Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Har du märkt något utvecklingssprång alls?
Den följer det inte heller om du räknar från BF? Som om bebis skulle ha fötts då.

På Milton har dom två första stämt på pricken iaf! Men räknat från BF då, så hans kommer ca en vecka innan han nått den veckoåldern som det står i boken.

Dom som har gjort boken har under 25års tid studerat hur spädbarn utvecklas. All forskning är gjord i hemmamiljö. Deras forskning visar att alla föräldrar går igenom perioder då deras spädbarn inte kan sluta skrika. Å dom kan i dag säga ungefär när dessa perioder kommer inträffa då det sker vid ungefär samma ålder för nästan alla eftersom det hela har med utvecklingen att göra!

Ett litet kort sammanställande från boken.

Jag vet inte mer om den forskning som ligger bakom boken än det som författarna själva skriver i inledningen ("Vi har under tjugofem års tid studerat hur spädbarn utvecklas och hur föräldrar och andra vårdnadshavare reagerar på deras utveckling."), men jag tog förordets författare (Mikael Heimann, lättare att begripa sig på en svensk forskares meritering än holländskas :p) som garant för att de 1) inte ljuger ohämmat eller 2) är galna och förskjutna av resten av forskarvärlden ;) (Nå, han skriver:

... många har tidigare varit avvaktande till Plooijs och van der Rijts idéer. För även om dessa studier är väl genomförda så är det ändå ganska få mammor som ingått i dem och studierna gällde inledningsvis bara holländska föräldrar. Idag finns det emellertid observationer som tydligt talar för att Hetty van der Rijt och Frans X. Plooij verkligen funnit något som är högst påtagligt och verkligt. Dels har de själva upprepat sina resultat i fler än en studie och dels har nyligen (1999, min komm.) flera oberoende forskare från olika länder kunnat bekräfta mycket av det som författarna tidigare rapporterat. Nyligen genomförda studier i både Spanien, England och Sverige finner mönster som i stora drag stämmer bra med de holländska fynden.
)

Sedan har E, åtminstone hittills - peppar, peppar, varit ganska lättsam och jag/vi har inte märkt av alla språng tydligt. Dock tycker jag att den stora behållningen med boken är den empati den uttrycker med bebisarna, och att den visar på i ungefär vilken ordning utvecklingen kommer - med eller utan gnällighet.

Kl.

Detta gnäll.. T har varit så gnällig senaste veckan! Gnäll gnäll gnäll..
Vill inte sova, vill inte äta, vill inte göra nånting.
Vill sitta - vill inte
Vill stå - vill inte gå
Vill ligga - vill inte ligga -ni anar temat?

dadada har bytts ut mot ahhhhhhhhhhhhhh öh öh öh öh
Min tjej som alltid är glad har förbytts mot denna surbebis som inte vill!
Hon hade min telefon och åt på, så den försökte jag ta tillbak och byta ut mot en leksak. Ja jo, tjena. hysterisk sur och skrik och gråt - så fick hon tillbaka den och då var det lugnt.
Hon kräver min uppmärksamhet dygnet runt, men på ett sätt vill hon ändå inte ha den.

ÅÅÅÅHHHHHH må detta gå över snart! Är det nåt utveklingssprång vid 5,5-6 månader?

vet hur du har det..Min lilla tös har nog oxå precis gått igenom det..Har blivit mkt lugnare nu!:) Har börjat med ersättning också på kvällen och nu sover hon betydligt snabbare och bättre. Hon kräver väl mer på kvällen/natten än jag kunnat ge, men vi mår alla bättre av att hon bara vaknar två gånger istället för sju. det gör henne gladare, mer utvilad på dagarna, och då blir mamma gladare oxå:D

Stå ut, det går över..men jag vet hur irriterande och jobbigt det är när det bara är gnäll..man blir knas!! Man känner sig kass som inte kan ge henne vad hon behöver..men saken är ju den att dom vet ju inte vad dom behöver, händer så mkt i kroppen på dem..och du ska se när hon gått igenom detta språng, att hon har lärt sig mkt nytt, och är ännu mer "med" så upplever jag min tjej!

hehe, jag trodde först hon började bli sjuk så jag tempade som en galning i två dagar innan tanken slog mig om utvecklingssprång.
Hon är 24 veckor..

Men jag är så trött!! Hon halvsover på nätterna och snurrar mest bara runt, tuttar hela nätterna!!!!!!!!!!!!! men äter knappt på dagtid.

Hur länge höll nellie på att vara gnällig?

Jenny -som ska andas med långa andetag idag...

Dom som har gjort boken har under 25års tid studerat hur spädbarn utvecklas. All forskning är gjord i hemmamiljö. Deras forskning visar att alla föräldrar går igenom perioder då deras spädbarn inte kan sluta skrika. Å dom kan i dag säga ungefär när dessa perioder kommer inträffa då det sker vid ungefär samma ålder för nästan alla eftersom det hela har med utvecklingen att göra!

Ett litet kort sammanställande från boken.

Då kan inte min dotter utvecklas alls :crazy: Jag har aldrig haft en gnälldag här hemma som alla skriver om och hon blir ändå 5 månader på tisdag.
Vad onormal min dotter känns helt plötsligt....

Mmm jag undrade också över en sak i det, i min bok står att bebisen ofta kryper vid 7 8 9 månader och att den lugnt kan vänta till ett år, nästan samtidigt som den går. Här i utvecklingssprången känns det som att man skulle kunna bli stressad om barnet inte kryper innan det är 6 månader.

Jag tror inte jag skulle trivas med boken :D han kan få utvecklas när han vill. Men det är ju samtigt bra att veta att de kan bli gnälliga i perioder. A har ibland varit lite svårare att lägga ifrån sig när han nästan somnat och nu ätit lite mindre ett tag.

dvs det verkar väldigt rimligt att bebisar utvecklas i språng coh det är bra att veta men jag vill helst inte veta att han nu borde kunna sätta sig upp själv när han knappt kan sitta själv, eller krypa när han inte kommit upp på händer o knän ännu, eller att han ska kunna titta från en bild till en annan när han bara gnager på bokkanterna :) Han är jättesöt ändå!

Senast ändrad:

Jag tycker du ska vara glad att det inte märks på Isabella istället :idea:
Om nu alla barn går igenom nämnda utvecklingsfaser måste ju alla göra det på sina egna sätt. Det tycker jag iallafall

dvs det verkar väldigt rimligt att bebisar utvecklas i språng coh det är bra att veta men jag vill helst inte veta att han nu borde kunna sätta sig upp själv när han knappt kan sitta själv, eller krypa när han inte kommit upp på händer o knän ännu, eller att han ska kunna titta från en bild till en annan när han bara gnager på bokkanterna :) Han är jättesöt ändå!

Det är de ju - jättesöta, alltså! :laugh:

Jag upplever egentligen inte att boken handlar om motorisk utveckling (som de exempel du tar upp, för när det nämn i boken så är det ju som du säger väldigt tidigt), utan om den kognitiva utvecklingen - och där har jag uppfattat författarna som ganska klara med att bara för att barnet erövrar en viss kognititiv färdighet, så innebär det inte per automatik att det s a s "omsätter den i praktiken", men att det gett grunden för att det ska kunna ske så småningom.

Jupp, ett språng börjar någon gång mellan 22-26 veckor, så håll ut ;)

För er som inte har boke finns det förresten ett rätt utförligt referat här:

http://www.barnsidan.se/cldoc/articles/fakta/infant/65.htm

Här är nuvarande språng:

http://www.barnsidan.se/cldoc/70.htm

Ahhh tack för länkarna!!! Har alltid funderat över detta med dom olika sprången, har som tur var än så länge bara fått se dom goda sidorna hos Theo, hoppas att det håller i sig :crazy: :love: Sen hur vida han håller sig till dom det vet jag inte men lite verkade då stämma iaf. Men så länge sköterskorna på BVC och Theo är nöjd så är vi också det :D Men tack ändå, alltid kul att kolla!

Senast ändrad:

Då kan inte min dotter utvecklas alls :crazy: Jag har aldrig haft en gnälldag här hemma som alla skriver om och hon blir ändå 5 månader på tisdag.

Så behöver du absolut inte känna men jag förstår att man tar åt sig påengång! Du märker väll av att hon utvecklas iaf? Att hon upptäcker nya saker hela tiden! Tycker du ska vara glad över att du slipper gnällandet ist! :) Se det positiva i det hela ist! För din dotter är ju helt ljuvlig!

Det är de ju - jättesöta, alltså! :laugh:

Jag upplever egentligen inte att boken handlar om motorisk utveckling (som de exempel du tar upp, för när det nämn i boken så är det ju som du säger väldigt tidigt), utan om den kognitiva utvecklingen - och där har jag uppfattat författarna som ganska klara med att bara för att barnet erövrar en viss kognititiv färdighet, så innebär det inte per automatik att det s a s "omsätter den i praktiken", men att det gett grunden för att det ska kunna ske så småningom.

+1 på den!
Jag tycker den är bra för den handlar även mkt om att man ska förstå att det är en tuff tid för bebisen också! Den är inte gnällig bara för att bebis vill vara det utan det finns en anledning även om den inte syns eller märks direkt!

Äh, det är väl jätteskönt för både henne och er om hon inte blir så gnällig under utvecklingsperioderna. Vilgot är också världens snällaste och sista perioden märkte jag inte av alls. De andra har jag märkt av nån timme här och där, så det beror nog till största delen på barnets personlighet. Klart att Isabella utvecklas! ;)

+ ni andra som svarat

Visst utvecklas hon men ska man generalisera på det viset så kan man ju tro att hon inte gör det.
Tycker det är ganska skönt att inte veta när de "ska kunna" saker appropå det Cattan skrev, man lever i sin egna bubbla och blir lycklig när hon tränar på att sätta in nappen själv :)

Det är så skönt att man får tycka olika. :) jag tycker det är en hjälp att ha boken till hands när jag märker att Selma inte är som vanligt. Tycker också om att det finns tips på leksaker och lekar man kan leka när de är vid en viss ålder osv. Det motoriska läser jag inte så noga, utan mer hur jag kan hjälpa Selma att må bättre när hon gör jättesprång.

Jo, det är klart. :) det är väl det som är charmen med bebisar, alla är olika. :)

Hur är det med Isabella nu förresten? Hur går det med hennes njurar?

Hon har en slang och kateter som sitter rakt in i njuren från ryggen/sidan. På tisdag är det tre veckor sedan vi gjorde op'en och vi får väl vänta minst en vecka till innan de kan göra ny njurfunktionstest och se om de har lyckats att få igång hennes njure.
Hon mår bra men det är besvärligt att hålla reda på slang och påse hela tiden, dels att man inte själv råkar rycka ur den när man lyfter henne och dels att hon inte rycker ut den. Isabella har inte legat på golvet på snart tre veckor så hon hämmas i sin utveckling med att öva på att rulla m.m..

Stackars lilla Isabella! Hoppas alla mojänger och operationen gör att njuren börjar fungera igen! Så inte slangarna har varit där i onödan.

*kl*
Idag blir min lilla snoddas 5 månader :love:
Det ska vi fira i morgon med att åka till BVC för sprutor :cry:
31714519.jpg

Äsch Alice har aldrig visat något tecken på utvecklingssprången och nog är hon "utvecklad" och definitivt på språng :D

Usch då! Att hon finner sig i detta tycker jag är beundransvärt :)

Ni får verkligen kämpa en del extra nu- både psykiskt o fysiskt. Jag håller både tummar och tår för att detta gör nytta!
Och du- Lilla Isabella kommer att komma ifatt på ett kick :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 179
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 217
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar