köper förstås. Fast det känns som om potatisen riskerar bli torr ändå.

Ni kloka, hur ska jag tänka?

Gillar du potatisgratäng hade jag kört på det! Pappa brukar gör en helt fantastisk provencalsk (tror jag den kommer ifrån?) Variant utan grädde som jag tycker passar väldigt bra till gott kött om du vill variera lite. Annars kanske potatisterrin vore något?
 
Att det ska va så svårt att få tag på den färdiga surdegsjästen. Letat på 3 affärer här, vet att den lilla Ica butiken hemma där jag bor har, men inte de stora.
Tur jag började leta i tid så vi hinner få tag på det. Vi ska kolla i några andra affärer idag när vi ändå åker förbi om inte de har, så ska vi kika i en annan affär här.

Grämer mig att jag inte visste om det när jag igår ändå var hemma å hämtade en sak, då kunde jag köpt det samtidigt. Men vi ska nog lyckas få tag på det. Allt annat är inköpt för pizzan i alla fall.
 
Upptäckte att brieosten jag tänkt äta på nyårsafton gick ut igår (är ju så himla kort datum på dem) frågan är om man vågar äta en liten bit om den smakar och luktar felfritt?! :)
Brieost blir bara bättre och bättre! Jag köper nästan uteslutande brieost på kort datum, så jag skulle vilja säga att merparten av brieost som jag äter är "för gammal".
 
Mja är inget fan av vit choklad faktiskt, men tack för tips!

Vet inte heller om det är så bra med något sött och fett med tanke på min operation, har inte vågat testa just grädde ännu, men kan tänka mig att det är en del sådant i potatisgratängen och toast skagen är nog inte "lätt" den heller :o
Det kan nog vara gott med syrlig fruktkompott efter det.
Ah, mycket att tänka på och du tänker nog rätt, brukar va mycket grädde i potatisgratäng 😅 kanske "räcker" att droppa lite lime eller citron ovanpå frukten, bara så det blir lite blötare, festligare eller vad det kallas? Frukt är visserligen gott i all form men jag brukar tycka det är tråkigt utan nån form av sås eller "gojsning" :o
 
Ah, mycket att tänka på och du tänker nog rätt, brukar va mycket grädde i potatisgratäng 😅 kanske "räcker" att droppa lite lime eller citron ovanpå frukten, bara så det blir lite blötare, festligare eller vad det kallas? Frukt är visserligen gott i all form men jag brukar tycka det är tråkigt utan nån form av sås eller "gojsning" :o
När jag gör fruktsallad gör jag efter farfars påfund och häller över apelsinjuice. Blir väldigt gott, speciellt om det står över natten, hinner det bli lite mer syrligt i smaken ☺️
 
Ah, mycket att tänka på och du tänker nog rätt, brukar va mycket grädde i potatisgratäng 😅 kanske "räcker" att droppa lite lime eller citron ovanpå frukten, bara så det blir lite blötare, festligare eller vad det kallas? Frukt är visserligen gott i all form men jag brukar tycka det är tråkigt utan nån form av sås eller "gojsning" :o
Jag förstår hur du menar!
Jag själv ser nästan fram emot det syrliga i frukten efter sådan middag, syrligt utan någon sötma utöver vad som eventuellt kan finnas i den frukten jag har. Gott för smaklökarna!
 
Gillar du potatisgratäng hade jag kört på det! Pappa brukar gör en helt fantastisk provencalsk (tror jag den kommer ifrån?) Variant utan grädde som jag tycker passar väldigt bra till gott kött om du vill variera lite. Annars kanske potatisterrin vore något?
Låter gott med potatisterrin men lite för avancerat just nu, orken är inte på topp. Och så innehåller den tydligt lök. urklisch :D

Jag vill ha morotsstavar, såg en grönsaksgratäng provensalsk, som såg gott ut, men kände att jag nog mer får ha något med potatis, så antingen potatisgratäng eller annat. Funderar ännu! :D Och egentligen är det inte så mycket att fundera på, är inte sugen på pommes, klyftor, mos, potatisbullar, rösti, hasselbacks... så det blir inte mycket kvar- kokt potatis elelr gratäng!
 
Så min meny blir:

Förrätt: Grön ärtsoppa. Eventuellt med något litet tilltugg?

Varmrätt: Tacos - hårda och mjuka - med diverse tillbehör. Färdig tacokyckling istället för köttfärs. Jag tror tacos blir bra för då kan alla plocka och dona som de känner för :) !

Efterrätt: Hallon- och daimpannacotta.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 004
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 627
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp