Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Och visst måste vi kunna sitta ute med bebisen sen (och sola)? Jag jämför lite med mina kompisar som fick innan jul som suttit insnöade och inte kunnat gå ut när det varit minus 20 grader.

Bara det inte är 30 grader så ska det väl inte vara några problem. Bara att ställa vagnen i skuggan...

Usch, nu ska jag sätta mej och skriva mitt personliga brev som ska med ansökan om havandeskapspenning. Fast det borde inte vara några problem att få det. Kommer inte att nå fram med armarna till kunden när magen blir större. Och inte få plats bakom schamponeringen heller... Stöter redan i magen i kunderna ibland...

Appropå det så tacklade jag en elev med magen idag. Undrar hur det kommer bli sen när jag ska fram i klassrummet...

Jag har tänkt på de "stackarna" som har fått sina barn nu i kylan, jag tycker det verkar jätte lyxigt att ha en spädis som ligger i vagnen och sover så att man kan sitta i solen och mysa. Sedan när det är matdags (vet inte om alla tänker amma) så sätter man sig och vilar från solen i skuggan och matar :)
Fast med min tur så blir de säkert regn hela sommaren så då får vi också sitta inne och glo.

Vart hittade du åt där man kunde räkna ut föräldrapenningen?! Måste man kanske ha inloggningsuppgifter...???!!! Har inte fått några papper från FK än trots att jag skickade in moderskapsintyget för 2 veckor sedan....

Jag fick min son i januari 2000. Då var det oxå typ 30-. Skrev i dagboken att vi inte var ute alls första månaden... Lät inte så kul...
Tur man planerade bättre den här gången..

Ja någon sorts rättvisa kanske finns i denna värld ;) nej alla säger att det kommer bli en toppen sommar för att det "brukar" bli så efter såna här vintrar så har vi tur så :laugh:

Ia: Nja det lät inte så kul att vara inne en hel månad pga vädret.

Vart hittade du åt där man kunde räkna ut föräldrapenningen?! Måste man kanske ha inloggningsuppgifter...???!!! Har inte fått några papper från FK än trots att jag skickade in moderskapsintyget för 2 veckor sedan....

Nej man behövde inte logga in, fyllde bara i vad jag tjänade på ett år och hur många dagar jag ville ta ut osv. Så det är bara att gå in på förälder och klicka på barnledighet. Tror jag det stod...

Jag gick in på försäkringskassan nu och räknade på hur mkt pengar jag kommer få sen. Det var inte kul alls... :(

Hur har ni andra resonerat kring uttag av föräldradagar? Vi satt lite i helgen och räknade på det där. Jag är mer än gärna hemma från jobbet så länge som möjligt pga att jag faktiskt inte tål min chef + att det händer så mycket konstiga saker där just nu. Som det känns nu kommer vi att plocka ut pengar så det precis täcker alla kostnader utan att vi för den sakens skull måste snåla på allt. Sparandet kommer däremot i princip att upphöra.

Läget på jobbet är så att jag har ett specialområde kan man säga, som ingen annan klarar av på samma sätt. En annan på avd ska dock ta över dom sakerna och jag är säker på att han fixar det, om han ger det lite tid. Grejen är den att nu ser det ut som att även han försvinner från avdelningen. Jag är ganska skadeglad :devil: över detta, för då kommer chefen äntligen att fatta ett och annat. Det finns nämligen ingen annan på avdelningen som klarar av det.

Den stora frågan är nu, ska jag helt enkelt säga "Lycka till! :devil:" eller ska jag erbjuda mig att sköta den delen av jobbet hemma, på mina villkor och bra ersättning givetvis? Isåfall kan jag ta ut färre dagar och således vara hemma ännu längre. Är lite kluven... (Jag vet att jag låter jättehemsk, men ni skulle fatta om ni visste mer om läget på jobbet :angel: )

Ska du vara hemma och vara mammaledig så säg åt dem på jobbet att lycka till. Det är inte ditt personliga ansvar och du har bara möjligeht att vara hemma med det här barnet en gång! Det är din chef som ska se till att någon annan kan ta över ditt jobb i tid. Det är ju inte så att du säger till dagen innan...

Jag sitter lite i samma sits fast inte riktigt lika illa. Det jag är orolig för att min chef inte kommer fixa en vikarie i tid så att mina arbetskamrater kommer få täcka för mig resten av terminen, och de går redan på knäna så det vill jag inte. Jag har därför lämnat ett förslag på en vikarie (som kan och vill jobba) till chefen idag, så nu får vi se om han kontaktar honom.

Vi står som sagt var med ett stort bolån med topplån som vi betalar rätt mycket på nu, så jag måste plocka ut maxdagar och måste räkna på hur länge jag kan vara hemma. Jag är ju dock lärare, så någon som har koll får hjälpa mig hur jag ska göra för att få ut så många dagar som möjligt. Jag får tydligen gå tillbaks och "jobba" över sommarlovet och sen gå på mammaledighet igen när höstterminen börjar.

Sambon och jag tjänar dock lika mycket (el lika lite - haha) men han har svårare att vara från jobbet (liten firma) så jag tar största delen. Hur länge det nu blir...

Kan säga att en kompis hade gjort upp med sitt jobb att hon skulle jobba hemifrån 6 tim/vecka nu när hon är mammaledig, och hon kan knappt få ihop det!! Tiden räcker inte till.... Sen erkände hon att hon tyckte det var roligare att åka och rida, men det vill man ju också göra! :D

Appropå att det kanske inte är så lätt att jobba hemifrån. Säger jag som måste hålla företaget igång under våren/sommaren då det är högsäsong...

Vi kommer dela lika i tid, men förmodligen inte i dagar, eftersom min man förlorar mycket mer än jag på att ta ut föräldrapenning istället för lön. Jag kommer vara hemma på heltid 4,5 månader, och sen på halvtid i fem månader. Under halvtidsperioden gör vi förmodligen så att jag tar ut 4-5 dagar och min man 2-3, även om vi i praktiken är hemma lika mycket. Riktigt tufft ekonomiskt blir det sen när min man är hemma på heltid, vi förlorar drygt 10 000 i månaden på det, men det får gå det med.

Jag kommer ta ut 5 dagar/veckan och sedan så kommer jag mer eller mindre vara hemma så länge dagarna räcker. Kommer börja ta ut dagar 1 maj och sedan börjar jag inte jobba förrän 1 augusti -11. Min man kommer vara hemma senare i höst och då tar jag ut min semester sedan så blir han hemma från 1 aug -11 och så länge han känner att han kan/vill (tyvärr så tror jag bara att det blir aug -11).

Jag och min man har inget behov av att spara dagar utan vi är lediga nu medan barnet är liten och behöver vi vara lediga i framtiden så kan man lika gärna ta ut semester. Sedan så blir det väldigt lite dagis/förskoletid för vårt barn ändå när det väl kommer till kritan, troligen bara 2-3 dagar i veckan tack vare våra scheman :)

Delvis Kl

Läste igenom era relationer till era svärföräldrar och känner igen så mycket. Sådana positiva relationer hade jag med mina också, innan jag blev gravid. Det har nu blivit så infekterat och det är så himla tråkigt.

Jag är medveten om att det delvis är mitt fel, men inte helt och hållet..
Jag hoppas verkligen att det rättar till sig igen, för det vill jag, framför allt för sambons skull.
Bekymret är väl lite det också att han är väldigt mesig och nästan konflikträdd när det kommer till sina föräldrar, och tyvärr om de frågar nåt så säger han "jag ska bara höra med Fanny" och så säger jag d t.ex. "nej, det går inte" och så säger han till sina föräldrar att "nej, det gick inte" och helt plötsligt har jag utsetts som bitchen som alltid har invändningar, synpunkter, aldrig kan komma till dom, eller bjuda upp dom spontant etc.

Men har man hästar etc. och är ett planeringsfreak så kan jag oftast inte samma dag, den familjen är tvärtom och gör allt spontant.
Strunt samma, behövde nog mest skriva av mig, vill så gärna ha tillbaks vår gamla relation, det är nog dit jag vill komma egentligen :p

Här hemma är det jag som kommer att ta hela föräldraledigheten.
För det är sambon som har inkomst. Jag är "arbetslös", tar ju hand om vår gård men kan inte ta ut någon egen lön varje månad.
Jag kommer får minibeloppet från fk, typ 80 spänn om dagen.
Tar sambon ut föräldraledigheten så får inte jag något alls och han bara 80% av lönen.
Jag kommer ju ändå jobba på så gott jag kan här hemma.
Och så vill jag väldigt gärna stanna hemma med barnet.
Och barnet kommer träffa sin far ändå, för han jobbar 04:30-13:30. Alltså inte en pappa som kommer hem sent efter att ungen lagt sig.

Ska du vara hemma och vara mammaledig så säg åt dem på jobbet att lycka till. Det är inte ditt personliga ansvar och du har bara möjligeht att vara hemma med det här barnet en gång! Det är din chef som ska se till att någon annan kan ta över ditt jobb i tid. Det är ju inte så att du säger till dagen innan...
Jag kan utan vidare lämna över det till chefen att fixa, vilket jag vet blir jäkligt svårt för honom. Men då får ju jag städa upp röran sen när jag kommer tillbaka, vilket jag inte ser fram emot. Att behålla den arbetsuppgiften skulle enbart vara för min egen skull, slippa komma tillbaka till ett kaos och jag kan säkert bara hemma flera månader längre tid än annars.

Jag har lite att fundera på. Just nu ska det bara bli så jäkla intressant att se hur chefen tacklar att även min reserv kommer att vara frånvarande under en längre tid! Han vet nämligen inte om det än. :angel:

Vi har pratat en del om föräldraledigheten här hemma, och sambon vill verkligen vara hemma så mycket som möjligt så vi ska försöka se till att det blir så även om vi kommer tappa lite pengar. Pengar är inte allt här i världen. :D

Jag kommer ta 4 dagar/vecka och sambon 5 - jag startar från den 1 april och kommer sedan bryta under sommaren för att ta ut semesterdagar och på så vis låta sambon vara pappaledig ett tag. När det sedan är dags för industrisemestern så är det hans tur att ta semester och min tur att gå på föräldraledigheten igen. Troligtvis kommer jag börja jobba januari -11 och då tar alltså sambon över ledigheten, tanken är sedan att Räkan ska skolas in på dagis hösten -11.
I och med att vi pusslar lite med semester och föräldraledigheten så kommer vi kunna vara hemma båda två tillsammans under i princip hela sommaren vilket känns kanon - sambon som vill vara med mycket redan från start får mycket tid med Räkan och vi kommer även få lite mer pengar i och med att vi får semesterlöner båda två.

*kl*
Det blev ingen större katastrofskitdag på jobbet idag, för den andra assistenten klarade av att lyssna på vad jag sa för en gång skull! :bump: Kanske insåg han allvaret när jag sackade efter allt mer under promenaden hem och då jag stog dubbelvikt och försökte andas igenom sammandragningarna. :grin:

Apropå svärföräldrar, mina är underbara men otroligt överbeskyddande... Och i deras släkt går livet ut på att skaffa barn... Var på middag med svärföräldrarna och farmor och mormor i lördags. Då kom kommentaren jag väntat på såååå länge... -ja, ni har ju varit ihop så länge nu så ni kunde gott ha skaffat barn tidigare..... Det är väl för f*n vi som bestämmer!!!!!!!! Det blev att tänka:andas lugnt nu... 10, 9, 8, 7..... Och sen var det någon som sa -Ja men då har du väl sålt hästen nu då? Då kunde jag inte låta bli -Nej, jag tänkte skaffa en ny tävlingshäst nu till sommaren så jag har något att rida tills fölet är stort nog.... Ha, där fick de!!!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar