Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Jag och min väninna kommer ha något med skaldjur till förrätt, något vi brukar ha. Förra året hade vi tex en kräftcheesecake :d
Varmrätten i år blir mördegsinbakad fläskfilé med potatisgratäng och sås. Efterrätten blir något med björnbär, kanske pannacotta.
Det viktigaste är dock dessertvinet som vi haft till nyår de senaste 8 åren eller så. :D
Resized_20190106_154847_10637629477506.jpeg
 
Tycker nog att hembakad pizza kan vara nog få festligt :) ! Låter jättegott :) !
Kan nog vara så, speciellt då jag ”envisas” med att göra degen själv enligt killen (han ville köra som min mamma tipsa om att köpa färdig deg, han har tidigare gjort deg med pulver man blandar i vatten).

Själv tror jag det kommer bli godare med egen deg från grunden, samt första gången jag ska använda surdegs jäst. Kommer bli spännande. 🥳
 
Vi får se om det bara blir jag och sambon eller om vi blir fyra totalt.
Sambon brukar gå all in på hummer till förrätt, annars är toast skagen ingen dum idé!
Vi har en jättefin bit ekologisk ryggbiff som vi sparat. Vid sällskap blir den helstekt, blir vi ensamma gör vi nog planka. Blomduchesse och hemmagjord bearnaisesås till!
Efterrätt ordnar nog sällskapet, annars gör jag nog en sockerfri chokladmousse som är kanongod!

Någon gång under kvällen öppnar vi en flaska champagne! 🥂
 
Tips: det lönar sig att börja med champagnen och jobba sig ner till cava och andra billigare varor. Inte tvärtom.
Smaklökarna blir lite avtrubbade av flertalet rätter samt definitivt flera glas vin, så mest valuta för pengarna får man om man börjar med det dyraste och sedan tar dryckerna i fallande prisklass. :idea::up:
 
Faktiskt ingen aning i år, ska fira ensam då min sambo jobbar och Syrran skulle till sin svärmor 🤪 Så kunde inte våldgästa dem heller ..
 
Vilken bra tråd för att få tips och idéer 😁

Förrätt: har jag inte kommit på än. Tips på enklare rätter som inte är
Toastskagen, vitlöksbröd eller hummer, mottages tacksamt
Huvudrätt: Krämig kyckling till mor och mej. Till far funderar jag på kyckling, sås och hasselbackspotatis.

Efterrätt: tyckte att @Motacilla hade ett smaskigt recept på äppeltrifle jag funderar på att prova 😊
Alla möjliga minisnittar är enkla och fräsha och lagom billigt tycker jag! Jag gillar inte fisk eller skaldjur som inte är tillagat så jag backar också vid de klassiska skagenrörrna elelr löjromstoast till exempel, men det finns oändligt mycket annat gott! <3
Brorsan brukar paradera med snittar med gravat älgkött, men jag tycker att det går jättebra med parmaskinka, gurka och philadelphia typ. Eller rostbiff och pepparrot! Eller hundra andra kombinationer. :love:
 
Har inte tänkt så väldigt långt, hade gärna haft något enkelt att laga till huvudrätt.

Förrätt blir nog havskräfta, med nått piffigt smör till.

Huvudrätt: gärna nått med potatis, jag vill ha fisk till och resten av sällskapet säkert nått kött ^^

Dessert: antagligen nått med choklad och glass, jag själv vill ha nått med hjortron, men har inte lyckats sälja in det till resten av dom här hemma. Mandelmusslor med grädde och hjortron låter otroligt lockande..., men orka göra till en person 😅 kanske det blir en brownie och lite olika kul frukt till, får se.
 
Tips: det lönar sig att börja med champagnen och jobba sig ner till cava och andra billigare varor. Inte tvärtom.
Smaklökarna blir lite avtrubbade av flertalet rätter samt definitivt flera glas vin, så mest valuta för pengarna får man om man börjar med det dyraste och sedan tar dryckerna i fallande prisklass. :idea::up:

Jag har planerat min meny så det passar med champagne till både för- och huvudrätt.
 
Har inte tänkt så väldigt långt, hade gärna haft något enkelt att laga till huvudrätt.

Förrätt blir nog havskräfta, med nått piffigt smör till.

Huvudrätt: gärna nått med potatis, jag vill ha fisk till och resten av sällskapet säkert nått kött ^^

Dessert: antagligen nått med choklad och glass, jag själv vill ha nått med hjortron, men har inte lyckats sälja in det till resten av dom här hemma. Mandelmusslor med grädde och hjortron låter otroligt lockande..., men orka göra till en person 😅 kanske det blir en brownie och lite olika kul frukt till, får se.

Hjortron är vansinnigt gott till choklad också, jag har haft hjortronsås till min kesellakladdkaka :d
 
Oxfile enda planerat, den redan inhandlad för länge sen, passade på när jag avr i närheten av en butik som brukar ha bra pris på oxfile .

Men troligen potatisgratäng till, funderar på recept från ICA Oxelösunds reklam på potatis och jordnätskocka-gratäng eller om samma ICA har nån bra färdig. Samt sparris + rödvinsås.

Funderar på annan förätt iår än tomatsoppa, frågan vad är vad. Gärna komma med tips! Ej, svamp, ej fisk eller skaldjur och helst inte för mycket lök (enligt sambon) .

Sen chokladefterätt eller som slår på stort, kör chips och dip 😅
 
Jag har ingen aning om vad det blir till middag, men vi blir några stycken ändå så det borde inte vara allt för svår-lagat i lite större mängder.

Tar gärna emot tips! Och gärna på efterrätter med. 😃
 
Jag blir att sitta hemma själv antagligen, kommer definitivt inte ge mig ut bland en massa folk pga alla sjukdomar som härjar (covid, influensa, vinterkräksjuka) plus att det blir första helt lediga dagarna på typ 2 veckor så tänker ta ikapp mig lite både psykiskt och fysiskt. Orkar inte styra upp något, och orkar inte dricka alkohol och vara uppe sent, och definitivt inte vara bakis dagen efter… 🙄

Jag vet inte om pizzerian har öppet, men har dom det kanske det blir en pizza. Annars kanske jag gör en plankstek eller hasselbackspotatis med ryggbiff och kantarellsås. Chips till efterrätt! :cool:

Ser fram emot att sitta hemma i pyjamas med vovven i soffan och mysa under en filt framför en bra film! ♥️
 
Jag blir att sitta hemma själv antagligen, kommer definitivt inte ge mig ut bland en massa folk pga alla sjukdomar som härjar (covid, influensa, vinterkräksjuka) plus att det blir första helt lediga dagarna på typ 2 veckor så tänker ta ikapp mig lite både psykiskt och fysiskt. Orkar inte styra upp något, och orkar inte dricka alkohol och vara uppe sent, och definitivt inte vara bakis dagen efter… 🙄

Jag vet inte om pizzerian har öppet, men har dom det kanske det blir en pizza. Annars kanske jag gör en plankstek eller hasselbackspotatis med ryggbiff och kantarellsås. Chips till efterrätt! :cool:

Ser fram emot att sitta hemma i pyjamas med vovven i soffan och mysa under en filt framför en bra film! ♥️
Hos oss blir det nästan så, eftersom det bara är mina föräldrar 70+ som kommer :D . Det blir väldigt lugnt och avslappnat med andra ord....
 
Blir bara jag och sambon hemma i år med. Vi har beställt nyårsmiddag från ett ställe som har mycket catering och där man kunde beställa enskilda portioner. Kommer med instruktioner för att värma rätterna på bästa sätt.

Till förrätt blir det konjaksspetsad hummersoppa med räkor, krispiga juliennegrönsaker och oststång

till varmrätt helstekt oxfilé med timjanbakade cocktailtomater, lökfrästa haricots vertes, rödvinssås och potatisgratäng

Till efterrätt blir det mörk chokladtarte med hjortroncrème, rostade nötter och färska bär
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 003
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 626
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp