Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

*knapp*

Idag har vi exakt 3 mån kvar till BF! :love::banana:

Inventerade bland babysakerna igår, skrev upp vilka kläder vi har i vilka storlekar osv. Fattas ett par saker i den minsta strl känns det som, någon tröja, byxor och strumpor tex. Även om man kanske inte behöver så mycket av varje (vill ju hinna använda också!) så behöver man ju något iaf! Två av varje sak känns som minimum för mig, så man hinner tvätta den ena medan den andra blir kräkt på :angel:
Vi har inte handlat mer än på Ullared för ett tag sedan, man måste ju passa på... Sen har mamma köpt lite också, begagnat = billigt och bra :laugh:

Idag ska vi åka och kolla på barnvagn igen, vi var en snabb titt för en månad sedan och har funderat lite nu. Börjar som någon annan känna att det är dags att beställa så man säkert hinner få den!

Barnrum blir det inte här ännu, känner inget behov av det. Vi har bara 82 m2 boyta (mitt stall och sambons verkstad är var för sig större än så, man måste prioritera :angel:) och 3 rum, så kontoret får bli kombinerat barnrum såsmåningom vad det verkar.

Idag ska vi också på första träffen på föräldrautbildningen :)

Ang att kolla kön, vi kollade/fick veta på första ultraljudet i v 19 och är väldigt nöjda med det. Så mycket lättare och roligare att planera, prata namn och handla när man vet vad det blir! :love:
 
Sv: Vårmammor 2011

Babyskydd får vi ärva efter brorsbarnen. Det tycker jag känns okej, vet att den är okrockad och så... Vagn var jag inne på att köpa begagnad. Men sen känner jag att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter. Sambon har lämnat över att välja modell till mig. ;)

Visst att det går att tvätta det mesta i en vagn, men en hårdlift känns som att det kan vara svårt att få helt ren? Och all garanti försvinner ju om man köper begagnat. Svårt att avgöra! Hade jag haft barn tidigare och vetat vad jag var ute efter för vagn hade jag nog köpt begagnat ändå! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi får också ärva babyskydd, av sambons syster. Om deras lilla unge kan se till att växa ur det tills dess vill säga! ;)

Jag var inne på att köpa vagn begagnad, men dels så har jag en väldigt pedantisk sambo :love: som hellre lägger till pengar och slipper andras fläckar/repor o dyl och dels har jag kärat ner mig i en vagn som sambon dessutom tycker verkar bra och rejäl, så det verkar bli en sådan! Dessutom finns ju fördelar som tex garanti om man köper nytt, som du säger.
Säng och lite annat smått har jag för avsikt att köpa beg, men får se om sambon går med på det...

Denna vill jag ha...
mondial20white_115806859.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011

Snygg vagn!
Jag vill ha en splitterny till grodan som kommer i maj. De andra två tjejorna har haft begagnade vagnar, fungerat bra men nu ska jag ha en NY. Längtar att åka och titta på lite olika vagnar. De ska ju även fungera här ute på landet men vara läcker...
Jag har ännu inte gått igenom bebiskläder. Jag har ju sparat en del från flickorna och mycket smått är faktiskt vitt, så det fungerar ju även till pojke om det nu skulle bli det.
Jag tycker nog att man ska göra som man känner angående inhandla saker innan barnet är fött. Jag tycker man kan glädjas och förbereda sig. Skulle något hemskt hända tror jag inte att det skulle vara lättare om man inte hade "gjort iordning" barnrummet.
 
Sv: Vårmammor 2011

Precis, vi bor också på landet med hästar och stor hund, så jag vill ha en stabil och rejäl men samtidigt snygg vagn, denna är perfekt! :love:

Jag tänker som du med att handla saker, jag blir inte mindre ledsen om något händer nu bara för att jag köpt saker redan. Och vidskeplighet är såååå last century! ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi får också ärva babyskydd, av sambons syster. Om deras lilla unge kan se till att växa ur det tills dess vill säga! ;)

...

Denna vill jag ha...
mondial20white_115806859.jpg

Haha, min brorsdotter fyller ett i februari. Förhoppningsvis har hon hunnit växa ur babyskyddet till dess. De är på jakt efter ny bilstol till henne nu i alla fall, även fast hon inte riktigt växt ur babyskyddet än. :)

Den vagnen va snygg! Vad är det för märke och modell? Jag hade nog valt en annan färg, men den ser ut som jag tänkt mig ungefär... :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Denna blir inte 1 förrän i maj :crazy: Men hon tror själv att han hinner växa ur den, vi får väl se! I annat fall finns babyskydd i samma utförande som vagnen också :angel:

Det är en Emmaljunga, Mondial Duo Combi heter modellen. Tyget är vitt fuskläder, lätt att hålla rent! :laugh:
Vitt är iofs alltid en opraktisk färg, ändå ska jag ha allt i vitt...

Denna är nr 2 på listan, också en Emmaljunga. Modellen heter Edge Duo Combi och färgen har jag glömt :P
1358_115806764.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2011

Emmaljunga Edge är en av de vagnar jag förstått motsvarar de "krav" jag har. Jag vill ha en mossgrön/olivgrön vagn. Jag tror att det enda min sambo skulle ha åsikter om i vagnfrågan är att den INTE får vara vit. Han är verkligen så anti vitt på allt. :p

Jag tycker det är jättesvårt att veta om man ska ha lufthjul eller inte... Kommer nog inte vara i skogen med vagnen direkt, men det ska ju fungera att köra på grusvägar ändå. Då känns det ju bättre med lufthjul. Samtidigt vet jag inte hur stor skillnad det gör egentligen?
 
Sv: Vårmammor 2011

Skillnaden på Edge och Mondial är i stort sett bara estetisk har jag förstått, det är tex samma chassin till dem.
När vi var in och kikade sist sa de absolut lufthjul om man ska köra på annat än asfalt/i stan typ.
 
Sv: Vårmammor 2011

Svårt att avgöra. Jag vet att det kommer promeneras en hel del, men det är svårt att säga exakt var ju! Jag kan själv inte se några nackdelar med lufthjul, mer än att det kan bli punktering på dem...

Det får nog bli en sväng till storstaden i helgen och få prata med någon vettig försäljare. Jag hoppas det finns någon sån i alla fall! :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag ska ha två vagnar...en lite finare å ha med i bilen å när man är ute å går osv å en här hemma till stallet, bäbis kommer att få hänga med endel på in å utsläpp å dyl förmodar jag å de tar inte så lång tid innan de luktar stall om sakerna...fast stallvagnen har jag inga krav på utseende o dyl, den ska va fuktionsduglig, hel och säker...annars har jag ingen aning om vad jag vill ha för vagn..enda jag vet är att OM jag skulle köpa en ny vagn så skulle de bli en kronan duovagn..

en annan kul sak som inte als hör hit...jag har för första gången i mitt liv fönat svansen på min häst idag:D
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi har inte heller något rum som kan bli barnrum. Måste säga att jag ler lite när man läser om alla som inreder. Sonen var nästan två när han fick eget rum och han bryr sig inte ett smack om det. Han somnar där varje kväll men än så länge har han aldrig sovit en hel natt där. Han vaknar och kommer in till oss.
Dessutom är han aldrig där och leker. Istället drar han ut sina saker till oss i vardagsrum eller kök.
 
Sv: Vårmammor 2011

Haha! :D

Jag tycker det är väldigt kul med inredning och inser själv att jag uppskattar det nog mer än bebis! :angel:

Vi måste göra nåt med alla rum vi har nu ju (flyttade till hus med fem r.o.k för ett år sedan)... :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi kommer att ärva syrrans Emmaljunga Edge Duo Combi. Som den på bilden men med teleskophandtag. En -05a. Ska lämna in den på "service" först bara. Största skillnaden att köpa ny vagn mot att ärva den servade är så vitt jag kan förstå bara årets färger. Den vagnen jag ska ha är blå/beige. Helt ok i färgerna! :) + att jag med en adapter och nytt babyskydd kan använda det chassit som travelsystem. Så istället för att lägga 10000:-+ på nytt barnvagnssystem så räcker det att köpa britax babyskydd + bas + adapter för drygt 3000:-. Det tycker jag känns helt ok! :D

Syrran kunde för övrigt känna sparkar idag, första förutom jag som känt nåt! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Det låtar åt en Emmaljunga Edge DC för oss också tror jag, men jag vill provköra innan jag bestämmer mig helt. :)

Babyskyddet är Britax med bas som vi kommer ärva. Jag vet inte hur stor nytta vi skulle ha av ett travelsystem dock. Vi bor ju som sagt i villa, men bor man i lägenhet kan jag förstå om man har mycket att släpa på från bilen till hemmet.
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi har inte heller något rum som kan bli barnrum. Måste säga att jag ler lite när man läser om alla som inreder.

Vi gjorde det till första barnet, tapetserade och köpte gardiner och grejade. Men hon hann aldrig använda det rummet då vi flyttade när hon var knappt 2 år, och fram tills dess sov hon oss.

Nu när hon är större har hon ju eget rum som hon är mkt i, men ngn direkt inredning där har det inte varit tal om. Iaf inget tema eller så, och möbler har hon fått det hon behövt från loppisar eller sådant som vi haft stående på vind etc sedan innan.
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi bor ju i lägenhet och jag vill ha travelsystem till stallet och så. Vagnen vet jag att jag gillar att köra, har som testat den ett par ggr förr ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

babyskydd kan man väl hyra från landstinget?! här kan man det iaf så de ska jag göra, tycker de är onödigt att köpa utan lägger hellre dom pengarna på en riktigt bilbarnstol sen..
 
Sv: Vårmammor 2011

Man kan inte hyra från landstinget här i alla fall. Däremot kan man hyra från större kedjor som säljer barngrejer.

Jag tycker det känns bättre med ett eget som man vet vad det varit med om. :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Här kan man hyra babyskydd i en butik på sjukhuset, men den har bara öppet på cardagarna, så det gäller att föda/åka hem rätt veckodag. :crazy: (För man får inte hyra innan barnet är fött, av ngn anledning)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 673
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 130
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 212
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp