Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Stackars lilla Isabella! Hoppas alla mojänger och operationen gör att njuren börjar fungera igen! Så inte slangarna har varit där i onödan.

Hoppas att den fungerar, den producerar iaf "urin", vi tömmer katetern på ca 65 ml varje kväll :) så länge den kommer över funktion på 10% så får hon behålla sin njure så det är så lite som behövs!

Äsch Alice har aldrig visat något tecken på utvecklingssprången och nog är hon "utvecklad" och definitivt på språng :D

Det är bra det :)

Usch då! Att hon finner sig i detta tycker jag är beundransvärt :)

Ni får verkligen kämpa en del extra nu- både psykiskt o fysiskt. Jag håller både tummar och tår för att detta gör nytta!
Och du- Lilla Isabella kommer att komma ifatt på ett kick :)

Ja hon märker ingenting men allt som kommer vid händerna ska man ta tag i och äta på så det är himla sjå för oss föräldrar att hålla koll på henne! Vi önskade ju så innerligt att hon skulle få en shunt inne i urinledaren istället för detta utanpå men efter att kirurgen sa att barn kan få kramper i urinblåsan av shunten så är vi nöjda med hennes kateter :)

Precis som du säger så kommer hon nog snabbt ifatt när hon kan ligga och kravla på golvet igen :idea:

*kl och helt OT men iaf*

Vad har ni för kök och är ni nöjda med det?

Alicia följer utvecklingssprången ganska precis. Gick från åskmåln förra veckan till solstråle den här :) Like it!! Det gör all stress medd allt annat mycket lättare att ta!!

Jag är helnöjd med mitt Ikea kök!
De skavanker som finns beror nog mest på snickarn som satte ihop det.
Alla grejer va med vid leveransen + ett par skåp för mycket. Men vi behöll och höll truten :angel:
Ena underskåpet vi fick extra står så bra så i tvättstugan med kattlådan i sig.

Jag har ett Ballingslövkök :) Supernöjd. Men M&P från IKEA var super i förra huset de hade också...

31715875.jpg

31715884.jpg

31715904.jpg

Vilket stort och trevligt kök!

*kl*
vi har ett kök från marbodal, vi är riktigt nöjda än så länge. Vi har ju bara använt det i tre månader, varav vi varit hemifrån 1 månad. :p vi fick superbra service, även fast vi inte köpte något större kök och snabb leverans.

Vi bodde temporärt i en lgh i tre månader som hade ett Hagakök, har absolut inga klagomål på de heller. Vi har ett Ikeakök på landet, inget fel på luckorna, men tycker att man märker skillnadpå stommarna, de känns inte lika bra som på ett litet dyrare kök. Men det kan ju vara snickarn som satte upp det som har slarvat också. :)

Fy vad jobbigt. :( tycker verkligen så synd om er. Håller alla tummar på att njurkapaciteten stiger.

Har du märkt något utvecklingssprång alls?
Den följer det inte heller om du räknar från BF? Som om bebis skulle ha fötts då.

På Milton har dom två första stämt på pricken iaf! Men räknat från BF då, så hans kommer ca en vecka innan han nått den veckoåldern som det står i boken.

Dom som har gjort boken har under 25års tid studerat hur spädbarn utvecklas. All forskning är gjord i hemmamiljö. Deras forskning visar att alla föräldrar går igenom perioder då deras spädbarn inte kan sluta skrika. Å dom kan i dag säga ungefär när dessa perioder kommer inträffa då det sker vid ungefär samma ålder för nästan alla eftersom det hela har med utvecklingen att göra!

Ett litet kort sammanställande från boken.

Fast det har aldrig någonsin hänt att min bebis inte kunnat sluta skrika. Så det verkar ju inte stämma att alla spädbarn har perioder då de inte kan sluta skrika, för med tanke på min bebis ålder så borde ett antal utvecklingssprång ha passerats vid det här laget.

Min bebis tycks helt enkelt inte göra de där sprången. Ibland är det lite gnälligt några timmar, beroende på lite dålig mage, för det går alltid över efter någon/några ordentliga bajsblöjor. Det finns inget samband alls mellan gnällighet och utveckling.

Så inte nog me att "kalendern" inte stämmer, jag har helt enkelt inte kunnat se de där sprången. Framförallt inte att utveckling skulle föregås av en otröstlig eller ens gnällig period.

Senast ändrad:

Jag tror inte jag skulle trivas med boken :D han kan få utvecklas när han vill.

Haha, så tänker jag också.:D Bebisen verkar frisk och glad, och man kan ju ändå inte påverka utvecklingen, så varför stressa över det? Dessutom går man ju på kontroller hos BVC, de ser ju så många barn och kan mer, de skulle nog larma ifall nåt verkade vara fel. Så är min tanke i alla fall. :)

Vi har Hagakök och är nöjda med det. Finns nog nån bild på Fb om du vill se hur det ser ut.

+1 på den!
Jag tycker den är bra för den handlar även mkt om att man ska förstå att det är en tuff tid för bebisen också! Den är inte gnällig bara för att bebis vill vara det utan det finns en anledning även om den inte syns eller märks direkt!

Nu har jag inte läst boken, men en liten misstanke, med tanke på att de där utvecklngssprången tycks kunna vara lite när som i tid, och yttra sig lite hur som helst, allt från otröstligt gallskrik till närhetsbehov, svårt att somna, eller i princip vilket missnöje som helst, och alltifrån en timme till en vecka i tid - är det inte helt enkelt en tröst för oroliga föräldrar?

Om bebisen är ledsen/missnöjd/gnällig, och man inte vet varför (vilket ju kan vara jobbigt), då kan man alltid säga till sig själv att det är ett utvecklingssprång. Och då känns det kanske lite bättre som förälder.;)

*kl och helt OT men iaf*

Vad har ni för kök och är ni nöjda med det?

Alicia följer utvecklingssprången ganska precis. Gick från åskmåln förra veckan till solstråle den här :) Like it!! Det gör all stress medd allt annat mycket lättare att ta!!

Diskuterade detta med en god vän i helgen som är snickare. Han är någon form av "försäkringssnickare" så han får ofta göra kök efter tex vattenskador och annat. Frågade då om just IKEA köken och enligt honom är de lika bra som någon av de dyrare märkena. Han märker ingen skillnad i kvalitén när han sätter upp dem. Det enda han tyckte var att man inte skulle välja ikeas egna vitvaror för de har tydligen andra mått än vitvaror du köper på andra ställen. Går de sönder kan man som sagt tvingas köpa därifrån igen eller göra om hela köket :grin:

Nu har jag inte läst boken, men en liten misstanke, med tanke på att de där utvecklngssprången tycks kunna vara lite när som i tid, och yttra sig lite hur som helst, allt från otröstligt gallskrik till närhetsbehov, svårt att somna, eller i princip vilket missnöje som helst, och alltifrån en timme till en vecka i tid - är det inte helt enkelt en tröst för oroliga föräldrar?

Om bebisen är ledsen/missnöjd/gnällig, och man inte vet varför (vilket ju kan vara jobbigt), då kan man alltid säga till sig själv att det är ett utvecklingssprång. Och då känns det kanske lite bättre som förälder.;)

:rofl: Precis så är det här... :angel:

Förövrigt kan jag hålla med om att jag blir stressad av bokens syn på vilken nivå bebisarna bör ligga på vid en viss ålder. Enligt den är Iggy lååångt efter, men bvc-tanten har inte sagt nåt så jag antar att allt är bra.

Jag tycker inte att det är stressande alls att följa utveckligen i boken. Det står ingenstans att alla bebisar ska kunna allt den tar upp vid olika utvecklingssprång, utan den ger exempel på saker som bebisen kan lära sig. Alla bebisar är olika och lär sig olika saker olika fort beroende på anlag, temperament och intresse. V är t.ex ganska ointresserad av att vända på sig, rulla runt och träna kryprörelser, men är jätteintresserad av att hålla i saker, titta på dom, äta på dom osv och att studera sin omgivning. Jag tycker tvärtom att det är väldigt intressant att jämföra med boken, för man ser tydligt vad han är intresserad av och inte. Hade jag ingen aning om vad andra bebisar kan göra i samma ålder skulle det inte vara lika tydligt.

Fast inte måste man läsa just den boken för att få reda på vad barn normalt kan i olika åldrar? Det finns ju massor av böcker som beskriver barns utveckling, utan att för den skull dela in utvecklingen i språng och låta varje språng föregås av missnöje/gnällighet.

Nästa helg är det namnfest för Iggy så vi hade kontaktat humanisterna som ska hålla i själva ceremonin. Det visade sig att det var min gamla lärare som kommer ha hand om ceremonin på lördag... Världen (eller vår lilla stad) är bra liten :) Han var här igår och gick igenom lite hur vi ska lägga upp allt.

Kommer ju ha kombinerad 25-årsfest och namnfest på lördag och har tänkt upplägget så här:
Namngivningen börjar kl 15 efter det blir det kaffe o tårta och presentöppning. Lite senare på kvällen typ runt 18 blir det käk, tycker tårta en gång till blir för mycket. Ska man göra någon annan efterrätt eller hoppa över det helt? Kommer bjuda på öl och vin under kvällen. Dock ingen starksprit förutom avec till kaffet, är det snålt att inte bjuda på det?

Nej, det måste man såklart inte. Men det finns väldigt bra listor uppdelade i kategorier i den boken som jag inte sett någon annanstans. Det där med gnälligheten bryr jag mig inte om att läsa om längre. V är sällan gnällig.

Jag tycker ni kan skippa tårtan andra varvet.... Man behöver ju inte lägga pengar som om det vore bröllop ;) Ta lite chips o annat tilltugg istället på kvällen.
Tycker upplägget verkar genomtänkt. Att inte bjuda på starksprit är faktiskt väldigt bra. Sällan någon som blir för full och förstör festen då.... Vilket lätt händer annars brukar jag se på de bröllop jag serverar...

Jag skulle inte heller bjuda på starksprit faktiskt, så jag tycker inte alls att det är snålt ;) Det brukar som Emelie skriver alltid finnas några som inte riktigt kan hantera starksprit så för att minska risken att någon inte kan hantera det hela tycker jag att det är bra att inte bjuda starkt. Som efterrätt kan du ju ha både typ chips/nötter och frukt, jag älskar frukt själv och tycker att det ser så härligt ut uppskuret och upplagt.

Det pratades här förut om husköp osv, vi kanske är typ 1/4 del närmare nu. Vi var och kikade på ett kanonfint hus idag, precis som jag har sett för min inre syn, hehe. Men... det ligger möjligtvis lite långt ut. Vi är dock intresserade. Dessutom ringer en bekant till mina föräldrar och frågar om vi skulle vara intresserade av ett byte, köpa hans radhus och han köper vår lght. Radhus var eg inte vad vi hade tänkt oss, men vi känner båda att det skulle vara värt det om vi får ett bra pris så att vi kan bo kvar där vi bor idag. Imorgon ska vi kika på radhuset så får vi se hur det är.

Klart det är så!:D Det ÄR en tröst och man känner att man kan hitta en anledning till varför inget funkar just nu. Det gör iaf mig mer tålmodig!

Sen tycker jag att boken är bra överlag(lånade den en tid på bibblan) för på vår tjej så har hon följt sprången relativt samtidigt som boken beskriver. Och det har varit bra att läsa om vilka saker som barnen gärna uppskattar i en viss ålder osv. Och att få tankeställaren att det faktiskt inte är lätt och vara bebis, så mkt som händer under en kort tid, är jättenyttigt!

Sen delar om vad dom brukar kunna vid en viss ålder osv, är jag inte intresserad av, det kommer när det kommer helt enkelt:)

(förlåt för sladdrigt inlägg, är lagom trött i kolan efter att ha masserat två hästar, varit på middag och racermockat hos egna pållen, och sen en liten tjej som inte ville sova :D )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 179
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 198
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar