Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Är det bara jag som jobbar fortfarande? Ska jobba februari ut, BF 7mars... hoppas inte den tänker komma för tidigt för det går inte för sig.

Har ridit på min fina pålle idag, längtar tills jag kan ta ett riktigt dressyrpass igen!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har ju BF en bit senare, 15 maj, men jag både pluggar heltid, jobbar deltid och tar stallet varje dag. Snittar nog 20-25 timmar i stallet per vecka och rider ungefär fem dagar per vecka. (Tömkör eller löshoppar en dag per vecka och en vilodag.)

Stallet är stundtals sjukt tungt, särskilt dagar som idag då jag haft hand om en extrahäst och haft insläppet. Det innebar följande arbete:
-Mocka tre boxar plus halma eller lägga in torv vid behov
-Fylla på fyra vattenhinkar
-Fylla på åtta foderhinkar
-Fylla på nio höpåsar
-Tömkört Peia
-Lagt in hö och kraftfoder i hästarnas boxar samt fyllt på vatten till de som behövde
-Tagit in tolv hästar, mer eller mindre stissiga pga den otroligt kraftiga och isande blåsten
-Lagt ut hö i hagarna
-Mockat de fem hagar som ska mockas

Mockningen var idag rätt plågsam. Hagarna har inte fullt vindskydd och på slätten tar vinden i riktigt ordentligt!
 
Sv: Vårmammor 2011

Mitt största problem med mockningen är att jag bonkar i grepen i magen hela tiden och tappar då av det som är därpå :D Just nu mår jag ganska bra, har inte haft ont i fogarna på nån dag. Sammandragningar och sånt hör till vanligheterna nu så det räknar jag inte :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Mars
5:e - Snigelfarmor, barn no:
6:e - Equilina, första barnet
7:e- Feel, första barnet
13:e-LillaSmillan, första barnet prel datum efter UL 13/10 (v.18+3)
18e - BlueBays - första barnet
19e - trazel, första barnet, datum från UL 18/10 (v. 18+1)
22a - Rizto, andra ungen
23:e Fitzy, första barnet, datum från UL
23:e -nordsvensken, 6:e graviditeten, förhoppningsvis 2:a barnet
24:e -Ninnurur, första barnet, datum efter ul 13/10 (v 17+0)
31a - Amandas

April
6:e- Orion_X första barnet, prel datum
27:e -Tillit, andra barnet preliminärt uträknat.

Maj
3:e -lillamyggan, andra barnet, prel datum
9:e - misan, första barnet, prel datum
15:e - LadyCovergirl, första barnet, prel datum (tidigare oboy_)
[/QUOTE]

Jag tyckte de va dags att ta fram listan då de börjar närma sig för endel, vet inte om de är den "officiella sista listan" annars får ni ändra, jag tog den första jag hittade!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag jobbar fortfarande heltid. Ska jobba 2,5 vecka till. Har tagit ut 4 veckors semester innan det är dags. Men det börjar bli tungt att jobba. Fast järnvärdet hade sjunkt till 107, så det kan ju vara därför jag inte har någon ork... :-/
 
Sv: Vårmammor 2011

*knappen*


Igår blev en väldigt ansträngd dag för mig. Fick först en vattenläcka ute i garaget eftersom vattenledningen frös sönder... Så vi fick först åka och handla grejer så min sambo kunde laga det.

Efter det skulle jag ochmamma plantera om mina blommor. Jag har rätt mycket blommor...

Stå och gå en hel dag var verkligen inte vad min kropp uppskattade. Redan i affären på förmiddagen kände jag något som jag aldrig känt tidigare, kan ha varit några riktiga värkar. :eek: Jag hann tänka att jag var i fel stad för att föda barn (vi bor närmare en storstad än den som ligger i vårat landsting som vi hör hemma i). Det gick över i alla fall efter ett tag. :p

Sen fixade jag och mamma massor och blev faktiskt klara med alla blommor. Jag satt nog mest och tittade på dock och hade rätt rejäla sammandragningar...

Det släppte sen när jag tog det lugnt på kvällen och jag har sovit bättre i natt än vad jag gjort på flera veckor! :D Att bara behöva gå upp och kissa två gånger på en natt klassas som lyx, och dessutom somna om på en gång huvudet var tillbaka på kudden var underbart! :love:
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

en av de sköterskorna/usk som jobbar på min förlossning vet jag vem det är sen "ungdomens tid", å jag känner bara att OM hon skulle hamna i "mitt team" vid barnafödandet så vill jag verkligen inte ha henne där...nån som vet hur de funkar?! kan man be att få nån annan eller hur blir de då?! de kanske låter löjligt men de e en människa jag inte riktigt litar på å som sagt, vill verkligen inte ha henne med vid det tillfället....
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag tror nog att du har full rätt att säga att du inte vill ha henne där. Har du ett förlossningsbrev kan du ju skriva det där också. :)

Man får ju byta barnmorska, så jag kan inte förstå varför man inte skulle få byta annan personal också.

Och har människan nåt innanför pannbenet så kanske hon fattar det själv också... :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Dyrt ja! Å andra sidan gör jag ju inte av med så mycket pengar när jag bara sitter hemma...

Ja, fast nu när det är på S-MVC blir det tisdagar och torsdagar jag ska åka in, så riktigt varannan blir det ju inte, dock två dagar i veckan.
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har varit helt sjukskriven sedan mitten av december iom att värden och vikt påverkats så mycket av mitt illamående, och det har hjälpt att vara hemma! Jag har iofs inte gått upp så mycket, men värdena är mycket bättre iaf.

Ang stallet, dels orkar jag mindre och mindre, dels har jag inte kunnat bära tyngre än något kg på flera månader pga fogarna.
Sambon hjälper mig med mockning varannan dag, då gör vi helt rent + strör (jag tar högarna, han tar det blöta som är tyngre), fyller höpåsar för två dagar (jag fyller, han bär fram. Har höet i en annan byggnad), sambon fyller + bär in vattenhinkarna. Sen dagen efter tar jag bara högarna och 'bäddar till', lägger in de färdiga höpåsarna och så behöver sambon bara fixa vattnet.
Jag har bara två hästar hemma nu varav en är extremt renlig och den andra håller på att lära sig :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är bara att säga till ifall du skulle få henne, eller någon annan som du inte tycker känns bra! Det är superviktigt att man känner sig trygg och avslappnad och du är absolut inte den första som isf ber om ett byte :)

Min mamma (bm) säger att många inte vill 'såra' förlossningspersonalen genom att be om byten, och brukar kommentera det med: Jaa, so what? Vilket är viktigast, deras känslor den stunden eller din förlossning?
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har knappt jobbat något den här graviditeten...

Hade semester i juli, började må illa sista veckan på semestern. Var helt sjukskriven till september. Har för mig att jag började på 25% i vecka 17 och sen 50% i vecka 18 (mitten på september).

Jobbade 50% fram till mitten på oktober när fogarna (och "den utläkta" whiplashskadan) sa stopp och gav migrän. Var hemma i en vecka och vilade, gick tillbaka och hann jobba 50% i 2 dagar (korta pass, vilket gav 2,5 timmars arbetstid) innan jag hade sånna sammandragningar att det blev upp till förlossningen. Var i vecka 24 då, 23e oktober. Sen dess har jag varit hemma på heltid.

Jag har ju ingen häst, så stallsysslor har jag inte roat mig med sen ett år tillbaka eller så. :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har varit helt sjukskriven sedan 17:e augusti pga hyperemesis och problem med rygg och bäcken iom att jag inte an ta mina medeciner (reumatiska besvär). Nu det sista även för oron och ångesten som jag har rätt mkt problem med. Är sjukskriven till 10:e mars eftersom förlossningen planeras att sättas igång någon gång då...

Jag har två hästar på lösdrift, och mockar skithögarna varje dag. Blött blir det aldrig, och därmed inte heller tungt, men många dagar är det en skithög-sammandragning-vila,en skithög-sammandragning-vila,en skithög-sammandragning-vila :angel:

Höet fixar jag, och jag fyller vattenhinkar också, men maken sköter bärandet.

Samma hos hönsen, jag matar och plockar ägg (med hjälp av dottern), maken bär vattnet. :grin:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag gick hem med gravidpenning på heltid den 24:e jan, har vart skönt å kunna ta det lite lugnare tycker jag, oj grejja i stallet klarar jag knappt alls nu för tiden, mocka och ströa går bra, men inte att bära och köra kärran, det gör ont i ljumskarna, likaså damsugning till min sambos stora glädje :P Rida går ganska bra, får håll i traven skritt och galopp är bäst, va till och med på hopplektion här om dagen, eller hopp och hopp va mest "skutt" men roligt va det endå! Har inte hoppat sen november typ :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Oj... Jag skulle nog inte ens ta mig upp på en häst med stege nu. :p:D För att inte tala om hur det skulle vara att ta sig av igen sen... :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Äsch, ner kommer man alltid... Bara att släppa på sadelgjorden i värsta fall :D

Dammsuga klarar inte heller mina fogar, men jag tror att jag lider mer av det än sambon faktiskt!
Och jag får också ta många pauser i stallet :D Vissa dagar måste jag sätta mig en stund mellan insläppen, och då är båda väldigt lugna och snälla att gå med, och det är typ 20 resp 30 m till grindarna från stallet... Hehe :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag jobbar också! Två dagar i veckan, runt 40% tror jag att jag hamnar på i slutändan. Sambon är då hemma med Emil, vill inte att han ska behöva börja på dagis innan han fyllt åtminstonde två, och nu löser det sig ju fint, nu blir han väl runt fyra innan det är dags för inskolning med lillasyskonet också.

Sammandragningar och foglossningar har jag haft länge nu. Foglossningarna sen graviditeten med Emil och sammandragningarna sen vecka 20 nångång. Men det går bra ändå, vi är rätt aktiva här hemma. Ränner runt och ut och går mycket. Skönt att röra på sig tycker jag, även om jag får ont efteråt om jag inte varit försiktig.

Annars rullar (haha ja, snart rullar jag väl fram :rofl: ) det på för mig och magen. Den hänger liksom mest med, det är verkligen något helt annat med andra barnet redan under graviditeten.
Jag har gått på ett Animasamtal på sjukhuset, ni vet sånt man får gå på om man är förlossningsrädd. Dock tyckte jag inte det hjälpte speciellt...jag fortsätter förtränga att jag ska genomgå ännu en förlossning, sålänge jag gör det går allt fint.
Vet ärligt talat inte hur det ska gå sen...det är en märklig rädsla det här. Jag längtar efter lillabus i magen, men vet att jag först måste föda vilket jag bara inte vill göra en gång till!
Min barnmorska är bra iallafall, henne har jag pratat en del med och det hjälper mer än samtalen med sjukhusets barnmorska..

Nåja, det var lite svammel från mig det :)
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Jag är så himla trött hela tiden! Inte sova-trött utan snarare orkar inte göra något alls-trött. Enormt frustrerande... Ska det vara så här tills bebisen kommer? Kanske ska be om att kolla hb imorn hos bm ändå, det har de inte gjort sen inskrivningen för det var så bra då.
 
Sv: Vårmammor 2011

Sen inskrivningen?! :eek:

Jag har pendlat som tusan på den skalan... Allt från 135 vid inskrivningen, ner på 105 eller något sånt under värsta illamåendeperioden. När jag väl hittade järntabletter som magen fixade så fick jag upp det till 130 och nu när jag inte kan ta järntabletterna längre så hade det sjunkit snabbt (på två veckor) ner till 118...

Ditt blodvärde kan ju ha sjunkit hur mycket som helst sen inskrivningen! Det är ju jätteviktigt med bra blodvärde när man ska gå igenom en förlossning... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 704
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 133
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 773
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 217
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp