Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Det blir lat-varianten här också, i år hämtmenyer från Norrvikens trädgårdar. Efter att ha njutit av deras mat och dessert i somras så är förväntningarna på topp. :)

Hummersoppa med honungsgravad regnbågslax, inlagd gurka, fänkål, blomkål samt kuvertbröd
Örtstekt oxfilé med rotsellerikräm, saltbakade betor, svartvinbärssky och picklade vinbär + rostad bjärepotatis
Havtornsdessert med havtorn från Vita vråkens odlingar på Bjäre, vit chokladkaka, vaniljpannacotta och maräng

Vi börjar också med champagnen och tar billigare bubbel som nyårsskål, och det enda som återstår är att fundera ut ett trevligt rödvin till oxfilén.
 
Hos oss blir det nästan så, eftersom det bara är mina föräldrar 70+ som kommer :D . Det blir väldigt lugnt och avslappnat med andra ord....

Ja, det behövs nu! Har jobbat (och ska!) en massa extra, plus hela julen och sen fyllde sonen år igår och jag den 19e, så har varit jul, kalasande och en massa mer jobb än vad jag räknat med. Mamma frågade om vi skulle ses och äta något ihop, men jag orkar faktist inte…🙈 Jag ÄLSKAR min mamma, men jag har ärvt mer från pappa, dvs mer den enstöriga, lugna och tystlåtna ådran. Mamma håller full gas och kan nog inte vara tyst mer än 1 minut (på riktigt!) och nu efter alla födelsedagar och jul så behöver jag några dagar i total tystnad i min ensamhet och vila öronen och hjärnan. :o

Försöker att inte ha dåligt samvete över det iallafall…:angel: Blir ledig fre,lör,sön och ev måndag också, så det ska njutas!
 
Ensam på nyår men måste hänga i stallet så just nu går tanken att köpa indisk mat från restaurangen. Har inte de öppet hoppas jag thai har öppet. Har inte de öppet så blir det pizza. Finns inte det öppet får jag väl putta in pommes eller klyftpotatis i ugnen och hitta nåt kött till. Eller kanske grillad kyckling från affären 🤩
 
Vilken bra tråd för att få tips och idéer 😁

Förrätt: har jag inte kommit på än. Tips på enklare rätter som inte är
Toastskagen, vitlöksbröd eller hummer, mottages tacksamt
Huvudrätt: Krämig kyckling till mor och mej. Till far funderar jag på kyckling, sås och hasselbackspotatis.

Efterrätt: tyckte att @Motacilla hade ett smaskigt recept på äppeltrifle jag funderar på att prova 😊
Kräfttoast med pepparrot är gott till förrätt :)
 
Jag fick en idé nu på morgonen..... Varför inte lite lyxigare tacos (mjuka och hårda) till varmrätt? Vi åt tacokyckling (den som finns färdigkryddad och tillagad i frysdisken) för ett tag sedan och gillade det. Om jag lägger krut på förrätt och efterrätt så kan jag ta lite genvägar med varmrätten i stället..... :)
 
Jag ska bo på hotell med hundar och dejt och vi tyckte inte att deras meny lät så kul så nu står det mellan nån take away eller vattenkokarkompatibel trerätters på rummet :D funderar på räkor med baguette och aioli till förrätt, pimpade snabbnudlar till varmrätt och Marabou till efterrätt :p

Om någon har någon idé om vad man kan göra med enbart en vattenkokare (kan ta med grejer hemifrån också) så får ni gärna tipsa! :)

Om ni har en minibarskyl på rummet så ni kan plocka ur flaskorna och kallhållla sakerna så blir ju möjligheten större.

Ni kan t.ex. göra mousse eller pannacotta i portionsglas hemma och ta med, lite hallon som ni dekorerar med när ni ska äta är en god efterrätt till exempel.

Det finns ju också ett ganska brett utbud av frystorkad.mat nuförtiden kan dock inte uttala mig om kvalitet eller smak.
 
Jag och sambon kommer att fira ensamma och satsar nog på någon form av favorit i repris från förra året:

Förrätt: Champagne, parmesanflarn och tryffelchips (vi är inte så förtjusta i "riktig" förrätt).

Varmrätt :Renytterfilé med potatisgratäng och rödvinssås med blåbär och timjan.

Efterrätt: Mangosorbet som man häller 1 dl champagne eller annat bubbel över, toscaflarn till detta.

Sen blir det brädspel, godis och mer bubbel :)
 
Blir troligtvis bara att vara hemma jag, sambon och våran 2,5 åriga dotter.
Funderar på vad man ska laga för trerätters som är hyfsat barnvänligt, enkelt (jag varken orkar göra nått komplicerat eller är någon vidare fena i köket...).

Förätt: Funderar på melon och fetaostsallad. Kanske väl enkelt och lite småtråkigt, men det är nått som dottern skulle uppskatta iaf.

Huvudrätt: Antingen potatisgratäng (hemlagad såklart med massor av vitlök) eller hasselbackspotatis, Nån form av kött (Fläskfilé, ryggbiff eller om vi har någon vildsvinsfile eller rådjursfile kvar i frysen) kantarellsås.

Efterrätt: Kanske marängsviss. Enkelt, men gott.

Alkoholfritt bubbel till mig då jag är gravid.
 
Vi blir 4 vuxna och 1 barn och vanan trogen hämtar vi catering från Ingelsta Kalkon. I år blir det kavring med kalkonröra till förrätt, whiskymarinerad kalkonbröstfilé med whiskysås, potatisbakelse och honungsrostade rotfrukter till huvudrätt och chokladfondant med vispad grädde och björnbär marinerade i rom till dessert.
 
Någon som har tips på lite festligare sallad till kött och potatis? Tomat och gurka kändes lite tråkigt men jag har noll idéer
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 003
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 626
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp