Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

*kl*

Efter 120 mil och ett antal timmar i bilen är jag nu hemma igen, och är ett stycke häst rikare :D
Ska läsa ikapp allt ni hunnit skriva nu

Jag måste nog sticka ut och säjja att jag har inga problem med hur jag ser ut nu, jag trivs jättebra med min mage och det extra kilona:o

Brösten mina hade ju inte behöövt bli så gigantiska, men annars känner jag mig faktiskt vacker..Trodde att jag skulle må sämre, för jag har alltid haft nojja på att jag inte ville gå upp för mycket..men det är helt okej:)

Min sambo kallar mig tjockis dagligen, men han säjjer det med sån glimt i ögat och pussar på min mage, pratar med Nelly där inne och hjälper mig med allt jag inte klarar..så jag känner mig älskad till tusen:love:

Jag tillhör oxå skaran som har mentala spöken gällande vikten. Inte för att jag ska bli lämnad utan för att jag gjort en lång resa med viktnedgång redan. Jag vet vilket enormt jobb det är och vill helst inte göra om den.
Sen är jag medveten om att graviditet ger andra förutsättningar. Mitt mål nu är att äta nyttigt, absolut inte för två men en allsidig kost och vara mätt.
Jag tränar enl egen plan 3 pass i veckan, de andra dagarna går jag, minst 30 min per dag.

I jul, lät jag mig själv spåra och åt allt gottigt som dök upp, man behöver som perioder. Jag gick givetvis upp fortare men insåg i fredags att efter att gått tillbaka till min kontrollerade kost så hade jag gått ner 2 kg igen. Det kändes bra. Jag bantar absolut inte men jag äter enl min plan i hälsovakten och det fungerar bra.

Nu är jag + 6 kg i v 26. Det känns bra.

Självklart kan man inte styra vätska kroppen samlar på sig men man behöver ju inte äta mer än man behöver bara för att man är gravid. Man gör sig själv en björntjänst, iaf om man har en historia av övervikt.

Oj vad långt det blev :o

Jag mår bra så länge jag inte ställer mig på vågen så det undviker jag in i det längsta. Behövde inte väga mig på kontrollen i onsdags och det kändes jätte bra då :)

Jag äter inte mer än vad jag behöver för att jag är rädd för att gå upp onödigt i vikt och lägga på mig kilon som jag inte kommer att gå ner sen. Vatten samlar jag som en kamel, jag får plats med mina jeans innanför skorna på morgonen och på eftermiddagen så får jag knappt igen dem utan jeansen innanför. Sväller i händerna gör jag också men än så får jag både på och av vigselringen :)

Jag hade sista året innan jag blev gravid gått upp tio kilo. Vi flyttade och blev utan kök under byggtiden så det blev köpmat, köpmat och köpmat samtidigt som jag inte hann rida som jag brukade. Så man kan säga att jag redan innan jag blev med barn var väldig missnöjd med läget. Nu har jag gått upp ca 4-5 kg och är i vecka 25, men var ju redan gigantisk så det känns inte roligare nu. Jag har dock inte kunnat röra mig över huvudtaget sen jag blev gravid. Först låg jag däckad illamående de första 15 veckorna, sen hade jag sönder ledbandet i foten och nu när jag går utan kryckor så har jag ju fått fogossning. Så vattengympan jag började på var helt underbar. Jag är ju van att sköta stall med 7 hästar samt ha 2-3 stycken i tävlingskondition!

Men som sagt var, det finns värre saker än att vara tjockis! Här i vår lilla stad har en 35-årig tjej med två småbarn precis avlidit i bröstcancer. En 23-årig fd elev till mig dog oförklarligt under julhelgen och mina föräldrars närmsta vän ligger för döden, så vad jag väger känns mindre viktigt.

Huvudsaken är att vi och våra små i magarna mår bra!!

Senast ändrad:

Jag älskar magen och hela den biten, men de extra kilona älskar jag inte. Enligt mina nära och kära syns det inte ens att jag gått upp i vikt (mer än den enorma mage jag lyckats få då) utan det är ju i mitt huvud det sitter. Varje kilo upp på vågen tror jag syns sjukt mycket, jag tror att jag ser ut som en fläskig slapp hög när så inte alls är fallet. Jag ser ju mig själv i spegeln och jag ser ju både där och på kläder att jag inte blivit större annat än om magen - men ändå så förväntar jag mig att se en stor blobb.
Hjärnspöken och sjukdom som sagt, men vissa dagar är riktigt pissiga.

Idag är dock en bra dag, idag känner jag mig inte ett dugg tjock och ful utan bara allmänt gravid och vacker. :D Gårkvällens middag med sambons stora familj kan vara en bidragande orsak - bara massa snälla kommentarer och alla ville beundra magen. :love: Sambons brorson på snart 14 månader var rätt facinerad över magen haha, han drog upp sin tröja och tittade på sin mage och så på min, sen skrattade han. :D

Och vet ni vad, jag är för fasen den som gått upp MEST här, verkar det som..haha..Jag har gått upp 11 kg sen inskrivningen..hahaha..Men jag äter ju allt jag vill o hela tiden, så det är ju inte helt oväntat;):p

Idag är dock en bra dag, idag känner jag mig inte ett dugg tjock och ful utan bara allmänt gravid och vacker. :D Gårkvällens middag med sambons stora familj kan vara en bidragande orsak - bara massa snälla kommentarer och alla ville beundra magen. :love: Sambons brorson på snart 14 månader var rätt facinerad över magen haha, han drog upp sin tröja och tittade på sin mage och så på min, sen skrattade han. :D

Naaaw, härligt!:love:
Förstår oxå att att det är en helt annan sak när man har haft en sjukdom, där man varit fixerad vid sin vikt..då måste dte vara en kamp mot de mentala spökena:( Har en kompis som lidit av det under hela vår tonårstid..så jag vet hur kämpigt det är..

Senast ändrad:

Du kan vara lugn jag tror jag är värst ;)

Nu vet jag inte vad jag vägde när jag blev gravid men redan vid inskrivningen hade jag gått upp minst 4 kg (kanske mer), nu i v. 25 så har jag gått upp 7 kg till sedan inskrivningen eller minst 11 kg som jag vet om. Så jag ligger + 7-11 kg! Beroende på hur man räknar, från inskrivning eller från grav.start.

Jag samlar iofs vätska och lagt mig på lite fettreserver i rumpan och bröst men jag sköter mig så gott jag kan med maten eftersom mamma gick upp minst 25-30 kg båda gångerna och det vill inte jag! :crazy:

Jag får nog vara evigt tacksam att jag varit sjuk och inte haft någon matlust :) Annars hade jag nog gått upp mycket mer vid det här laget. Har gått up sju tror jag. Men jag har mycket vätska oxå den här gången. Tänker inte leva på choklad den här gången heller. Nu blir det mycket morötter och apelsiner.
Än så länge har jag kntroll på läget så jag är ganska lugn. När jag blir sjukskriven eller får HP kommer det nog bli svårare....

Vill bara tillägga att jag inte känner mig så fet och ful. Mera orörlig, det är en pärs att knyta kängorna :p

Mitt mål är att hålla kosten under kontroll och försöka rör mig så länge jag kan :)
Förra veckan kom 2 pers och påpekade chockat att jag var ju gravid :D Hur dom nu kan missat min mage det kan man undra men det går tydligen att dölja den.

Senast ändrad:

Jag kan nästan dölja min mage på jobbet i arbetsskjortorna och det beror på at det är lika breda som långa :) inte ens flera av "stammisarna" har märkt att jag har mage trots att mina jobbarkompisar tycker min mage är enorm ;)

Jag får nog vara evigt tacksam att jag varit sjuk och inte haft någon matlust :) Annars hade jag nog gått upp mycket mer vid det här laget. Har gått up sju tror jag. Men jag har mycket vätska oxå den här gången. Tänker inte leva på choklad den här gången heller. Nu blir det mycket morötter och apelsiner.
Än så länge har jag kntroll på läget så jag är ganska lugn. När jag blir sjukskriven eller får HP kommer det nog bli svårare....

Man kan inte göra något åt vätskan va? Kroppen samlar på sig allt som innehåller vatten verkar det som. Har dragit ner jätte mycket på salt och använder inte längre vanligt salt utan Seltin, tycker man samlar enorma mängder! Trodde inte man gjorde det förrän mot slutet?

Tror inte det går att göra så mycket åt... Trodde oxå att det kom mer i slutet men tydligen inte. Dock var det groteskt i slutet....

Nu ska jag äta en semla :)

Hmm.. ja då kan jag väl sluta hoppas på att kunna hålla vätskeansamlingarna i shack.

Jag har bakat kladdkaka med nutellaöverdrag idag men semla hade ju varit snäpet godare :d

Den var god men fick bara i mej knappt hälften, sen var det fullt i magen :)

Kladdkak är inte tokigt alls :)

Jag fick tipset att dricka mycket citronvatten för citron är vattendrivande.
Kanske värt att testa?

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 426
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård