Kan jag rida islandshäst?

VincentM

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst?
Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika åsikter så jag blir osäker.
Tänker främst på de som är storlek D.

Förlåt mig om jag postat detta inlägg på fel ställe!

Det finns massor av åsikter, såklart, men ja jag anser att du kan det. Jag är i samma viktklass som du, kanske aningen tyngre, och 10 cm längre och jag har ridit enbart islandshäst de senaste 25+ åren. Och mina hästar har hållit sig friska och sunda utan hältproblematik eller ryggont. Min nuvarande häst är 143-145cm hög och lite åt det rejälare hållet i både bål och ben - han känns helt lagom för mig :) På min dotters sto känner jag mig däremot lite för stor och lång - hon är 135cm och ganska lättbyggd (hästen visar dock inga tecken på att tycka jag är för stor, utan det är MIN känsla).

Det finns massor av åsikter, såklart, men ja jag anser att du kan det. Jag är i samma viktklass som du, kanske aningen tyngre, och 10 cm längre och jag har ridit enbart islandshäst de senaste 25+ åren. Och mina hästar har hållit sig friska och sunda utan hältproblematik eller ryggont. Min nuvarande häst är 143-145cm hög och lite åt det rejälare hållet i både bål och ben - han känns helt lagom för mig :) På min dotters sto känner jag mig däremot lite för stor och lång - hon är 135cm och ganska lättbyggd (hästen visar dock inga tecken på att tycka jag är för stor, utan det är MIN känsla).
Tack så mycket för svaret! ☺️ Roligt att höra!

Åsikter finns det som sagt gott om. Jag hade inte tvekat att slänga upp dig på min islandshäst ur just vikt-/längdaspekten (sen har jag ju andra krav och åsikter där med). Jag är både längre och väger mer och min häst ligger någonstans precis vid övergången mellan C- och D-ponny i mankhöjd. Islandshästmänniskor brukar gissa på D-ponny och storhäst-människor på stor C :)

Bara som ett exempel så kan jag inte komma på en enda verksamhet med islandshästar där du inte hade fått rida lektion/turridning på grund av att du är för stor.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 947
Senast: Bowman
·
Ridning Hej! Jag undrar om jag är för stor för att rida på en Haflinger. Jag är 163 cm lång och väger ca 65 kilo. Är det för mycket för den...
Svar
5
· Visningar
1 202
Senast: VincentM
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 243
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18