Leksak som belöning

Lillefrun

Trådstartare
Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den riktig belöningen dvs godis. Oavsett om jag hämtar hem en valp om lite mer än en vecka eller senare hoppas jag kunna belöna med lek. Jag är rätt säker på olika intresse finns hos olika raser. Men jag vill veta mer om hur man får hunden så glad av en leksak. På en lydnadskurs fick jag rådet att plocka bort alla leksaker hemma och aldrig leka till vardags utan bara träning. Men här hemma så älskar dom att kampa och jaga och hämta flera gånger varje dag. Borde jag göra så att bara leka vid träning? Det låter så tråkigt. Eller räcker det att man har en favorit leksak som bara används vid träning och resten kan vi leka med till vardags?

Hur får man bäst upp hundens intresse för lek som belöning?

Jag har vissa leksaker som ligger framme, men har några extra roliga som bara används vid träning. De får ett högre värde och blir extra motiverande.
För en hund som är mest matmotiverad, kan man alltid testa en leksak med godisgömma. Om leksaken luktar godis, kan vissa bli mer sugna på att leka.

Våra speciella träningsleksaker är t ex en kampleksak med snöre, fårskinn och en "tulpanboll" (sån med 3 delar som sätts ihop med kardborre och går att stoppa godis i) med kaninskinn på. Dvs allt i ett. Där gömmer jag ibland en bit köttbulle eller något annat smaskigt. Oftast vill hon bara kampa med den, men det är bra att ha alternativ de dagarna hon är mer sugen på godis än kamp.
En annan favorit är en kampis med längre snöre och tre svansar i fuskpäls.

Min tänder till lite extra på äkta päls eller skinn. Helst från kanin.

Jag har några speciella belöningsleksaker som inte ligger framme, mest för att de skulle gå sönder i så fall (leksaker med fårskinn på tex). Annars har jag massvis(!) av leksaker framme, och jag tycker det är kul att se hundarna springa och leta efter sin specifika favoritleksak när de blir busiga :D

Det jag gjort är att tidigt försöka leka med valparna, även om de till en början inte varit speciellt intresserade. Mina går ofta igång på när jag drar någon leksak lite ryckigt över golvet, då springer de efter och biter i den, jag berömmer med rösten och försöker ta initiativ till dragkamp. Genom att passa på när de är busiga, och inte vara rädd för att se fånig ut själv, utan bjuda på mig själv, kravla runt på golvet, låtsasbrottas med dem och göra fåniga ljud så upptäcker de förr eller senare att det är jättekul(!) med leksaker.

Sedan vilken leksak och vilken lekstil som de föredrar, det varierar. Lily tex älskar brottningsmatcher med mig, att få "bita" mig i armen och morra högt på mig samtidigt som jag hugger tag med min hand i hennes nackskinn. Antingen det, eller dragkamp med leksaker, och då har hon vissa specifika leksaker som är favoriterna. Ebrah är mer för bollar. Hon älskar när jag försöker ta hennes boll och sedan kastar iväg den när jag en gång lyckats ta den. Ibland kan vanlig dragkamp vara kul också, men bollen, inget är så kul som bollen!

Jag har nog också, mer eller mindre omedvetet, lärt hundarna vad olika leksaker heter. Ebrah vet vad jag menar med just "bollen!", Lily går igång på när jag gör något lekmorrande ljud eller säger "Oj oj oj!" på ett speciellt sätt. Säger jag så när de tar någon favoritleksak, då kommer de gärna med leksaken till mig så att vi kan leka tillsammans.

Kan tillägga att vi leker massor(!) utan att det är direkt kopplat till träning/belöning. Helt enkelt för att det är så kul. Vi leker nästan varje dag, åtminstone några minuter per hund, även om vi kanske bara tränar 2 gånger per vecka.

Det lättaste är att träna in leksak när de är valpar. Det inte så konstigt att hundarna inte vill leka eller tappar föremålsintresse när många (inklusive jag själv innan jag började med hundsport) går hela valpperioden och tar ifrån dem strumpor, skor, diverse prylar och kanske också visar missnöje för att sen när man ska börja träna efter nån månad ha problem med att hunden inte vill ta i saker..

Jag uppmuntrar mina valpar att bära saker i munnen, även om det en strumpa, en sko eller annat så lär jag dem att det bra och att de ska komma med grejjerna till mig och så leker vi lite eller bjuds på godis. Såklart börjar jag med belönings och kanplekar direkt när valpen flyttat in korta korta stunder. Ett plus med att ha en hund med stort föremålsintresse är att jag kan ta en vante, mössa, rep eller whatever och ha som belöning om jag glömt ta med mig leksak så jag tycker att det bra om det kan leka med mycket olika saker.

Våra bc har jättebra kamp och föremålsintresse. Corgin som vi fick när hon var ett halvår har betydligt sämre, jag tror att hade vi haft henne från valp så hade det varit betydligt bättre. Tycker att det svårt (inte omöjligt) att få till ordentligt leksaksintresse hos vuxna hundar. Min förra corgi hade noll belöningsintresse när det kom till träning, det fanns liksom ingen belöning som trumfade att få träna så där fick jag träna in belöningarna. När jag befäst godisbelöning så kunde jag använda det till att träna in boll, att träna in kamp var det inte tal om. Sen tränade jag in belöningarna genom att använda träning. Hon var tex jättetaggad på tunnel i agility så då fick hon en godis och när hon svalt den fick hon som belöning springa i tunneln. Där får man ju liksom köra så konskvent att de tillslut är hjärntvättade på att en belöning är en belöning genom att positivt förstärka de tills belöningen i sig faktiskt är en belöning.

Tillägger: Valpar leker med saker naturligt, även saker vi tycker är olämpliga. Motstå impulsen att korrigera utan leker valp med nåt mindre bra ta fram nåt annat som är inom räckhåll och "byt" mot.. Leker valpen med en strumpa är det inte världens undergång utan kanske ett bra tillfälle att leka lite med valp och strumpa. Det mer än en gång inom agility som förare glömt/tappat leksak och tagit av sig strumpan för att ha en belöning :p.

Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den riktig belöningen dvs godis. Oavsett om jag hämtar hem en valp om lite mer än en vecka eller senare hoppas jag kunna belöna med lek. Jag är rätt säker på olika intresse finns hos olika raser. Men jag vill veta mer om hur man får hunden så glad av en leksak. På en lydnadskurs fick jag rådet att plocka bort alla leksaker hemma och aldrig leka till vardags utan bara träning. Men här hemma så älskar dom att kampa och jaga och hämta flera gånger varje dag. Borde jag göra så att bara leka vid träning? Det låter så tråkigt. Eller räcker det att man har en favorit leksak som bara används vid träning och resten kan vi leka med till vardags?

Hur får man bäst upp hundens intresse för lek som belöning?
Mina går igång på studs och kamp.
Jag har shih tzus som inte är så föriga men mycket glada så kampar jag igång dom lite brukar dom bli väldigt på hugget.
Den ena är galen i leksaker särskilt bollar men dom andra föredrar godis i vanliga fall så jag varvar med godis och kamplek med dom.

1000016747.webp

Här är våra favoriter. Jag glömde nämna den lösa bollen. Där gömmer jag gott godis och kastar iväg så hon får jaga ikapp den. Kardborre är rätt stark och hon har inte lyckats öppna den själv ännu, men hon kommer med den till mig och så gör jag världens grej av att öppna den spännande godisgömman och ge henne något smarrigt. 😋
"Wooow! Vad har DU fångat? Vilken fin! Ska vi öppna den? Okej... Vaaad kan det vara? OJ! Se så gott godis det var här!"

Det och kamp- och jaktlekar är det som funkar bäst som belöningslek här. Att t ex kasta en tennisboll är inte lika kul. Hon vill att vi gör det tillsammans och att jag är jätteengagerad.

Virrpannan lekte jag inte särskilt mycket med som valp det var mer att jag tog ifrån henne saker. Hon ledsnade. Hon fick väldigt lågt föremålsintresse det är godis som gäller som belöning.
Men när lilla Virrpannan flyttade in så lekte jag mer med henne och jag kan nu belöna henne med favoritleksak. Den är också bra att ha som urladdning och leka med efter/ under paus i träningspass så hon får ur sig energi.
Sen märkte jag att om stora Virrpannan fick titta på när jag lekte med lilla Virrpannan så fick hon också intresse för leksaken. Så nu kan även hon ta vissa leksaksbelöningar (kaninbollen är bäst) även om godis är absoluta toppen.

Vill man ha en hund som är bra på att leka så rekommenderar jag att gå en kurs i det. Det är så viktigt med belöningsutveckling och olika hundar har olika intresse för det. Jag skulle också säga att en del hundar behöver leka kontinuerligt för att inta tappa det.
Jag tycker det är bra att träna leka med valpar under korta stunder (i vissa fall några sekunder och skuta på topp!) på många olika platser och att testa olika typer av lek. Jaga, bära, kampa, brottas, gömma, beroende på individ.
Sen tycker jag om att ha några leksaker att bara ha i träning och som jag växlar med.

Grejen är den att Milou har massor av kampvilja hemma och vi blandar det med att jag kastar saker han ska hämta. Han kommer till mig med olika saker flera gånger om dagen, han tröttnar aldrig så det är jag som avslutar. Men det är hemma och som en enda belöning vid träning kan det gå några gånger men sen tycker han inte det är värt det. Jag funderar på om jag borde lägga in lite träning när vi leker istället för att lägga in lite lek när vi tränar.

På kurser, på träning och tävling brukar det inte vara intressant alls men om jag får till det hemma kanske det går att få med det till andra ställen också.

Jag har två lite nya spännande leksaker som dom fick i julklapp som han älskar. Kanske plocka undan dom och spara till träningen.

Grejen är den att Milou har massor av kampvilja hemma och vi blandar det med att jag kastar saker han ska hämta. Han kommer till mig med olika saker flera gånger om dagen, han tröttnar aldrig så det är jag som avslutar. Men det är hemma och som en enda belöning vid träning kan det gå några gånger men sen tycker han inte det är värt det. Jag funderar på om jag borde lägga in lite träning när vi leker istället för att lägga in lite lek när vi tränar.

På kurser, på träning och tävling brukar det inte vara intressant alls men om jag får till det hemma kanske det går att få med det till andra ställen också.

Jag har två lite nya spännande leksaker som dom fick i julklapp som han älskar. Kanske plocka undan dom och spara till träningen.
Då kanske det är störning ni ska träna på först och främst? :)

Tillägger: Valpar leker med saker naturligt, även saker vi tycker är olämpliga. Motstå impulsen att korrigera utan leker valp med nåt mindre bra ta fram nåt annat som är inom räckhåll och "byt" mot.. Leker valpen med en strumpa är det inte världens undergång utan kanske ett bra tillfälle att leka lite med valp och strumpa. Det mer än en gång inom agility som förare glömt/tappat leksak och tagit av sig strumpan för att ha en belöning :p.
Så lever jag med Milou fortfarande fast han är 5 år :p När jag varit borta och kommer hem springer han iväg och hämtar något, mina tofflor, något han förstört, ett ben, en strumpa och visar mig mig jätte stolt. Sen springer han och hämtar en leksak och så måste vi leka. Jag har insett att det inte behövs sägas till om saker om dom inte är farliga utan jag hämtar bara tillbaka dom sen

Tack för jätte bra råd inför ev.kommande valpis

Då kanske det är störning ni ska träna på först och främst? :)
Ja det har du rätt i. Jag ska ta tag i det lite mer här inne och försöka igen och om det går bra så tränar jag ute osv. Han är väldigt miljötränad men klarar inte att fokusera om det doftar mycket där vi är. Han bryr sig inte om olika ljud eller saker som händer omkring oss utan det är marken. Han vill nosa

Det lättaste är att träna in leksak när de är valpar. Det inte så konstigt att hundarna inte vill leka eller tappar föremålsintresse när många (inklusive jag själv innan jag började med hundsport) går hela valpperioden och tar ifrån dem strumpor, skor, diverse prylar och kanske också visar missnöje för att sen när man ska börja träna efter nån månad ha problem med att hunden inte vill ta i saker..

Jag uppmuntrar mina valpar att bära saker i munnen, även om det en strumpa, en sko eller annat så lär jag dem att det bra och att de ska komma med grejjerna till mig och så leker vi lite eller bjuds på godis. Såklart börjar jag med belönings och kanplekar direkt när valpen flyttat in korta korta stunder. Ett plus med att ha en hund med stort föremålsintresse är att jag kan ta en vante, mössa, rep eller whatever och ha som belöning om jag glömt ta med mig leksak så jag tycker att det bra om det kan leka med mycket olika saker.

Våra bc har jättebra kamp och föremålsintresse. Corgin som vi fick när hon var ett halvår har betydligt sämre, jag tror att hade vi haft henne från valp så hade det varit betydligt bättre. Tycker att det svårt (inte omöjligt) att få till ordentligt leksaksintresse hos vuxna hundar. Min förra corgi hade noll belöningsintresse när det kom till träning, det fanns liksom ingen belöning som trumfade att få träna så där fick jag träna in belöningarna. När jag befäst godisbelöning så kunde jag använda det till att träna in boll, att träna in kamp var det inte tal om. Sen tränade jag in belöningarna genom att använda träning. Hon var tex jättetaggad på tunnel i agility så då fick hon en godis och när hon svalt den fick hon som belöning springa i tunneln. Där får man ju liksom köra så konskvent att de tillslut är hjärntvättade på att en belöning är en belöning genom att positivt förstärka de tills belöningen i sig faktiskt är en belöning.
Jätte bra råd. Jag gjorde som du skriver igår i hallen. Han hade ju upptäckt var balansen var och ville jätte gärna gå på den. Så jag körde lite hinder och avslutade med den och berömde när han kom ner på marken. Då blev han jätte glad och vände på fläcken och tog balansen igen och sen tillbaka igen 🤣

Kan man varva att belöna både med lek och godis eller blir det fel?

Jag kan varva med båda på vissa hundar och andra inte på samma pass. Är den ena belöningen högre värderad än den andra blir det i regel svårt att varva innan man tränat så att de är ordentligt motiverade på bägge. I valpdtadiet har jag kört separat, med väldigt matglada valpar har jag lagt lite mer krut på lekar/kamp och tvärtom.

Sen när både godis och föremålsintresse finns börjar jag träna på att kunna varva dem.

Jag började med lite mer självförtroende och energi och visade att han gjorde rätt med en godisbit och sen ta bort godisen och bara kampa efter enkla saker som sitt och ligg det gick! Vi kan ju visst! Han blev jätte taggad så när jag avslutat kom han springandes till mig med en favorit leksak och ville fortsätta, lilla älsklingen :heart

Om du tittar på nolimitobedience så har de en "trappa" de brukar gå efter när det kommer till godis och lek på andra platser än hemma. Mycket handlar om intresse men också om hur störningskänslig hunden är.

Om du tittar på nolimitobedience så har de en "trappa" de brukar gå efter när det kommer till godis och lek på andra platser än hemma. Mycket handlar om intresse men också om hur störningskänslig hunden är.
Tack, tittade på sidan men hittade inte just trappan. Är den i en bok eller video?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: MML
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Sassy
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
564
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar