Jag har några speciella belöningsleksaker som inte ligger framme, mest för att de skulle gå sönder i så fall (leksaker med fårskinn på tex). Annars har jag massvis(!) av leksaker framme, och jag tycker det är kul att se hundarna springa och leta efter sin specifika favoritleksak när de blir busiga
Det jag gjort är att tidigt försöka leka med valparna, även om de till en början inte varit speciellt intresserade. Mina går ofta igång på när jag drar någon leksak lite ryckigt över golvet, då springer de efter och biter i den, jag berömmer med rösten och försöker ta initiativ till dragkamp. Genom att passa på när de är busiga, och inte vara rädd för att se fånig ut själv, utan bjuda på mig själv, kravla runt på golvet, låtsasbrottas med dem och göra fåniga ljud så upptäcker de förr eller senare att det är jättekul(!) med leksaker.
Sedan vilken leksak och vilken lekstil som de föredrar, det varierar. Lily tex älskar brottningsmatcher med mig, att få "bita" mig i armen och morra högt på mig samtidigt som jag hugger tag med min hand i hennes nackskinn. Antingen det, eller dragkamp med leksaker, och då har hon vissa specifika leksaker som är favoriterna. Ebrah är mer för bollar. Hon älskar när jag försöker ta hennes boll och sedan kastar iväg den när jag en gång lyckats ta den. Ibland kan vanlig dragkamp vara kul också, men bollen, inget är så kul som bollen!
Jag har nog också, mer eller mindre omedvetet, lärt hundarna vad olika leksaker heter. Ebrah vet vad jag menar med just "bollen!", Lily går igång på när jag gör något lekmorrande ljud eller säger "Oj oj oj!" på ett speciellt sätt. Säger jag så när de tar någon favoritleksak, då kommer de gärna med leksaken till mig så att vi kan leka tillsammans.
Kan tillägga att vi leker massor(!) utan att det är direkt kopplat till träning/belöning. Helt enkelt för att det är så kul. Vi leker nästan varje dag, åtminstone några minuter per hund, även om vi kanske bara tränar 2 gånger per vecka.