Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Det är så fruktansvärt irriterande! Och alla dom som ska komma med råd och tro sig veta hur man har det.. Spelar liksom ingen roll hur jag än försöker förklara att jag redan testat det och det, det fungerar inte osv - de lyssnar inte! :mad:

En sak till som är bra med min svärmor - hon vet precis hur jag har det med alla förbannade sammandragningar, för hon hade likadant med sambon. :)

På jobbet är jag omsvärmad av kvinnor i 40-50-årsåldern som alla haft "graviditeter from hell" så de är helt underbara, lider med mig och berättar deras skräckhistorier. Då mår jag genast lite bättre! ;)

En liten fundering.

Hur mycket förbereder ni er på saker som kan gå fel ? T ex läser mycket på internet eller kollar på olika dokumentärer ang en mängd olika tragedier som kan inträffa med barnet ?

Tänkte på den dokumentärer som gick på tv igår och funderade på om det var fel att inte se den? Eller om det är fel att inte förbereda sig på det som kan hända.

Jag är väldigt orolig för att någonting ska gå fel och jag vågar inte läsa/se/höra om just det. Är det fel ?

Jag förbereder mig inte mer än att jag är medveten om att något kan gå fel resten får tas om tag i om det skulle ske.

Men jag är är nog så som person generellt att jag tar det som det händer. Jag går inte och oroar mig om saker jag inte kan kontrollera.

Men en del i detta är nog att jag tex inte köper en massa saker redan nu. Jag har beställt vagn och babyskydd för att det är leveranstid men även där finns en garanti för ev händelser.
Resten kommer närmare.

Så hade jag med tänkt att göra, inte förbereda för mycket innan bebis kommer. Men nu har det blivit så att jag fått en massa saker av kompisar som gärna vill dela med sig (Jättesnällt!!, jag behöver verkligen det och är jättetacksam), och då vågar jag inte säga nej, eller att jag gärna väntar med att ta emot det, då kanske jag inte får det sen när jag väl behöver det. :confused: Jag har inte själv köpt någonting än, eller ens förberet mig. Är jag själv om detta ? Att vara så otroligt orolig? Är det normalt ? Jag hoppas det, men man vet ju aldrig.

Alla reagerar och tänker ju olika. Så vad som är "normalt" är nog svårt att säga.

Det jag ska få av vänner får jag senare men det har dom erbjudit själva men alla kanske inte har möjlighet att förvara.

En liten fundering.

Hur mycket förbereder ni er på saker som kan gå fel ? T ex läser mycket på internet eller kollar på olika dokumentärer ang en mängd olika tragedier som kan inträffa med barnet ?

Tänkte på den dokumentärer som gick på tv igår och funderade på om det var fel att inte se den? Eller om det är fel att inte förbereda sig på det som kan hända.

Jag är väldigt orolig för att någonting ska gå fel och jag vågar inte läsa/se/höra om just det. Är det fel ?

Jag är orolig av mig av naturen, jag har tänkt att det kan faktiskt hända att man inte får någon bebis med sig hem, barnet kan ha någon sjukdom men eftersom jag inte kan leva mig in i det hur man skulle reagera så jag tar det när det händer. Man kan inte utgå från att det inte ska gå bra.

Min mamma höll på att förlora min bror pga delvis moderkaksavlossning, de på förlossningen gjorde inget utan hon låg hemma i 3 veckor med rikliga blödningar med regelbundna kontroller (25 år sedan). Mamma vågade inte handla något ifall det inte skulle gå bra. Barnmorskan beordrade henne att börja handla saker för att det ingår i sorgerarbetet att plocka undan sakerna. Allt gick bra till slut men det är så jag arbetar nu. Jag förbereder mig för att få ett barn och går det fel så ingår det i sorgarbetet att plocka undan det.

Nu kan man iofs inte jämföra men på sätt och vis tyckte jag att det kändes bra att mocka ur hästen box, lägga undan hans grejer m.m. när vi fick nödslakta honom. Man kunde bearbetesin sorg och få ett avslut. Så har även min farmor känt när farfar dog, att packa ner hans kläder och slänga gamla rakhyvlar m.m.. Så det kan nog vara bra och ha lite förberett.

Armani: Jag har väl en relativt bra relation till min svärisar. Pratar mycket med svärmor i telefonen när hon ringer och så men vi är inte bästa vänner. Lite synd men vi är lite för olika.

AKB: Allt behöver inte vara snyggt, det ska vara praktiskt! :) fast de såg riktigt mjuka och sköna ut, inget som stramar där inte!

Fram till vecka 18-20 någonting gick jag för mycket i de tankarna så jag mådde sjukt dåligt av det. Sen ryckte jag upp mig själv lite och njuter av graviditeten. Visst, det finns i bakhuvudet att någonting kan hända.
Men då får jag bara ta och lägga undan/ge bort de saker jag införskaffat. För vi kommer försöka igen i så fall.

Säger som alla andra, går något fel som kommer jag sörga lika mycket om jag måste plocka undan saker som om jag inte måste det.

Dessutom har jag nu tid att shoppa och är rörlig nog att göra det, med bebisen hemma så finns det nog inte så mycket tid till det.

Går allt åt skogen så får man väl ge bort grejerna...

Jag gick in på försäkringskassan nu och räknade på hur mkt pengar jag kommer få sen. Det var inte kul alls... :(

Nu menade jag kanske inte att jag tänkte vänta att handla till barnet väl är hemma.

Självklart kommer det byggas bo innan dess men jag väntar nog ett tag till. Alla måste ju göra det som känns bäst för dem själv.

Sorgen däremot kommer inte vara större eller mindre beroende på hur mycket du handlar tidigt.

Jag ville nog bara förklara hur jag tänker.

usch, nu gjorde jag med det.. :( Någon som vet ungefär hur mycket mat man handla för i månaden ? ink. blöjor mm. ;) Svårt kanske.. men jag känner att jag har noll koll. Kan vara pregnancyBrain som spökar också . ;)

Jag känner en tjej som köpte vagn i v. 7 så visst fungerar vi alla olika ;) Jag ville inte handla något före ultraljudet men jag kan inte påstå att jag har kommit igång att handla något 2 månader senare heller mer än lite kläder :)

Jag planerar för att ta ut 5 dagar i veckan och jag kommer att förhoppningsvis få ut lite drygt 7000 kr om jag får igenom min rätta lön, har nämligt studerat inom mitt yrke så det ska inte vara något problem men man vet aldrig. Det får gå, men man är ju van att få ut det dubbla.

Delvis knapplån....
Ännu en anledning till att shoppa i tid. Sen kostar ju både mat och blöjor massor av de pengar man får... Överlevnadsbidraget alltså ;)
Jag tänker shoppa klart innan. I babybutikerna får man lämna tillbaka allt om man inte använt det, har kvitto och papper på att något gått snett.

SAkerna går dessutom att sälja om nu ngn skulle orka det i detta sammanhanget. Men kanske bästa kompisen skulle kunna hjälpa till.

Säger som alla andra, går något fel som kommer jag sörga lika mycket om jag måste plocka undan saker som om jag inte måste det.

Dessutom har jag nu tid att shoppa och är rörlig nog att göra det, med bebisen hemma så finns det nog inte så mycket tid till det.

Går allt åt skogen så får man väl ge bort grejerna...

Exakt :bow:

*kl* är det bara mina bröstvårtor som är såriga och ömma? Fattar inte hur de kan vara det om man inte ammar :confused: det gör för j*vla ont rent ut sagt. De fastnar i bh:n och så får man "dra" loss dem o då börjar de blöda på själva vårtgården eller hur jag nu ska förklara... Vilket i sin tur gör att det blir ännu sårigare. Har prövat att gå utan bh/top i flera dagar men då fastnar de i tröjan/t-shirten eller vad jag nu har på mig. Vi har hantverkare som springer runt i huset så att gå helt top-less är inget alternativ :angel:

Jag är mer praktisk än känslosam. Kollade på dokumentären och läster mycket. Jag är ett kontrollfreak så om något skulle hända vill jag veta ungefär vad det handlar om. Av praktiska skäl kommer jag handla klart allt så fort vi varit på könsUL oxå eftersom jag "vet" att jag kommer få foglossningar sen. Sista tiden tänkte jag ägna åt att fylla upp frysen med mat som jag lagat innan... Baka och boa och så. Och hoppas det är fint väder så jag kan ligga och vara fet i solen :)

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård