Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med och inte håller med. Inläggen före första DL ignorerar jag senare i leken. Problemet blir när det är lika yvigt och många inlägg hela tiden, eller tills man är ett fåtal och man hinner med utifrån det.

Mängder av citat i varje inlägg är jag ingen fan av utan jag vill hellre ha ett fåtal. Det känns ofta som man måste läsa hela sammanhenget ändå för att läsa det som folk väljer att inte citera.
Jag tycker mig se en trend av att det blir mer ot i början och att man fortsätter med diskussioner om detta ot längre in i lekarna (ja jag var mycket duktig på det på skidresan ;)). Problemet blir att man ibland måste gå tillbaka till den där stora massan för att hitta början på det man bygger sin teori om . Jag har stundtals letat igenom sida efter sida utan att hitta det just för at det är så extremt mycket ot som måste läsas och slutligen gett upp eftersom det inte går att hitta något inom rimlig tid.
Jag håller med om att mängder av citat kan vara vanskliga om man bara slänger in dem i en klump utan att förklara vad man vill med dem men en väl underbygd teori där citaten används som en förklaring/fördjupning är en annan sak enligt mig.

Du har inte nämn några namn men du har ändå visat tydligt att du menade mig en gång... Du skrev att du hade många inlägg och någon med färre inlägg hade klagat på dig. Då måste det ha varit mig du menade eftersom du tog upp det redan i lektråden där jag redan hade förklarat mig.. Skit sak samma det spelar ingen roll.

Det jag kan känna är tråkigt är att jag fortsätter vara missförstod även när jag jag försökt förklara mig. När sedan en till säger samma sak såklart det känns. Inte att ni är "dumma" mot mig. Utan att jag tolkas som ett sätt som jag själv tycker känns negativt. Jag är inte sådan och jag vill inte tolkas sådan.

Det tråkiga är att jag blivit missuppfattad och uppfattad på ett sätt som jag anser att jag är oskyldig till. Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att tolkas så.
Man måste skilja på lek och anmälningstråd.

I leken är det taktik och rävspel som gäller. Där skulle jag kunna anmärka på det mesta folk skriver och vinkla det på mitt vis om det gagnar mig eller mitt lag. Jag tycker dock det är tråkigt att använda aktivitet som argument över huvudtaget. Det har blivit massa fokus på det nu och folk ska inte behöva känna dåligt samveta för att de inte är hyperaktiva.

Nu har säkert 10 personer använt altivitet i motiveringar på sista tiden så det handlar på intet sätt om en viss person, det är en generell fråga om hur vi vill ha reglerna och vem som kan vara med och spela.

Man måste skilja på lek och anmälningstråd.

I leken är det taktik och rävspel som gäller. Där skulle jag kunna anmärka på det mesta folk skriver och vinkla det på mitt vis om det gagnar mig eller mitt lag. Jag tycker dock det är tråkigt att använda aktivitet som argument över huvudtaget. Det har blivit massa fokus på det nu och folk ska inte behöva känna dåligt samveta för att de inte är hyperaktiva.

Nu har säkert 10 personer använt altivitet i motiveringar på sista tiden så det handlar på intet sätt om en viss person, det är en generell fråga om hur vi vill ha reglerna och vem som kan vara med och spela.

Jo det märks att det är något du är less på..

Att du skrev det i leken är väl en sak men att du tog upp det en gång till med ett exempel som jag bara kunde tolkas till mig..

Men jag håller med dig. Just därför tar jag illa upp av att bli tolkad så eftersom jag inte menar så.

Jag leker för att det är kul.
Ibland blir lekarna en kvardriljon inlägg och jag tappar en massa trådar. Ibland utmanar jag min stackars hjärna och försöker hitta många trådar - det går sällan i stora lekar, kanske i de mindre.

För inte så länge sedan så var det en lek med kanske 26 sidor totalt....så det är olika detta med aktivitet.

Det jag tror är viktigt att komma ihåg är att vi alla har olika förutsättningar för att leka. Vissa har mera tid andra har mindre. Alla har ett liv vid sidan om lekarna.

jag kan tycka att oj oj vad jag har skrivit och sen så går jag in i inläggslistan och konstaterar att jag ligger i botten ....O_o

Sen kan jag läsa och läsa och inte hitta nånting att "ta på" från en spelare, går till inläggslistan och hittar den i topp och likaförbaskat så hittar jag inget.

Så detta med aktivitet är subjektivt.

Jag har inte den minst lust att diskutera på denna nivå och ser det som rena påhopp.

Ja jag har åsikter om att man ska vara aktiv och inte typ skriva ett inlägg, om det, i flera lekar på raken som skett och sedan glatt anmäla sig till den 4: de och man är så gott som säker på att mönstret upprepas.

Jag vill också att de flesta ska kunna vara med och leka och inte hindras av extrem aktivitetsgrad. Det var i hopp om att kunna finna en lösning jag tog upp det, det är trist att tappa lekare med helt rimlig aktivit bara för att lekarna blir för ohanterliga.

Du får gärna ha en avvikande åsikt, men när du lägger ord i min mun så blir jag direkt sur.

Jag vet inte var du menar att jag har lagt ord i din mun? Jag uppfattar det så som jag skrev i mitt inlägg.

Åter, beträffande aktivitetsgrad: det har länge funkat så att vissa varit mer aktiva och andra mindre. LL har styrt upp det så att folk inte varit för lite aktiva. Sedan har en del spelare skrivit 150 inlägg i en lek och andra 50.

TILLÄGG: Och om du avsåg min kommentar om offerkofta etc kan jag förstå att du uppfattar det som ett påhopp. Men när en kanske skarp, men ändå saklig kommentar bemöts av ett "Förlåt så hemskt mycket...", vilket jag ser som rätt sarkastiskt så blir jag irriterad. Det borgar inte för ett gott diskussionsklimat.

(jag tog också upp det i samma lek ;) )
Det jag tänkte på var att hon i leken hade skrivit att hon hade 150 inlägg och jag hade bara 70 eller hur det nu var (jag kanske hade ännu lägre antal).

Sedan när hon pratade om det i anmälningstråden så kom hon med samma exempel igen på någon som hade klagat. Så det var därför jag kände mig träffad. Annars hade hon kunnat prata om vem som helst.

Men jag förstår att lobelia tycker det är jobbigt att känna sig jagad för att man inte har tid. Jag vill inte heller att hon ska må dåligt på grund av mig. Så jag känner att jag vill vara tydlig att jag inte alls menade som hon trodde.

jag vet att det är mig ni ledsnat på
Passar på att be ALLA om ursäkt
jag tar en paus från lekandet
så det inte blir mer dålig stämning
Jag menar inget illa

Det är inte bara du som ifrågasatt aktivitet. Så du ska inte känna att det bara beror på dig att disskussionen kommer upp.

Jag tycker du varit ett roligt tillskott till lekarna(även om du skrivit en del saker som gjort mig lite frustrerad;)) så jag hoppas att du kommer tillbaka efter din paus! :)

Jag funderar faktiskt på att skapa någon slags regel för att minska aktivitetshetsen i min kommande lek. Vet dock inte riktigt hur ännu förutom att kanske nämna den specifikt och säga att det inte är OK, om någon har någon tanke eller förslag så tar jag gärna emot det :)

En regel att du inte får rösta på någon pga aktivitetsmängd kanske kan lösa lite av problemet? Om inte annat för signalen det sänder?

Jag skulle vilja ha lekar med hårdare regler om att teorier ska byggas på vad som skrivs. När jag började leka var det så allt byggdes upp, det var teoriinlägg, ofta med 5-10 citat från personen man teoriade om, med tankar kring det hela.

Nu känns det som att det byggs mer på person, hur saker skrivs och hur mycket, betydligt mindre citat och därmed mer "känsla och upplevelser" om folk. Vilket då i sin tur gör att jag tror att folk tar åt sig mer personligt, och att det idag faktiskt är svårt att teoria om någon utan att få nåt mer eller mindre personligt tillbaka.

Jag tycker det är tråkigt och jag har insett att jag själv är på väg mot samma håll, det är STOR skillnad på hur jag spelar idag och för nåt år sen eller två.

Även diskuterandet av roller tycker jag blivit väldigt normaliserat. Förr kunde det gå en hel lek utan att en enda roll nämndes över huvud taget (ja, utom möjligtvis ulv) och nu är det nästan så att varenda roll provas på spelare hit och dit för att få ihop leken. Problemet där blir ju då även att det blir så småningom i princip omöjligt att inte hinta på nåt sätt, eftersom man oftast går igenom roller man inte har själv.

Så ja, jag skulle vilja se lekar där teorierna byggs på vad som skrivs och inget annat. Det kanske är svårt, men som det är nu tappar jag lite intresset faktiskt.

Just hintandet går att unvika genom att diskutera även sin egen roll. Om jag tittar tillbaka på tidigare lekar där jag diskuterat hur olika roller skulle kunna agera har jag ofta nämnt min egnen också tror jag. En anledning till att jag börjat prata mer om hur olika roller beter sig tror jag är att det har fyllt på med väldigt mycket nya spelare och eftersom jag tror att det som ny spelare kan vara svårt att komma på sådant själv ibland så kan det vara bra att dela med sig av tankar kring sådant i tråden ibland.

Jag tycker du har flera poänger i ditt inlägg:)

För övrigt är jag inte så orolig för lekarna. Det är många nya som börjat spela sista tiden och det är väldigt roligt men det gör också lekarna lite spretigare och rörigare och jag tror jag vi får acceptera tror mycket av problemen försvinner när folk får lite mer rutin. Det har helt enkelt blivit väldigt många nya på en gång och det tillsammans med att lekarna ofta har lite mer komlexa rollsammansättningar(eller vad jag ska kalla det) gör att det blir rörigt.

Just hintandet går att unvika genom att diskutera även sin egen roll. Om jag tittar tillbaka på tidigare lekar där jag diskuterat hur olika roller skulle kunna agera har jag ofta nämnt min egnen också tror jag.

Att man inte diskuterar alla roller utom sin egen ser jag som självklart. Att diskutera vilka roller alla kan ha men inte nämna sin egen är väl klar hint.

En regel att du inte får rösta på någon pga aktivitetsmängd kanske kan lösa lite av problemet? Om inte annat för signalen det sänder?

Fast om någon verkligen har taskig aktivitet, och man inte har någon mer misstänkt, tycker jag det är vettigt att rösta på denne just pga aktiviteten så de som faktiskt vill spela får vara kvar (dvs tidigt i leken).

Senare i leken kan det ju vara smygande att ha dålig aktivitet, och om man misstänker någon som har dålig aktivitet så finns det ofta inte så mycket att dra upp eftersom personen inte har skrivit så mycket.

Vad tycker ni förresten om en minimalistisk lek, där man i just den leken bara får skriva exv 5 inlägg á max 10 rader per DL. Där man så att säga måste väga in i taktiken att man har begränsat med utrymme?

Värdelöst. Man kan ju inte påverka vad andra skriver, om de skriver nåt som man behöver bemöta.

Fast om någon verkligen har taskig aktivitet, och man inte har någon mer misstänkt, tycker jag det är vettigt att rösta på denne just pga aktiviteten så de som faktiskt vill spela får vara kvar (dvs tidigt i leken).

Senare i leken kan det ju vara smygande att ha dålig aktivitet, och om man misstänker någon som har dålig aktivitet så finns det ofta inte så mycket att dra upp eftersom personen inte har skrivit så mycket.

Det har du en poäng i.

Hmm, tycker att ni båda har bra poänger. Märks att det är lite knepigt det här :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 154
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025